Jawel, automobilistje pesten begint weer: walgelijk rekeningrijden komt steeds dichterbij

Foto: Steeds meer organisaties lijken overstag te gaan voor milieugekken die de automobilist definitief van de weg willen krijgen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd tot de politiek hetzelfde zal doen. Rekeningrijden: alleen het woord al doet bij veel bestuurders de haren recht overeind staan. En terecht: het idee, dat enkele jaren definitief verbannen leek naar de afdeling "waardeloze ideeën om voor altijd te vergeten", maakt een revival. En dat zal veel mensen, die elke dag in de spits van en naar hun werk moeten, niet al te vrolijk maken, om het lichtjes uit te drukken. Ja, de financiële crisis bracht zowaar ook goede dingen. Het is een gegeven dat bij een lage economische groei het aantal gereden kilometers ook laag is, waardoor files vanzelfsprekend ook afnemen. Nu het voorzichtig weer de goede kant op lijkt te gaan, nemen die files echter weer toe. Dat is dan ook het paradepaardje geworden van organisaties die rekeningrijden het liefst gisteren al hadden ingevoerd: het flinterdunne excuus dat het files zou verminderen. Natuurlijk vermindert het files. Als mensen nóg meer moeten betalen om te rijden wordt dat voor velen onbetaalbaar, waardoor ze de auto wel moeten laten staan. "Hoera!" zal autohatend Nederland denken, dan is het toch een goed plan? Ja hoor, als je alleen naar het aantal files kijkt wel. Maar dan kan het een stuk simpeler: verbied auto's helemaal, en je zult zien dat de files binnen een dag geschiedenis zijn. Maar of we daar wat aan hebben? Natuurlijk niet. Het aantal files is dan ook een waardeloze maatstaaf om te kijken naar de effecten van dit idee. Kijk liever naar de verminderde mobiliteit, die ervoor zal zorgen dat de Nederlander die nu al gaan baan kan vinden nóg beperkter zal worden in zijn keuze. Wat dat is wat er zal gebeuren als je opeens per kilometer gaat zitten betalen: het wordt nóg duurder om te rijden. En dat terwijl dat hele rekeningrijden eigenlijk allang bestaat, in zo ongeveer elk land ter wereld, in de vorm van accijnzen. Werkt precies hetzelfde: je betaalt alleen voor wat je rijdt, maar door er een andere naam aan te geven denkt men nog even wat extra geld uit de hardwerkende Nederlander te persen. Walgelijk. En dat terwijl er zoveel betere opties zijn om files aan te pakken, en dan hoeven we nog niet eens zoveel extra asfalt neer te leggen. Investeer in slimmere wegen: zorg ervoor dat automobilisten bij files desnoods automatisch worden omgeleid. Maar stimuleer vooral de ontwikkeling van zelfrijdende auto's: zodra die er zijn en elke wagen altijd de optimale route kiest, zullen files als sneeuw voor de zon verdwijnen. Gegarandeerd. En dat zal sneller gebeuren dan we denken: we kunnen nu wel jarenlang een duur systeem voor dat hele rekeningrijden gaan zitten ontwikkelen, maar tegen de tijd dat het af is, is het allang niet meer nodig. Pure geldverspilling dus. Dus overheid, luister goed en wees wijs: negeer de onzinpraat van deze linkse gekken, en doe niet mee aan het pesten van onze automobilisten!

Steeds meer organisaties lijken overstag te gaan voor milieugekken die de automobilist definitief van de weg willen krijgen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd tot de politiek hetzelfde zal doen.

Rekeningrijden: alleen het woord al doet bij veel bestuurders de haren recht overeind staan. En terecht: het idee, dat enkele jaren definitief verbannen leek naar de afdeling “waardeloze ideeën om voor altijd te vergeten”, maakt een revival. En dat zal veel mensen, die elke dag in de spits van en naar hun werk moeten, niet al te vrolijk maken, om het lichtjes uit te drukken.

Ja, de financiële crisis bracht zowaar ook goede dingen. Het is een gegeven dat bij een lage economische groei het aantal gereden kilometers ook laag is, waardoor files vanzelfsprekend ook afnemen. Nu het voorzichtig weer de goede kant op lijkt te gaan, nemen die files echter weer toe. Dat is dan ook het paradepaardje geworden van organisaties die rekeningrijden het liefst gisteren al hadden ingevoerd: het flinterdunne excuus dat het files zou verminderen.

Natuurlijk vermindert het files. Als mensen nóg meer moeten betalen om te rijden wordt dat voor velen onbetaalbaar, waardoor ze de auto wel moeten laten staan. “Hoera!” zal autohatend Nederland denken, dan is het toch een goed plan? Ja hoor, als je alleen naar het aantal files kijkt wel. Maar dan kan het een stuk simpeler: verbied auto’s helemaal, en je zult zien dat de files binnen een dag geschiedenis zijn.

Maar of we daar wat aan hebben? Natuurlijk niet.

Het aantal files is dan ook een waardeloze maatstaaf om te kijken naar de effecten van dit idee. Kijk liever naar de verminderde mobiliteit, die ervoor zal zorgen dat de Nederlander die nu al gaan baan kan vinden nóg beperkter zal worden in zijn keuze. Wat dat is wat er zal gebeuren als je opeens per kilometer gaat zitten betalen: het wordt nóg duurder om te rijden. En dat terwijl dat hele rekeningrijden eigenlijk allang bestaat, in zo ongeveer elk land ter wereld, in de vorm van accijnzen. Werkt precies hetzelfde: je betaalt alleen voor wat je rijdt, maar door er een andere naam aan te geven denkt men nog even wat extra geld uit de hardwerkende Nederlander te persen. Walgelijk.

