Dat moet ons beschermen: verwaarloosde luchtverdedigingsfregatten zijn ‘nauwelijks nog inzetbaar’

Vladimir Poetin rolt waarschijnlijk over de grond van het lachen zodra hij dit nieuws meekrijgt.

Onze Defensie is een ramp. Dat moge geen nieuws zijn: na jarenlange bezuinigingen op dát wat onze soevereiniteit zou moeten beschermen, is de staat van onze landmacht, marine en luchtmacht simpelweg om te janken. Hoe erg het daadwerkelijk is, komt zo af en toe naar buiten, bijvoorbeeld als we erachter komen dat militairen niet eens met echte kogels kunnen oefenen, omdat daar geen geld voor is. Of dat nog maar drie van onze tanks inzetbaar zijn. En wat dacht je van de uitrustingen die zo slecht zijn dat militairen zelf maar de portemonnee trekken en wat beters kopen om wél levend terug te komen? En dan heb ik het nog niet eens over de belabberde pensioenen waar veteranen mee opgescheept worden als ze het op één of andere manier tot die leeftijd redden.

Nou, we kunnen weer een schandaal aan dat lijstje toevoegen hoor! Deze keer is de beurt aan de marine en haar luchtverdedigingsfregatten. De vier LCFs – luchtverdedigings- en commandofregatten – die ons land rijk is, zijn bedoeld om onze vloot te beschermen tegen een eventuele luchtaanval door – ik noem maar wat hoor – Russen en aanverwanten. Er is alleen een piekklein probleempje… die marineschuiten werken voor geen meter meer:

De schepen hebben volgens de marinemensen voortdurend problemen op het gebied van voortstuwing, sensoren en wapens. Dat levert soms beperkingen op waardoor een LCF niet sneller kan varen dan 20 knopen. Ook werken belangrijke sensoren, zoals de APAR (Active Phased Array Radar) niet of nauwelijks, en kan een schip door technische mankementen soms niet met een helikopter werken.

Ze zijn dus nauwelijks vooruit te krijgen, en áls ze al de haven uit weten te komen, kunnen ze weinig aanrichten. Saillant detail: dit zouden onze meest moderne en ronduit beste schepen moeten zijn, maar dat valt dus vies tegen in de praktijk. De redenen laten zich wel raden: geldgebrek. Op dit moment is het zó erg dat schepen voorafgaand aan missies bij elkaar langs moeten gaan om bepaalde systemen te lenen van elkaar. Dat in- en uitbouwen van apparatuur kost veel tijd, en is ongetwijfeld niet goed voor de levensduur van die dingen. Lekker dan!

Als het goed is gaat er deze kabinetsperiode eindelijk eens wat meer geld richting de verdediging van ons land, maar helaas is dat niet meteen te voelen: hoewel er alle nieuwe onderdelen aangeschaft worden, duurt het volgens marinewoordvoerders simpelweg even voordat die ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. En tot die tijd zijn onze schepen dus eigenlijk sitting ducks.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

51 reacties

  1. robroy

    Misschien dat die russen die fregatten wel willen repareren hahahaha
    nou ik ga weekend vieren daaaaaaaaaaaaaaaaaag trollekes

    1. corfo

      @ robroy.
      Hij is goed hoor, wat de “trollekes” er ook van mogen denken.
      (“Denken” is trouwens nóóit hun sterkste kant geweest !)
      Goed weekend @ robroy.

      1. hans-e-pans

        Ona leger is als het ware het visitekaartje van Nederland, als dat visitekaartje al oud, beduimeld en verfrommeld is hoe zal het land dan gezien worden door andere landen.

        Misschien hoort het verwaarlozen van ons land en onze defensie wel bij een groter plan om dan de verwaarloosde zooi gemakkelijker onder te brengen in een groot EU.

        Auw, krijg ik toch opeens een vreselijke pijn in de onderbuik.

  2. Punt50

    Tja, onze natie is diep gezonken. Er is overigens wel geld zat voor asielzoekers waarvan de politiek doodleuk zegt dat er 50.000 extra welkom zijn hier.

