Beveiligers Schiphol dreigen met actievoeren: ‘We gaan extra goed controleren!’

Umh. Kan iemand die mensen onmiddellijk ontslaan? Nou ja, nadat er vervanging voor ze is gevonden dus?

Dit is dus echt knettergek. 1300 beveiligers op Schiphol willen actievoeren voor een betere CAO. G4S Aviation Security wil niet akkoord gaan met de eisen van de beveiligers, en dus willen ze hun eisen kracht bijzetten. Ofzo.

Hoe? Nou, ze beginnen niet meteen met staken. Nee, ze gaan eerst iets anders doen:

De beveiligers willen waarschijnlijk niet direct het werk neerleggen. “Dat is echt een uiterst middel. We kiezen liever eerst voor andere acties die minder impact hebben, maar wel een duidelijk signaal afgeven. Denk bijvoorbeeld aan een actie waarbij beveiligers hun werk juist extra goed doen.” Zoals het extra goed controleren van tassen en het strikter aanhouden van pauzes. Dat kan voor vertragingen en oponthoud zorgen.

Er zijn dus twee opties:

1. Normaal gesproken doen ze hun werk niet goed. Als dat het geval is mogen we God op onze blote knieën danken dat er niets gebeurd is op Schiphol. Natuurlijk betekent dit ook dat ze keihard ontslagen moeten worden. Want mensen die er de kantjes vanaf lopen tijdens hun werk gaan maar lekker in de bijstand zitten.

2. ‘Extra goede controle’ is helemaal niet nodig, wat inhoudt dat deze beveiligers reizigers bewust lastigvallen en langer laten wachten. In plaats van hun problemen met hun werkgever op te lossen maken ze de reiziger de dupe. Ook dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel, en niet alleen omdat het sneu is voor reizigers, maar ook omdat vertragingen voor extra stress zorgen. Die stress zullen reizigers vervolgens botvieren op medewerkers van luchtvaartmaatschappijen; mensen die helemaal niets te maken hebben met de CAO van beveiligers.

En dus zit er maar één ding op voor G4S Aviation Security: goed bijhouden welke beveiligers meedoen aan de acties en deze figuren er zo snel mogelijk uitgooien. Zet ze maar op een zwarte lijst. Dit soort wangedrag hoeft niet geaccepteerd te worden.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

15 reacties

  1. Frits Jansen

    Ik had per ongeluk twee scharen in mijn handbagage. Die heb ik nodig om af en toe mijn baard bij te knippen. Op Schiphol werden, ze niet ontdekt, op de terugweg wel.

    Iets anders is de vraag hoe nuttig die controles nog zijn. Ze schijnen bijv. niet te weten dat in Leiden ooit waarschijnlijk een moord is gepleegd met een balpen. Maar op balpennen wordt niet gecontroleerd. Terwijl het – houd je vast – niet moeilijk is met een oen via een oogkas de hersens te bereiken.

    Vloeistofverbod? De echte terrorist lacht erom.

    Radicale oplossing is om alle haatkuiven een spreekverbod op te leggen. Dan terug je ook geen moslims meer, die anders erg lastig kunnen worden.

    1. lugar

      “Dan terug je ook geen moslims meer, die anders erg lastig kunnen worden.”

      Dat teruggen lijkt me een lastige klus.

  2. Meester Kong

    Michael van der Galien is niet zo van het staken en is tegen vakbonden, arbeiders moeten slaafs de werkgever volgen.
    Tja staken, je treft toch altijd de werkgever, direct of indirect

    1. penis aqua di rosa

      Nee, daar gaat het om veiligheid OEN. Het rammelt daar aan alle kanten, Maar naar de passagier wordt niet geluisterd. Ligt ook aan het securitypersoneel.

  3. Uiterst Links

    Tja leggen we weer de schuld neer bij de arbeiders, zo kennen we rechts weer

  4. Sam C

    Dit betekent dus dat ze nu niet goed contoleren. Ik zou zeggen vervangen die gasten.

