Hysterie over hoofddoek in shampooreclame is kortzichtig en onterecht

vrijheidsbeeld-hoofddoek
Foto: Het oer-Amerikaanse Vrijheidsbeeld draagt hier een hoofddoek. Bron: Anne Frank Center / Twitter.

Houd jullie vast mensen, cosmeticabedrijf L’Oreal heeft een vrouw met een hoofddoek gebruikt in een shampooreclame. Daar valt rechts Nederland natuurlijk overheen. Elk fenomeen dat uitgelegd kan worden als ‘islamisering’ wordt vastgepakt en leeggezogen. Het haalt de kracht uit de ‘rechtse’ visie op immigratie en integratie.

Cosmeticabedrijf L’Oreal heeft bij een nieuwe campagne voor een model gekozen bij wie geen haar te zien is. In reclamespotjes staat de Britse vlogger Amena Khan centraal en zij draagt een hoofddoek. “Je geeft ook om je haar als je dat niet aan de buitenwereld laat zien”, is haar boodschap.

Het probleem ligt natuurlijk wel bij het feit dat een bedrijf zich gaat mengen in een maatschappelijke en politieke discussie. Toch kan je een bedrijf niet dwingen om in te spelen op de veranderende maatschappij. Klanten zijn klanten, of ze nu kruisjes, keppeltjes, of hoofddoeken hebben. Het is natuurlijk wel erg grappig, een shampooreclame met een vrouw met een hoofddoek in de video. Dan valt natuurlijk goed te zien hoe mooi het haar is geworden.

Het kapitalisme heeft geen moraal en dat is in een multiculturele wereld een steeds groter probleem. Het faciliteert en versterkt maatschappelijke en culturele tendensen en stromingen. Het feit blijft wel dat het nog erger is om bedrijven te verbieden of te sturen in wat ze wel of niet mogen doen. Dan tast je de vrijheid aan waar onze maatschappij op gestoeld is.

Choose your battles, want het gesprek en discussie over islamisering is nodig en goed, maar met dit soort onderwerpen slaat ‘rechts’ wel de plank mis als het opgeblazen wordt.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

30 reacties

  1.   

    Even inhaken: het einde is echt zoek omtrent die moslims en ik word tegelijkertijd zooooo moe van !
    Integreren moeten ze zoals in GeenStijl vandaag te lezen viel in het onderwerp “Welkom hoogste aantal Turkse asielzoekers sinds 2002! Hier een survivalgids voor Nederland”

  2.   

    Misschien moeten ze die vaginale anti-schimmelreclame door een man met een baard laten doen of een vrouw in ee boerka

    1.   

      Alles voor de commercie

      1.   

        @ Bloem.
        De anti-schimmel c.q. jeukreclame bij een mevrouw in een boerka ?
        Ik zou niet weten waar het dan gesmeerd zou moeten worden, of uhh…..moet je daar een baard voor hebben ?

    2.   

      lol

  3.   

    Wil je hier nou mee zeggen dat alleen links zich mag opwinden over reclames omdat er te weinig zwart in zit of te veel monkees in the jungle? De keuze die l´Oreal maakt is klanten trekken wier haar niet te zien is of klanten te verliezen wier haar wel te zien is. Een afweging die een bedrijf natuurlijk mag maken, maar de klant mag de afweging maken een bedrijf te zoeken die Nederlandse waarden belangrijker vindt als een symbool voor onderdrukking.

    Voor mij is een hoofddoek van tweeën één: of de vrouw moet van haar man / broer / schoonmoeder en dan is het een schandaal, of het is een middelvinger naar onze cultuur en maatschappij en dan is het nog schandaliger.

    1.   

      Buitenbeentje zei:

      “..of het is een middelvinger naar onze cultuur en maatschappij..”

      Ja. Hier ben ik van overtuigd. Misschien niet bij de ouderen, want zij weten niet beter. Maar bij de jongere moslima zeker, want die zouden beter moeten weten.

  4.   

    Als het om shampooreclame gaat kun je beter een hoofddoek dan hoofdkoek hebben.

    1.   

      @ Zout.

      Heel leuk.
      +++++ !!

      1.   

        ;)

  5.   

    Het hoofddoel van elke kruidenier is verkopen aan zoveel mogelijk klanten. Wij moeten bij dit soort lui geen rechte ruggengraat zoeken of deze plaatselijke super heet of deftige l’Oreal. Het gaat hun niet om de principes maar geld. Geen ruggengraat dus maar eurograat.

