Politici als social media acteurs: PVV en Forum voor Democratie bereiken de meeste mensen

Dat afgelopen verkiezingen vooral een strijd op social media zouden worden, dat was menig persoon bekend. Donald Trump wist al via social media de meeste mensen te bereiken en daardoor de verkiezingen te winnen. Het is een makkelijke manier om mensen te bereiken en te binden. Toch stoppen veel partijen ermee na de verkiezingen.

Vooral in de twee weken voor de verkiezingen waren de partijen actief. Per dag zetten zij toen in totaal 68 berichten op hun websites, zeker 5 posts per partij. “Voor de verkiezingen streden PVV en GroenLinks de strijd vooral op Facebook. Ook investeerde de VVD de laatste weken veel in Facebook en Twitter. In die weken was nieuwkomer Forum voor Democratie zeker geen winnaar op sociale media – die deed het toen aanzienlijk minder goed dan de andere partijen.”

Dat is toch vrij raar, want partijen zijn in het algemeen hard aan het verjongen en steeds meer partijen nemen social media serieus in hun campagne. Dat partijen dan er maar mee blijken te stoppen als de race gelopen is, is niet alleen raar, maar vooral dom. De politieke arena wordt steeds meer een lifestyle catwalk. Mensen willen zich ergens mee identificeren en ook in politiek opzicht willen mensen dat steeds duidelijker doen.

De objectivering van elkaar en jezelf heeft door social media proporties aangenomen waar men bang van zou moeten worden, maar voor het politieke spel is het een geweldig middel en manier om mensen aan je te binden en in contact te blijven. Politici van vandaag de dag moeten continu hun achterban onderhouden en informeren over alles wat er gaande is. Verantwoording is niet meer iets van één keer in de vier jaar bij de verkiezingen, maar een lopend proces.

Via social media heb je als burger visie en inzicht in heel veel dingen en de kleinste fouten of keuzes worden uitvergroot. Dat is een benauwend fenomeen, dat ten zeerste, maar voor politici is het al helemaal verschrikkelijk, want die moeten veel vaster in hun rol blijven zitten. Het is niet alleen handig om social media te gebruiken, het is ook een politieke vereiste te worden om iets te worden en kiezers voor een langere tijd te verbinden.

Thierry Baudet, Jesse Klaver, en Geert Wilders laten zien hoe je het moet doen en hoe je in deze nieuwe politieke context moet opereren. Het is aanpassen, of politiek gezien de consequenties aanvaarden.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

2 reacties

  1. Two Ravens Black Kettle

    Ze zullen wel moeten want de Kartelpartijen krijgen gratis propaganda vanuit de Staatsmedia en hun debiele Diversity Politics-broertje RTL.
    Alhoewel gratis? PVV en FvD keizers worden gedwongen de Staatsmedia te financieren. Een groot onrecht en druist ook nog eens in tegen de mensenrechten (oh nee ik ben par blue de volkeren van Europa hebben geen mensenrechten)

    Zouden ome Geert en Thierry geen gebruik maken van social media dan zouden de linkse kerk gifbalgen van de NPO & co. het complete monopolie hebben.
    Vandaar dat er veel stemmen zijn vanuit de Fake News MSM, de EUSSR en de politiek om ook het vrije net aan banden te leggen zoals nu al gebeurt met facebook en youtube. Een levensgevaarlijke totalitaire ontwikkeling die daarom ook van harte wordt toegejuicht door de Staatsambtenaren werkzaam bij de NPO.

  2. Fortiori

    Hoe Trump de verkiezingen heeft gewonnen is inmiddels bekend. Ook in weerwil van het aantal kiezers waarvan de meerderheid niet voor Trump had gestemd. Als je bij machte bent zelf je keuzes te maken op basis van verstandelijke vermogens hoef je niet beïnvloed te worden. Ieder krijgt de kans om een onderbouwd verhaal te houden. En daar ontbreekt het nog wel eens aan. Op Twitter zijn het slechts oprispingen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.