AD-columnist geeft Sylvana’s beeldenstorm ervan langs: ‘Moeten we Rembrandt dan ook maar verbannen?’

Deze zaterdag: een Nederturkse columnist voor het AD die zijn leven stevig lijkt te hebben gebeterd en Sylvana’s geschiedsvervalsing inmiddels ziet voor wat het is: “spastisch omgaan met het verleden”.

Begin dit jaar schreven we bij De Dagelijkse Standaard al eens over Özcan Akyol, een columnist die drie keer per week voor het AD schrijft. De man schreef destijds over Sylvana’s faalprojectje Artikel1, waarbij hij met een prima analyse kwam maar een wat teleurstellende conclusie. Ik citeer wat we destijds schreven over zijn analyse:

Deze Nederturkse meneer schrijft, terecht, dat het faalproject van Sylvana Simons — Artikel 1 dus — totaal geen zoden aan de dijk zet. Net als ons is het hem namelijk opgevallen dat Artikel 1 er niet in is geslaagd om genoeg ondersteuningsverklaringen te verzamelen in Friesland, Drenthe, Overijssel en Zeeland.

En over zijn minder rake conclusie:

Vervolgens concludeert hij dat het “beter zou zijn voor haar boodschap” als ze een burgerrechtenbeweging zou beginnen. Duidelijk is dat meneer de columnist die beweging dan maar wat graag zou steunen.

Bijzonder jammerlijk, zeker omdat het er eerst op leek dat hij Sylvana’s faalpartijtje zag voor wat het is: een instrument waarmee zij het minderwaardigheidsgevoel van allochtone Nederlanders wil uitbuiten voor haar eigen gewin: het afvlakken van de Nederlandse gewoontes, normen en waarden.

Maar niet getreurd, want er is nog hoop voor deze man! Hij lijkt zijn leven sinds het begin van dit jaar aardig te hebben verbeterd. Nu het definitief niets wordt met Artikel1 – er zou een doorstart onder een nieuwe naam komen, maar dat laat nog steeds op zich wachten – richt Simons zich weer op dié dingen waar ze goed in is: “RACISME!” schreeuwen. Als onderdeel daarvan steunde ze een walgelijk initiatief om het Rotterdamse Witte de With-kunstcentrum van een andere naam te voorzien, omdat Witte Corneliszoon de With een ‘foute Hollander’ en een ‘koloniale uitbuiter’ zou zijn geweest. Daar schrijft Akyol dit over:

Wat bijzonder is: veel mensen, onder wie ikzelf, wisten tot voor kort helemaal niet wat de rol van Witte Corneliszoon de With in de zeventiende eeuw was. Pas toen maritiem historicus Ronald Prud’homme hier wat meer op de radio over vertelde, gingen de beelden uit de Gouden Eeuw leven en begreep ik waar de weerstand vandaan kwam. Maar door prominente figuren van vroeger dood te zwijgen, wordt ons verleden er niet beter op.

Dat hij begrip voor weerstand tegen een figuur die al eeuwen dood is kan opbrengen, vergeven we hem hier maar even. Zijn verdere analyse is namelijk perfect, want welke historisch figuur is dan wel perfect? Neem Rembrandt: over hem zeurt Sylvana natuurlijk niet, maar ook hij maakte gebruik van verfstoffen die door slaven waren gemaakt. Maar maakt dat van de grootste schilder aller tijden meteen een schurk? Natuurlijk niet. Zoals Akyol terecht betoogt:

De grote fout die we maken, is dat we het gedrag van onze voorvaderen toetsen aan de kennis die we nu hebben. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

En zo is het maar net: iedereen is het er tegenwoordig wel over eens dat slavernij iets slechts is, maar zo was het vroeger simpelweg niet: het was de normaalste zaak van de wereld. Je hoefde geen gewetensloze schurk te zijn om destijds mee te doen aan het onderhouden van de kolonieën: iedereen deed dat direct of indirect immers wel. Hoe kun je ze dat nou kwalijk nemen? Niet, natuurlijk. In dit stukje haalt Akyol echter het stevigste uit naar mevrouwtje Simons:

In deze turbulente tijden, waarin we het vaak hebben over acceptatie van anderen, met al hun eigenaardigheden en tekortkomingen, is goed om op de eerste plaats te berusten in wat we zelf allemaal vroeger niet goed deden. Alleen is het nogal rigoureus en contraproductief om dit sentiment te vertalen in een nieuwe beeldenstorm.

