Bemoeizuchtige Minister Melanie Schultz wil geheel verbod op gebruik van mobiel in de auto

Sam Azgor (bron: Flickr)
Foto: Sam Azgor (bron: Flickr)

Ze wil er nu al voor zorgen dat zelfs handsfree bellen niet meer mag. Of kan.

Zeurpiet:

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur wil voorkomen dat automobilisten anderen in gevaar brengen doordat ze bezig zijn met hun telefoon. Daarom overweegt ze een volledig verbod op appen en sms’en in de auto.

Dat zegt Schultz tegen het AD. Nu is het al verboden voor bestuurders om hun telefoon vast te houden tijdens het rijden. De minister kijkt of dit kan worden uitgebreid naar een totale ban op het bedienen van een mobiel.

Een totale ban op het bedienen van een mobiel? Betekent dit dan ook dat het illegaal wordt om handsfree te bellen? Stel je dat even voor: je rijdt van je werk naar huis. Het is een ritje van een uur. Na een half uur rijden vraagt je vrouw zich af waar je bent… en wil ze je de opdracht geven om even te stoppen bij de lokale supermarkt zodat je iets kan meenemen. Ze belt je. Jij neemt op, jullie spreken 30 seconden met elkaar, en je gaat weer verder. Helaas ziet een politieagent jou tegen ‘niemand’ praten. Hij houdt je aan, checkt je telefoon, en geeft je vervolgens een boete. Want je ‘bediende’ je telefoon.

Knettergek?

Ja, knettergek.

En ja, dat geldt ook voor een SMS- en appverbod. Verboden werken namelijk alleen als je er als overheid iets aan kunt doen. Met andere woorden: als je er actief tegen op kunt treden als iemand het verbod aan zijn laars lapt. Een voorbeeld: het is verboden om iemand te vermoorden. Doe je dat toch, dan kom je meteen op de radar van de politie.

Met een verbod op appen en sms’en in de auto zit dat natuurlijk heel anders. Als je dat doet weet de politie het niet eens. De enige keer dat ze het door hebben is als je op dat moment een ongeluk krijgt en zij je telefoon controleren. Voor de rest haalt zo’n verbod helemaal niets uit.

Een verbod dat in 99% van de gevallen niet gehandhaafd kan worden is volstrekt nutteloos. Het is dan pure symboolpolitiek van een bemoeizuchtige overheid. Voor de rest heeft niemand er iets aan.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

9 reacties

  1.   

    Toch ben ik het er mee eens om een en ander te gaan verbieden, misschien kan er een technisch iets worden gevonden zodat je telefoon niet kan appen of je FB pagina etc. raadplegen, wie veel in het verkeer zit kan vast stellen dat er massaal gebruik wordt gemaakt van smartphones tijdens het rijden.

  2.   

    Mee eens. Zelfs met handsfree bellen is men nog steeds afgeleid van het auto rijden. Bijvoorbeeld om het door je vrouw genoemde boodschappenlijstje te onthouden. Weet je hoeveel ongelukken door het bellen gebeuren en hoeveel ons dat jaarlijks kost?

  3.   

    Om nog maar te zwijgen over de files die ontstaan, die ontstaan door automobilisten die het te druk hadden met bellen en appen.

    Wij reden een keer over de Afsluitdijk en tot 5 keer toe zagen we een slingerende vrachtwagen. Haal je ze in, dan zitten de chauffeurs te vervelen met hun mobieltje.

    1.   

      Overigens zou dit verbod ook dienen te gelden voor fietsers.

  4.   

    Geen speld tussen te krijgen!

  5.   

    Minister Schultz wilt eerst onderzoeken of er technische mogelijkheden zijn. Persoonlijk vind ik dat de telefonische gesprekken en vooral SMS-en het autorijden negatief beïnvloeden. Een aantal keren ben ik ontsnapt aan een ongeluk altijd door iemand met telefoon in de hand veroorzaakt. Zelf heb ik maar een keer gebeld toen ik mijn eerste mobieltje had en wou mededelen dat ik onderweg naar huis ben en best koffie zou lusten. Een heel belangrijke telefoontje dus. Wel de laatste want het reed toch ongemakkelijk.

  6.   

    Schultz heeft volkomen gelijk. Michael, volgens mij hebt je niet begrepen waar Schultz mee bezig is. Ik had ooit een gps in mijn auto die ik niet kon bedienen terwijl reed. Moet met gsm’s ook gebeuren. Daar werk Schultz aan.
    Je zult maar slachtoffer zijn van een smsende of appende automobilist. Het is gelul dat je onderweg met je vrouw moet bellen om te zeggen waar je bent. Je kunt ook van te voren bellen dat je richting huis gaat.

  7.   

    Zou Haro Schultz van Haegen er iets mee te maken hebben, belangen ofzo?

  8.   

    Ik heb zelf naast iemand gezeten die tijdens het rijden handsfree aan het bellen was het gesprek leidde de aandacht der maten af dat een schreeuw van mij nog net een aanrijding heeft voorkomen.

    Ik vind dat als je auto rijd al de aandacht bij het verkeer moet zijn en alles wat de aandacht afleid een gevaar is voor de verkeersveiligheid.

    Het klassieke voorbeeld een radio zender opzoeken zorgt al voor verkeersongelukken.

    Mensen vergeten even dat ze in een voertuig rondrijden dat kan veranderen in een moord wapen waarmee tientallen mensen of meer gedood of gewond kunnen geraken.

    Er zijn zelfs debielen die tijdens het rijden meer aandacht hebben voor hun scherm dan voor het verkeer, levensgevaarlijk.

    Dan altijd dezelfde reutel “dat overkomt mij niet hoor ik let altijd heel goed op” ja,ja.

    Ik weet niet of het nu al zo is dat een verzekeringsmaatschappij niets uitkeert al blijkt dat de ongeluk veroorzaakt is door het gebruik van een mobiele telefoon, tablet of notebook als dit niet zo is snel de verkeerswet wijzigen.

    Ik ben voorstander van GSM,3G, 4G jammers langs de wegen dit zijn stoorzenders waardoor er geen verbinding met het netwerk gemaakt kan worden.

    Prima meteen invoeren.

    Red een hoop mensen levens.

    Nogmaals de aandacht behoord op de weg en nergens anders tijdens het rijden.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!