Mysterieus: piloot rampvlucht Germanwings werd buitengesloten uit cockpit

Wat was er aan de hand? MET UPDATE.

Het verhaal achter de crash van het Germanwings-vliegtuig waarbij 150 doden zijn gevallen is zojuist een stuk mysterieuzer geworden: volgens een onderzoeker blijkt uit een opname vanuit de cockpit dat één piloot de cockpit verliet voordat het vliegtuig de daling inzette. Daarna kon hij niet meer naar binnen omdat hij de deur niet openkreeg. Citaat via The New York Times:

A senior French military official involved in the investigation described a “very smooth, very cool” conversation between the pilots during the early part of the flight from Barcelona, Spain, to Düsseldorf, Germany. Then the audio indicated that one of the pilots left the cockpit and could not re-enter.

“The guy outside is knocking lightly on the door, and there is no answer,” the investigator said. “And then he hits the door stronger, and no answer. There is never an answer.”

He said, “You can hear he is trying to smash the door down.”

Als dat klopt, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk: de piloot die het vliegtuig bestuurde raakte buiten bewustzijn toen de andere piloot even weg ging, bijvoorbeeld. Maar het aparte aan dit verhaal is dat een piloot altijd de cockpit in kan, behalve als hij bewust door de andere piloot wordt buitengesloten. Dat geldt ook voor de rest van het cabinepersoneel.

Zie deze video, waarin wordt uitgelegd dat de cockpitdeur van een Airbus weliswaar automatisch sluit, maar dat die altijd nog open kan als je de juiste procedure gebruikt:

Uiteraard wordt er druk gespeculeerd over wat er mogelijk is gebeurd. In dit stadium is eigenlijk niet één mogelijkheid uit te sluiten.

Vliegtuigmaatschappij Germanwings kan (of wil) op dit moment bevestigen noch ontkennen dat een van de piloten werd buitengesloten, maar als binnenkort de bevestiging komt dat dat het geval was, dan moet er zeer diepgravend onderzoek komen naar de achtergronden van de piloten. Dit mysterie moet worden opgelost.

Update 12:49 uur: volgens het Franse Openbaar Ministerie manipuleerde co-piloot Andreas Lubitz bewust het vluchtsysteem om het vliegtuig te laten neerstorten.

Leest u De Dagelijkse Standaard graag? Help ons dan groeien. Doneer nu via iDeal of Paypal. Alleen met uw hulp kunnen we onze supersnelle groei bekostigen (we zijn razendsnel gegroeid, wat helaas extra kosten met zich meebrengt) én investeren in de toekomst, waardoor u nog meer te lezen en te zien krijgt op DDS, en we het niveau kunnen verhogen. Alle giften zijn dus buitengewoon welkom: of het nou om 100 euro, 50 euro, 50 euro of 5 euro gaat. Wilt u 250 euro of meer geven? Doe dat en word een officiële Vriend van DDS, waardoor u uitgenodigd wordt om met de redactie te dineren en gratis toegang krijgt tot onze (te organiseren) evenementen.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

34 reacties

  1. Two Ravens Black Kettle

    Weet iemand de (religieuze) achtergrond van de piloot die de cabinedeur niet meer opende ?

    Terrorisme ?
    Zelfmoord + massamoord van een ‘verwarde lone wolf-man’?
    Hartaanval lijkt uitgesloten

  2. Antidotum

    Tussen ONWIL en ONWEL ligt een wereld van verschil.

  3. Lieftinck

    Een bijna vergelijkbaar verhaal staat al meer dan 10 jaar online, op de site Broodje Aap.
    http://www.broodjeaap.nl/piloot2.html
    De buitengesloten piloot
    Een plaatselijke luchtvaartmaatschappij in Afrika onderhoudt een verbinding tussen twee vliegvelden. Op het geplande vertrekuur is iedereen en alles in gereedheid behalve de co-piloot van het toestel, een Boeing 737. De co-piloot is nergens te vinden of te bereiken.
    Na een uur wachten besluit de piloot toch maar te vertrekken. Het is dan misschien tegen de regels maar hij kent het toestel en de route als zijn broekzak en controles zijn er toch niet.

    Zonder problemen stijgt de piloot op en bereikt hij de juiste koers. Zodra kruishoogte en -snelheid bereikt zijn, strekt hij even de benen in de passagiersruimte.

    Hij verlaat de cockpit, trekt de deur achter zich dicht en beseft meteen dat die enkel vanuit de cockpit geopend kan worden. Een middel tegen kapers. Er zit dus niets anders op dan een bijl uit het overlevingspakket te nemen en de deur in gruzelementen te slaan, terwijl meer dan honderd passagiers verbijsterd toekijken.

    Waar of niet waar?
    Dit verhaal dook voor het eerst op in de jaren tachtig. Enkele kranten in de VS brachten het incident, dat zich in China zou hebben voorgedaan, als ‘waar gebeurd’ verhaal in hun krant. Er zijn weinig aanwijzingen dat het verhaal inderdaad op waarheid berust.

