Allemaal van uw geld: Amsterdam probeert Londenaren te lokken met peperdure advertenties

De Brexit-gekte gaat in rap tempo door.

Toen in juni 2016 de Britten ervoor stemden de Europese Unie te verlaten, was de hele wereld in shock. Daarvan herstelden de meesten echter snel, en dan met name steden als Amsterdam die eigenlijk wel kansen zagen in de hele uittreding. Juíst omdat het – in de ogen van Europa dan – zo’n hel in het post-Brexit Verenigd Koninkrijk gaat worden, wil iedereen dat land zo snel mogelijk verlaten, en zoeken ze naarstig naar alternatieve vestigingsplekken.

Dat lijkt deze reclamecampagne van Amsterdam Marketing, een gemeentebedrijf dat reclame moet maken voor Amsterdam, tenminste te willen zeggen:

‘De huur is zo goedkoop in Amsterdam, verhuis toch daarheen!’ is de boodschap. Nou, daar zijn Amsterdammers het niet bepaald mee eens – in geen enkele stad in Nederland zijn de huurprijzen zo hoog als in Amsterdam – maar goed, het is nog altijd goedkoper dan in Londen ja. Prima reclame dus! Toch?

Nouja, er is alleen een klein probleempje: die hele voorspelling van een exodus van bedrijven uit Londen en de UK in het algemeen is er nog steeds niet van gekomen. Ja, Europese organisaties als het Medicijnagentschap verhuizen, maar dat is puur omdat ze wettelijk niet in een niet-EU-land mogen blijven. Als het aan de werknemers zelf had gelegen, dan waren ze waarschijnlijk gewoon vrolijk in Londen gebleven. Het is namelijk niet alsof het leuk is om je hele leven – en dat van je gezin – ergens verplicht achter te laten voor een ander land. En dat weten bedrijven dondersgoed: niet zo gek dus dat ze vooralsnog lekker blijven waar ze zitten, en dat dat naar alle waarschijnlijkheid ook zo zal blijven.

Dus wat Amsterdam betreft: die hadden zich ons belastinggeld kunnen besparen. Want net als de huurprijzen zijn ook de kosten van reclamezuilen in hartje Londen nou niet bepaald laag.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

4 reacties

  1. eRik2017

    Zo’n campagne kost behoorlijk centen.
    Fijn dat Sybren uitlegd wat wat nou de boodschap is van “When you realise…..”

    Ik zou er nooit opgekomen zijn. Het zet mij ook op geen enkele manier aan tot enige interesse laat staan actie.
    Het IAmsterdam logo ook zo bovenin verstopt en leesbaar vanaf ca. 2 meter zal ook best door een “professional” zijn bedacht, en door een “professional” zijn goedgekeurd.
    De campagne is vast aan Amsterdam verkocht met een fantastisch “cross media concept” van OOH en online media. Geweldige lonkende termen.
    Ik maak het dagelijks mee dat organisaties worden belazerd met ongefundeerde voorspellingen en hemelrijkende beloftes die vooraf al zijn ingedekt d.m.v. fabuleuze cijfers van impressies die door advertentieplatforms beschikbaar worden gesteld.
    In meeste gevallen zie je dan ook welk personeel deze bureaus zoeken.
    Gezocht: Stagiair reclame en marketing… bla bla.

    En dan….. denken dat je een ambitieuze millennial kunt paaien met goedkopere huurprijzen.

    Ik ben benieuwd waar ik straks op ga stemmen bij de komende Gemeenteraadsverkiezingen.
    Een ding staat vast en zal voor mij leidend zijn: Bestuurlijke vernieuwing, er moet echt iets gaan veranderen.

    1. swetsnek

      Waarom zou je de geboren Amsterdammer nog in Amsterdam laten wonen .

  2. Parestado4

    Brex it.Breknext it.Breknix.Zo komen we er niet meer uit>Ik ook niet!

  3. Babaji538

    GGZ Nederland hoeft zichzelf niet meer aan te melden.
    Een eervolle vermelding is niet eens noodzakelijk.
    Klaar.

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.