Moedig Indonesië daagt ISIS-jihadi’s uit: kom maar naar ons land, dan maken we gehakt van jullie

Zo kan het dus ook.

We kunnen bibberen en hopen dat ISIS-jihadi’s nooit terugkomen naar Nederland om aanslagen te plegen of we kunnen de weg van Indonesië opgaan. Daar zijn ze niet bang voor ISIS. De opperbaas van het Indonesische leger, generaal Moeldoko, zegt in reactie op dreigementen van ISIS-aanhangers dat hij hoopt dat de islamitische terreurjihadi’s juist naar zijn land komen. Dan kan hij mooi gehakt van ze maken:

“It’s not a problem, let’s wait for them. It’s even better if they do come and not just spew some threats,” TNI chief Gen. Moeldoko said on Tuesday, as quoted by Detik.com. “Let them come and we’ll take them all out, no problem.”

In de eerste plaats is het Indonesische leger bezig met het voorkomen van een verdere verspreiding van de ISIS-ideologie in het overwegend islamitische Indonesië (ja, ook daar lopen jihadi’s rond die sympathiseren met de terreurclub die nu actief is in Syrië en Irak). Maar de Indonesische troepen staan klaar om ook concrete dreigingen snoeihard aan te pakken.

“Such ideology cannot be allowed to spread in Indonesia,” Moeldoko said. “I have seen clearly how the ideology can spread in unstable countries.”

Dat is nog eens duidelijke taal van de generaal van het Indonesische leger. Je begint je meteen af te vragen: waarom zijn andere landen, waaronder Nederland, zo stil als het gaat om het bestrijden van ISIS? Waarom gaan we niet wat luidruchtiger en harder de strijd aan met het terreurleger dat ons de oorlog heeft verklaard?

Waar zijn we toch zo bang voor? En nee, nu niet zeggen dat jihadi’s dan door ons gaan radicaliseren, want dat is onzin. We hebben nu ook al tientallen, zo niet honderden jihadi’s die naar Syrië zijn afgereisd.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

59 reacties

  1. Martin van Dee.

    Wellicht las Moeldoko de boeken van Snouck Hurgronje. . Die adviseerde de Nederlandse overheid (19e eeuw) de moslims uit Indie verre te houden van de moslims uit de zandbak. Dat zou alleen maar ellende geven.

  2. Swieber

    Indonesië heeft zijn eigen variant van ISIS en in bepaalde gebieden van Indonesië is de Sharia ingevoerd.

    Opnieuw geweld tegen Christelijke minderheid in Indonesië
    http://www.kerkinnood.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4042:opnieuw-geweld-tegen-christelijke-minderheid-in-indonesie-&catid=42:azie&Itemid=95

    1. Martin van Dee.

      Indonesie kent nog geen eigen variant van IS. Uitsluitend in Atjeh zijn enkele regels uit de sharia akkoord bevonden door de centrale regering. Dat had alles te maken met de vredesovereenkomst in 2005. Niet zo slim van Djakarta, maar ja de olie inkomsten uit Atjeh maken veel goed.

      1. Swieber

        Cijfers! Hoe zeldzaam is moslimfundamentalisme?

        “Niet alleen in het Midden-Oosten kon Bin Laden twee jaar na de WTC-aanslagen op steun rekenen. In Indonesië steunde 59% hem.”

        http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/11/nederland_scoort_weer_lekker_op_de_haatmeter.html

  3. Swieber

    Invoering sharia in Atjeh is voorbeeld voor heel Indonesië

    “Na de tsunami voerde Atjeh de sharia in. Steeds meer regio’s in Indonesië willen nu ook deze strenge islamitische wetgeving.”

    http://www.oneworld.nl/wereld/invoering-sharia-atjeh-voorbeeld-voor-heel-indonesie

  4. Marcel Buurman

    Mooie woorden van deze generaal. Maar de werkelijkheid in Indonesie is dat er veel te weinig wordt gedaan tegen islamitische extremisten. Vaak wordt er niets gedaan wanneer die zich met geweld tegen niet-moslims keren, zelfs niet als de extremisten aan het moorden slaan.
    Laat Moeldoko zich over die zaken ook eens zo duidelijk uitspreken.

    1. Martin van Dee.

      Laat ons eerst maar eens naar ons eigen Nederland kijken, in absolute zin gaan meer Nederlandse moslims naar ISIS dan vanuit Indonesie, alwaar toch 200 x zoveel moslims wonen..