    1. corfo

      @ B.M,
      Men kwam op die boten personeel te kort.
      10-tallen matrozen moesten keihard “pang, pang” roepen en de officieren moesten scheepsmotoren én zee-geluiden maken, dát ging niet.
      De NL-defensie is, nét als de politie, douane en meer ambtelijke instanties, één grote chaos met 10-tallen naar boven likkende baasjes, véél ondergeschikten die doen wat zij zélf willen enz. Dit land is ten dode opgeschreven !

    2. hans-e-pans

      “Punt50” Leuke woordgrap, het gaat over de kwaliteit van onze marine, komt jij met “diep gezonken”. Punt50 doet me overigens ook aan mijn diensttijd denken.

  3. Blue monday

    We mogen noet vergeten dat defensie elk jaar weer 8 miljard op haar rekening krijgt gestort.

    Wellicht volgens sommigen niet voldoende, maar het lijkt mij toch een formidabel bedrag om een boot te laten varen, een afweergeschut te laten vuren en een geweer van kogels te voorzien.
    Kortom geld hoort besteedt te worden aan de primaire taken en niet aan de administratie.

    Voorlopig zou ik defensie onder curatele willen stellen, de generaals roepen wel erg makkelijk om nieuw spul, zonder hun eigen rol onder de loep te nemen.

    Schoonvegen dat oerconservatieve instituut en opbouwen vanaf de grond.
    Wellicht dat het defensiebudget dan omhoog kan.

    1. Punt50

      Ik stel voor Bleu monday te benoemen tot curator van defensie. Wie voor? Wie tegen?

      Je kletst weer eens een eind in het wilde weg. Krijgt defensie die 2% die binnen de NAVO is afgesproken?

      1. corfo

        @ Punt50.
        De figuur @ B.M. is woonachtig op de Veluwe en ik vermoed dat hij ooit en ernstige val heeft gemaakt doordat hij in een schuttersputje stapte, hersenbeschadiging en zo, je kent dat wel. Wél een klein beetje opgelapt maar nóóit meer 100% geworden.
        Dus……..zéér geschikt als curator voor Defensie. (hij begrijpt er toch niks van !)

        1. corfo

          @ Punt50.
          Blue Monday geeft wel hoog op van z’n militaire activiteiten, las ik, hij was ooit gelegerd in ’t Harde, bij de z.g. “zandhazen” of bij ’t “paardenvolk”.
          Áls hij al gediend zou hebben is ’t vast geweest als “foerier” of paardenpoetser; een man met de politieke instelling als BM is eigenlijk niet geschikt om ’t vaderland te verdedigen. Ik lees z’n reacties trouwens wél steeds, wel hilarisch.

      2. Blue monday

        Helaas voor u, heb ik de meest actuele cijfers even erbij gezocht.

        Ruim 8 miljard te besteden en dat afgestemd op onze nationale groei….

        Ook zonder diepte-investeringen moet een boot varen, een geweer schieten en ga zo maar door.

        Dus eerst de zaken op orde en wellicht moet er meer geld bij.
        Voorlopig heeft het geen zin om een extra miljard tegen die boten aan te gooien, zonder dat je weet hoe je ze zou moeten onderhouden/vervangen.

        Curator is overigens niets voor mij, met mijn linkse gat in mijn hand, heeft defensie binnen 10 jaar de duurste en mooiste defensie van Europa.

        1. Punt50

          Ik ben VOOR Bleu monday’s benoeming tot curator van defensie. Eenmaal andermaal? Wie roept?

          Is die 8 miljard gelijk aan de 2% waar ik op doel? Antwoord graag en niet om de hete brei heen draaien.

          @ corfo – Zou Bleu monday in dienst geweest zijn?

          1. Blue monday

            Jammer dat jullie bij elkaar zo’n stel sukkels zijn, anders was ik wel trots op al die aandacht.

            Vreemd dat jullie blind miljarden in defensie willen stoppen….de kogels mogen nog steeds niet afgevuurd te worden van een pennenlinkker ter plaatse.