  6.   

    Waarom draagt zo’n vrouw eigenlijk hoofddoeken? Een jonge meid droeg er deze week drie over elkaar. Dat die anderen er nog niet meer tegelijk dragen met dat koude weer. Of is dat niet het criterium?

    1.   

      Niemand wil een haar in de soep of op de pizza. Zij zou bijv. in de horeca kunnen werken.

      1.   

        Mohammedanen dragen een hoofddoek en eten meestal geen pizza, behalve als die halal is.

  7.   

    Ik heb alle opmerkingen van hier verzameld…een beetje geschud totdat het een op een suggestie voor een ander nieuw L’Oréal-product ging lijken en gemaild naar L’Oréal Nederland.
    Nu maar wachten op een reactie :-)

    1.   

      Gelukt!

  8.   

    Goed artikel voor het stripblad MAD. Ooit had ik een verzameling.

  9.   

    Zielig voor de hoofdluis die zich allemaal genesteld hebben onder haar hoofddoek

  10.   

    “Het kapitalisme heeft geen moraal en dat is in een multiculturele wereld een steeds groter probleem”. Dat is de bekende spijker op zijn kop.
    Bij de VVD en D66 zien we dat steeds vaker, Nederland in de uitverkoop doen voor een fooi die we later voor een groot deel aan Brussel moeten afdragen. Gevolg: belastingverhogingen en andere lastenverzwaringen.

  11.   

    l’Oreal op de zwarte lijst

  12.   

    Geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand.

    1.   

      Het is normaal dat je de hele hand gebruikt om iemand de hand te schudden en niet een vinger.

      1.   

        Behalve voor een moslim man t.o.v. een moslim vrouw.

        1.   

          Niet alleen moslim vrouwen natuurlijk.

  13.   

    “Klanten zijn klanten, of ze nu kruisjes, keppeltjes, of hoofddoeken hebben.”

    In tegenstelling tot kruisjes en keppeltjes staan hoofddoeken voor onderdrukking van de vrouw, dat is iets heel anders dan het laten zien dat je een bepaald geloof aanhangt. Het over één kam scheren van deze drie symbolen is dus onjuist.

  14.   

    Nou Lars, de hoofddoek wordt geassocieerd met vrouwenonderdrukking en véle, véle onbeschrijfelijke ellende over de gehele wereld. Met andere woorden: met een ideologie die islam heet! Daarom is het stimuleren van dit soort reclameuitingen ronduit verwerpelijk!

    Maar ja, in de jaren dertig vorige eeuw zijn de nazi’s ook zo groot geworden, dankzij dom volk dat waarheden niet onder ogen wilde zien en dankzij grootkapitaal dat hun inkomsten wilde vergroten!

    De geschiedenis herhaalt zich, helaas!

  15.   

    Is het hier bekend dat deze mevrouw met hoofdoek bekend staat als zeer anti-semitisch en zich dus over Joden zeer hatelijk uitspreekt? Dat dacht ik al……..maar moet toch kunnen?

  16.   

    L’Oréal moet zich schamen om zo een reclame te maken voor moslim vrouwen.
    Wanneer wassen zij hun haren? Persoonlijk vindt ik de keuzes aan shampoos van L’Oréal
    niet zo bijzonder. ik vind Andrelon veel beter werkend. Wat doen de meeste moslim
    vrouwen in heel warme weer met hun haar onder hun Hibabs en hoofddoekjes? L’Oréal biedt weinig kracht tegen vette, dunne haar. Misschien proberen zij nieuwe klanten te winnen via moslim vrouwen! Ik blijf bij Andrelon die een geweldige keuze bied in zeer
    goed werkende shampoos voor ieder haar type! Ik ben benieuwd als L’Oreal binnenkort komt met speciale shampoo tegen hoofdluis…met kleine Arabische letters?

  17.   

    Het laatste nieuws Lars. Ik had verwacht dat je het zelf zou melden.
    https://www.dailywire.com/news/26184/loreal-hijab-wearing-model-leaves-campaign-after-hank-berrien

  18.   

    “De hoofddoek moet je leren gehoorzamen: aan je ouders, broer, man en Allah”
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/02/opinie-darya-safia-hoofddoeken/

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!