Die energie kan beter worden gestoken in nog meer kennisoverdracht, bijvoorbeeld in het onderwijs of juist in allerlei culturele centra. Door spastisch met een twijfelachtig verleden om te gaan, bewijzen we niemand een dienst.

Au: die zit! Inderdaad, Sylvana: je kunt wel altijd zeuren dat we hier mensen discrimineren in plaats van hun verschillen te accepteren, maar jij hebt al moeite met het accepteren van mensen die als eeuwen te dood zijn om zich te kunnen verantwoorden. Ga dus maar eens even rustig in de hoek zitten nadenken over je éigen tekortkomingen – en ja, dat zijn er helaas wel wat – en kom dán terug om ons de les te lezen over onze vaderlandse geschiedenis!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

22 reacties

  1. K.Dopper

    Sylvana is hier een wonderlijke obsessie. Akyol spreekt met geen woord over haar.

    1. A3aan

      U is kennelijk een slecht verstaander die zelfs aan een heel woord niet genoeg heeft!

  2. buitenbeentje

    “De grote fout die we maken, is dat we het gedrag van onze voorvaderen toetsen aan de kennis die we nu hebben.”

    Sylvana en kennis, twee tegenpolen in een zin. Iets met holle vaten.

  3. Kodi

    Nederlanders krijgen een vals schuldgevoel aangepraat over het slavernijverleden. Dat komt doordat activisten en een islamitische partij als Denk ’grote onzin’ verkondigen over de Gouden Eeuw en de koloniale tijd, zegt Piet Emmer, een Leids emeritus hoogleraar die promoveerde op het Nederlandse slavernijverleden en hierover veel publiceerde. Met zijn nuchtere analyses schuwt hij de controverse niet.
    http://www.telegraaf.nl/reportage/29185995/__Helder_licht_over_duistere_geschiedenis__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter&apw_campaign=c280bf8646a7669fb7c472ca2e73528b

    1. corfo

      @ Kodi.
      Waarom zou ik mij een vals schuldgevoel laten aanpraten door een stelletje geschiedvervalsers ?
      Ik heb aan dat hele gebeuren niet mee gedaan en kon het ook niet tegenhouden, dus ik voel mij ook totaal niet schuldig !

  4. Bertje1234

    Het is mooi dat de heer Ozcan in elk geval niet zo extreemlinks is als Sylvana. Maar “zijn leven verbeterd” vind ik wel een overdreven kwalificatie. De stukjes over Wilders en Baudet van Ozcan zijn nog steeds een soort negatieve ads met typische linkse halve waarheden en frames. Sylvana gaat met haar retoriek van witte schuld enz. echt op het niveau van eeen zwarte versie van de NVU zitten. Daar haal je gelukkig geen zetels mee hier.

  5. Ni28

    Simons wilt graag de witte identiteit van Nederland zwart inkleuren. Door geschiedenis uit te wissen denkt zij dit te kunnen bereiken. Haar denkvermogen is practisch nihil om te beseffen dat zij als haatster van alles wat wit is en ophitster bekend raak zonder enige invloed op het geheel. Dat mensen haar op sociale media dood wensten zijn net zo holle phrasen als die zij uitkraamt. Deze domme dame kan het alleen niet bevatten. Wat zij doet is het opwekken van haat tegen haarzelf en bij sommige anderen tegen zwarten in het algemeen wat je dan ook als nieuwe racisme zou kunnen bestempelen. Het is dan wel niet te vergeten een racisme tegen de andere opgewekt juist
    door S. Simons en haar gelijken. Ook dit wijst er op dat een multiculturele samenleving onmogelijk is. De groepen zullen altijd naast elkaar leven
    en niet met elkaar. Wij en zij, in een parallelle samenleving.

