In Frankrijk krijgen ze nu ook een ‘zwartepietendiscussie': Duinkerke viert ‘Nuit des Noirs’

Nuit des Noirs
Foto: De poster voor het festival 'Nuit des Noirs'. Bron: Screenshot YouTube

In Nederland zijn we het nu alweer jaren gewend: de zwartepietendiscussie. De discussie is an sich al bijna een traditie geworden. Andere landen bemoeien zich ermee en wijzen met het opgeheven vingertje naar ons. Hoe diverser onze samenleving wordt, hoe meer discussie we krijgen over onze tradities. Een logisch gevolg, maar of het wenselijk is, is nog maar de vraag. In Frankrijk gaan ze ons nu ook achterna: de Franse ‘Nuit des Noirs’.

In principe wordt het feest alleen in de omgeving Duinkerke gevierd, dus een nationale discussie wordt het niet echt, maar het feest heeft veel weg van van die van ons. Naja, de mensen die zichzelf zwart verven dan. Het is ‘de Nacht van de Zwarten’. Als het om ‘racistische kenmerken’ gaat, hoef je niet naar ons te wijzen, maar eerder naar de Fransen, want dit is wel overduidelijk.

Dit zeg ik nu gechargeerd, want ik vind eigenlijk dat iedereen gewoon lekker mag doen. Vindt je het niet leuk, dan doe je er niet aan mee. Zwarten mogen zich wit verven, blanken mogen zich zwart verven. Vrouwen die verkleed gaan als man, mannen die verkleed gaan als vrouw. Ik vind het allemaal wel best. Twee anti-racisme organisaties daarentegen niet:

Het feest wordt al voor de vijftigste keer gevierd. Activisten vinden dat zwarte mensen ermee belachelijk gemaakt worden, vertelt correspondent Frank Renout. “De organisaties spanden een kort geding aan om het evenement af te blazen, maar dat wees de rechter af.”

“De activisten hopen dat het feest veroordeeld wordt door de Verenigde Naties, net zoals dat in Nederland met Zwarte Piet is gebeurd. De organisaties zien de zwartepietendiscussie in Nederland als een voorbeeld.”

Het lijkt alsof deze organisaties de strategie hebben afgekeken van de Nederlandse organisaties. Er is alleen een groot verschil: Fransen zijn veel defensiever als het gaat om hun tradities en cultuur. Fransen en cultuur zijn twee handen op een buik, dus we moeten maar afwachten of het in Frankrijk net zo ver gaat komen als hier.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

20 reacties

  1.   

    Dit soort barbaarse feesten zijn niet meer van deze tijd en zijn zeer kwetsend voor mensen met een donkere huidskleur die zelfs in deze tijd nog regelmatig racistisch bejegend worden.

    1.   

      Witte mensen zoals jij Henk duwen zwarte mensen in de discriminatiestoel.
      Ik zie geen verschil tussen blanke en zwarte mensen. Samen moeten we lol hebben en presteren, en niet lopen bakkeleien.

    2.   

      “Dit soort barbaarse feesten zijn niet meer van deze tijd”. Vijftig jaar lang hadden deze mensen tijd genoeg gehad om dat ook te concluderen. Maar toen waren de mensen geen watjes, hadden zij ook geen last van langere tenen en beseften men ook nog dat niemand kan oordelen over wat wel of niet van deze tijd kan (moet) zijn. Ik denk dat de mens van tegenwoordig over een rommelig motoriek beschikt (weinig buiten indiaantje gespeeld en teveel binnenshuis gegamed) en allemaal last hebben van emotionele verwaarlozingen en identiteitsontwikkelingen wat voor vele beroepsgekwetsten kweekt. Tegenwoordig menen sommigen hier dat Sinterklaasfeest hetzelfde is als met 40 graden op een plantage te gaan werken met een ketting om de enkel, waardoor zij een nieuwe slavendrijver hebben ontdekt.

    3.   

      @Henk huh barbaars? doordat zwarte negroïde (dubbel op) het racistisch gaan noemen wordt het ineens barbaars.
      Het is net als de zwarte piet niet barbaars, barbaars is onderdrukking en 450 moskeeën

  2.   

    Er is altijd ergens wel iets of iemand te vinden die te veel aan de azijnfles heeft gelurkt. Aan de Fransen, niets van aantrekken feest je feestje en veel plezier.

    1.   

