Duitse spoorwegen willen nieuwe trein mogelijk de naam “Anne Frank” geven

Uh. Op de één of andere manier lijkt me dat niet heel passend, beste Oosterburen.

Dit is toch wel een beetje vreemd:

De Duitse spoorwegen willen nieuwe treinen een naam van beroemde Duitsers geven. Een van die mensen is Anne Frank. Duitse media vragen zich inmiddels af of het wel smaakvol is om een trein te vernoemen naar een Joods meisje dat in 1944 per trein naar concentratiekamp Bergen-Belsen werd afgevoerd.

En dan nog wat: het is hartstikke leuk dat Duitsers Anne Frank nu willen claimen. En ja, het klopt dat ze daar geboren was (en dat haar familie daar vele generaties woonde). Maar het is ook zo dat zij en haar familie Duitsland uitgejaagd werden en dat het uiteindelijk Duitsers waren die a) ervoor zorgden dat ze terecht kwam in een concentratiekamp en b) daar op veel te jonge leeftijd overleed.

Kortom, die Duitsers mogen wel een toontje lager zingen als het over Anne Frank gaat. Dit meisje groeide (grotendeels) op in Nederland, voelde zich Nederlandse, sprak vloeiend Nederlands, en werd geholpen door Nederlanders toen Duitse nazi’s haar en haar familie in de trein naar een kamp des doods wilden sturen.

Het is hartstikke sympathiek dat Duitsers haar willen eren maar a) doe dat niet onder het mom van ‘bekende Duitsers eren’ en b) al helemaal niet door een trein naar haar te vernoemen.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

20 reacties

  1. Marija

    de TREINnaam beginnen met: excuus aan ANNE FRANK

  2. Ni28

    Slecht idee. Net een trein. Ik zie het al voor mij, de trein in de spitsuur afgeladen met mensen zal leiden tot vreemde opmerkingen. Neem liever een vliegtuig als je al die naam wilt gebruiken.

  3. denk eens na

    En wat is het eind station van deze trein?

  4. dark hole

    “…Maar het is ook zo dat zij en haar familie Duitsland uitgejaagd werden…”
    NEEN en dus onjuist – Herr Otto Frank had wat issues met de toenmalige justitie op verdenking van financiële malversaties – en in 1933 vrijwillig naar Nederland uitgeweken.

    Tot in 1942 was de Wehrmacht grootafnemer van Herr Frank’s producten uit een van z’n bedrijven onder de naam Opekta. Hij deed dus goede zaken met zijn landgenoten.

    “….ervoor zorgden dat ze terecht kwam in een concentratiekamp en b) daar op veel te jonge leeftijd overleed.”
    DUBIEUZE woordkeuze, ook al is de eindconclusie juist! Misschien is het interessant om ook eens te vermelden waarom de meeste gevangenen in het kamp Bergen Belsen aan de gevolgen van tyfus zijn overleden??

    En ja..niet echt slim van onze oosterbuurtjes om een onschuldig kind als slachtoffer van de tweede wereldoorlog te vereren met een treinnaam.

  5. dark hole

    maar nu we het toch over het fenomeen “niet slim” hebben…

    Het is ook niet slim om

    van heinde en ver en van begin tot eind vol te houden dat Anne de enige auteur van haar dagboek was. Het zogenaamde Anne Frank Fonds in Zwitserland, opgericht door Herr Otto Frank, heeft kortgeleden nog publiekelijk gemaakt dat Herr Otto niet langer alleen als “editor” gezien kan worden m.b.t. het dagboek maar zeker ook gezien moet worden als “co-author” Oftewel in het gewoon Nederlands…het niet te achterhalen wie wat en hoeveel heeft geschreven want met zo’n algemene verklaring ben je op z’n minst diplomatiek aan het manoeuvreren.

  6. meanstreak2099

    ben wel benieuwd of ze dan ook een rudi carrel trein doen of linda de mol

  7. dark hole

    En het is ook niet slim om

    als voornoemde stichting de als normaal geldende copyrightperiode van 70 jaar na de dood van auteur aan je laars te lappen om daarmee het alleenrecht van kopiëren te behouden. Dat getuigt van dezelfde misselijkheid als de Deutsche Bundesbahn een trein naar Anne wil vernoemen, eerlijk is eerlijk!

    Dus ook hier wordt volop gerotzooid, gesjoemeld en gelogen omwille van financieel gewin.

    Want de crux van dit interessant debacle is als volgt; als Herr Otto werkelijk het dagboek heeft gepend, of delen ervan…dan ja..dan is er een legitieme reden om het copyright opnieuw te bezien. Dat betekent dus dat alle voorgaande statements omtrent het dagboek leugens waren.

    Als de oorspronkelijke versie klopt, namelijk dat Anne de enige echte auteur is van het dagboek…dan is het oordeel met betrekking tot de “move” om Herr Otto als co-auteur op te voeren eveneens helder…Je reinste Schweinerei!!