    1. buitenbeentje

      Ik ben niet met je eens dat een multiculturele samenleving onmogelijk is. Totdat de Islam binnen kwam is het eeuwen lang goed gegaan. Zeker de integratie van Indonesiers is een voorbeeld van hoe een multiculturele samenleving kan groeien. Ook de integratie van westerse allochtonen verloopt over het algemeen vlekkeloos. Chinezen, als ze hier willen blijven, zijn meer op zichzelf maar gedragen zich in de maatschappij geïntegreerd. Kortom integratie en zelfs assimilatie leveren geen problemen op zo lang de integrerende partij daartoe bereid is. Bij mohammedanen is daar door de bank genomen geen sprake van, de wil om te integreren bestaat niet of wordt actief tegen gewerkt door de andere mohammedanen.

      Daarbij worden ze dan gesteund door autochtonen die graag willen laten zien dat ze tolerant zijn totdat het hun leven kost. Met hun grote mond wordt de meerderheid neergemaaid, inhoud nul, schreeuwen van hun dogma´s, argumenten eisend, maar niet gevend.

      1. Arachne

        Nee, we hebben geen eeuwenlange multiculturele samenleving. De kleine groepen die ons land sinds, pak ‘m beet, 1600 binnen kwamen, moesten werken en leven in onze maatschappij met de bestaande normen en gebruiken. Men kon “eigen” gebruiken vasthouden voor zover deze niet conflict kwamen. Chinezen assimileren niet. Zij werken hard, houden zich aan de wet (niet meer dan strikt noodzakelijk) en maken gebruik van aangeboden zaken (onderwijs, zorg). Hun eigenheid houden ze vast en ze zijn niet onder de indruk indien anderen hun levenswijze afkeuren. Chinezen trouwen met oorspronkelijke bewoners, als dit vooruitgang betekent.

        Chinezen (en Aziaten met een zogeheten chinees uiterlijk) hebben de participatie zowat uitgevonden. Ze winnen niets bij het ontwrichten van de maatschappij waar zij zijn ingestroomd, noch zal dit hun kinderen en kindskinderen voordeel opleveren. Zij voelen zich, nee, ze weten zich altijd Chinees en zijn overtuigd van hun superioriteit (oude cultuur en geschiedenis).

        U zou rode oortjes krijgen zodra Chinezen en Indonesiërs (indo’s) een mening over Nederland, Nederlanders (etnisch), de moslim import en de mens en wereld in het algemeen zou horen. Zeer interessante gesprekken met een hoge dosis realiteit.

        1. buitenbeentje

          Misschien hebben wij een andere definitie van multicultuur. Nederland heeft als zeevarende handelsnatie veel overgenomen van andere culturen, mensen die hier kwamen om te leven en te werken lieten ook stukjes van hun cultuur achter. Natuurlijk moesten zij zich aanpassen en dat versta ik ook onder multicultuur. De dominante cultuur neemt dingen over die ze kan gebruiken, de niet dominante cultuur past zich aan, zoals ik mij aangepast heb in het land waar ik nu woon.

          Ik heb veel Indo´s in mijn familie en hun meningen lopen niet zo ver weg van de mijne, dus dat met die rode oortjes valt wel mee. Nederlanders in Indonesie mengden zich met de bevolking, namen delen van de Indonesische cultuur mee naar Nederland en Nederland opende massaal Indonesische restaurant 😉 .

        2. Ni28

          Ik ben het volledig met u eens.

  6. Ni28

    In de Elsevier staat nu en goede artikel over deze idiote beeldenstorm.

      1. Ni28

        ja, die.

  7. Peter Loosduinen

    Zou de burgemeester bij de de toespraak op het volgende Ketikoti – festival rekening kunnen houden met de opvattingen over het slavernijverleden van de eminente hoogleraar Piet Emmer ?
    We ( de Nederlandse bevolking ) hoeven ons niet zo schuldig te voelen als we kennis nemen van de feiten !!!!
    Slechts 1000 mensen hielden zich hier mee bezig .
    Ik irriteer me mateloos aan de dramatisering van dit hele gebeuren, zeker als we weten dat de nazaten van de slaven al jaren delen in de welvaart van ons land.
    Ook is al eerder gebleken dat vele al slaaf waren in Afrika en door de aldaar wonende bevolking werden verkocht.
    Even kort door de bocht :Negers verkochten andere negers aan de blanken.