      1. Swieber

        Indonesië heeft zijn eigen ISIS en Sharia.

        Invoering sharia in Atjeh is voorbeeld voor heel Indonesië
        http://www.oneworld.nl/wereld/invoering-sharia-atjeh-voorbeeld-voor-heel-indonesie

        In Nederland hebben we geen Sharia.

      2. -Harry

        Beetje rare vergelijking , Van Dee !

        De lui die van hier uit naar Isis vertrekken zijn vrijwel allemaal allochtonen , mocro’s , voornamelijk .

        Aangezien die schaars zijn in Indonesië lijkt me dat nogal logisch , dat er daar niet zo veel vertrekken .

        Bovendien wordt Indonesië al steeds islamitischer , dus ze hoeven er niet op uit , die fanatieke klootzakken . Het komt al naar ze toe !

        Bovendien zijn die Isis-strijders duidelijk herkenbaar in Indonesië , een arabier ziet er nou eenmaal heel anders uit dan een Indonesiër , je pikt ze er zó uit , d’as ook wel handig als je op ze wilt schieten .
        In landen als Syrie en Irak is dat onderscheid een stuk lastiger te maken .

        En waarom moeten wij eerst maar eens naar ons eigen Nederland kijken ?
        Wij willen die klootzakken hier helemaal niet !
        Dat wordt ons door een zootje linkse smeerlappen en landverraders door ons strot geduwd !

        1. Teun

          Vooral die laatste zin, Harry, is ijzersterk!

        2. Martin van Dee.

          Ik ben het grotendeels met je eens. Toch wil ik een kanttekening zetten bij Indonesie. Volg al 40 jaar de berichtgeving uit dat land en ken mensen die bij de zending zitten aldaar. Natuurlijk zijn er daar extremisten die had je in mijn tijd dat ik daar woonde ook al. Ons gezin werd zelfs met de dood bedreigd.Maar Indonesie zit anders in elkaar dan op bepaalde sites wordt voorgespiegeld. Tegelijkertijd weet ik ook dat je nooit nooit moet zeggen. Want in een opwelling werden indertijd honderdduizenden communisten
          vermoord. Maar het land is volgens de grondwet niet islamitisch en 6 wereldgodsdiensten hebben gelijke rechten. En zolang de militairen goede maatjes zijn met de VS is er hoop. En vergeet niet, de op 1 na machtigste man daar is een christen, de burgemeester van Djakarta.

    2. Martin van Dee.

      Deze woorden spreekt de generaal vooral uit om de V.S. gerust te stellen. En daarmede de ondersteuning van leger en anti terreur units veilig te stellen. Maar over welke islamitische extremisten in Indonesie heeft u het nu precies.?

  5. JanvanEechoud

    Tuurlijk, mooie praatjes!
    Waar werden ook weer schoolmeisjes een brandend pand ingejaagd om dat ze niet genoeg gekleed waren?
    Achterlijke culturen!!

    1. Martin van Dee.

      Dus er vindt iets naars plaats in een bepaald land en het is meteen een achterlijke cultuur. Erg kort door de bocht. Ik ben zelf een fan van de VS maar ook daar vinden wel eens nare dingen plaats.

  6. Thoth

    Nu willen 2 moslimpartijen alcohol gaan verbieden, voor de zoveelste keer :

    http://www.bangkokpost.com/news/asean/528039/indonesia-islamic-lawmakers-propose-national-alcohol-ban

    Het maakt dus geen flikker uit wat daar gebeurd, moslim is coming up….

    1. Martin van Dee.

      Dat is een ritueel wat om de paar jaar de kop opsteekt om stemmen te winnen. De kans dat het parlement akkoord gaat is uiterst gering. Overigens het originele artikel staat in de Djakarta Post.

  7. Primo

    Dat er nog mensen zijn die daar op vakantie gaan…

    1. Martin van Dee.

      Wat is het probleem om naar Indonesie op vakantie te gaan, m.u.v. Atjeh.

      1. Primo

        Dat moet iedereen voor zichzelf weten, ik mijd moslimlanden als de pest.

        1. Martin van Dee.

          Is dat gebaseerd op ervaringen ter plaatse?

          1. -Harry

            Nou Van Dee ,

            in mijn geval in ieder geval wél .