      Het traditionele feest van Duinkerken is opeens not done met zoveel Afrikaanse migranten in de buurt die nog steeds wachten op de oversteek naar de UK.

  3.   

    De culturele verandering waar we hier mee te maken hebben is inderdaad niet meer te stoppen. Vrouwen accepteren niet langer de onderdrukking en dat drukt zich uit in de wereldwijde MeToo-beweging en zwarten pikken de achterstelling door blanken niet langer. Die beweging is ook wereldwijd en drukt zich uit in dit soort protesten.

    De verontrusting die hier blijkt is de onvrede van conservatieve blanken die vaag beseffen met een achterhoedegevecht bezig te zijn.

    1.   

      Dit moet je dus echt lezen he, om vast te kunnen stellen dat deze Ernst-Wim figuur gewoon echt geloofd in UFO’s en kabouters.

      Vrouwen die onderdrukt worden?
      Zelfs in jouw jeugd Wim werden vrouwen in Nederland niet eens onderdrukt maar wel in een rolpatroon geduwd.
      Vandaag kan een vrouw deelnemen aan het carriere maken en aan topsport.
      Zijn Angela Merkel en Neelie Smit Kroes niet representatief voor vrouwen?

      Volgens mij ben jij, Wim een transgender die nooit is gaan sporten, nooit naar de krieg ging, maar alleen maar liep te huilen dat er voor jou geen plaats was.

      Je entertaint wel Wim!

  4.   

    Duinkerke is Vlaams , dus bezet Frankrijk. Boulogne sur mer, heet eigenlijk Boonen aan zee..zo ver was de Nederlands-talige invloed!
    Ben benieuwd of Radio Uijlenspiegel in Cassel nog bestaat. Het enige Nederlandstalige station in bezet (Frans) Vlaanderen. Trouwens Calais = Kales en Lille = Rijssel , zo ook Arras = Atrecht.
    Het feest wordt voor de 50 ste keer gevierd? Laat me niet lachen. Dus niet eens Vlaams, maar door die franse imperialisten bedacht. Sorry , hier kan ik niet mee zitten.

  5.   

    Zoals al gezegd niet toegeven je geeft ze een vinger en pakken je hand en liefst nog meer.

  6.   

    Daar gaan we weer!!!!!
    Er zijn wel meer feesten in Europa waar men zich zwart sminkt.
    Het lijkt bijna alsof het een gezamenlijke oorsprong heeft.
    Niet waar?!?!?

  7.   

    Goedheid overstijgt boosaardigheid
    door waarachtig inzicht.
    Petra Cecilia Maria Hermans

  8.   

    Wat te doen met baron Samedi?
    http://jamesbond.wikia.com/wiki/Baron_Samedi

  9.   

    Wanneer komen ze nou in opstand tegen hadji Firoez?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez

  10.   

    Respect kunt je niet afdwingen, respect moet je verdienen.

  11.   

    Culturele revolutie is meer een lange tenen revolutie. De immigranten komen hier orde op zaken stellen en zij zijn welkom als je onze politici mag geloven. Aan elke volksgebruik in de hele wereld kunt je iets op aanmerken wat je niet lekker zit. Maar moet je het altijd bevechten en proberen de geschiedenis uit te gummen? Je kunt beter aan jezelf werken. Gebruiken die weinig aandacht krijgen verdwijnen vanzelf. Wij hebben nu te maken niet met een protest maar met een directe strijd. Voor activistische groepen is het oorlog. En oorlog brengt nooit iets goeds, oorlog kent alleen verliezers.

  12.   

