Tussenrapportage van MH17-onderzoek komende donderdag is een theatrale farçe

Foto: Komende donderdag komt het team dat MH-17 onderzoekt met een tussenrapportage over het onderzoek. Het heeft alleen niet zo veel zin, omdat ze in die rapportage nauwelijks iets van betekenis zullen presenteren. Geen voorlopige resultaten, of mogelijke verdachten. De vraag is dan ook waarom er een tussenrapportage gegeven zal worden over het onderzoek als het inhoudelijk niet zo veel voorstelt.
Het Joint Investigation Team (JIT), dat onderzoek doet naar de crash van vlucht MH17, komt donderdag met een tussenrapportage. Ook wordt de hulp van het publiek ingeroepen bij de speurtocht naar de daders van de vliegramp. Er worden geen mededelingen gedaan over mogelijke verdachten. Ook wordt geen informatie gegeven over de resultaten van de eerdere getuigenoproepen, meldt het JIT. In oktober vorig jaar zei onderzoeksleider Fred Westerbeke dat zijn team steeds dichter bij de identiteit van de verdachten kwam. Hij kon toen niet zeggen wanneer het onderzoek klaar zou zijn om het aan de rechter voor te leggen. "We hebben misschien een paar maanden nodig, of een jaar", zei hij.
De onderzoekers zullen ongetwijfeld hun best doen en er zullen ook ongetwijfeld vorderingen zijn gemaakt in het onderzoek. Desalniettemin zal het een tussenrapportage zijn dat meer om de reden lijkt te worden gepresenteerd vanwege het feit dat het alweer een tijdje geleden is dat er nieuws is geweest. Het is politiek gevoelige informatie en aan de betrouwbaarheid van het onderzoek wordt er ook hier en daar getwijfeld. Of het echt zo bar gesteld is met de betrouwbaarheid ligt aan welke partij je gelooft, maar de complexiteit helpt niet mee. De geopolitieke verhoudingen en de complexiteit van de situatie en het incident zorgen ervoor dat de waarheid onderhevig wordt gemaakt aan de menselijke en politieke subjectiviteit. Dat is nu eenmaal het fundament van de wereld, maar ook die van de verschrikkelijke situatie waarin het incident plaatsvond en de omgeving. Daar moeten we ook eerlijk over zijn en niet komen met schijnconstructies of schijnoplossingen.

Komende donderdag komt het team dat MH-17 onderzoekt met een tussenrapportage over het onderzoek. Het heeft alleen niet zo veel zin, omdat ze in die rapportage nauwelijks iets van betekenis zullen presenteren. Geen voorlopige resultaten, of mogelijke verdachten. De vraag is dan ook waarom er een tussenrapportage gegeven zal worden over het onderzoek als het inhoudelijk niet zo veel voorstelt.

Het Joint Investigation Team (JIT), dat onderzoek doet naar de crash van vlucht MH17, komt donderdag met een tussenrapportage. Ook wordt de hulp van het publiek ingeroepen bij de speurtocht naar de daders van de vliegramp.

Er worden geen mededelingen gedaan over mogelijke verdachten. Ook wordt geen informatie gegeven over de resultaten van de eerdere getuigenoproepen, meldt het JIT.

In oktober vorig jaar zei onderzoeksleider Fred Westerbeke dat zijn team steeds dichter bij de identiteit van de verdachten kwam. Hij kon toen niet zeggen wanneer het onderzoek klaar zou zijn om het aan de rechter voor te leggen. “We hebben misschien een paar maanden nodig, of een jaar”, zei hij.

De onderzoekers zullen ongetwijfeld hun best doen en er zullen ook ongetwijfeld vorderingen zijn gemaakt in het onderzoek. Desalniettemin zal het een tussenrapportage zijn dat meer om de reden lijkt te worden gepresenteerd vanwege het feit dat het alweer een tijdje geleden is dat er nieuws is geweest. Het is politiek gevoelige informatie en aan de betrouwbaarheid van het onderzoek wordt er ook hier en daar getwijfeld. Of het echt zo bar gesteld is met de betrouwbaarheid ligt aan welke partij je gelooft, maar de complexiteit helpt niet mee.

