Leraren zeuren: kinderen willen niet meer stampen omdat ze alles heel snel kunnen vinden op het Internet

Een meisje met haar smartphone. Bron: Val Wroblewski / Flickr.
Foto: Een meisje met haar smartphone. Bron: Val Wroblewski / Flickr.

Joh.

Vandaag op de website van het Algemeen Dagblad een lang, lang, lang artikel over de zogenaamde vreselijk slechte invloed van mobiele telefoons op de jeugd. De ene na de andere docent klaagt dat leerlingen zich niet meer kunnen concentreren, dat ze continu afgeleid zijn en, oh jee!, ze niet meer willen “stampen”:

Leraren merken dat de scholieren niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen. Daarvan zien ze het nut ook niet meer, omdat ze alle informatie met een klik op hun mobieltje kunnen opzoeken.

Met alle respect, maar dat ligt aan de leraren en het onderwijssysteem, niet aan de leerlingen. Ze hebben namelijk honderd procent gelijk. De oude manier van lesgeven — met informatie die erin gedrild werd — is totaal achterhaald. Kinderen hebben wat basiskennis nodig, ja, maar het onderwijs zou écht moeten draaien om begrip, logisch redeneren, hoe je zo snel en efficiënt mogelijk informatie opzoekt, en hoe je het best omgaat met technologie. Simpel gezegd hebben kinderen meer aan leren hoe je Google gebruikt dan aan weten wat de hoofdstad is van Bulgarije.

De werknemer, werkgever, of ondernemer van de toekomst heeft heel weinig aan heel veel “parate” kennis. Docenten kunnen dat vervelend vinden, maar we leven in de 21e eeuw. Dat soort kennis is snel en gemakkelijk te vinden. Wat veel beter is voor kinderen is om te leren hoe je kunt uitvinden of een website betrouwbaar is of niet… en voor scholen en overheden om te investeren in websites waarin die kennis die tot nu toe ‘paraat’ moest zijn gemakkelijk te vinden is.

Wat betreft het snel afgeleid zijn of de hele tijd bezig zijn met berichtjes: op momenten dat de mobieltjes niet gebruikt hoeven te worden voor de les (ik vermoed dat kinderen over 10 – 15 jaar juist veel leren via tablets of telefoons) moeten die uit worden gezet. Een kind dat betrapt wordt met een telefoon die wél aan is dient uit de klas gezet te worden, en vervolgens gestraft te worden (door hem of haar te dwingen de kennis die vroeger paraat diende te zijn alsnog te leren; als leerlingen ergens een hekel aan hebben dan is dat het wel).

De oplossingen liggen dus nogal voor de hand. Helaas willen onderwijzers daar niet aan omdat ze liever vasthouden aan de processen waar ze aan gewend zijn dan dat ze innoveren.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

23 reacties

  1.   

    En daarmee zijn kinderen zeer vatbaar voor alle leugens en verdraaiingen van Internet.

    Ze geloven alles wat op Internet staat; net zoals er nog steeds mensen zijn die alles geloven wat er in de krant staat of wat er op TV gezegd wordt.

    1.   

      En dan vooral wat links er probeert in te stampen lol

      1.   

        Rechts instampen heeft kennelijk ook niet gewerkt met die opmerking. Tja, in uitzonderlijke gevallen komt het voor dat domheid en onkunde met de dag toeneemt en dan ga je rare dingen zeggen.

        1.   

          Of niet dan ik zie het smeerbatje weer een nieuwe naam bedacht ??? nick zoveel ??

        2.   

          Je vrouwtje al bij die grote neger opgehaald stumpertje ???? hahahaha

    2.   

      Kinderen geloven veelal alles, omdat ze ervan uitgaan dat de volwassenen, hetzij de leraar of het internet, gelijk hebben en dat met een bepaalde overtuiging weten te brengen waardoor er voor het kind geen twijfel bestaat.
      Neem bijvoorbeeld het religieus opvoeden van een kind. Het kind wordt voorgelogen dat er een hogere macht aan het werk is. En dat kind weet niet beter dan dat het waar is.
      Mijn leraar was een officiële linkse rakker die altijd linzensoep mee nam naar school, die atijd ons opdracht gaf om met Unicef in zee te gaan en een adoptiekindje voor onze klas had aangeschaft, waar wij ons zakgeld aan uit moesten geven en dat hij in een kibboets munitie moest maken en groenten moesten oogsten voor het grotere goed. Ik wist niet beter dan dat hij het juiste deed.
      Man wat zat ik er naast. Al dat gelul wat hij er bij mij in moest stampen. Dus was/is het onderwijs links? Ja! Kinderen voorliegen? Ja.

  2.   

    Je schrijft weer over iets waar je geen verstand van hebt. Het opvoeden van kinderen is geen kwestie van school en kind, er is ook een derde factor die heel goed is in roet in het eten gooien, de ouders. Die ouders hebben in 18 uur dat de kinderen niet op school zijn meer invloed las de leraren hebben. Bovendien hebben ze allemaal inspraak. School moet leuk zijn en daar hoort stampen niet bij. Ga morgen maar stampen, dan staat overmorgen de helft van de ouders op de stoep.