            Verder onder de rekenwonders hier;
            2% van het BBP zou de NAVO-Norm moeten zijn, Nederland blijft hier ver bij achter, ik geloof slechts 1,17% op dit moment.
            Die 1,17% vertegenwoordigd op dit moment een dikke 8 miljard op jaarbasis.

            Als laatste, jullie zullen het niet geloven heb ik gediend bij het 59 TK-bat in ’t Harde….lichting 83-6
            Willen jullie iets weten over een centurion of Leopard 1V…kom maar op, ik weet er alles van.
            Ja en ik vind het jammer dat we geen dikke tanks meer hebben!

          2. Punt50

            @ BM

            Geniet gewoon van de aandacht, het komt je toe. En veel slechter dan die onkundige wijven die ze er nu op zetten kun je het nooit doen. Dus ik zeg VOOR Bleu monday.

            Ook fideel dat je toegeeft dat Nederland al jaren tekort schiet t.a.v. de NAVO norm.

            Goed te lezen dat je in dienst bent geweest. Aangenaam namens ex 103-verk. bat te Seedorf. En ja we hadden ook tanks maar geen ouwe Centurions.

          3. van Urk

            20 knopen is inderdaad voor onze regering en koningshuis niet snel genoeg om een snelle oversteek te maken naar veiliger oorden.

          4. van Urk

            Of het nu een om oude centurion tank gaat, dat maakt niet uit. Aantal zegt ook veel. Ik heb zelf bij de pantserinfanterie in Steenwijk gezeten waar we nog met onze vertrouwde Daf YP408 en YPR765 reden. Ik meende dat we 750 YP408 en 2.140 YPR765 in totaal hadden. Ik denk dat die aantal bij de Russen meer indruk maakt dan die zogenaamde moderne 140 C-90 waar ze nu mee rijden en waar ook van alles aan mankeert.

          5. van Urk

            Ik bedoel de Zweedse CV-90 en niet dat andere Zweedse merk. 😉

        2. corfo

          @ B.M.
          “Ook zonder diepte-investeringen moet een boot varen”, zegt u.
          Geldt dat óók voor duikboten ?

  4. Henk-Jansen

    Wat mij betreft halveren we ons defensiebudget en steken we het geld in echt belangrijke zaken, zoals onderwijs, de politie en cybersecurity.

    1. Punt50

      De politie heeft net miljarden verspilt aan het ombouwen tot één landelijk korps hetgeen geen enkel effect heeft gehad op het beter functioneren. Er was wel geld over voor leuke afscheidsfeestjes…

      1. robroy

        De politie is druk met helicopters op fietsendieven los te laten hoezo geld gebrek

    2. van Urk

      Het defensiebudget is al jarenlang halveert. Dat is juist nou het punt.

  5. corfo

    Hoe ernstig verwaarloosd die boten ook zijn, ze zijn áltijd nog geschikt om afgewezen gelukzoekers naar hun land van herkomst terug te varen, hopelijk dat het spul niet zinkt onderweg !

    1. van Urk

      Ach corfo, Michiel de Ruyter had ook geen hightech als een APAR of helicopter aan boord en dat ging ook goed. Vraag het maar aan de Britten. 😉

      1. corfo

        @ van Urk.
        En tóch kreeg men Michiel te pakken, mét hightech was dat waarschijnlijk niet gebeurd.
        Ik zie op de foto van die boot, dat er een heliplatform is, maar ik zie géén helicopter ?
        Mogelijk in de hangar wegens verwaarlozing ?

        1. van Urk

          Corfo@ Dat waren toch die Fyra helicopters de NH-90 waar ook van alles mankeerde? Het was zelfs zo erg dat de marine oude Belgische allouettes moest gaan lenen.

          1. Punt50

            Jaaa Fyracopters, ik weet het nog.

          2. Blue monday

            Laat @Seneca maar niet horen dat Italiaans materiaal regelrechte troep is….voordat je het weet klopt zij/hij bij justitie en DDS aan.

