Zoveel kost de klimaatgekte ons: Rijkswaterstaat wil even voor 5 miljard bomen langs snelwegen zetten

snapshot
Foto: Jesse Klaver vindt dit wel leuk. Bron: Screenshot RTL Late Night / RTL.

Met dank aan de klimaatwaanzin die sinds Parijs hoogtij viert.

Nee, het klinkt als een grap, maar dat is het niet. Rijkswaterstaat, eigenlijk verantwoordelijk voor het onderhouden en uitbouwen van ons hoofdwegennet, heeft serieus laten onderzoeken hoeveel het zou kosten als we even doodleuk bomen langs het gros van de snelwegen zouden plaatsen. Ze hadden op zo’n drie miljard gerekend – an sich al een astronomisch bedrag – maar dat bleek nog een optimistische schatting: volgens een onderzoek dat ze hebben laten uitvoeren moeten we er op zo’n vijf miljard rekenen.

“We”, ja. Want Rijkswaterstaat is een overheidsorgaan dat net zo wordt bekostigd als de rest van onze spilzuchtige overheid: van jouw en mijn belastingcentjes. Dus tast maar alvast diep in de buidel, want als dit doorgaat – Rijkswaterstaat wil het vooralsnog ‘eerst nog even verder laten onderzoeken – dan kan die maar beter goed gevuld zijn.

En waarom moet dat allemaal zo nodig? Nou, simpel: het Kabinet Rutte II vond het in 2016 zo nodig om mee te doen aan het rampzalige klimaatakkoord van Parijs, waarin landen in feite hun eigen economieën tot de doodstraf veroordeelden door toe te zeggen miljarden in vergroening te gaan investeren. Als onderdeel daarvan – ja, die paar miljard zijn voor de klimaatmaffia slechts een druppel op de gloeiende plaat – moeten we ook even leuk 100.000 hectare extra bomen planten – een toename van 25% dus. En dat moet kennelijk langs de snelweg, aangezien dat zogenaamd goed zou zijn voor onze welzijn, al is het ‘ietsjes duurder':

In het actieplan werden locaties in het hele land aangewezen, maar Rijkswaterstaat ziet kansen om die bomen langs snelwegen en parkeerplaatsen bij tankstations te plaatsen. De organisatie vroeg het bureau CE uit Delft hier onderzoek naar te doen en ook de effecten op het welzijn te berekenen.

Uit het onderzoek blijkt dat door bomen langs snelwegen omwonenden minder overlast ervaren. De wegen zijn uit het zicht en de geluidhinder neemt af, zij het niet in de winter, want dan zijn er geen bladeren die het geluid tegenhouden.

Wel zeggen de onderzoekers dat plaatsing van bomen langs snelwegen substantieel duurder is dan het originele plan. Langs snelwegen kost de grond meer, omdat er soms al plannen zijn voor de bouw van kantoren en er bijvoorbeeld landbouwgrond moet worden onteigend.

Weet je wát mijn welzijn goed zou doen, Rutte & Co? Als jullie onze centjes eens ergens aan zouden uitgeven waar we écht wat aan hebben. Snelwegen aanleggen bijvoorbeeld, in plaats van groen gedoe eromheen aanleggen. Maar dat is vast weer eens teveel gevraagd.

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

59 reacties

  1.   

    Groningen is onbewoonbaar maak er een groot bos van.

    1.   

      Beste Dries, goed idee. Zonder gaswinning is daar sowieso weinig economische activiteit. Als er geen mensen wonen hoeft niemand dat pokke-eind te rijden. Is goed voor het milieu

  2.   

    In Zwitserland is op 1 januari een nieuwe burgerschapswet van kracht geworden, waarin naturalisatie nieuw gereguleerd is. Vanaf nu kunnen alleen mensen die in Zwitserland verbleven de Zwitserse nationaliteit aanvragen die de afgelopen drie jaar geen enkele sociale bijstand ontvangen hebben of dat geld terugbetaald hebben.
    De vorige wet stond migranten toe om het staatsburgerschap aan te vragen zolang ze op het moment van hun aanvraag geen overheidsuitkering hadden.
    Zoals de ‘Basler Zeitung’ bericht in hun online uitgave, hebben in 2017 alleen al in Zürich, met 6000 extra, twee keer zoveel mensen een aanvraag ingediend als in het jaar daarvoor vooruitlopend op het ingaan van de nieuwe regeling.