            Heb er een jaar gewerkt en ondanks dat het een prachtig land is met heel veel fraaie natuur en bouwwerken , wordt dat door de islam totaal teniet gedaan .
            Zowel het landschap als de mensen worden door die verdomde religie totaal verziekt .
            Daar is ook al een tweedeling ontstaan , net als hier .
            Buiten Bali , afgedaan als vakantiedoel !

          2. Primo

            Nee dat is gebaseerd op moslims in het algemeen, ik moet dat volk niet meer na 9/11.

  8. Gielah

    Hoezo…. als de gronden van zijn tegenzin u niet bevallen… móet hij dan verplicht naar Indonesië?

    ( Wat is dat toch voor een vreemd virus, de laatste dagen, op DDS?
    Voortdurend komen er lieden allerlei zaken verdedigen… die duidelijk NIET kosher zijn… en die mensen eisen dan op nogal hoge toon dat anderen aan hén uitleggen, waarom ZIJ er niets van moeten hebben…!
    Is het begrip vrijheid al helemaal uit het collectieve geheugen aan het verdwijnen… misschien? ).

    1. Martin van Dee.

      Ik stel niet dat iemand verplicht naar Indonesië moet. Maar ben benieuwd naar een redelijk argument, zeker als men roept dat het een achterlijke cultuur is. Ik heb er zelf weliswaar gewoond maar heb niet zoveel behoefte om op vakantie naar dat land te gaan. Maar dat heeft een andere achtergrond.Dat heeft niets met de islam te maken. En een hoge toon hanteer ik niet ik ben alleen nieuwsgierig.

  9. jackoss

    DDS is vergeven van trollen op het moment. We kunnen gaan stemmen wie we de grootste idioot vinden.

    1. Teun

      Mijn stem gaat naar Simon Pukkelburg, die vindt dat rekening houden met het verschil tussen pedofilie en pedoseksualiteit belangrijker is dan rekening houden met het belang van het kind. Die persoon is de grootste mierenneuker, muggenzifter en jacobus-derivaat. Het is al net zo’n zeikerd als Jacobus.

      1. Simon Brouwenstein

        Als iemand rekening houden met het verschil tussen pedofilie en pedoseksualiteit belangrijker vindt dan rekening houden met het belang van het kind is hij inderdaad flink de weg kwijt.

        Mijn stem gaat ook naar Pukkelburg.

        1. Primo

          Michael van der Galien
          21 februari 2015 at 22:40

          Dames en heren, we houden nieuwe reageerders de komende tijd nauwlettend in de gaten. Als we op basis van verschillende informatiebronnen (analyse van comments, ip-adressen, emailadressen, en meer) denken dat er een stroman van Jacobus bij is gekomen wordt die meteen geband. Enige oplettendheid van jullie is daarbij welkom.

  10. Martin van Dee.

    Jackoss, wat verstaat u onder trollen?

    1. -Harry

      Trollen , dat zijn Jacobus-derivaten , Van Dee .

      De volgende vraag zal zeker zijn : wie is Jacobus ?

      1. Martin van Dee.

        Jacobus ken ik als een uiterst irritant persoon. Heb ooit eens op ‘m gereageerd op DDS. Heette toen anders.

        1. Martin van Dee.

          Het verschil tussen mij en Jacobus is dat ik niet geloof dat de islam ooit volledig zal integreren in de westerse wereld. Zeker als men afkomstig is uit de zandbak en Afrika. Uitzonderingen daargelaten.

          1. Gielah

            Ik wens u van ganser harte toe dat er nog veel méér verschillen zijn tussen u en Jacobus…. en ik durf er voorshands wel op te gokken dat dit zo zal zijn.

          2. Simon Brouwenstein

            Martin, als men wijn met water vermengt is het resultaat een vloeistof met een kleur die anders is dan water en wijn. Laten we het Rosé noemen.

            Dat geldt ook voor integratieprocessen. Als allochtonen hier integreren kan dat nooit zonder cultuurverandering. Assimilatie wordt door autochtonen wel gewenst maar is in de praktijk een illusie.

            De instroom van grote groepen immigranten zal een cultuurverandering betekenen. Welke kleur die nieuwe cultuur zal aannemen is ongewis met als aantekening dat de dominante cultuur het uiteindelijke resultaat in sterkere mate zal bepalen.

    1. Martin van Dee.

      Is toch triest om te zien dat zoveel IS-gangers uit Belgie, en Nederland komen.

      1. -Harry

        Wat is daar nou zo triest aan , Van Dee ?