          3. van Urk

            Seneca heeft toch geen tweede paspoort? Op dit moment is het inderdaad uitkijken met onze culturele import. 😉

  6. van Urk

    Ik vraag me af of deze mankementen tijdens de aflevering van 15 jaar geleden al bekend waren omdat men spreekt over voortdurende problemen. Als dat zo is, waarom trekt de marine nu pas aan de scheepsbel? Heeft het met de klokken luidende commando,s of het akkefietje in Mali te maken dat men nu pas naar buiten durft te komen?

    1. corfo

      @ van Urk.
      Fyra-helicopters ? Dat betrof toch die geweldige Italiaanse treinen, die zó goed waren dat ze niet tegen een nachtvorstje konden ? Of komen die heli’s en de treinen uit één en dezelfde Italiaanse fabriek ?

      1. Punt50

        Het ding was niet geschikt voor gebruik in zilte omgeving’

        In March 2014, it was announced that a Dutch NH90 had suffered higher than expected fuselage wear and corrosion following an extended deployment at sea; analysis by the Dutch National Aerospace Laboratory attributed the corrosion to design and assembly flaws. In response, NHI Industries launched a corrosion prevention programme and enacted several design modifications. In December 2014, Dutch NH90 deliveries, which had been temporarily halted earlier in the year, restarted after the majority of identified points were addressed and an agreement was made by the manufacturer to bear the cost of developing modifications, repairs, and preventive measures against corrosion.

        1. van Urk

          Het was in ieder geval een gezamenlijk project van 4 bedrijven en zes Europese landen. Dat zal wat worden als we een EU leger hebben met Fyra rommel uit Europese fabrieken.

      2. van Urk

        Corfo@ De Italianen hadden het zo voor elkaar gekregen met het idee: Als die treinen niet over het spoor kunnen dan maar via de lucht. Maar even serieus; Ze komen in ieder geval uit een bekend helikopter fabriek onder de naam Agusta dat in 2000 is gefuseerd met de Britse helikopterfabriek Westland. De punten die aan deze helikopter mankeerden zijn: ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies. Daarnaast kregen enkele piloten last van hoorschade.

  7. poison

    Neerlands hoop in bange dagen.

  8. corfo

    Er is trouwens nóg een oplossing om van veel uitgeprocedeerde gelukzoekers af te komen. Terug brengen naar Libië, het land waaruit zij per vlotje zijn vertrokken naar Europa. Gelukzoekers uit landen buiten Libië worden in Libië opgepakt en als slaaf verkocht. Ik had dat al eerder gehoord op een buitenlandse tv-zender, maar gisteravond hoorde ik ’t óók op een NL-zender. Ik heb daar nog geen enkele reactie van de alhier bekende trollen over gezien, toch wel een béétje raar, of zou dat soort last hebben van “selectieve verontwaardiging” ?

    1. Punt50

      Joop zegt het ook, zwart ebbenhout te koop in Libië’.

      https://joop.bnnvara.nl/nieuws/schokkend-slavenmarkt-libie

      1. corfo

        @ Punt50.
        Ik vrees dat .e.e.a. wel klopt, anders hadden de ons bekende wegkijkers, knuffelaars, leugenaars enz. vast wel gereageerd.
        Dus tóch selectieve verontwaardiging !
        Steeds wéér valt dat soort door de mand, ik kots op die gasten.

  9. van Urk

    Zonder de APAR heb je ook niets aan de SMART-L radar dat zelfs ballistische raketten op een afstand van 480 tot 2000 kilometer in de gaten kan houden. De APAR verzorgt namelijk ook de vuurleiding voor de luchtverdedigings missiles aan boord. En tja, wel vijandelijke raketten zien aankomen maar ze niet kunnen raken is zeer pijnlijk voor onze defensie.

    1. van Urk

      De heer @Han-se-pans had het over dat het leger ons visitekaartje van Nederland is. Maar heerlijk gezegd hebben veel politici van bepaalde weg met ons en gebroken geweer partijen nooit om ons land gegeven omdat dit soort houding in onze genen zit. We zijn in tegenstelling met de Britten of Fransen nooit nationalistisch geweest maar eerder een land van kooplieden. Het zit in de aard van de meegaande Nederlander, als het maar wat oplevert, volgens de elite dan, de rest neemt het voor waar en loopt gewillig mee. Daarom heeft een partij als de VVD succes omdat het precies doet wat in onze genen zit. Kopen en verkopen zelfs als het om ons land gaat. Soevereiniteit? Daar verdienen we niets mee. Ons land verkopen aan Brussel, dat levert pas wat op!