    1.   

      Nu, dat is voor het eerst dat DD een off-topic plaatst.
      Of wil RWS Zwitserse bomen planten?

      1.   

        Hoe minder mensen hoe minder bomen nodig.

        1.   

          Bovendien zijn bomen langs de wegen levensgevaarlijk. Een botsing met een boom is vrijwel altijd dodelijk.

          http://www.dvhn.nl/groningen/23-jarige-man-overlijdt-na-ongeval-op-N362-bij-Midwolda-22673719.html

          1.   

            Als er een vangrail naast staat hoeft niemand tegen een boom te botsen.

  3.   

    “Ook Rijkswaterstaat noemt het een erg prematuur plan en zegt dat het een van de scenario’s is die verder moeten worden onderzocht.”

    Gaat dus nergens over.

    1.   

      Juist. Gebakken lucht.
      Mocht het waar zijn, zie ik dat liever dan dat er weer meer windmolenparken moeten komen.

      1.   

        Over gebakken lucht gesproken.

    2.   

      Dat kan dan nu worden afgeblazen. Oma van driehoog achter heeft zo onderhand meer pyjama- dan zorgdagen.

      1.   

        Mogelijk bij u in die Balkan negorij waar u vrijwillig verblijft maar hier in Nederland hebben ouderen het uitstekend.

        1.   

          Je stinkt Spaanse Kraag en dat is logisch.

        2.   

          Het verheugt me te mogen constateren dat u enige speurzin betoont. Echter in de Balkan en helemaail in Bosnië-Herzegovina wordt minder belasting geheven en dat betekent dat de familie meer tijd heeft zich om ouderen te bekommeren. Dat gebeurt daar dan ook. In Nederland constateer ik dat de verzorging veelal is uitbesteed. Mensen legden hun leven lang verplicht in in een sociaal verzekeringssysteem van waaruit ook de zorg bekostigd wordt. Echter, teveel mensen stromen in die nimmer aan de inlegsom komen die zij het solidariteitssysteem kosten. En dat betekent dat vroege inleggers zullen moeten inleveren om het systeem draaiende te houden. Wij zien dat in Nederland dat ook eufemistisch benoemd tot pyjamadagen. In meer gangbaar Nederlands betekent dat dat de thuiszorg en de instellingszorg te wensen begint over te laten en dat mensen zorg tekort komen. Het was hiertegen dat Hugo Borst en Carin Gaemers in het geweer kwamen in hun manifest Scherp op Ouderenzorg. https://www.scherpopouderenzorg.nl

          1.   

            Momenteel wordt er een test gedaan met “Slimme Luiers”, dat is een luier waarbij het personeel op een mobieltje kan zien hoe nat deze is, uit bezuiniging.

      2.   

        @Sjun: U wordt te woord gestaan door een snoeiharde leugenaar. Zullen we ‘m trol noemen?

    3.   

      Hey daar hebben we de gelovige weer…

      Die snachts lekker slaapt wetende dat hij heult met de moordenaars van zijn medegelovigen..

      Branden in de hel zal deze judas!

  4.   

    wc eend vs wc eend , lijkt het partij kartel wel, of is het dat ook?

  5.   

    Ookal moeten we eerdaags weer gaan bezuinigen om de idealistische milieu doelstellingen te halen. De groenen mega plannen van het nieuwe kabinet die gaan er komen blijkbaar kosten wat het kost.

    Dit over de zwakken ruggen van de minima die vaak de zwaarste klappen krijgen, zo is voorspeld dat energie behoorlijk duurder gaat worden.

    Ook moeten de burgers flink mee gaan betalen aan allerlei megaprojecten zoals windmolens in zee zonnepanelen. Vraag me af wie het geld van de opbrengsten ontvangt? Meestal de beheerder veelal een energie bedrijf.