    En ja…ook dit over de rug van een onschuldig kind!

  8. CJD

    En gaat die route naar Polen? 🙂

  9. Duke

    Gezellig een Europese vlag erbij, je weet wel die blauwe met gele sterren, en de trein is ‘af’.

  10. meijer61200

    Trein zal wel vaak worden bekogeld met stenen in de kalifaatwijken daar!

    Wat anders; Ik verneem dat Air Berlin ook al failliet is. Wordt een dochtermaatschappij van Lufthansa. Het schijnt dat dit de AHA gaat heten (Adolf Hitler Airlines). Moet kunnen toch want we leven wel in een democrazie vooralsnog.

  11. Christina

    Trein en een vermoord Joods meisje in de oorlog…die moffen schamen d`r eigen ook nergens voor.
    Was het soms angelina merkelina hitlerina haar idee???

    1. Rosasolis

      @Christina. In mijn vaak heb ik gesproken veel fijne oprechte Duitsers. Ik heb al vroeg ontdekt dat zoveel Duitse collega’s hadden veel verdriet wegens WW 1 en WW 2. Ik heb
      veel gezongen als oratorium vocaal soliste, en heb gemerkt hoe groot het verdriet is met
      vele Duitse zangers en orkestleden. Vele van deze mensen zijn, net als ik Christen.
      Dit was hun poging om te proberen “het goed te maken, en het verdriet te verwerken”.
      Soms kan het verdriet van het verleden, te veel opeisen. Geloof me, zoveel Duitsers
      leiden onder schuld gevoelens en verdriet! Vandaag is het de dag van de Reformatie
      van M. Luther, van precies 500 jaar geleden. Sinds die tijd hebben wij veel geleerd.
      ik hoop dat je heb gehoord het Luther lied: “Ein Fester Burg ist Unser God”, vandaag
      op radio 4, of de jazzed-up versie op radio 3. Velen houden nog steeds van de oude
      leer, en willen dit vasthouden en doorgeven. En laten wij opkomen voor dit 500 jaren
      jubileum voor het denken voor vrijheid van de mens, en hun recht om op te komen
      voor vrije kerken, en vrije economie, en werk voor zowel mannen als vrouwen.
      De Luther beweging was de eerste, die Europe ging leiden tot ons modern weg.
      Laten wij dit niet vergeten.

    2. Laaghlandt

      Domste post van vandaag.

  12. Rosasolis

    Als de Duitsers een beroemde en geliefde held uit de WW 2 jaren willen eren door een
    trein zijn naam te geven, dan zou Dominee Dietrich Bonhoeffer een goede zijn. Hij was
    fel tegen de Nazi systeem, en werd vermoord omdat hij de Bijbel preekte, i.p.v. haat
    Maar als zij Anne Frank willen eren, en erkenning tonen voor haar vreselijke lot en die
    van zoveel andere Joden, dan niet op een TREIN! Zoals omroepster Margriet Vroomans
    zij van ochtend op radio 4, geef een vliegtuig de naam van Anne Frank. Persoonlijk,
    vind ik dat Duitsland een mooie park haar naam zouden kunnen geven…Een soort
    bollen tuin, zoals De Keukenhof. Of een rozentuin met geurende rozen en kruiden.
    Of misschien een speciale bibliotheek met boeken en gedichten over humanitaire denkbeelden. Maar de wreedheden van de Nazi’s en hun treinen zijn nog steeds actueel
    voor zoveel mensen, over heel Europa. Mensen van Joodse, Protestant en Katholiek, en
    Zigeuner afkomst werden weg-gesteurd op de veewagens van de nazi treinen, na de concentratie kampen, waar zij werden vermoord, of zoals Anne Frank, ernstig ziek werd van TBC, en stierven in die kampen. Dus er moet geen associaties meer komen met
    treinen en geweld. Nergens in heel Europa.

  13. Laaghlandt

    Wat een dikke tranen weer. De enige die wat nuttigs te melden had was de post van Dark Hole.

    1. IJscoman

      En Laaghlandt kan het als extreemrechtste neonazi weten.

    2. Baaz

      Nog iets inhoudelijks te melden Laaghlandt?

  14. mening66

    Ben hier snel klaar mee, het is een trap na geven en geen ode aan Anne.
    Een jodin die vervoerd is per TREIN naar haar dood!
    En dan een TREIN haar naam geven is schofterig.

  15. Babaji538

    Het is zaak, van verantwoording tot verantwoordelijkheid
    om de overwinning op het beslechten, pas dan
    naar buiten te brengen, als de realisatie daarvan
    tot stand is gekomen.
    Petra Hermans

  16. Babaji538

    Een formule
    tot formulering
    had ik niet.

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.