De overheid op zijn best: treinkaartje wordt veel duurder door nationalisering ProRail

Het besluit van de staat om ProRail om te toveren van zelfstandige bv in een publieke organisatie gaat treinreizigers bakken met geld kosten. Want u weet: als de overheid eraan te pas komt zijn we allemaal de pineut.

Vakbonden, ondernemingsraad, reizigersclubs en politici waarschuwen dat de overname van ProRail door de staat de reiziger bakken met geld gaat kosten. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover legt uit:

“Vervoerders als NS betalen nu een gebruiksvergoeding voor het rijden over Nederlands spoor zonder 21% BTW. Dat is straks afgelopen. Die extra kosten worden dan doorberekend aan de reiziger.”

De staat brengt ProRail onder bij het ministerie van Infrastructuur. Zogenaamd is het doel daarvan om treinen beter en sneller te laten rijden. Ja, ja, er zijn veel problemen in het OV, maar Vadertje Staat lost dat wel even op. Niemand die dat gelooft natuurlijk – als ze ergens incompetent zijn dan is het in Den Haag – maar dat is het officiële verhaal.

Nu weten we dat slechts een excuus is. Het gaat de staat alleen maar om extra inkomsten. Straks moeten vervoerders ineens 21% BTW betalen, wat ze nu niet hoeven. In Den Haag staan ze daar natuurlijk om te juichen — extra geld voor de staatskas! — maar voor de reiziger is het vreselijk. Het betekent immers dat deze kosten door worden berekend en de reiziger wéér diep in de buidel mag tasten.

En dat is niet alles. De staat wil ProRail-medewerkers ook overhevelen naar een ander pensioenfonds. En raad eens wat het gevolg daarvan zal zijn? Juist: weer extra kosten. Gewoon, omdat het kan.

Goed gedaan dames en heren politici, zoals gebruikelijk hebben jullie straks meer te besteden terwijl de gemiddelde Nederlander — die het financieel al tijden lastig heeft — er wéér op achteruit gaat. Maar hé, daar hebben jullie natuurlijk lak aan want betalen moeten ze toch.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

2 reacties

  1. Sniper666

    Huh, Ik kom niet meer mee hoor. Van de roverheid mocht één spoorbedrijf niet meer, het moest allemaal anders. Dus NS werd gesplitst in NS en ProRail. En nu moet dat weer teruggedraaid worden naar zoals het ooit was?

    Maar wacht eens ff, zoals het ooit was, had de NS een nuts functie. De splitsing/privatisering is een mislukking blijkbaar. en weer moet de burger op de blaren zitten. Wanneer komen die lampies eens voor de rechter die ooit tot splitsing besloten?

    Volgens mij was het ergens halverwege de jaren 90. Kok 1 zeker die vuile @(HK<JKU&^%$Y

  2. Ruud562

    De privatisering van nutsbedrijven is één groot fiasco met alle denkbare nadelige gevolgen voor de gebruikers daarvan. Maar ja, marktwerking is het stokpaardje van de EU én de VVD, dus ….!

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.