      1. Guus Geluk

        “We zijn in tegenstelling met de Britten of Fransen nooit nationalistisch geweest maar eerder een land van kooplieden.”

        Ja, dat zien we wel in onze economie.

        https://nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland

        “Nederland is een welvarend land met een open economie die zwaar leunt op buitenlandse handel. De economie wordt getypeerd door stabiele verhoudingen, relatief lage inflatie, een gezond financieel beleid en een belangrijke rol als Europese transportader. Voedselverwerking, chemie, olieraffinage en de fabricage van elektrische apparaten zijn de belangrijkste industriële activiteiten.”

        Internationaal staan de kooplieden er wel best goed voor.

        1. van Urk

          Guus@ Maar in de Gouden eeuw lieten onze Nederlandse kooplieden hun waren en belangen wel beschermen met een indrukwekkende oorlogsvloot. Tegenwoordig worden deze belangen verdedigt met een kleinschalige missie waarbij ook nog dodelijke ongelukken bij gebeuren door fouten van dezelfde kooplieden.

          1. Guus Geluk

            Precies, van Urk. Zonder goede Defensie heb je immers zo weer kans om in een rampjaar terecht te komen…

          2. van Urk

            Hadden onze militairen nou allemaal maar op de SGP gestemd. Nu lopen ze te janken op de koopliedenpartijen waar ze hun stem naar toe brachten. 😉

          3. Blue monday

            En met gevaar dat je eigen volk je schip kaapt voor financieel gewin.

            Toffe tijd was dat, hebben we nu nog profijt van!

          4. Guus Geluk

            De liberalen zogen de Defensiepot leeg om de begroting rond te krijgen.

            Dit is het treurige resultaat.

        2. Stanly2000

          “een gezond financieel beleid en een belangrijke rol als Europese transportader.”
          Hier gaan we wat aandoen, we bouwen de kolendoorvoer naar Duitsland af. Beter voor milieu, zegt GroenLinks in Rotterdam. Antwerpen en Hamburg zullen dankbaar de zaak overnemen.

          1. Punt50

            @ Stanly2000

            Ja alles moet stuk hier van GroenLinks. Maar wel zelf lekker in een grote BMW rondkarren met chauffeur. Hypocrieten.

  10. vikingkiowa

    gelukkig dat we rete goed kunnen zwemmen !! dat leren we immers allemaal al op de basisschool toch ?!…en roeien kunnen we ook als beste in de wereld en als het koud word schaatsen we de vijand gewoon tegemoet…en als we ooit wereldtentoonstellingen krijgen over antieke oorlogs attributen lopen we mooi ook weer voorop…en leuk het lijkt hier dienstmakkers wel ! gnk-troepen ccie lichting 95-5 geschopt tot hoofd gezondheidscentrum te breda en daarna nog wat heen en weer gereden voor dbat II yoego en terug alle strepen en sterren ophalen in de merc-ambu net voordat we over wandeld werden..hmmm daar gaat mijn indentiteit..ook toen riepen we trouwens al pinda,pinda als teken van schieten..

  11. Jan van Kampen

    Koningin wenste na WWII een terugkeer naar de situatie zoals die bestond tijdens de regering van haar overgrootvader Willem I. Ze wilde eens sterke defensie en enorme vinger in de pap. Dat belastte de verstandhouding met het toenmalige kabinet.
    Er was voor WII op alle fronten een potje gemaakt! De democratie had toen ook gefaald, immers de NSB had een flink aantal zetels en verstoorde het beleid. De defensie voor WWII was daarvan een bewijs! We moesten ons land verdedigen met wapens uit 1885.
    Je ziet op alle fronten een herhaling! Geef mij maar Wilhelmina!

  12. poldi

    De grootste vijanden van onze defensie zijn de afgelopen drie kabinetten in Nederland !

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.