Eerlijke concurrentie: ProRail-baas wil treinen aantrekkelijker maken… door vliegtuigen duurder te maken

In de categorie ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’.

Het leven zit vol verrassingen. Dit is nou een man die je zou willen tegenkomen op een verjaardagsfeestje, om hem eens om goed advies te vragen. Stel, je bent van plan om van het weekend eens lekker een stedentripje te maken, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar nou eigenlijk heen moet. Nou, Pier Eringa weet wel raad! De grote baas van ProRail is een grote fan van treinen, laat hij weten:

Voor kortere afstanden binnen Europa moet er in de toekomst niet meer gevlogen worden, vindt ProRail-topman Pier Eringa. “De trein is vreselijk duurzaam. Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig.”

Nou, wie had dát nou gedacht! Zou het soms iets te maken hebben met het feit dat meneer hier zijn brood mee verdient? Of is dat wel héél ver gezocht?

Enfin, Eringa wil een dagje treinen dus stukken aantrekkelijker maken. Nou, dan heb ik wel een advies voor hem: zorg ervoor dat ze eens op tijd rijden, dat er meer directe verbindingen zijn en – ook niet onbelangrijk – dat een treinkaartje geen rib uit je lijf meer kost. Het zijn zomaar ideeën. De treinenchef wil het echter over een andere boeg gooien. Wat hem betreft ondervindt de trein namelijk vooral problemen van het vliegtuig. De oplossing? Maak vliegen gewoon duurder, staat!

Eringa denkt ook dat de concurrentie met het vliegtuig eerlijker kan. “Je kunt zeggen, is een vliegticket nu eigenlijk niet een beetje te goedkoop?” Op kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, wordt wereldwijd geen btw en ook geen accijns geheven. Ter vergelijking: de prijs van benzine bestaat voor zo’n 60 procent uit accijns en btw.

Is dat niet geniaal? Zoals het spreekwoord immers luidt: alles in het leven is relatief. Al zijn je treinen nog zo’n ramp, als het alternatief nóg rampzaliger is, komen de klanten toch wel je kant op. En dat durft hij dan “eerlijker”. Weet je wát eerlijker zou zijn? De enorme staatssteun voor spoorwegbedrijven, die anders meteen zouden omvallen, opheffen. Maar daar zal hij dan wel weer geen voorstander van zijn, schat ik zo in.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. robroy

    Ben ik met de trein ook zo op Lanzarote dan

  2. robroy

    Ben ik met de trein ook zo op Lanzarote dan de trein goedkoper maken komt niet op bij die charlatan ???

    1. Punt50

      Nee zijn trein spoort maar één kant op, richting duurder maken van alle concurrentie.

      1. Tjeempie80

        Vind Punt ook dat negers in aparte coupes moeten zitten?

        Hahahahaha!

        1. Punt50

          Die zijn er al… Dat zijn de coupes waar je veel herrie mag maken.

  3. wheelboy

    Zijn verhaal klopt van nog geen kant of wal . Ten eerste NS is een van de weinige spoorwegondernemingen die winst maakt . Het was NS die tefort oprichte samen met british telecom . Net voor de eerste beurskrach verkocht NS zijn aandelen in telfort .Waardoor ze letterlijk miljarden winst maakten . Deze winst hebben ze geïnvesteerd in het treinmaterieel wat er nu rondrijd .
    De Politiek heeft tot midden 90s heel het spoorwegnet en trienbedrijf laten verslonzen .Het mocht niets kosten . Dit duurt letterlijk jaren voor ze alles weer op orde hebben .
    Dan komt het moment van verzelfstandiging waar ook meteen door paars een spoorbelasting werd opgelegd aan vervoerders over het spoor . Domme Sharon Dijksma schreeuwde in de kamer dit is belachelijk dat NS de treinkaartjes verhoogd ik ga hier kamervragen over stellen .Het was haar eigen PVDA die samen met D66 en VVD de spoorbelasting van 250 miljoen euro per jaar aan NS oplegde . En Waar haalt NS haar geld voor meeste vandaan juist de kaartjes .En wie is enig aandeelhouder en beurt dus dubbel .Juist de staat der Nederlanden . Hoe weet ik dit alles tot in detail . Ik was destijds zelf werkzaam bij NS en was er OR lid 6 jaar .Oh vergat nog wat .De kamer wilde paar jaar geleden nog weten waar die miljarden winst van de verkoop was gebleven die wilde ze graag in de staatspot duwen . Schijnbaar had geen een kamerlid buiten gekeken want al het materieel dat NS heeft is vernieuwd de laatste 15 jaar .Daarvoor reden we nog rond met treinstellen en locs uit de eind 40s tot begin 70s .muv loc 1600 begin 80s

  4. Ooggetuige

    Eringa heeft natuurlijk een punt. Over een treinkaartje betaal je btw, over een vliegticket niet. En de accijns / btw-vrijstelling van de luchtvaartsector is staatssteun van een grootte waarbij subsidies aan de ov-bedrijven bleekjes bij afsteken.

  5. ab imo pectore

    Wat is er mis met een “WC-eend”? Samen met de schijtlijster zijn dit moeilijk uit te roeien beesten. Overigens een typefoutje in de tekst gevonden “De trein is vreselijk duurzaam” moet zijn “De trein is vreselijk duur”.

  6. Babaji538

    Net als het depressiegala
    in het Koninkrijk van Wanhoop.
    Daar helpt geen moedertje lief, aan.

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.