Prorail en Rijkswaterstaat hebben advies voor morgen: reis niet met de trein of met de auto

Dus we moeten overal op de fiets of met de benenwagen naartoe?

Dit is dus echt lachwekkend:

Rijkswaterstaat en Prorail adviseren morgen thuis te werken als je die mogelijkheid hebt. Er is een aangepaste dienstregeling, dus er rijden minder treinen. Op de weg kan het dus eerst glad zijn en later op de dag wordt het slechter weer. Dus vooral de avondspits zal zeer zwaar worden, zeggen Rijkswaterstaat en de VID.

De conclusie van RTL Nieuws is dan ook dat het verstandig is om morgen niet met de auto of trein te reizen.

Nou klinkt dat hartstikke leuk, maar helaas is er wel één probleem:

https://twitter.com/Teunvandekeuken/status/939919632168865792

Er zijn heus mensen die thuis kunnen werken morgen, maar voor een héél groot deel van de werknemers (en ondernemers!) geldt dat absoluut niet. Die mensen wonen vaak kilometers bij hun werk vandaan. “Reis niet met de trein of met de auto” is dus volstrekt onzinnig advies. Enorm veel mensen hebben gewoon geen keus.

Maar hé, leuk geprobeerd hoor.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

23 reacties

  1. Anton Adriaan

    Ok prorail/rijkswaterstaat.. Ik blijf thuis.
    Al weet ik zeker dat m’n baas daar anders over denkt. Maar als jullie het zeggen.

    1. Zout

      Ja… je hebt in elk geval een alibi, reden en een excuus. 😉

    2. hans-e-pans

      Mijn hond had een baas, waar ik zelf voor werkte noemde ik werkgever.

  2. Spaanse kok

    quote>“Reis niet met de trein of met de auto” is dus volstrekt onzinnig advies. Enorm veel mensen hebben gewoon geen keus.
    .
    Slecht geslapen Michael?
    Advies, niet verplicht, slechts een goede raad voor wie het van toepassing is.
    Beetje spijkers onder de sneeuw zoeken.

    1. Dubbele Komma

      Nee dat is waar. We kunnen beter Spaanse kok zijn raad opvolgen want hij en alle stemmen in zijn hoofd Spaanse kok/dopper/michael/code oerdom/meester King en al zijn andere aliassen lezen namelijk het NRC. Dus dhimmie dopper weet ALLES!

      En alles wat niet in het NRC staat is natuurlijk nep-nieuws, uweetwel

      1. Code134

        Welterusten, Komma, de slaap der onnozelen is het diepst.

        🙂

        1. Zout

          @Error code 134 – Program Abort: Was jij al wakker dan?

    2. toetssteen

      @Kok
      Lezen is duidelijk niet uw ding.

  3. eRik2017

    Het is diep, diep triest. Hoe Michael ook mag overdrijven met de titel, de kern is wel de waarheid.
    NS, Prorail en Rijkswaterstaat zouden moeten inzetten dat als weersomstandigheden op de weg doorloop van verkeer hinderen, dan zou het Openbaar vervoer juist volop op 200% moeten kunnen draaien.

    Het is elk jaar hetzelfde, debat in de Tweede Kamer dat de NS plat gaat als als de blaadjes vallen en er een vlokje sneeuw valt.
    Dit terwijl de techniek in landen als Rusland, Zwitserland en Alaska juist laten zien dat het spoor robuuster en betrouwbaarder kan dan wat dan ook.

    Ik vind het lachwekkend. Het pijnlijke is dat politici slechts max. 4 jaar verantwoordelijkheid hebben, en voordat iemand echt kan worden aangesproken, is hun periode weer voorbij.

    1. toetssteen

      @eRik
      Een van mijn zoons is voor vakantie in Zuid Korea. Sneeuw en guess, het leven gaat 100% gewoon door.

      1. corfo

        @toetssteen.
        Wat uw zoon in Zuid Korea beleeft. beleefden wij in dit landje in de jaren ’60/’70 : strenge winters, véél sneeuw, 11-stedentocht, blaadjes op de rails enz.
        Treinen reden, soms ietwat laat máár ze reden,; momenteel worden treinen bij voorbaat stil gezet want “er zou wel eens een beetje sneeuw kunnen gaan vallen”.
        Links en rechts worden we ingehaald door allerlei codes (a.u.b. géén code134), geel, donker oranje, oranje/paars enz. In de “terroristensector” werkt men weer met “alarm-fases” (verhoogd risico enz.) Als mens wordt men daar toch een beetje dol van ? Ik kijk uit m’n raam, zie sneeuw, véél sneeuw liggen en denk : “Hé, véél sneeuw, geen code gehoord, dus niet glad o.i.d.”
        Zou de overheid nu écht denken dat de hele NL-bevolking nét zo dom is zij zelf ?

        1. eRik2017

          @corfo
          Inderdaad!
          En afgelopen zomer hadden wij een hele week code geel. In het zuiden was er wat regen, en ik ging naar het strand om het lekkere zonnetje.