    Waarom moet de burgers hier dan voor bloeden? Opbrengsten die naar de beheerder “exploitant” vloeden. binnen 4 tot 5 jaar heeft zoon windmolen zich terug verdiend daarna is het zakken vullen.

    Dus de burgers moeten veel meer geld gaan betalen voor het energie terwijl
    de exploitant zijn zakken vult.

    Ja ja.

    We pikken ook alles hé.

  6.   

    We hebben dit jaar 12 miljard aan Dat wordt hoofdelijk omgeslagen op de energierekening van de burgers, dus zo’n 800 euro per energierekening per jaar.

    Daar kan natuurlijk best 5 miljard vanaf voor bomen.
    Blijft er nog 8 miljard voor windmolens, zonnepanelen en houtpellets uit de VS.

    Hoeveel jaren zal het nog duren voor die hele SDE+ wordt afgeschaft, omdat het allemaal niets helpt?

    1.   

      Ja Theo, met Rutte gaan we er flink op vooruit… :P

    2.   

      Bomen langs de wegen zijn levensgevaarlijk. Een botsing met een boom is vrijwel altijd dodelijk. Er vallen niet zelden meerdere slachtoffers!

      http://www.telegraaf.nl/nieuws/1266185/twee-doden-bij-aanrijding-tegen-boom

  7.   

    Ik wil zo veel haren op zijn hoofd, maar dan in bomen , maar dan moet Jesse wel zijn haren inleveren. Laat ons eens zien Jesse hoeveel bossen je wilt redden.

  8.   

    De rode pil is nog in de aanbieding, korting voor links en gratis voor de islam.

    1.   

      (….even ‘offtopic’ voor Seneca, er zijn meerdere soorten blauwe pillen. ;)probeer beide. Die met de Engelse term ‘Blue pill’ is echter een aanrader! )

  9.   

    We krijgen daarvoor 5 miljard subsidie van de EU.

    Gebbetje hoor.

  10.   

    Het kost ons in feite niets.
    Zo moet je het maar zien.

    Petra Hermans

  11.   

    Bomen langs de snelwegen wat als er windkracht 9 is en er een boom of meerdere op de snelweg valt, lijkt mij toch niet ongevaarlijk.
    Dit gigantische bedrag kun je liever aan de ouderen zorg uitgeven.

    1.   

      Er gaat al 2 miljard extra naar de ouderenzorg en dat is meer dan genoeg wat mij betreft.

      1.   

        H.J.
        Vergeet niet, zelf wordt jij ook ouder of je moet je jong opknopen.
        Nadenkertje.

        1.   

          Dat klopt, daar ontkomt helaas niemand aan maar in Nederland is de ouderenzorg al best goed en daarom vind ik dat 2 miljard extra meer dan genoeg is. We kunnen het geld beter in onderwijs, innovatie en infrastructuur steken want dat is veel belangrijker voor de toekomst van Nederland dan de de ouderenzorg.

          1.   

            Al eens in een verzorgingsinstelling wezen kijken en die oudjes geïnterviewd hmm?

    2.   

      Bomen zijn levensgevaarlijk, vooral als ze langs de weg staan. Een botsing met een boom is vrijwel altijd dodelijk.

      http://www.telegraaf.nl/binnenland/2936001/__Automobilist_overlijdt_na_botsing__.html

  12.   

    Even zomaar een spinsel:
    Bomen leveren toch zuurstof?
    Wat hebben bomen nodig om te gedijen?
    Volgens mij wat wij zonodig moeten reduceren en wij nu de hoofdprijs voor betalen middels milieubelastingen.
    Als dit nuchter door mij werd doorgedacht, welke nitwit op milieu komt hier dan nu pas mee aan. Ja wij hebben bomen nodig, maar svp niet langs snelwegen. Krijg je hetzelfde gezeur als blaadjes op de rails en staat de economie weer stil.

  13.   

