Reisbranche ziet niets in vliegtaks: ‘ze rijden gewoon naar een buurland zonder vliegtaks’

De reisbranche, vertegenwoordigd door Frank Allard van luchtvaartkoepel Barin, beweert dat een nationale vliegtaks niks uit zal halen, al helemaal geen CO² reductie. Aldus de Telegraaf.

Volgens hem zou zo’n taks alleen effect hebben wanneer het continentaal of zelfs mondiaal zou worden toegepast. Tot die tijd ziet de beste man geen heil in zo’n plan. Hij stelt dat de reizigers gewoon de dichtstbijzijnde grens over zullen gaan en vanaf het eerste vliegveld naar hun bestemming zullen vliegen.

Als dat zo is zou alleen de Nederlandse reisbranche geraakt worden met deze maatregel (zoals wel vaker met GroenLinks plannen het geval is) en blijft het CO² niveau gewoon op het huidige peil.

Frank Oostdam, topman van reisbrancheorganisatie ANVR, meent ook dat een taks waarvan het geld in de schatkist verdwijnt in plaats van naar CO²-reductie gaat, een onzin maatregel is. Ook hij vind dat zo’n regel alleen zin heeft als het in andere landen ook wordt toegepast en de opbrengsten daadwerkelijk wordt gebruikt om de CO² terug te dringen.

Beide heren reageren op een onthulling in de Telegraaf waaruit blijkt dat het kabinet in 2021 een vliegtaks zou willen invoeren. Dit omdat zij voor de tijd de overige EU-lidstaten niet mee zullen kunnen krijgen.

Wanneer de taks doorgaat kan een ticket voor een enkele reis met gemak €40,- duurder worden. De burger en bedrijven worden genaaid, de staatskas weer gespekt óf iedereen wordt genaaid. Strak plan zo’n vliegtaks…


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

22 reacties

  1. meijer61200

    “Reisbranche ziet niets in vliegtax”. Dat maakt niet uit mensen, kan het kabinet ook niet schelen. Als er maar véél geld binnenkomt dat is het enige dat telt. Shell en Unilever kosten ook veel geld, en dat moet ergens vandaan komen. VOORAL weer VVD stemmen eerstvolgende keer, hahahahaha.

    1. lugar

      VVd is inderdaad een magabelastingheffer, inclusief de sleepwet die voor nog meer opbrengst gaat zorgen.

      1. Blue monday

        De VVD is waarschijnlijk de meest erge partij, waar belastingen niet worden geheven voor het “algemeen maar om alle kadootjes aan de multinationals te financieren.

        Helaas en daarom stem ik nooit PVV of nog erger FvD die dit beleid keihard steunen.

        1. lugar

          @Maandag: Heb je het partijstandpunt van FVD doorgenomen op dit punt?

          Onder invloed van het partijkartel is de overheid veel te groot geworden. Dit leidt tot een gezapig land van te veel afwachters, klagers, procesbegeleiders, risico-managers en kuddedieren. Er zijn teveel regeltjes voor van alles en nog wat, het belastingsysteem is nodeloos ingewikkeld, er worden jaarlijks honderden miljarden euro’s rondgepompt via de belastingdienst en dit kost iedereen veel geld en veel energie. De economische dynamiek dient structureel vergroot te worden. Succes moet weer lonen en de ondernemingsdrang van de Nederlandse bevolking moet weer gestimuleerd worden. Het bedrijfsleven – en vooral het MKB – is van essentieel belang voor de werkgelegenheid en de vitaliteit van de Nederlandse economie – en het MKB dient dan ook centraal te staan in het overheidsbeleid.

          Een goed draaiende economie vereist dat iedereen kansen krijgt en dat kwaliteit loont. Belangenverstrengeling, vriendjespolitiek en een overheid die partijdig is moeten worden tegengegaan. Spontaan samenspel zorgt voor dynamiek, innovatie en welvaart.