    Enkele feiten kloppen in ieder geval niet. Zo wordt de bijl in een vliegtuig juist in de cockpit bewaard. En terrorisme of niet: een flinke schouderduw is al voldoende om de deur van een cockpit open te breken. Het slot op de cockpit-deur heeft vooral een symbolische waarde. Bij een crash dient de deur altijd opengemaakt te kunnen worden.

    Overigens won het verhaal een paar jaar geleden aan populariteit toen een journaliste van de Washington Post het verhaal bracht als authentiek reisverslag. Het was haar in Afrika overkomen, schreef ze. De journaliste moest enkele dagen daarna het boetekleed aantrekken en bekennen dat ze het verhaal ook maar gehoord had.

  4. JanvanEechoud

    Anyhow….., het stinkt naar de misdaad……

    1. Mar

      Germanwings is een prijsvechter.

      Elke minuut dat een vliegtuig aan de grond staat, kost heel veel geld. Het aanbieden van een goedkoop vliegticket moet uit de lengte of de breedte komen.

      Denk daar nog maar eens over na als je op zoek bent naar een zo goedkoop mogelijke vliegmaatschappij.

      1. arie_jansz

        De zegeningen van de vrije markt….
        Veiligheid acht men daar “zeer belangrijk”

    2. Pjotter

      JanvanEechout 11.34

      Iets voor Peter R de Vries

  5. Mar

    Deze persoon, “A senior French military official involved in the investigation” moet men gelijk verwijderen, als die überhaupt zou bestaan.

  6. tonzwart

    Toen een van de piloten de cockpit verliet, is een gestage daling ingezet. Dat betekent dus, dat de automatische piloot uitgeschakeld werd, anders wat het toestel gewoon op hoogte en koers gebleven. De flight data recorder zal daar meer over kunnen duiden.

  7. RS

    (Hoor net op het nieuws dat er ook 2 Marokkanen aan boord waren, man van 24 en zijn vrouw van 23.)

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5235126&page=5

    Je weet het niet……………..

    1. arie_jansz

      Wat ben jij ziek

  8. RS

    Volgens Germanwings is inmiddels steeds meer bekend over de nationaliteiten van de slachtoffers. het gaat om zeker 72 Duitsers, 35 Spanjaarden, 3 Amerikanen 2 Australiërs, Argentijnen, Iraniërs, Venezolanen, en verder één Nederlander, een Brit, een Colombiaan, een Mexicaan, een Deen en een Israëliër.

  9. Limburgse Kuifje

    Zelfmoord? Nee, een terroristische aanslag. Als je zelfmoord wilt plegen dan neem je geen 150 anderen de dood mee in. Wil je een aanslag plegen, dan juist wel!

    Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt wie die co-piloot was en met wie (of welke organisatie) hij de contacten had.

    Arme slachtoffers ….

  10. Siphra

    Namen piloten nog steeds niet bekend gemaakt?

  11. Gielah

    #radio 1 vertelt net dat je op de voicerecorder de co-pilot duidelijk hoort ademen… hij was dus niet gestorven.
    En vlak voordat de hoofdpilot even wegging en hem het een en ander vertelde, reageerde hij daar uitermate ongeïnteresseerd op, alsof hij al wist dat het er allemaal toch niet meer toe deed.
    Daarna heeft hij de cockpit van binnenuit afgesloten.

  12. RS

    Copiloot liet toestel Germanwings expres crashen

    Buitenland De copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings heeft het vliegtuig opzettelijk laten crashen. De gezagvoerder was buitengesloten en bonsde op de deur, maar kon niet naar binnen. Dat heeft de procureur die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar het vliegtuigongeluk, Brice Robin, vanmiddag bekendgemaakt.

    Uit de geluidsopnames de enige zwarte doos die is gevonden, blijkt volgens Robin dat de co-piloot het systeem moedwillig manipuleerde, waardoor de daling werd ingezet. Zijn ademhaling is tot het moment van de crash te horen. De achtergrond van de man wordt nu onderzocht.

    Uit de opnames van de eerste twintig minuten van de vlucht is op te maken dat die normaal verliepen, met gewone gesprekken tussen co-piloot en commandant. NRC-correspondent in Frankrijk Peter Vermaas volgt de persconferentie:

    http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/26/duitse-aanklagers-inderdaad-een-piloot-in-cockpit-toestel-germanwings/

  13. Gielah

  14. arie_jansz

    Moraal van enkele reaguurders…
    Elk ongeluk ter land ter zee en in de lucht moet een terroristische aanslag zijn.

    Wat heb ik een medelijden met zulke mensen.

    1. Limburgse Kuifje

      Moraal van het verhaal is en was

      Er zijn drie mogelijke oorzaken voor het vliegtuigongeluk:

      1) Drukuitval – hier is en was geen sprake van

      2) Een technische storing in bijv. de boordcomputer – ook dit wordt uitgesloten omdat de boordcomputer recentelijk nog vernieuwd is en omdat het vliegtuig kortgeleden ook nog eens geheel is onderhouden

      3) Een terroristische aanslag – kan iedereen doen en ligt dus in dit geval het meeste voor de hand

    2. nick

      Nee, dat is niet heel vreemd AJ! Omdat bijna iedere ramp tegenwoordig een terroristische aanslag is!!