    Ik las ergens dat laaggeschoolde Nederlanders zich het meest zouden bezondigen aan racisme hetwelk enkel gegrondvest zou zijn op de donkere/zwarte huidskleur. Een aanschouwelijk voorbeeld hiervoor betreft de oerwoudgeluiden die er jegens zwarte spelers worden gemaakt terwijl hetzelfde niet gebeurd jegens spelers met een niet-zwarte lichaamsovertrek. Hebben de roepers er geen aanduiding voor? Mijn vraag is hoe deze categorie oordeelt over de licht getinte allochtonen in Nederland. Heeft deze groep allochtonen in de optische krieltjes van voornoemde categorie Nederlanders de zware toets der kritiek suma cumlaude doorstaan? Het zal mij niet verbazen als de beschreven atmosfeer in de roman , getiteld: de geverfde vogel van jerzy kozinsky nog steeds hoogtij viert en manifest is. Het hoofdpersonage in deze roman was niet een neger maar een jood( lees: behorende tot het blanke ras) die vanwege zijn zwarte haardracht door elke dorpsbewoner in Rusland voor een personificatie van de duivel werd aangezien. Men durfde in de omgeving van deze joodse jongen niet eens te lachen omdat de dorpelingen bang waren dat hij hun tanden zou kunnen tellen. En elke getelde tand zou evenredig het aantal levensjaren van de dorpelingen kunnen doen bekorten. In Nederland is het kennelijk niet zo erg als in voornoemde roman omdat men liever een strot doorzagende , terroriserende en rovende licht getinte allochtone bende naast zich heeft wonen dan een timide zwarte neger. Hoewel ik altijd kritiek heb gehad op de strijders tegen zwarte piet begin ik nu ook in te zien dat deze strijd niet eens zo zinloos is. Je neemt hiermee uiteraard niet weg dat een mogelijke verdwijning van zwarte piet onverwijld met zich mee brengt dat men ophoudt het over zwarte negers te hebben. Tot slot: ik bezondigde mij ooit aan een roman, getiteld: landgenoten waar geen goed woord over o.a. Nederlanders in staat. Mag deze roman op het nachtkastje van een ieder prijken als verplichte leeskost?

    De zwarte piet uit Sinterklaas zou plotseling verworden zijn tot het symbool van racisme ondanks het feit dat dit feest zowel op de Antillen als in Suriname van oudsher uitbundig wordt gevierd. Toegegeven dat er genoeg Nederlanders zijn die hun opvatting over de veelal donkergetinte mens relateren aan het fenomeen zwarte Piet en er dan ook vanuit gaan dat zwarten uitsluitend dienders van blanken mogen zijn. Het maakt voor hen niet uit of zij op de maatschappelijk ladder veel lager hebben gescoord dan een well educated zwarte, de vooroordelen bevinden zich voor hen in een zevensterren diepvrieskist alwaar die nooit zullen bederven. Ergens in de jaren zeventig was de politieke partij De Nederlandse Volksunie vanwege de exodus van Surinamers naar Nederland gegroeid tot één met ruim zeven zetels hetgeen in die tijd voor een toetredende partij best fors was. De leider ervan, de heer Joop Glimmerveen, probeerde in de Tweede Kamer zijn stelling dat zwarten, waar Surinamers voor werden(?) versleten , inferieur zouden zijn te adstrueren middels stripverhalen zoals Sjors & Sjimmie, één waarin de donker getinte stripfiguren als dom en onbetrouwbaar werden neergezet en niet te vergeten de zwarte Piet als voornoemd. In feite is deze door een Antilliaanse strijder bedachte opschudding waar in het bijzonder de Afro Surinamers per saldo de grootste aandeelhouders van zijn , niet eens zo gek bij nader inzien. Ik vind het verzet ertegen dwaas en had men iets anders kunnen bedenken. Wat dan?

    De wijze waarop het biologisch racisme in Nederland vaste voet in de grond heeft gehad, is niet eens merkbaar in Nazi Duitsland, België, Frankrijk en Engeland, althans blijkend uit wetenschappelijke studies op het gebied van de arbeidsmarkt en de reden tot negatie. Een tijd terug zei de directeur van een arbeidsvoorzieningsinstelling die zelf met een Surinaamse vrouw getrouwd bleek te zijn, tijdens een werkoverleg het volgende tegen mij: “ik maak mij zorgen omtrent de positie van Surinamers in Nederland. Ze zullen verdrongen worden door de massale toestroom van vluchtelingen uit het Midden Oosten die vaak heel hoog zijn opgeleid en door de domme Hollanders voor surrogaat blanken zullen worden aangezien. Als Surinamers enkel licht getint zouden zijn , zouden ze hier automatisch een betere bejegening krijgen “. Wat deze laatste betreft ken ik toevallig een doldwaas tafereel waarbij twee Surinaamse studenten die vanwege het feit dat ze in die tijd met een Surinaamse beurs naar Nederland kwamen, bij een instelling in de wachtkamer moesten plaats nemen in verband met de afwikkeling van enige formaliteiten. Een Hollandse bode stapte met een krant in de hand op die twee af en offreerde die aan de licht-getinte student, daarbij de opmerking plaatsend aan het adres van de donkere Surinamer dat die niet zou kunnen lezen.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!