    Klimaatgekte daargelaten, maar het aanplanten van bomen vind ik eigenlijk helemaal zo gek nog niet. En bomen langs snelwegen aanplanten lijkt mij een prima plek. Het zijn duizenden hectares grond waar verder toch niets mee gedaan wordt. En het heeft meteen een geluidsdempende werking. Bovendien zijn bomen gewoon mooi. En nuttig. En als er dan toch miljarden uitgegeven gaan worden aan het klimaat, laat ze dat dan alsjeblieft aan bomen uitgeven!

  14.   

    Zelf ben ik helemaal voor bomen.
    Ik zie een win-win.
    Eindelijk is er genoeg werk voor al die kluchtelingen, want iedereen kan toch een eikeltje of een beukenootje ingraven?

  15.   

    Bomen langs de wegen kost het leven van vele automobilisten. Een botsing met een boom is vrijwel altijd dodelijk.

    http://www.telegraaf.nl/nieuws/1472602/vrouw-27-overlijdt-na-botsing-tegen-boom

  16.   

    Milieu en overheid is in principe maar op een ding gestoeld en dat is, hoe halen we zoveel mogelijk geld binnen om ons ambtenarenbestel in stand te houden.
    De financiering van de overheid loopt op vele manieren spaak.

    1. Wegvallen gasopbrengsten
    2. Toekomstige hogere rentelasten op een schuld van 450 miljard
    3. Financiering van onze dure ambtenarenbestel.

    De gasopbrengsten vallen steeds meer terug en daar heeft men al in 2002 een energiebelasting voor bedacht.
    Hogere rentelasten komen er aan als de ECB eindelijk de rente moet verhogen.
    In het ambtenarenbestel wordt niet bezuinigd maar gewoon steeds meer uitgegeven.
    Hier zou een heroriëntatie plaats moeten vinden en alleen nog ambtenaren die ook daadwerkelijk nodig zijn.’

    Helaas is dit allemaal niet mogelijk zolang het gros van ons parlement van oudsher ambtenaren zijn. Zij denken in termen van instandhouding van dit bestel met zijn bijzondere regelingen.
    Voorbeeld terug naar 40-urige werkweek i.p.v. 36. Dit scheelt 10 % aan ambtenaren.
    Zij waren de eersten die een verkorte werkweek kregen in de jaren 70 van de vorige eeuw en zouden als voorbeeld moeten dienen, wat er in de toekomst verwacht mag worden.

    Milieu wordt gebruikt als uitlaatklep om de belastingen maar te blijven verhogen.

  17.   

    CO2 krijgt ten onrechte de prioriteit boven de voor de gezondheid echt slechte stoffen zoals stikstofxiden(stikstofdioxid) en fijnstof zoals roet. Deze bedreigen onze gezondheid direct maar de normen worden nauwelijks in de gaten gehouden terwijl dat de prioriteit nummer een is. CO2 daarentegen krijgt alle aandacht terwijl deze ook nodig is juist voor de planten. Wilt je meer bomen zult je ook meer CO2 nodig hebben. De invloed op het klimaat door CO2 verhoging is klein maar er wordt alleen over deze gas gesproken. De cijfers van Parijs wijzen er op dat de kosten/baten sterk in onbalans zijn en er is nog ook geen sprake wat zekerheidsfactor betreft. Er wordt veelvuldig de ijsbeersentiment gebruikt want mensen vinden ijsberen zieliger dan zichzelf.

    1.   

      @Ni28: Om langdurig en effectief milieubelasting te kunnen heffen moet je het volk natuurlijk dom houden of in elk geval van leugens voorzien. Zo alleen kunnen de speeltjes en de hobby’s van de machthebbers betaald worden. Rutte gaat straks ook driedubbel geld pakken als hij plaatsneemt in Brussel.

      1.   

        het gaat mij niet om milieubelasting maar het versnellen van betaalbare elektrisch autorijden b.v. of nieuwbouw met zonnepanelen i.p.v. dakpannen. Schone lucht is goed voor ons maar het moet realistisch en betaalbaar blijven. Met veel meer natuur om ons heen kunt je je longen schoonblazen maar met een volgebouwde stad Nederland niet meer(D66 plan ooit). Dus minder mensen en meer natuur. Importeer bomen en niet mensen. En ja milieu en de CO2 gekte wordt misbruikt door grootverdieners.