De geopolitieke verhoudingen en de complexiteit van de situatie en het incident zorgen ervoor dat de waarheid onderhevig wordt gemaakt aan de menselijke en politieke subjectiviteit. Dat is nu eenmaal het fundament van de wereld, maar ook die van de verschrikkelijke situatie waarin het incident plaatsvond en de omgeving. Daar moeten we ook eerlijk over zijn en niet komen met schijnconstructies of schijnoplossingen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

11 reacties

  1.   

    Het wordt steeds duidelijker dat de Oekraïne de hoofdschuldige is door een passagiersvliegtuig bewust een levensgevaarlijk oorlogsgebied in te sturen.

  2.   

    De onderzoekers team wil het natuurlijk warm houden maar het is de vraag of je de tegendeel niet bereikt als je niets te melden hebt. Dat kan zwak overkomen en het is koren op de molen van de Russen.

  3.   

    Volgens Chicago Convention is een land verantwoordelijk voor de veiligheid van het luchtruim erboven. Oekraïne is lid sinds 1992.
    Oekraïne zal uiteindelijk de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen en schade vergoeden.
    Zodra ze lid van de EU zijn geworden zal alles keurig terugbetaald worden van ons geld.
    Een mislukte europese operatie ten koste van onschuldige mensen.

  4.   

    KLM stuurt een vliegtuig over oorlogsgebied. Oekraine geeft toestemming voor deze vlucht. Wat hebben de Russen hier in godsnaam mee te maken?
    Willen wij een onderzoek met een rapport?
    Een gewoon proces-verbaal van het Nederlandse OM is al volkomen onbetrouwbaar!

  5.   

    Steeds dichter bij de identiteit van de verdachten. Degenen dus die dit vliegtuig willens en wetens over oorlogsgebied hebben laten vliegen.

    De militair die opdracht gaf tot het neerschieten of de militair die het uitvoerde kunnen dat niet zijn, zij handelden in oorlog, zij waren er voor verantwoordelijk dat hun terrein gevrijwaard bleef van vijandige doorkomst; ter land, via de lucht of via water! Zoals van hun in oorlogstijd werd verwacht!

    Maar ja, de top van een KLM, van een verantwoordelijk ministerie e.d., kan je niet zomaar als verantwoordelijke aanwijzen, spelen teveel belangen en trouwens, past ook niet de EU-geopolitiek
    e gedachte c.q. beleid, dus…

  6.   

    Één naar riool stinkend onderzoek omdat de échte waarheid maar nimmer boven tafel komt!

  7.   

    Alle korpsen te Nederland van politie
    zijn corrupt.
    Degene die buiten dit geheel probeert te staan,
    wordt er direct uitgewerkt. Realiteit.
    Allen zijn van mijn zaak op de hoogte
    en voor een groot deel betrokken, maar
    niemand weet nergens niks van.
    Het buitenland verstaat mijn taal, wel.
    Het lijkt me niet handig, om 1 verhaal
    maar half te erkennen.
    Petra Cecilia Maria Hermans

  8.   

    Let maar op de daders worden nooit gepakt of pas over 20/30 jaar als ze al met een been in hun graf staan of al reeds dood zijn.

  9.   

    Navo vloot lag voor de laatste dag in de Zwarte Zee. Daarom werden alle toestellen over de hoger gelegen route gedirigeerd. Sommigen kozen voor de route via (hou u vast) Moskou en dan westwaarts. Maar dat kost met westenwind meer brandstof.
    Enfin op het historische moment waren daar 4 vluchten: Air India/Lufthansa/ SQ/ Malaysia airlines.
    De crew van SQ (Singapore airlines) heeft de zak gekregen, van de rest weet ik het niet.

    Ik vlieg ten minste 4 maal per jaar over deze route. Al die tijd was het: over de Zwarte Zee/ nog zuidelijker/ maar veelal veel noordelijker.

  10.   

    Uit de tussenreportage bleek vooral dat het net zich begint te sluiten: langzaam komt de onderste steen boven. Goede resultaten middeks zorgvuldig onderzoek.

    1.   

      Guus de eeuwige optimist!

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!