    PABO´s hebben, ook in de tijd dat ze nog kweekschool heetten en daarna opleidingsschool voor onderwijzers, geleerd dat jaartallen, topografische kennis, spelling, zinsontleding en tafels (om er eens vijf te noemen) uit den boze zijn, want niet creatief. De door velen verguisde Montessorischolen waren nog de enigen die zich daartegen verzetten. In de tijd van de PABO´s hebben daarna alle linkse partijen er van alles aan gedaan om de aandacht van cognitief leren af te leiden, zowel wat betreft les geven als de aandacht van de leraren te concentreren op schoolwerkplannen, leerlingen uitzetten in didactische leeftijdsequivalenten en het inzetten van nieuwe lesonderwerpen (Engels bv)

    Wijzen naar de leraren is dus absoluut de verkeerde weg. Net als dat niet alles de schuld van DDS en Wilders is (om er eens twee te noemen), zijn de leraren onderdeel van het probleem, maar er spelen veel meer factoren mee. Vooral politiek en ouders (te veel of te weinig aandacht) zijn een wezenlijk onderdeel van het probleem.

    Concentratie op Nederlands en rekenen zijn hierbij de belangrijkste onderdelen. Jaartallen en topografie kun je inderdaad beter naar behoefte elders vandaan halen, naast internet bestaan er ook nog boeken bv. .

    Eigenlijk zouden ze je eens een maand voor een klas moeten zetten, daarna praten we dan wel weer verder.

    1.   

      quote>Je schrijft weer over iets waar je geen verstand van hebt. Eigenlijk zouden ze je eens een maand voor een klas moeten zetten, daarna praten we dan wel weer verder.
      .
      Mee eens.
      Een maand?
      Een klas met mondige leerlingen?
      Nog geen dag houdt vb Galien dat vol.
      .
      Onderwijs is een links bolwerk.
      Logisch, kennis overdragen, andere beter willen maken, allemaal linkse gedachtes.
      Het is dus eerder een tekortkoming van rechts dat zij ondervertegenwoordigd zijn in het onderwijs. Iets van hand in eigen voorgevel steken of zoiets.

      1.   

        bla bla bla nog wat nieuws te melden je vervalt in herhalingen .

  3.   

    Onze onderwijsnoob Michael spreekt over basiskennis, begrip, logisch redeneren.
    Jongen toch…overduidelijk dat het je daaraan ernstig ontbreekt. Dus maak jezelf niet langer meer belachelijk en schrijf geen artikelen meer over onderwijs.

  4.   

    Af en toe vind ik deze weblog geweldig. Neem het inloggen. Wanneer ik inlog met de Opera browser krijg ik direct een waarschuwing dat inloggen gevaarlijk is. Dat is toch mooi?

    1.   

      hahahahaahaha wat mot je ook met opera hahahaahah een brouwser die zegt dat surfen gevaarlijk is hoe dom kun je zijn hahahaah

      1.   

        Beste, brouwser ?

        1.   

          dopper ga je zelf afrukken en dan naar bedje kloothommel

  5.   

    Het stampen heeft wel degelijk zin. Neem de naamvallen bijv. in het Duits. Die zitten er geheid in na het stampwerk. Na jaren nog! Evenzo de ezelsbruggetjes met rekenen. Mijnheer van Dale wacht op antwoord. Nog steeds.

    1.   

      Jawohl mein Lieber!

  6.   

    Nou dictatortje MVDG, ik ben het totaal niet met je eens! Basisvaardigheden zijn essentieel en dat is nu eenmaal stampen. Kinderen kunnen amper een letter op papier krijgen of lezen en rekenen. Een kunt een spelletje tennis spelen op een computer maar dat houdt niet in dat je het ook op de baan kunt.

  7.   

    Leraren zeuren ???
    Volkomen eens met de leraren !!
    Michael Van Der Galien slaat de plank mis.
    Met zijn logica ondergraaft hij het belang van parate kennis.
    Om goed te leren zal er inderdaad kennis in gestampt moeten worden.
    Voorzetsels met vierde naamval in het Duits ?? Even googelen……

  8.   

    Als mensen verstand hebben gekregen om een mening te vormen, waarom moeten ze het denken aan anderen overlaten, die ongecontroleerd van alles op het internet kunnen plaatsen.
    Informatie snel opzoeken is natuurlijk belangrijk, maar zonder parate kennis heeft het geen enkele zin, omdat je dan geen onderscheid kunt maken.
    Ik heb mezelf een methode snellezen aangeleerd, waardoor ik ongeveer 800 pagina’s per uur globaal kan opslaan in mijn geheugen. Heb ik de info nodig, dat weet ik waar ik het kan vinden, om de gedetailleerde kennis tot me te nemen. Ook weet ik zo, of ik de gevraagde info tot mijn beschikking heb.
    Dat noemen we analitisch denken.
    Helaas mis ik dit in het huidige onderwijssysteem.
    Ik krijg veel van jonge mensen te horen, dat ik hen in een uurtje meer kennis bijbreng, dat dat zij dit leren in een half jaar op school. Niet omdat ik zoveel weet, maar omdat het onderwijssysteem faalt. Helaas.

    1.   

      interessant, welke methode is dat?

    2.   

      hahahahahahahahahahahahahahahahahhaahahaha en meer is er niet van werkelijk er lopen er meer los dan dat er vast zitten hahahahahahahahahahhaah

      1.   

        Ik ben bezorgd, werkelijk bezorgd, ontdaan bijna over zoveel domheid. Lachen om jezelf. Heere geef wiijheid, het is er zonodig !

        1.   

          Wie daadwerkelijk zoekt, die vindt.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!