          Wij willen:

          – De economische dynamiek terug! Nederland moet het Silicon Valley worden van Europa (Bv. rondom Brainport Eindhoven).
          – Hogere belastingvrije voet van €20.000 voor elke Nederlander. Dit heeft een onmiddellijk positief effect op het besteedbaar inkomen en is vooral gunstig voor de lage inkomens en voor AOW-ers. Deze maatregel jaagt onze economie (die door grove beleidsfouten van Rutte en Dijsselbloem structureel is beschadigd) ook meteen aan via hogere besteedbare inkomens voor iedereen. Bovendien vormt dit een stimulans voor het zoeken van werk vanuit een uitkering terwijl het de werkgevers geen extra geld kost en de Nederlandse concurrentiepositie niet schaadt.
          – Grondige vereenvoudiging en versimpeling van het belasting-, toeslagen- en premiestelsel. Invoering van een versimpeld belastingregime. Grondig snijden in het veel te grote overheidsapparaat en in de tientallen miljarden aan subsidies die jaarlijks door de overheid worden uitgedeeld.
          – energie en innovatie. Meer Nederlandse zeggenschap over KLM ten opzichte van AirFrance. Nutsbedrijven zoals NUON nu (goedkoop) terug kopen van buitenlandse investeerders zodat de energierekening voor ALLE Nederlanders meteen flink omlaag gaat en Nederlanders niet langer (via de energierekening) opdraaien voor winsten van buitenlandse investeerders.
          – Substantieel hogere investeringen van de Nederlandse pensioenfondsen in de Nederlandse economie. Nu wordt slechts 4%,van onze € 1.500 miljard pensioenspaarpot in Nederland geïnvesteerd omdat laffe pensioenfondsmanagers de wereld-indices volgen met hun beleggingen (waarin NL slechts voor 4% meeweegt). Honderden miljarden – verplicht door ons allemaal bij elkaar gespaard – vliegen jaarlijks ons land uit. Deze waanzin moet stoppen! Als Nederland nu niet aantrekkelijk genoeg is als investeringsland dan gaan we dat snel verbeteren.
          – Wegnemen van overbodige regulering die de bedrijvigheid en ondernemingslust remt.

          https://forumvoordemocratie.nl/standpunten/economie

    2. Original NL

      Dezelfde vvd die het aantal vluchten op schiphol wil verhogen en/of schiphol laten uitbreiden?
      Dezelfde regering die lelystad wil uitbreiden ?
      Gaat dus blijkbaar om een ordinaire belastingverhoging.

      1. Blue monday

        U heeft weer gelijk!

        De VVD is ook groot voorstander van Lelystad.
        Er is geen peil op die partij te trekken…helaas is het de grootste partij omdat teveel mensen het te goed hebben in dit land en niets met een ander willen delen

  2. Koos sssss

    Is het weer zover…? Frankfurt, we are coming.

  3. Henk-Jansen

    Er mag ook gerust minder gevlogen worden van mij, die schandalig lage tickets bij onder andere ryanair gaan ten koste van het milieu, van werknemers etc. Zolang het op Europees niveau gebeurt ben ik voorstander van de vliegtaks!

    1. Koos sssss

      Vlucht naar Athene, 150 passagiers in een Boeing 737. In plaats daarvan gaan ze met de auto. Gezien de bezettingsgraad van een auto zullen dan ca. 80 auto’s die 3.000 km afleggen. Met een verbruik van 1:15 verstoken die auto’s daarvoor 16.000 brandstof.

      Zou dat nou echt zoveel beter zijn voor het milieu?

      Bovendien. Hoe Ryanair haar werknemers behandelt maakt niet uit. Elke werknemer werkt daar uit eigen wil.

    2. JubbeFeenstra

      Als je vervuiling per kilometer uitrekent dan is vliegen beter dan reizen per trein of auto.
      Een vliegtuig is ook een prima stuk technisch vernuft. Vliegtuigen zijn bijna 100% geschikt voor recycling. Toestellen gaan met gemak 30 jaar mee. Zelfs een trein of tram haalt dat niet. Auto’s 10-15 jaar. Aantal ongelukken met auto’s, doden, gewonden en invaliden is dramatisch hoog. Dat werkt ook mee in de CO2 cijfertjes.

  4. Florissa

    Pak gvd de shell aan ,of unielever ,stelletje bloedzuigers

    1. Blue monday

      Die ook, maar de economie is heilig bij met name de rechtse partijen.

      Die miljarden staatsteun aan Shell en Unilever is gewoon chantage in ruil voor
      Een paar duizend banen.

      Voor dat geld zet je met gemak het dubbele weg aan Melkert-banen.

  5. Equilibrium

    Dus als je een vliegtax betaald scheeld dat CO2.
    En als het vliegtuig 80% gevuld is i.p.v.100% omdat de ticket voor sommige te duur is scheeld dat CO2.
    Wat helpt is minder mensen fokken….

  6. Blue monday

    Wij van WC-eend zijn tegen de vliegtax.
    Ik raad iedereen aan vooral richting buitenland te reizen, Lelystad ook meteen
    overbodig.

