Nog geen duidelijkheid over vreselijk ongeval in Elst waarbij twee jongeren om het leven kwamen

Afgelopen nacht vond een vreselijk tragisch ongeval plaats op station Elst. Twee jongens, 17 jaar, uit Elst en Herveld kwamen om het leven.

De jongens liepen in gezelschap van een groepje het perron op. De twee slachtoffers liepen op het spoor, toen de intercity van Arnhem naar Nijmegen naderde. Het kwam tot een dodelijke aanrijding. Van het ongeval waren meerdere mensen getuige. Voor hen is slachtofferhulp ingeschakeld. Het treinverkeer is inmiddels weer hervat.

De omstandigheden waaronder het ongeval gebeurde zijn nog niet duidelijk. Dat is goed te begrijpen. Wanneer je zoiets traumatisch van dichtbij meemaakt ben je niet in staat om een gesprek te voeren met wie dan ook. De politie hoopt zo snel mogelijk meer te weten te komen van de toedracht. Geruchten dat de twee voor een selfie het spoor op zouden zijn gegaan worden door de politie ontkend. ProRail gaf vandaag een reactie op het ongeval, via NOS:

“Dit is natuurlijk een drama voor alle betrokkenen”, zegt een woordvoerder van ProRail. Hij reageert op het dodelijke ongeluk vannacht op het station in Elst. Twee jongens van 17 werden gegrepen door een trein toen ze over het spoor van het ene naar het andere perron liepen.

ProRail waarschuwt geregeld dat lopen op het spoor levensgevaarlijk is.

“Zo’n ernstig ongeluk is gelukkig redelijk zeldzaam”, zegt de woordvoerder. “Maar we zien regelmatig dat mensen veel te veel risico nemen als ze een spoorwegovergang oversteken of als ze naast het spoor lopen.”

Ik begrijp dat niet goed. Waarom moet ProRail een reactie geven op dit ongeval? Niet alles is te verklaren en zeker niet in dit stadium. ProRail verzorgt de ‘hardware’ van het spoorwegstelsel in Nederland. Op elk station kun je zó van het perron springen en de rails betreden. Dat weet iedereen. En nu moet uitgerekend ProRail een statement maken, over de rug van de slachtoffers waarvan nog niemand weet waarom ze precies op het spoor liepen. In normale omstandigheden begrijpt iedereen dat dit onverstandig is. Mag er een alsjeblieft iets langer tussen ongevallen en reacties van ProRail zitten? Het politieonderzoek is nog niet afgerond. Daar in ieder geval op wachten lijkt me verstandig.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. A7

    Guido Jansen, wat een overbodige topic.
    Schaam je diep !!!

  2. buitenbeentje

    Ja, waarom loopt iemand op het spoor? bezopen, levensmoe of gewoon stoerdoenerij.

    Feit is en blijft dat deze jongeren op een plek liepen waar ze niet hoorden te zijn omdat het levensgevaarlijk is, QED. Terecht wijst Prorail er op “dat mensen veel te veel risico nemen als ze een spoorwegovergang oversteken of als ze naast het spoor lopen.” Het blijkt dat ze dat niet vaak genoeg kunnen herhalen.

    Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, maar zeker ook naar de machinist, die door deze jongens (weer) een traumatische ervaring extra heeft.

  3. Mart

    Wij ambacht scholieren kruisten 4x daags de overwegen in Tilburg rond 1950, en stonden even stil op de ”overweg” als de bomen neer waren om ons te wentelen in rook en stoom van de onderdoor komende locomotief.Nooit vlooien en luizen waargenomen in onze niet zo frisse kledingstukken….mischien daardoor.Wat we wèl wisten dat het levens gevaarlijk is om zomaar over spoorrails te lopen.Niet zo slim deze knapen.

  4. Phoenix

    ProRail beweert ook dat het aantal dodelijke ongelukken de afgelopen “drastisch is gedaald”. De cijfers die ze geven zijn: 2014: 7 2015: 13 2016: 4. Het lijkt me dat je op basis van deze cijfers niet een bepaalde trend kunt concluderen, het is een fluctuerende random reeks, typisch voor zeldzame gebeurtenissen die je met een Poissonverdeling kunt benaderen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het aantal slachtoffers van een blikseminslag.

    Wim

    1. Hetzalwelweer

      Als je puur kijkt naar het aantal aanrijdingen met personen dan liegt prorail gewoon…elke dag staat er wel een trein stil….maar ja wie is of zijn prorail?

      1. Phoenix

        ProRail had het over dodelijke ongelukken exclusief zelfmoorden. De vraag is dan natuurlijk wel of het altijd duidelijk is of het om een zuiver ongeluk of om een zelfmoord gaat.

        1. buitenbeentje

          Het lijkt mij dat de machinisten daar het antwoord wel op weten.

        2. RobertMarsman

          Alleen dit is natuurlijk geen zelfmoord. Ik acht de kans groot dat deze twee jongens terug kwamen van een avondje stappen waarbij alcohol genuttigd is en ze een beetje stoer wilde doen tegenover hun vrienden. En ja dan gaan ze gekke dingen doen.

  5. Babaji538

    – De politie weet nergens niks van. –

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.