Patrick Kicken heeft in een interview onder andere uitgelegd hoe de publieke omroep te werk gaat en wat er mis is met het systeem. Kicken is bekend van zijn functie bij 3FM en Radio Veronica en de laatste tijd is hij bezig met podcasts maken. Zijn uitspraken zijn in elk geval niet mals.
Als je voor organisaties werkt, zoals publieke organisaties, of voor commerciële organisaties, ben je altijd afhankelijk van het beleid en van de visies van diezelfde organisaties. Dat kan beklemmend werken en zorgen voor inperking van de vrijheid van de werknemer. Daar heeft Kicken ook last van gehad en hij vindt het geweldig dat hij nu kan zeggen wat hij wil.
”Als je in de media werkt, wordt je vanzelf heel egocentrisch en denk je dat het om jou draait. Heel veel platenmaatschappijen en ‘pluggerz’ benaderen je, omdat je iets voor hen kan doen en wat kan betekenen en dan wordt je ‘speciaal gemaakt’. Die schoen gaat heel erg wringen en de ‘veters’ moesten weer losgemaakt worden.”
Wat Kicken vooral ergert aan zijn tijd bij de publieke omroep is de commercialiteit. Hoe een publiek gefinancierd systeem eigenlijk helemaal geen publieke functie vervult. Hoe kan het zo zijn dat de publieke omroep programma’s maakt waar helemaal niets van te leren valt en eigenlijk alleen dient als vermaak en om kijkers te lokken?
”Ik heb aan twee kanten gewerkt, publiek en commercieel, en eigenlijk doen ze allebei hetzelfde. Alleen de NPO krijgt een flinke bak met subsidie en bij Veronica moet ieder dubbeltje uit reclame inkomsten gehaald worden. Maar alles van luistercijfers, tot merkonderzoeken en naamsbekendsheidonderzoeken, het gebeurt bij allebei de stations.”
Volgens Kicken moet de publieke omroep er zijn om juist het niet commerciële te laten zien en datgene te tonen aan mensen wat interessant is, maar nog niet gehoord worden. Het niet materiële, maar bijvoorbeeld het culturele en het spirituele. Diepgang en geen Barbie op tv in verschillende tv-programma’s.
De Staat concurreert in zeker opzicht met commerciële bedrijven. Dat is niet alleen slecht vanwege het verspillen van publiek geld, maar het zorgt er ook voor dat commerciële bedrijven in de mediasector het moeilijker hebben om te concurreren. De publieke omroep wordt grotendeels uiteindelijk betaald door de Staat en door publiek kapitaal. Daar valt heel moeilijk tegenop te boksen als je dezelfde dingen probeert te doen.
”VPRO blijf ik als voorbeeld noemen. Ik kijk heel veel documentaires. We hadden een kanaal, Holland Doc24 met heel de dag documentaires. Werd wegbezuinigd. VPRO brengt nog wel Tegenlicht, 2Doc, 3Doc. De VPRO moet een prominentere rol krijgen. Een publiek net gewoon afschaffen.”
En hoe zit het met de partijdigheid en de politieke kleur van de omroep? Vroeger was het duidelijk wat de richtingen waren van de verschillende omroepen, door de verzuiling. Tegenwoordig lijkt het een pot nat en vooral links van het midden.
”Je ziet dat er voor rechts weinig tot geen ruimte is tenzij ze er echt niet omheen kunnen, dan wordt je uitgenodigd. Ik ben er ook niet rauwig om, dan maar in deze vorm, maar wel lastig om het grote publiek te bereiken. Daarom lange lever Twitter, Facebook en ook WordPress waar ik af en toe een blogje voor schrijf.”
Heeft de publieke omroep dan wel een functie in de toekomst? Alleen als ze echt veranderen en vooral bieden wat de mensen willen zien en horen. Geen flitsinformatie, geen entertainmentprogramma’s, geen commercialiteit. Het onderscheidende aspect van de publieke omroep moet de diepgang zijn, boven het normale en matige staan, het dagelijkse overstijgen.
Voor het hele interview:
DolleDries
In de hoofdstad van Duitsland, Berlijn, zullen speciale zogeheten beschermingszones voor vrouwen voor tijdens de oudejaarsavond worden opgezet. Men heeft het Rode Kruis opgeroepen om de vrouwen te beschermen, die in de voorgaande jaren door Arabische bendes seksueel werden aangerand en verkracht.
Code134
Bron?
DolleDries
Mijn jongeheer.
Code134
Dacht ik al.
Zout
Taalneuqertje.
DolleDries
Nou vooruit nog een keer antwoord op je vraag.
http://www.bbc.com/news/world-europe-42502984?ocid=socialflow_twitter
Blue monday
Tjsee Dries, weer het verkeerde draadje?
Ik ga wel met een ander bierdrinken, je bent helemaal geen gezellige vent maar een enorme zeur!
DolleDries
Nou het is natuurlijk rechtsgeluid en dat hoor je niet bij de NPO Bleu
http://www.tagesspiegel.de
Even een antwoord op je vorigen vraag.
DolleDries
Noem jij dat maar zeuren voor die vrouwtjes.Viezerik
Feit
Blue vind het verkrachten, bestelen en aanraden in diverse Duitse steden, maar zeuren.
Zo kennen we de islamofascist weer.
DolleDries
Dat wordt oppassen met Bleu met bier op voor de vrouwtjes.
Zou Bleu ze dan ook stiekem in het kruis pakken
Roughwood
Tis stil aan de linker kant,,,
DolleDries
Heel erg stil .
sjun
Die man heeft gelijk. Verstandige mensen kijken dan ook verder dan het Nederlandse taalgebied om geïnformeerd te raken over bijvoorbeeld wat er in het door George Soros belobbyde Brussel bekokstoofd wordt om de democratie in en soevereiniteit van de lidstaten te ondergraven: http://uitingsvrij.net/viewtopic.php?f=39&t=3419&p=64944#p64944
DolleDries
In de nacht van donderdag op vrijdag is in Malmö weer een vrouw door meerdere mannen aangevallen en verkracht. Dit is de vierde groepsverkrachting buitenhuis in de stad in zes weken. De angst bij vrouwen neemt toe in de stad.
Anton Adriaan
Dolledries…
Hoe is dit allemaal relevant aan het onderwerp ‘Patrick Kicken (3FM, Radio Veronica) over de NPO: ”Voor rechts geluid is geen ruimte.’??
Als je iets in het verkeerde topic plaatst, is het uiteraard niet de bedoeling dat je de hele draad kaapt.
DolleDries
Ik schaam me dood Anton, ik zou het niet meer doen. Ik zou aan mijn echtgenote vragen om mij billenkoek te geven.
Anton Adriaan
Dank je wel, dit wordt geapprecieerd. Je echtgenote zal je met rust laten hoor. 😉
Zie? Zo kan het ook.
Ali Yas
“Je ziet dat er voor rechts weinig tot geen ruimte is tenzij ze er echt niet omheen kunnen, dan wordt je uitgenodigd”
—
Dat is de reden dat niemand meer kijkt. De berichtgeving is (linkse) propaganda geworden. In een vrij land gaan mensen dan naar een andere winkel.