En dat terwijl er zoveel betere opties zijn om files aan te pakken, en dan hoeven we nog niet eens zoveel extra asfalt neer te leggen. Investeer in slimmere wegen: zorg ervoor dat automobilisten bij files desnoods automatisch worden omgeleid. Maar stimuleer vooral de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s: zodra die er zijn en elke wagen altijd de optimale route kiest, zullen files als sneeuw voor de zon verdwijnen. Gegarandeerd. En dat zal sneller gebeuren dan we denken: we kunnen nu wel jarenlang een duur systeem voor dat hele rekeningrijden gaan zitten ontwikkelen, maar tegen de tijd dat het af is, is het allang niet meer nodig. Pure geldverspilling dus.

Dus overheid, luister goed en wees wijs: negeer de onzinpraat van deze linkse gekken, en doe niet mee aan het pesten van onze automobilisten!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

19 reacties

  1.   

    Tsja de afrekening komt 2017 wel, maar ze zullen het wel over de verkiezingen heen tillen.

  2.   

    Sybren zit waarschijnlijk niet dagelijks in de file. Anders zou hij niet zo dom lullen. Nederland slibt helemaal dicht. Meer wegen helpen niet. Alleen door het rijden duurder te maken krijgen we het in de klauw.

    1.   

      Jij werkt zeker niet harrie de L.., Ga het maar uitleggen aan de mensen die voor een kutloontje naar hun werk moeten en straks honderden eurootjes mogen gaan aftikken.
      Ja je moet toch op het werk verschijnen en kom niet met de dooddoener openbaar vervoer aan.

      1.   

        Daar weet je geen ruk van meneer die zich neukpartij noemt.

        Ik zit dagelijks in de file. Dit land loopt muurvast. Als je alleen thuis ligt te neuken weet je dat niet.

  3.   

    Amsterdam Den Haag, s’morgens om zeven uur, u mag 120, maaaarrrr, de twee rechter rijbanen worden in beslag genomen door vrachtverkeer dat max 90 rijdt. Het personenvervoer moet zich dus over een rijbaan erlangs proppen.
    Gek hè dat er hopen aanrijdingen zijn, files elke morgen en vul maar in.
    Naar rechts met die kolossen en daar blijven tot 10 uur!
    Rekeningrijden lost alzo geen millimeter op.

  4.   

    Ik heb niet het gevoel dat de overheid op moment haast heeft met rekeningrijden. Zeker niet met de verkiezingen in zicht vond minister Schultz vandaag dat het nu geen optie is. Frappant en onbegrijpelijk is juist dat deze keer ANWB en andere organisaties met belang in autorijden hierover zijn begonnen. Denk je eindelijk is men verstandig geworden op een kant begint een ander over van andere kant. Niet te volgen!

    1.   

      Nee, de politici durven het niet aan. Het domme volk denkt dat het autorijden dan duurder wordt. Dus dat kost stemmen.
      Zo lossen we nooit een probleem op.

      1.   

        Het bezitten van een auto wordt goedkoper, het ermee rijden duurder. Dat is de essentie van kilometerbeprijzing. De vraag is alleen welk effect dat heeft. Het *lijkt* de bedoeling de files ermee op te lossen, maar mensen staan in de file omdat ze geen gelijkwaardige keuze hebben. Het netto-effect zal dus zijn dat mensen die nu in de file staan dat straks nog steeds staan, maar dan voor meer geld.

        1.   

          @Ali Yas
          100% eens.

        2.   

          Dat geldt voor het grootste deel. Als 10% wel iets anders doet zijn de files weg.

  5.   

    D66, groot voorstander van rekeningrijden, zorgt er in Utrecht al jaren voor dat er geen wegen worden verbreed en aangelegd. En nu gaan ze weer janken over dat rekeningrijden.

  6.   

    Voor al die “kwartjes van Kok” vanaf 1991 (!!) hadden we een inmiddels puik wegennet moeten hebben zonder files.

    Rekening rijden zal niets helpen. De meerkosten om op dure tijden toch te (moeten) rijden zullen verhaald worden via de prijzen van producten en de lonen.

  7.   

    Interessant om even te noteren dat vandaag uit onderzoek blijkt dat er een meerderheid voorstander is van invoering rekeningrijden, ook onder aanhangers van VVD, PVV en FvD.

    1.   

      rekeningrijden onder aanhangers

    2.   

      @riennoppentrol is een beetje ONDEUGEND met onderzoeksresultaten.
      @riennoppentrol jokt een beetje want de pvv en de fvd worden niet genoemd in datzelfde onderzoekje.
      @riennoppentrol doet zijn naam eer aan huistrol.

      1.   

        Googel even op het bericht hierover bij de NOS, daar staat het letterlijk.

        1.   

          het staat er letterlijk, googel even op het bericht hierover bij de nos

    3.   

      uit onderzoek blijkt dat een meerderheid voorstander is van invoering rekeningrijden, interessant om even te noteren vandaag.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!