Hilarisch, baas Ryanair zit na te denken over ‘staand vliegen’: ‘ze gaan allebei dood bij een crash’

Ryanair is, naar mijn mening, de meest goedkope en bizarre vliegtuigmaatschappij die er bestaat. In de obsessie met ‘zo goedkoop mogelijk’ bedenken ze bij dat bedrijf de meest bizarre dingen. Extra dingetjes zijn prima, zelfs basisluxe, maar je moet er wel voor betalen. Dat lijkt de basishouding te zijn bij dat bedrijf. Dat komt voornamelijk door de baas, Michael O’Leary.

“Het liefst zou ik een vliegtuig creëren waarin we de achterste tien rijen weg kunnen halen. Op die plek plaatsen we dan rails aan de zijkant. Dan zeggen we: als je staat, hoef je maar 5 euro te betalen voor een vlucht. En tegen de mensen die klagen dat de passagiers die staan, doodgaan bij een crash, zeggen we: met alle respect, de mensen die zitten, gaan dan waarschijnlijk ook dood.”

Dat is inderdaad ook iets wat veel reizigers over Ryanair zeggen. Bij normale vluchten, zonder vertraging, zijn veelgehoorde uitspraken: “je weet dat dit is waar je aan begint als je bij een budgetmaatschappij boekt”. En: “als je alles goed leest, weet je vooraf wat mag en moet”.

Het is de vraag wat de komende jaren nog aan veranderingen wordt doorgevoerd. O’Leary heeft in het verleden gezegd dat hij geld wil vragen voor het gebruik van de toiletten. “We willen misschien een geldgleuf in de wc-deuren toevoegen. Maar, als iemand 5 pond wil betalen om naar de wc te gaan, dan draag ik ze er zelf wel heen en veeg ik hun kont af voor dat geld”, aldus O’Leary.

Een hilarische, puur kapitalistische manier van denken. Het zorgt er wel voor dat ze de goedkoopste van allemaal zijn. Ze hebben te maken met veel stakingen, rechtszaken over de kleinste luxeproblemen, botsingen met wetgevers. Het boeit de baas van Ryanair allemaal niet. Zoals de uitspraak over mensen die staand meereizen goed illustreert.

Naar om te zeggen, ‘maar het is wel waar’. In de Europese Unie wordt het wel een steeds groter probleem, want er gelden bepaalde regels betreffende handbagage, zoals wanneer handbagage wel of geen handbagage mag heten, maar daar heeft Ryanair ook de zogeheten ‘schijt aan’. Ze bepalen die regels lekker zelf en dan ziet het bedrijf wel waar het strandt. Hilarisch en triest tegelijk. Als je de regels kan omzeilen, dan doe je dat toch gewoon?

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. Ben Zine

    Vreemde uitspraak… Waarschijnlijk had O’Leary een biertje teveel op toen hij dit zei.

  2. EU kok

    L*Lartikel.
    Idee van staanplaatsen in vliegtuig is al zeker 5 jaar oud.
    Komkommertijd ?

  3. Ni28

    Vliegtuig zo vol proppen dat je niet kunt vallen omdat je op elkaar steunt gecombineerd met genoeg vasthoud lusjes aan het plafond, dat moet kunnen.

    1. Ni28

      De piloot mag wel zitten.

    2. HEM

      Lijn 9 Rotterdam. En dan hing er nog aantal buiten de tram ook. Werd ook niets van gezegd.

  4. Adriaan

    Staand vliegen ondersteboven wordt daarna een nieuwe trend. Dan wordt vliegen weer fun.

  5. Original NL

    Gelukkig is niemand verplicht van ryanair gebruik te maken…wat mij betreft mag O’Leary zijn “klanten” met een bulldozer het vliegtuig in schuiven. Ryanair is gewoon veevervoer door de lucht!!

    1. Original NL

      ….Ryanair is gewoon veevervoer door de lucht!!…
      En btw door al deze goedkope aanbieders zijn bezienswaardige plaatsen zo overlopen dat de lokale bevolking het helemaal zat is…
      Hetzelfde zie je in de cruise industrie.

  6. Frits Jansen

    Volgens mij is dit al heel oud nieuws, en toen was de analyse dat RyanAir publiciteit wil, zonder er over te piekeren zo’n maatregel ooit door te voeren, als dat al zou mogen van de autoriteiten.
    Zeker nu RyanAir regelmatig negatief in het nieuws komt is het wel goed als daar wat andere berichten tussendoor komen, moet het bedrijf hebben gedacht.

    Zelf vlieg ik regelmatig met RyanAir, maar met gemengde gevoelens.
    Ik weet dat RyanAir z’n personeel uitbuit. Het verhaal gaat dat de copiloot zelfs moet bijbetalen om te mogen vliegen, want dat heeft hij nodig om z’n vlieguren te halen. Ik heb ook gehoord dat RyanAir mij spotgoedkope vluchten kan aanbieden door zich te laten subsidiëren door toeristenorganisaties in de steden die RyanAir aanvliegt. Het gerucht gaat ook dat RyanAir piloten te weinig brandstof meenemen, zodat ze luchthavens kunnen chanteren om voorrang te krijgen van de verkeersleiding: “als u mij niet nu meteen laat landen stort ik neer”.

    Zo had ik een retourtje Bordeaux geboekt voor € 34. Alleen moest ik € 70 bijbetalen aan de balie omdat ik geen gedrukte instapkaart bij me had. En wonder o wonder, alle publieke printers op Eindhoven Airport waren kapot (door RyanAir gemold, neem ik aan). Gelukkig kon ik die ene bladzijde A4 wel printen in een kantoor aan de overkant.

    Als je goed rekent is RyanAir niet altijd zo goedkoop. Ze vliegen vaak op afgelegen vliegvelden, op moeilijke tijden. Goed, Eindhoven is prima te bereiken, maar Weeze niet. en dat noemen ze dan Düsseldorf, terwijl dat 80 km verderop ligt. Frankfurt Hahn ligt ook mijlenver van het echte Frankfurt. Charleroi wordt ten onrechte als Brussel-Zuid aangeduid, en Girona heet bij de Ieren Barlelona.
    In Malaga kwam ik zo laat aan dat geen bussen meer reden, in Weeze vertrok ik zo vroeg dat ik in het dorp moest overnachten, en er nog geen bussen reden toen ik vertrok. Op Gran Canaria betaalde ik een klein vermogen voor een taxi naar een vlucht die voor dag en dauw vertrok.
    Dat ik als lange man met mijn knieën in mijn nek moet zitten wil ik dan nog op de koop toe nemen.

    Ik heb wel eens gehoord dat het een marketing-truc is om opzettelijk een armoedig aanbod te doen, en bij voorbeeld te vliegen met foeilelijke stewardessen, omdat dat de gierige reiziger het fijne gevoel heeft dat hij een bodemprijs betaalt.

    Volgens hardnekkige geruchten manipuleert RyanAir je als je boekt op internet. Als je met een Mac boekt is de prijs sowieso hoger, want Apple-liefhebbers zijn snobs. Als je een keer kijkt, aarzelt en later toch boekt zou de prijs dan ook hoger zijn.

    De conclusie is kortom dat je vaak net zo goed met een “echte” maatschappij kunt vliegen, en dan toch wat beter wordt bediend.

    Speciaal voor DDS vliegt RyanAir bepaalde vluchten met een all-muslim bemanning. Ook al om te pesten. Feit is echter dat je beter je eigen terroristen kunt meenemen dan heb je meer controle.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.