    Als het kabinet iedere vliegticket zou subsidiëren stonden deze eigenbelangers
    vooraan.

    Of het nu overbevolking is ( ja lezertjes, dus immigratie) megastallen, broodfokkers, kolencentrale’s etc…de tijd dat we het klimaat ongestraft
    kunnen negeren is voorgoed voorbij….

    1. Holland

      Maak je niet zo druk ouwe socialist, de klimaat-hoax waait wel weer over.

    2. sjun

      Tuurlijk. Morgen wordt er weer een vulkaan actief.

  7. Frits Jansen

    Dit gezeur hadden we toch ook al een jaar of tien geleden ook al?
    Een extra reden trouwens om een hekel te krijgen zal Schiphol. Eerst moet je daar altijd kilometers lopen- terwijl moderne vliegvelden allerlei trammetje hebben om het lopen te beperken.
    En dan taxiet het vliegveld steevast een half uur voor het opstijgen – en na het landen, in Aalsmeer, Haarlem of Leiden. De plannen voor Lelystad Airport kunnen de ijskast in.
    De doodsteek aan Schiphol zal vooral in Berlijn worden toegejuicht want het is een opsteker voor het veelgeplaagde BER Flughafen project. Dan kan Berlijn eindelijk een Europese hun worden.

    Enfin, Schiphol is toch ten dode opgeschreven als de door DDS geliefde rechtse krachten de grenzen hermetisch zullen sluiten, waardoor de haven van Rotterdam ook al zal verzanden. Groen Links zal het uitdraaien van plezier: Nederland eindelijk luchtvaartloos! Als Wilders Nederland vervolgens zuivert van Marokkanen en andere moslims wordt Nederland een DDS paradijs!

    Ik schrijf dit vanuit het buitenland want ik denk er steeds meer over te emigreren. Als de AfD demonstreert komt er een massale tegendemonstratie, als PVV of FvD iets roepen reageert de Hollander apathisch.

    1. sonar

      Wat zou het fijn zijn als jij gaat emigreren naar Timboektoe of naar Turkeye ,als jij maar weg bent Fritsje.

    2. Holland

      Emigreren zal je niet lukken Frits Jansen. Geen land wil je hebben. Zeker Duitsland niet. Blijf jij maar lekker in Zoetermeer. Je groene socialistische heilsstaat komt er aan.

      1. Frits Jansen

        Bent u als trol speciaal aangenomen voor de hatelijkheden?
        U verraadt uzelf als trol allereerst door mijn vermeende woonplaats te vertellen, alsof die er iets toe doet. Stemmingmakerij.
        Maar wat u nog het meest als trol kenmerkt is dat u klinkklare onzin uitkraamt. Dat roept een reactie op, en dat is de bedoeling van een trol. Maar goed, ik trap daar dus in.
        1) Groen? Ik bespot juist Groen Links.
        2) Socialistisch? Ik ben een liberaal, maar dan een echte, als u weet wat dat betekent.
        3) Heilstaat? Volgens Google betekent dat “Maatschappij waarin iedereen gelukkig is”. Daar bent u vast tegen, want u wilt blijven kankeren.
        En als u hoopt op mijn vertrek: Internet is ook van buiten Nederland te benaderen. En DDS is waarschijnlijk te onbelangrijk voor Iran en China om te blokkeren.

        Uh, had u nog iets te melden over de inhoud van mijn post? Ik mopperde op Schiphol, en zie in die belasting een extra reden om Schiphol te mijden.

  8. JanKlaasen

    Als je voor 40 euro naar Portugal kan vliegen kunnen die paar tientjes er ook wel bij…

  9. JubbeFeenstra

    Utrecht-Brussel 170 km. 2 uur rijden
    Utrecht-Düsseldorf 200 km. 2 uur rijden
    Arnhem-Schiphol 105 km. 1 1/4 uur rijden
    Arnhem-Düsseldorf 140 km. 1.5 uur rijden
    Arnhem-Brussel 210 km. 2.5 uur rijden
    Emmen-Schiphol 200 km. 2 uur rijden
    Emmen-Düsseldorf 210 km. 2 1/4 uur
    Voor mensen in Brabant, Zeeland en Limburg is het helemaal makkelijk. Die gaan zonder meer naar Brussel of Duitsland. Is allemaal dichterbij en makkelijker te bereiken dan Schiphol. Parkeren is ook makkelijker en zeker niet duurder dan Schiphol.

e-mail:

 Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.