Arrogante NPO-bestuurder: nee hoor, wij zeggen lekker niks over de kosten van programma’s

Veel arroganter krijg je ze niet.

Altijd al willen weten hoeveel miljoenen belastinggeld de NPO jaarlijks verbrandt aan voetbalrechten? Of hoeveel geld er gaat naar onzinnige amusementsprogramma’s die net zo goed kunnen worden uitgezonden door commerciële omroepen? Nou, dan heb je mooi pech. Want de hoogste baas van de NPO, Henk Hagoort, vindt dat niemand het hoeft te weten.

Hagoort weigert pertinent echte transparantie te geven over de uitgaven van de NPO zoals onder anderen staatssecretaris Sander Dekker wil:

Dat zei hij vandaag tegen BNR. Hij vindt het onheilspellend dat staatssecretaris Dekker om deze gegevens vraagt.

Hagoort vindt niet dat het aan de politiek is om van de NPO te vragen om van elk programma te vertellen wat het kost. “Voor je het weet ontstaan er politiek sentiment over welk geld er naar welke programma’s gaat en zit straks de politiek aan de knoppen van de publieke omroep. Dat is in een democratie niet iets wat we willen.”

Ja, stel je voor zeg: dat de politiek zegt dat sommige programma’s veel te duur zijn (reken maar dat die er zijn; het geld klotst immers tegen de plinten daar in Hilversum) en dat er niet miljoenen naar het voetbal hoeven. Een schande! Niet dus. De politiek gáát juist over het uitgeven van belastinggeld en de controle daarop. Dat moet dus ook gebeuren met de NPO.

Nou, niet als het aan de NPO ligt dus. Hagoort: “Het gebeurt nergens anders in Europa dat de publieke omroep van programma’s individueel moet gaan vertellen wat ze kosten en dat gaan wij hier zeker ook niet doen.” Deze arrogante weigerachtige houding van Hagoort laat weer eens zien dat Hilversum op de schop moet. Ze zijn zo gewend geraakt aan het uitgeven van honderden miljoenen euro’s belastinggeld dat ze nu zelfs denken dat de politiek er niks van mag vinden. Krankjorum.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

3 reacties

  1. Ronel

    Zomaar een voorbeeldje van belastinggeld verbranden:
    BNN’s “De Zeven Zeeën”
    Niks anders dan een, volledig met publiek geld betaalde, reclamecampagne voor Greenpeace. Waar blijft Sander Dekker nou??

  2. Evora

    Ik heb het echt helemaal gehad met die oplichters in Hilversum. Wij kijken satelliet sinds het aanbod dermate verschraalde dat je niet meer van informatieaanbod kon spreken. Dat was in 2007. Na een instapsom zou de monopolist Canaldigitaal jaarlijks het bedrag van 7,50 in rekening brengen. Dat is intussen opgelopen tot zo’n 120 euro per jaar, met de verwachting dat het volgend jaar naar 160 stijgt. De programma’s worden uit belastinggeld betaald, dus dat kunnen de kosten niet zijn. Doorgifte is alleen maar goedkoper geworden, dus daar kan het ook niet aan liggen. Reclame is geëxplodeerd, zodat de publieke zenders je intussen een kwartier per uur vermaken met pissende kleuters, lekkende bejaarden en staatsloterijen. Wie de plaatselijke rampenzender wil zien moet daar extra voor betalen. En anders dan in de buurlanden is HDTV hier een onbekend begrip – dde kwaliteit van doorgifte is gruwelijk. We krijgen een belabberde service tegen een exorbitante prijs. Bovendien moet alles door een labiele smartcard geperst worden die er een volle minuut over doet om van kanaal te wisselen. De meeste derde wereldlanden hebben een betere deal.
    \

  3. HenryJoseph

    Ze zijn bang dat dan de programma’s, die op verre witte stranden gemaakt worden, moeten worden geschrapt.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.