        Ben je bang dat ze hier onvoldoende gepamperd worden ?
        Dat ze dit land uit pure ellende maar ontvluchten ?

        1. Martin van Dee.

          Nee het geeft m.i. aan dat men in deze landen veel te lang heeft weggekeken.

          1. toetssteen

            @Martin van Dee
            Volkomen eens. Dat is ook het beklemmende van het plaatje. Zoals u al poneerde, uit Indonesië zijn het er verhoudingsgewijs niet veel (ik vermoed, maar het is een vermoeden, dus pint u me er niet op vast, dat het hoofdzakelijk Pakistanen zijn die zich hebben aangesloten bij IS).
            Indonesië is naar begrippen een heel gematigd islamitisch land. Dat is niet zo vreemd, want de oer achtergrond is veeleer boeddhistisch.
            Ik mag hopen dar deze eigenheid blijft in al het tumult.

  11. Martin van Dee.

    @Simon Brouwenstein
    14 april 2015 at 21:03

    ‘Als allochtonen hier integreren kan dat nooit zonder cultuurverandering. Assimilatie wordt door autochtonen wel gewenst maar is in de praktijk een illusie’

    Ik vraag mij af autochtonen werkelijk assimilatie wensen, denk eerder dat de wens is geen overlast te hebben van bepaalde etnische groepen.

    1. toetssteen

      @Martin van Dee
      Een eerste generatie zal en kan niet volledig assimileren, dat is nog nooit ergens vertoond. Maar de generatie daarna zal weliswaar wat cultuur eigenheden van de ouders meenemen, maar dan veeleer uit een nostalgie van de ouders.
      Op zich is daar (tenzij schadelijk voor de gezondheid van de rest) niets tegen. Wat zeg ik, het is een verrijking. Alleen het lijkt me erg ongezond als die gebruiken op worden gedwongen aan het gastland. Ik ken buiten Europa geen land die dat zal accepteren. Waarom zou het Westen dat dan wel moeten?

      1. Martin van Dee.

        Misschien ben ik een slecht voorbeeld. Mijn moederland is/was Indonesie. Maar ondanks het feit dat ik zo’n 40 jaar de ontwikkelingen in dat land volg heb ik daar gevoelsmatig geen band mee. Nederland is mijn land en Den Haag mijn stad.

        1. toetssteen

          @Martin Dee
          Hoezo een slecht voorbeeld? Ik denk juist van niet.

          Ach, als ik zie hoe makkelijk assimileren kan, dan snap ik soms werkelijk niet de mensen die de hokjes van zieligheid om immigranten wensen te trekken.
          Mijn kleinzoons hangen samen met blonde dorpskindertjes aan speeltuin attributen. Ze zijn zo Chinees van uiterlijk als maar kan, kwebbelen wat gebroken Nederlands, maar geen kind dat enig probleem ervaart.
          En eind van de maand gaan de blonde meisjes naar Singapore en doen daar mee met de kindjes aldaar.
          Mooi zo.

    2. Mart

      Begrijpen jullie het toch eens, islamieten zijn niet van plan om te integreren.Ze zijn gestuurd om het land over te nemen, met bijval van links.

      1. Simon Brouwenstein

        Wie stuurde ze dan?

  12. Gielah

    Van de zich hier gevestigd hebbende Chinezen, Hugenoten, Hongaren en ( vooral…!!) de Joden heeft niemand van ons óóit assimilatie verlangd.
    Ik had er bijna ook de Chilenen bijgezet… maar sinds een paar weken kan ik dat niet meer opbrengen.
    Ook een Afshin Ellian hoeft niet te assimileren… want ook hij voegt… net als bovengenoemde groeperingen… alleen maar tóe aan onze cultuur… en aan wat waardevol en verrijkend is wil je nooit de eigenheid ontnemen.

    Of ik wil dat islamieten hier assimileren?
    Ik wil eigenlijk alleen maar dat die zo snel mogelijk opkrassen.
    Enige versmelting van islamieten met onze vaderlandse cultuur acht ik onmogelijk.. omdat ze die vervloekte koran meebrengen.

    Ex-moslims zijn alleen maar dankbaar dat ze hier in vrijheid mogen zijn.
    Hen gún ik die vrijheid ook.
    Bovendien dienen zij ons, door eerlijk te vertellen hoe groot het islam gevaar is…. en door er op te wijzen hoe godvergeten stóm onze overheid bezig is.

