Laadpalen voor elektrische auto’s vormen een bron van ergernis voor buurtbewoners

Enigszins ironisch dat een middel dat gefundeerd is door morele redenen de kern is van veel kopzorgen en frustratie. De laadpalen voor elektrische auto’s zorgen voor veel ruzies en frustraties bij buurtbewoners en gemeenten zelf hebben nauwelijks coherent beleid omtrent elektrische auto’s. 

Ze zijn vooral nuttig voor het morele gelijk en ze hebben ook nog eens een futuristische uitstraling. De laadpalen met daaraan de elektrische auto’s zijn hét toekomstbeeld voor Nederland. Steeds minder benzineauto’s en steeds meer (semi)elektrische auto’s. De regering heeft er ook een sterk subsidiebeleid op nagehouden de afgelopen jaren, waardoor mensen gestimuleerd werden om deze milieuvriendelijke vehikels te kopen.

Zo gezegd zo gedaan, maar de laadpalen zorgen niet alleen voor een psychologisch klopje op de eigen schouder, maar zijn ook een populair onderwerp voor burenruzies. Er zijn wel laadpalen en ze komen overal als paddenstoelen uit de grond, maar een coherent beleid is er niet. Dat zie je aan het gebruik van die verdomde milieuvriendelijke paaltjes en ook aan de esthetiek van die verrekte dingen:

“Ze hebben een laadpaal recht voor mijn deur gezet. Met een enorm bord erbij. Het ziet er niet uit. Bovendien is het een privéparkeerplek geworden. De aanvrager van de paal laat zijn auto er soms dagen staan. Dat leidt tot irritaties. Een taxichauffeur heeft een keer ’s nachts de hele buurt wakker getoeterd omdat hij niet kon opladen.”

Luuk Wegman woont in Almere-Haven en heeft zich bij de gemeente beklaagd over de laadpaal. “We zitten hier aan het eind van de straat, die bovendien overgaat in een fietspad. Doodlopend dus”, zegt Wegman. “Dat klopt niet met het beleid dat laadpalen op goed zichtbare en goed bereikbare plekken moeten staan. Het liefst aan de kop van een straat of op een parkeerpleintje.”

Is dit wereldnieuws? Nee helemaal niet, maar het is wel grappig om te zien wat er gebeurd als er politieke motieven zijn om beleid in te voeren, maar er uiteindelijk meer problemen opkomen dan dat het beleid iets oplost. Zo zie je maar dat de (lokale) overheid nog helemaal niet ingesteld is op dit soort futuristische probeersels.

Het leidt in verschillende gemeenten inmiddels tot bezwaarschriften, weet Verbeet. “Iedereen is voor elektrisch rijden, maar tegen een laadpaal voor de deur. Best begrijpelijk. Je bent toch je favoriete parkeerplek kwijt als je zelf geen elektrische auto hebt. En dan heb je ook nog de irritatie over ‘laadklevers’, mensen die hun auto laten staan met de stekker erin terwijl de auto allang is opgeladen. Zolang de stekker erin zit, is dat niet verboden.”

Burenruzies en fricties binnen een gemeenschap. Wat zo een paaltje wel niet los kan maken en kan veroorzaken. Lachwekkend.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

8 reacties

  1. cmsuijkerbuijk

    Terug naar de trapauto: Wérkelijk natuur- en milieu vriendelijk, goed voor de gezondheid, onafhankelijk van fossiele brandstof, (of nóg erger: Stroom), minder ongelukken en die er nog zullen zijn, zullen minder ernstig zijn, enzovoort!

    1. Code134

      Dit soort getrol maakt het blog kapot.

      1. buitenbeentje

        hou er dan eens mee op

  2. Florissa

    Als de subsidie stopt,koopt niemand meer zo’n ding.

    1. Code134

      Welke subsidie?

      1. wheelboy

        Code 134
        Geen houderschaps belasting betalen .meen 4% bijtelling voor electische leasewagens . Geen BPM .

  3. wheelboy

    De regering heeft er ook een sterk subsidiebeleid op nagehouden de afgelopen jaren, waardoor mensen gestimuleerd werden om deze milieuvriendelijke vehikels te kopen.

    Weer een beleid van we subsidiëren de rijke en laten de arme betalen .Meneer de dir rijd met zijn vette tesla rond die een vanaf prijs heeft van in de 80 mille . Voor gewone burger zijn deze autos niet te betalen .

    Komt bij een elektrische auto is vuiler voor het milieu als een gewone benzine auto . Begint al met de accu’s dan verplaats je het co2 verhaal 60km verderop .Want die energiecentrale stoot nog steeds co2 uit .

  4. Ego-non-solus

    Moet het zo moeilijk zijn? De parkeerplek degraderen tot laadplek met een maximale sta-duur. Zoals je in de binnenstad parkeerschijven nodig hebt waar je bijvoorbeeld maximaal 2 uur mag parkeren.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.