        1.   

          NI28 ,
          Die oplossingen waren er al in de 50s .Als de overheden willen en dit is geen syfy dan kunnen we binnen 20 a 30 jaar helemaal zonder fossiele brandstoffen .En hebben we olie alleen nog als smeermiddel nodig .Zoek maar eens op Thorium reactor of moltensalt reactor . In oakridge cal heeft zon ding 20 jaar proef gelopen zonder enig probleem . Eind 60s begin 70s trok nixon de stekker eruit .Waarom de keuze was op uranium gevallen daar kon men kernwapens van bouwen en thorium niet . Diegene die thorium niet kennen .Die kousjes van de campinggaz lampen waren van thorium gemaakt . THorium hebben we voor ong 10duizend jaar in de grond zitten .

  18.   

    Bij ons heeft de gemeente onlangs alle bomen gekapt voor de veiligheid van de autoverkeer. Logica is niet hun sterkste kant. En hoe lelijk het nu is maakt ze niets uit want natuur telt niet.

  19.   

    27@aar gaat weer de spaanse kok Dopper met zijn discriminerende toontje. Wat een galbak.

  20.   

    37@ geef mij meer bomen en minder mensen. Dat is wat dit land nodig heeft.

  21.   

    Leuk we gaan nu bomen planten langs de snelweg .Houden we dan ook rekening met een evt verbreding in de toekomst .Nope dan zagen we die bomen weer om .

    Mensen de overheid houd je gewoon voor de gek . Denk eens na is er ooit minder auto gereden ivm accijnsverhogingen? Is er minder gas gestookt ivm belastingen op energie . Nee .Puur staatskas vullen . Milieu is mooi maar zorg eerst eens als overheid dat je op dat gebied betrouwbaar bent . En geef zelf het voorbeeld .Nogmaals er zijn redelijk duurzame oplossingen .Maar ik heb er nog niet een gezien !!

  22.   

    8.000.000. auto`s>8.000.000 bomen?Lijkt me leuk.Behalve bij bosbrand dan.Maar daar heb je in dit land geen last van!

  23.   

    Op milieu gebied beginnen we echt door te slaan met alle regels suggesties en dromen, misschien kan het iets minder milieu fanaten.

  24.   

    Vlashennep planten. Goedkoop en effectief. Kan ook biobrandstof, kleding, papier en vele andere dingen van gemaakt worden.

  25.   

    Ik ben zeker geen klimaatdeskundige. Maar ik zie wel dat het klimaatalarmisme voor veel politici en wereldverbeteraars een religie is geworden, voor veel wetenschappers een dik belegde boterham oplevert en voor het bedrijfsleven big business betekent. En dat de belastingbetalende burger mag betalen.

  26.   

    En hatzee, weer een dode door bomen langs de weg.

    http://www.telegraaf.nl/nieuws/1536751/automobilist-komt-om-door-ongeval

    1.   

      Het is duidelijk wie hier de schuldige is: de boom!

  27.   

    Het heeft iets met molenwieken of windturbulentie
    te maken.

    De werkelijkheid anders presenteren,
    als dat, zij had moeten zijn, of
    de waarheid brengen zoals ze is.
    Een wereld van verschil.

    Petra Hermans

  28.   

    Dat Baudet voor rotte vis wordt uitgemaakt & geridiculiseerd, louter & alleen omdat hij terecht de broodnodige rationele kanttekeningen plaatst bij de huidige klimaathysterie, tekent de totaal verziekte sfeer van het klimaatdebat in Nederland. Tegengeluid wordt niet getolereerd!

  29.   

    Weer een auto tegen een boom, ditmaal een jochie van 7 overleden… :(

    http://www.telegraaf.nl/nieuws/1567561/tragisch-ongeval-jongetje-7-overleden

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!