    1. toetssteen

      @Gielah
      Ellian wil ik hier houden! En Hafid! En nog een hele waslijst.
      Eigenlijk is dat nu precies het bizarre, er zijn meer dan genoeg mensen die hun kansen grijpen echt iets te maken van wat er in het Westen mogelijk is inzake studeren. Waardeer die mensen, maar stop met de oren te laten hangen naar zeurders die jammeren dat het Westen zoooo vreselijk is, dat ze worden gediscrimineerd en daarom niet in staat zijn te studeren en zo verder.

  13. Martin van Dee.

    @Simon Brouwenstein
    14 april 2015 at 21:03

    In mijn straat zijn Marokkanen in de meerderheid, echter op wijkniveau ver in de minderheid. Mijn vriendin kan zonder problemen ’s nacht door mijn straat en de buurt lopen. In de nabijgelegen Schilderswijk is dat niet mogelijk. Als je dat bedoeld met de invloed van de dominante cultuur, dan heb je gelijk.

    1. Simon Brouwenstein

      Nee, dat bedoelde ik niet.

      1. Martin van Dee.

        Was ik al bang voor. Mijn vriendin (historica) zou zeggen, Martin je bent te veel beta om dat te vatten.

    2. toetssteen

      @Martin Dee
      Ik vind het daarom zo vreselijk zonde dat men niet meer de aandacht verlegt naar de mensen die absoluut een aanwinst zijn. Zij zijn de groep die in het nauw dreigt te komen door al dat gepamper en wegkijken.

      1. Martin van Dee.

        Ja ik ken het. Werd in mijn pubertijd regelmatig aangesproken door van die softe types die er van overtuigd waren dat ik erg zielig was. Puur op basis van mijn huidskleur. Vreselijke mensen.

  14. Gielah

    Goh…

  15. Martin van Dee.

    toetssteen
    14 april 2015 at 21:49
    En niet te vergeten de invloed van het hindoeïsme.

    1. toetssteen

      @Martin Dee
      Inderdaad.
      Net een maand Singapore gedaan, (kom er als het enigszins kan 2x per jaar) en daar zou het Westen heel wat van op kunnen steken. De regels aldaar bedoel ik natuurlijk.
      Ik geniet van de diverse culturen ofschoon ik me realiseer dat het echt een streng regime benodigd. Little India heeft vorig jaar een moslim ravage mee mogen maken. De pers was uiterst subtiel in de berichtgeving, maar uit eerste hand weet ik dat het om plunderende Tamils ging.
      Mwah, die zitten nu nog in Changi hotel in afwachting van hun uitzetting zo over een jaar of tig.

      1. Martin van Dee.

        In een ver verleden kwam ik vanuit Sumatra wel eens in Singapore. Herinner mij vaag een rondleiding door een brouwerij van Heineken en een zeeaquarium. O ja ik zag als kind voor het eerst vrouwen die eigenlijk mannen waren bij de haven.

        1. toetssteen

          @Martin Dee
          U bedoelt ‘under water world’? Ja dat is prachtig om te zien.
          Het opmerkelijkste is de rol van de vrouwen aldaar. Die begrijpen echt helemaal niets van wat er hier in Nederland van het mannenvolk wordt gepruimd.
          Maar goed, de vrouwen hebben daar zouden niet eens willen dat ene Jet Bussemaker een quotum zou stellen.
          Wat dat betreft kan het Westen nog heel wat leren.

          1. Martin van Dee.

            Bussemaker is prive een lieve meid maar als politica krijg ik kromme tenen van haar.En wat betreft het leervermogen van het westen, en in het bijzonder Nederland, heb ik zo mijn bedenkingen. Al de expertise die men ooit had in die regio zijn gewoon de versnipperaar ingegaan. Wereldvreemde en overbetaalde adviseurs zijn het die de koers bepalen.

          2. toetssteen

            @Martin van Dee
            Mijn schoondochter, zus en de rest van de dames ondervragen mijn vrouw en mij wat het hier is. Mijn zoon zegt telkenmale: niet doe pap, want ze snappen het echt niet.
            Deze vrouwen zijn dus werkelijk geëmancipeerd en bekleden hoge posities. En dat alles zonder de Bussemaker brigade.
            Mijn eigen schoondochter verdient bijna het dubbele van mijn zoon die ook omgerekend naar Nederlandse begrippen een ton verdient.
            Nederland, maar niet allen Nederland, is volkomen het spoor bijster!

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.