    1. sjun

      Je zou zelfs nog verder kunnen gaan. Welke beweging introduceerde slavernij in Afrika vanaf de 6e eeuw en faciliteert en legitimeert het vandaag de dag nog? Wanneer gaat dat op het KK-festival eens benoemd worden? I help wie zich graag wetenschappelijk verder oriënteert vast op weg met een literatuurverwijzing:
      Slavery, Terrorism & Islam – The Historical Roots and Contemporary Threat, Dr. Peter Hammond, Frontline Fellowship 2009, ISBN 9780980263916

  8. Arachne

    Van deze columnist heb ik inmiddels een en ander gelezen. Hetzelfde mainstream gebabbel. Als hij niet Turks was, had hij geen column.

  9. nienke

    Inderdaad negers verkochten negers als slaven.
    Al dat dramatische gezeur van deze dame is toch van de zotte, het wordt hoog tijd dat zij genegeerd wordt want ze verzint elke dag wel wat over de slechte witte Nederlander.
    Slechte zwarten bestaan niet, allemaal lief en vriendelijk, eerlijk, tolerant, kijk maar naar Sylvana hoe tolerant ze is tegen de witte Nederlander waar ze al jaren van heeft geprofiteerd en zich in die goede tijd nooit heeft druk gemaakt over RACISME.
    Waarschijnlijk een kronkel in haar hoofd wat haar nu parten speelt.
    Psychiaters genoeg in ons land Sylvana, misschien een gesprekje?

  10. Ni28

    Buitenbeentje, Indonesier zijn inderdaad een uitzondering op de regel. Er zijn veel huwelijken tussen Nederlanders en Indonesiërs door de geschiedenis aldaar. Surinamers een beetje misschien nog maar alle groepen blijven toch bij elkaar klitten. Zij leven veel gastvrijer dan de echte Calvinistische Hollanders(nog niet uitgestorven) met hun gevaarlijke koekentrommel. Meer in groep en daardoor meer gastvrij en zonder nodige afspraken dan solistische Nederlanders. Het is dus ook niet altijd makkelijk om je aan te passen je blijft altijd een van buiten. Dat staat bij grote minderheden altijd al in de weg om te integreren. Je blijft altijd naar je wortels zoeken maar dat wilt niet zeggen dat je niet samen kunt leven. Als je hierbij grote culturele verschillen bij doet vooral de religieuze dan is het eind zoek. Dan roep je als DENK niet om integratie maar eenzijdige acceptatie.

  11. Punt50

    WTF is die Simons?

  12. nienke

    Toen de Indische Nederlanders naar Nederland moesten vluchten heeft nooit iemand zich afgevraagd of wij problemen hadden met onze identiteit en of wij ons wel thuis voelden in Nederland.
    Was 19 toen ik hier kwam, was nog nooit in Holland geweest en zeker niet in de winter, ijs en ijs koud.
    Er werd van ons verwacht dat wij ons zouden aanpassen aan de Ned. normen en waarden en van huis uit werd het ons ook duidelijk gemaakt dat wij ons moesten aanpassen.
    Naar mijn bescheiden mening waren er ook nooit veel problemen met de vele indische Nederlanders die hier kwamen.
    We studeerden en hadden een baan heb nooit last gehad van racisme of iets dergelijks.
    De migranten die nu komen hebben last van identiteit crisis kunnen zich daarom moeilijk aanpassen en dat moeten de Nederlanders toch begrijpen.
    Worden in de watten gelegd geknuffeld en nog krijgen de Nederlanders de schuld waarom zij zich hier niet thuis voelen.
    Als je naar een ander land gaat is het niet meer dan billijk dat je je aanpast aan de normen en waarden van dat land en niet dat de Nederlanders zich moeten aanpassen aan de normen en waarden van hun die hier willen blijven wonen.
    En kun je het niet of wil je het niet kras dan op.

  13. Babaji538

    Prutsers die zetelen op de Wallen te Amsterdam
    worden niet gelezen of serieus genomen, door Frankrijk,
    Polen, Finland, Zweden, Canada of the European Union.
    Je schrijft en denkt als een kaaskop, of niet, natuurlijk.

    Ik zag op twitter, in naam van de VN en UNESCO
    Flip Fluitketel de hele handel om zeep helpen.

    Vaatdoeken horen overigens op de aanrecht.
    Ik zeg zomaar iets.

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.