    1. lugar

      @Sam C: Helaas zijn de beveiligers op Schiphol niet aan te slepen. Het is er namelijk geen pretje en de verdiensten vallen tegen, zo weet ik uit eerste bron.

      En met extra goed bedoelen ze natuurlijk dat ze op hun strepen gaan staan, dat ze grondiger gaan controleren, hetgeen niet altijd in lijn loopt met klantvriendelijkheid of efficiëntie.

      1. EU kok

        quote:zo weet ik uit eerste bron.
        .
        Lugar, land en veiligheid dienende, wil tijdens zijn werk gewoon op DDS kunnen reageren.
        Ik snap het: Het is er dan geen pretje, werken ipv internetten.

        1. lugar

          @EuroCock: “Ik snap het:…”

          Nee domme jongen, de kans dat jij überhaupt iets snapt is onmogelijk!

  5. DH2017

    ik werk al sinds 1985 op Schiphol en ga dagelijks door de security heen naar het platform maar ik schaam me voor de incompetentie van de beveiliging hier. Ze hebben geen idee waar ze naar moeten kijken een hoop spreken erg gebrekkig Nederlands meer met een Turks of Marokkaans accent en voelen zich erg macho, ik heb al op een hoop luchthavens in de wereld gewerkt maar hier op Schiphol is echt amateurisme , ik schaam me vaak voor de beveiliging maar puur vanwege de incompetentie en dat ze zich zelf belangrijk willen voelen, wil je echt security zien volg het voorbeeld in Israël

    1. Alpenmelk

      Ik kom waarschijnlijk op een ander schiphol dan jij..als ik de etnische samenstelling van het personeel aldaar zou duiden dan zou ik zeggen: overwegend blank , heel wat zwarte surinamers. Hindoestanen/indiers en natuurlijk ook turken en Marokkanen . En ik heb geen enkele moeite ze te verstaan. Je bent gewoon een eersteklas kutrascist.

      1. lugar

        @Alpenmelk: “Je bent gewoon een eersteklas kutrascist.”

        De kritiek op de mislukking van de multiculti is iets anders dan racisme, beste Oostenrijkselactose

      2. penis aqua di rosa

        Alpenmelk: mijn duim voor jou nara beneden.

  6. Rechtsaf

    Huh dreigen, zat laatst 7,5 uur in het vliegtuig waarnaar iedereen door de douane moest natuurlijk zaten er welgeteld 2 man, dus dat dreigen doen ze al een tijdje en geloof mij dan zou je graag even 1 van die gasten die dan ook nog eens uitgebreid gaat zitten kletsen even over de balie heen trekken.
    Het enige dat die gasten doen is passagiertje pesten..

  7. penis aqua di rosa

    Mijn ervaring met de beveiliging op Schiphol. Ik vertrok afgelopen 11-6 met een Delta vlucht richting Detroit en verder. Voor mij stond bij boarden een jongeheer met een rugzak. Wij stonden min of meer samen bij de man van het vragenuurtje. De security vraagt de man voor mij zijn pas en stelt de vraag : heeft iemand u hier gevraagd een cadeautje mee te nemen (pakje aangenomen). De man geeft zijn Turkse pas en haalt de schouders op. Daarna wordt de vraag in het Engels gesteld en weer haalt de man de schouders op, alsof hij het niet begreep. Even recapituleren. Je gaat naar Amerika en verstaat geen woord Engels (?) dit werd een derde maal gevraagd en weer schouders ophalen. De clou! Deze Turk kon ongehinderd met zijn rugzak om gewoon doorlopen de slurf in en ik, ik zat met samengeknepen billen. Dus security, doe je werk zoals moet, we moeten al voor de extra beveiliging drie uur tevoren op Schiphol zijn. Ik vlieg graag veilig zonder de angst voor terrorisme of opgeblazen te worden. Ook ik moet alles laten doorlichten tot en met mijn schoenen. Zelfs mijn fitbit moest ik enige malen heen en weer schudden,het zou zomaar eens wat anders kunnen zijn. Dus security op de VS op Schiphol, doe waarvoor jullie betaald worden: ONZE veiligheid.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.