  4. Vit

    Met deze weersomstandigheden is het wel raadzaam het rijgedrag aan te passen, gisteravond reed ik op een weg waar maximaal 70 gereden mag worden maar er scheurde toch iemand voorbij met minstens 120, er staan daar camera’s (zelf krijg ik regelmatig een bon voor een paar kilometer) maar deze gunde ik de hoofdprijs, het was echt spiegelglad dus remmen was er niet bij. Onervaren weggebruikers kunnen inderdaad beter thuis blijven (snipperdag nemen).

    1. eRik2017

      @vit
      Dus jij volgt dus gewoon de kudde. De overheid die kan aanraden: ga maar niet de weg op, terwijl ze tegelijk geen verantwoordelijkheid neemt dat het OV doordraait zodat de economie kan doordraaien. Neem maar een snipperdag. Waar gaat dit heen?
      Het meest absurde dat je je kan voorstellen!

  5. buitenbeentje

    Prorail en Rijkswaterstaat kunnen het niet aan. Het is 2017 en nog steeds kunnen ze het niet aan. Waarom kunnen al die landen waar het regelmatig sneeuwt of glad is het wel aan? Misschien omdat er geïnvesteerd wordt in bestrijding van die gladheid en sneeuwruimen. Als het in Oostenrijk hard sneeuwt rijden alle gemeentes, provincies en boeren om deze enorme sneeuwmassa´s in de hand te houden, 24/7 als het moet. In NL geven ze een waarschuwing. Waarom hebben landen waar de winter veel erger is nauwelijks problemen met hun treinen. Elk jaar hetzelfde gezeur, blijf thuis, sluit deuren en ramen, luister naar de stoomradio, het sneeuwt.

    Trouwens, door de opwarming van de aarde moeten we er rekening mee houden dat het nooit meer sneeuwt. In 2005 werd al gewaarschuwd dat een groot deel van de wintersportgebieden dicht zal moeten vanwege sneeuwgebrek. Ondertussen moet ik, op 500 m hoogte, regelmatig achter de sneeuwfrees en in NL kun je beter thuisblijven want het wordt glad.

    1. corfo

      @buitenbeentje.
      Ben een héél klein beetje jaloers; ik ben inmiddels 14 dagen terug in NL, ik werd een beetje angstig vanwege de “aanvallen” van @code000, omdat hij dacht dat ik in ’t buitenland woonde, dus snel terug naar NL want je weet maar nooit wat zulke verknipte personen voor gedachtekronkel krijgen.
      Ik ben het helemaal met u eens v.w.b. de overheidsdiensten t.b.v. de bevolking.
      Het geblèr en geschreeuw betr. het klimaat dient m.i. hoofdzakelijk om ons, de bevolking (heel veel) geld uit de zak te kloppen. Heeft u ooit nog iets gehoord over de z.g. “zure regen”? Of is dát probleem opgelost middels het door óns opgebrachte geld ?
      We worden grootscheeps bedonderd, op diverse gebieden !!
      Ik wens u veel sneeuwplezier !

  6. Spaanse kok

    Even de comments gelezen.
    Blijkbaar staat er bij anderen een heel ander artikel.
    Nu dacht ik de conclusie te trekken dat Michael het over het ondeugdelijke advies had.
    Bij anderen staat er waarschijnlijk in het artikel iets over de onkunde van de NS om met slecht weer alles draaiend te houden.
    Nu is het wel zo, dat de vergelijking gemaakt wordt met staats spoorweg bedrijven en de vraag waarom daar alles bij sneeuw gewoon doordraait lijkt mij daar gelijk mee beantwoord. Hier zouden de beroeps boeroepers gelijk janken dat ze nooit met de trein gaan en er nooit aan willen meebetalen.
    Nee, vergelijken met de privileges van de bewoners van andere landen zonder naar het prijskaartje te kijken kunnen ze hier goed.

    1. Vit

      Dat was dan weer het commentaar van Spaanse kraag.

      1. corfo

        @ Vit.
        “Even de comments gelezen zegt” zegt de door de hitte bevangen Spanjool.
        Ik dacht eigenlijk doorlopend : “Wat zielig, die Spanjool kan géén Nederlands lezen en strooit wel z’n onzin uit op een NL-forum”.

    2. buitenbeentje

      Wat een wartaal terwijl er toch geen woord Spaans bij is.
      Het gaat hier over “staatsbedrijf” (alle aandelen bij de staat) Prorail niet over “staatsbedrijf” NS. Leer eerst lezen. Meer woorden wil ik aan jou niet vuil maken

      1. Spaanse kok

        Zeer verstandig buitenbeentje.
        Gebruik de in uw bezit zijnde cijfers en letters spaarzaam voor inhoudelijke commentaar en aanvulling op gesponsord reclame artikelen op deze site.
        http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/12/wintersportkleding-10-tips-om-jezelf-warm-te-houden-tijdens-wintersport/
        Hoe simpel ben je dan?

  7. sonar

    Als je de reacties van de Spaanse Blaaskaak leest moet je constateren dat geen dommer persoon bestaat dan hij,alles wat hij schrijft is niets zeggend.

  8. Babaji538

    Men vroeg er zelf om.
    Het rouleren van sleutels, van adressen,
    dames die geen adem tot de pols droegen,
    een gevoeligheid die bedacht werd.

    De weg kwijt en nooit meer teruggevonden.
    Helaas.
    Dan.

    Petra Hermans

e-mail:

 Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.