      Eerder (bijna) medelijden met jou omdat je je kop zover in het zand steekt en in constante ontkenning leeft.

    3. Gielah

      O jee… onze trollebol heeft weer eens wat te miepen.

      Met de wél verstandige reageerders hier hoeft u geen medelijden te hebben, want die mensen functioneren prima, hebben goede argumenten en zijn duidelijk in staat om na te denken en redelijke inschattingen te maken.

      Met u heb ik althans ook geen medelijden.
      Het is namelijk niet enkel domheid, die u drijft.
      U komt hier niet om iets op te steken of om zelf positieve bijdrages te leveren… enkel maar om te zieken… althans… dat dóet u hier zodra u verschijnt en u stopt daar ook nimmer mee.
      Uurtje vrij?
      Hup… beetje rellen en jennen op DDS.

      Het begrip medelijden hoeft dus nóch voor ons, noch voor u van stal gehaald te worden.

      1. arie_jansz

        Ach daar is oma weer die haar breivik-werkje voor de gelegenheid even aan de kant legt om ons te verblijden met haar intellectuele verhandelingen.

        Helaas heerst er ergens een vreselijke kortsluiting in uw brein, want de boodschap herhaalt zich keer op keer en wat het nog wat ernstiger maakt is dat u steeds maar weer vergeet wat ik in onze rijke correspondentie aan u te melden had.

        Aangezien ook mijn tijd kostbaar is en mijn linksigheid niet oneindig rekbaar is dat ik iedereen met een indicatie te hulp wil schieten, beperk ik me tot enkele personen hier inderdaad tot korte, negatieve berichtjes.

        Toch wilt u maar niet begrijpen dat ik het met u op DDS wel een beetje gehad heb.

        1. Gielah

          U doet er niet toe.
          U bent hier namelijk niet meer dan een stoorzender.

          En nu…. basta… met uw gezanik.
          U hebt van ons allemaal al veel meer aandacht gehad ( geëist…) dan u verdient.

  15. Viertel

    Anders Breivik
    Andreas Lubitz

    Hun voornaamt scheelt maar 1 letter…

  16. jansje2

    Geen broodje aap dus! Wel is het een onwaarschijnlijk gebeuren, omdat zo’n crash, volgens mij, nooit eerder in Europa is voorgekomen. Geen noodoproep, geen reactie naar de luchtverkeersleiding, afsluiten van de cockpit en een goed functionerende co-piloot!
    We zullen hoogst waarschijnlijk nooit echt horen wat deze man bezielde…Als er sympathieën richting een bepaalde zogenaamde godsdienst waren dan zal zeker alle moeite gedaan worden om dit onder tafel te houden, lijkt mij.

    1. arie_jansz

      Man, wat heb jij een moeite om te accepteren dat dit niets met de Islam te maken heeft.

      Zoek het eens dichterbij…

      Scheiding. Kinderen, geld of gewoon depressief?

      1. Avander

        Of gewoon gek geworden van trollen op zijn favoriete blog

        1. D. G. Neree

          LOL 😀

      2. toetssteen

        Niet gehuwd, woonde nog bij ouders.

  17. Avander

    Uit wat tot nu toe bekend is gemaakt kan zeer zeker een zelfmoordpoging niet uitgesloten worden, hoewel dat ook onlogisch zou zijn want met een zelfmoord neem je geen onschuldige omstanders mee, in dit geval de passagiers.
    Een zelfmoord met religieuze achtergrond ( Islam ) is ook onwaarschijnlijk want de dader zal dan altijd Alahu Akbar o.i.d. roepen, anders zou zijn daad zinloos zijn.
    Zoals ik al eerder opmerkte is dit laatste onder voorbehoud, het kan best zijn ( en dat zou me niet verwonderen ) dat de boven ons gestelden vinden dat we dit niet hoeven te weten, Islam is immers vrede.

    1. Staphylocoque

      Waarom zou iemand geen onschuldige omstanders meenemen bij een zelfmoord? Waar volgt dat zo logisch uit? Het kan toch heel goed dat het iemand die knettergek, depressief o.i.d. niets meer interesseert dat anderen daardoor ook doodgaan? Voor een piloot is dit wel een van de eenvoudigste manieren om zelfmoord te plegen.

      Iemand die zijn auto voor een trein rijdt weet ook dat hij op z’n minst een machinist traumatiseert en mogelijk gewonden/doden in de trein veroorzaakt.

  18. Koos_Koets

    Als 9-11 er niet was geweest zouden de cockpitdeuren niet zijn vergrendeld. Dan was er niets gebeurd.
    Dus hebben we deze crash indirect toch aan de religie van de vrede te danken.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.