ProRail waarschuwt: ‘binnen tien jaar is het spoor vol en is de grens bereikt’

Voor GroenLinks-politici die dachten dat het openbaar vervoer de toekomst was, die moeten nog maar eens achter hun oren krabben. Het spoor nadert namelijk haar limiet. Het kan maar een maximum aantal mensen faciliteren in het vervoer van een plek naar de ander. ProRail heeft een officiële waarschuwing gegeven: binnen tien jaar is het klaar.

“Het past nog wel, maar we merken dat we langzaam aan de grens van het netwerk beginnen te komen”, zegt Wouter van Dijk, directeur vervoer en dienstregeling van ProRail. “Er komen steeds meer treinen. Ook de NS heeft nieuwe treinen besteld. We bekijken nu samen waar we die neer kunnen zetten en dan wordt het krap. Ik denk dat we het tot 2025-2030 nog wel redelijk kwijt kunnen. Maar daarna moeten we gaan nadenken over andere oplossingen.”

‘Maar dan leggen we toch meer spoor aan?’, hoor ik de mensen zeggen. Neen, ProRail is daar ook duidelijk over, daar is gewoon te weinig ruimte voor. We kunnen innoveren, andere treinen, kortere remspoor, dat zou allemaal nog enigszins helpen. Dat neemt niet weg dat we gewoon het maximum naderen. Vol = vol.

Dat wordt dus proppen mensen! Al kan ik mij heel goed voorstellen dat er mensen zullen zijn die de eersteklas willen afschaffen, om ruimte te besparen. De massa verdringt dus uiteindelijk de kwaliteit. Een hopeloze grijze toekomst, op het spoor!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

10 reacties

  1. Two Ravens Black Kettle

    Daarom ben ik als Groen Linkser voor open grenzen.
    Nederland moet vol, vol, voller.
    Op naar de 30 miljoen.
    En dan alleen maar islamieten uit Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Centraal-Azië.
    Nederland moet volledig omgevolkt worden, de cultuur uitgeruild tegen die van de woestijn sekten.

    Ook vinden wij het schandelijk dat jongeren geen huizen kunnen betalen en dat de treinen zo druk zijn !!!!

    1. Capo

      @TRBK: Vergeet ook de adoratie van de islam niet!

  2. Two Ravens Black Kettle

    In de toekomst zal de Kartel-Partij (de PvdTEW (De Partij van de Enige Toegestane Waarheid)
    (een amalgaam van D’66, VVD, Groen Links, PvdA, CU en CDA)
    besluiten dat alleen partij-leden nog met de (luxe) treinen mogen reizen.

    Het plebs dient in hun sociaal darwinistische enclaves blijven. Survival of the Fittest.
    De Werkslaven worden aan de rand van de PvdTEW-enclaves gehuisvest in betonnen bunkers en dagelijks via de ondergrondse de enclaves binnengereden om zich in Fabrieken dood te werken.
    Rechteloze Huisslaven leven in de kelders en zolders van de Ivoren Paleizen van PvdTEW-leden).

    Het treinenprobleem zal vervolgens opgelost zijn.

    1. Capo

      Survival of the Fritstest. 😉

  3. Capo

    Misschien dat ProRail de prijzen kan verdubbelen, meestal is dat wat ze daar doen als het tegenzit. Of alles rails asfalteren, zijn de files ook opgelost.

  4. Ni28

    Binnen tien jaar is Nederland vol en is de grens bereikt.

  5. Frits Jansen

    DDS heeft een lekker rechtse oplossing: zo veel mogelijk mensen de trein uit en de auto in. Zodat we toegroeien naar een situatie waarin de ochtendspits naadloos overgaat in de avondspits, een zogenaamd verkeersinfarct.
    Het valt me nog mee dat ze niet roepen dat de treinen allemaal propvol kansloze illegalen zitten. Die uiteraard zwart reizen.

    Maar ProRail zal een andere bedoeling hebben gehad met deze wonderlijke mededeling.
    Het lijkt me zwaar overdreven te zeggen dat het spoor vol zit. Als ik in mijn provinciestad in de Randstad op het perron sta te wachten komt er hooguit viermaal per uur een trein voorbij. Een weg waar vier auto’s per uur langskomen noemen we een stille weg.
    Het wordt tijd dat het besef doordringt dat de Randstad voor het openbaar vervoer gewoon één grote stad is. Qua afmetingen klopt dat ook wel: vergelijk de ring Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht met de M25 of de Périphérique: ongeveer even groot. Met dien verstande dat de Randstad gelukkig nog een groen hart heeft.
    Maar de NS en het streekvervoer hebben nog steeds een vechtrelatie. Schande!
    Ik kom regelmatig in wereldsteden en daar gaat iedereen met het openbaar vervoer en ben je wel gek als de de auto neemt.
    Ik ben dol op autorijden maar heb een bloedhekel aan parkeren.

    1. Frits Jansen

      Ik vergat nog te zeggen dat de NS ook deel is van het probleem.

      Dit staatsbedrijf werd geprivatiseerd, het infrabeheer werd ontvluchten, maar ze verzuimden de volgende stap te nemen: concurrentie toelaten. Nu is de NS een monopolist en elke econoom kan je vertellen dat monopolisten te weinig leveren voor te veel geld.

      Het NS tijdperk eindigde in Duitsland in 1945, wanneer in Nederland?

      In Duitsland hebben ze nu FlixBus en Flixtrain. Dat zal de spoorwegen leren te leveren. In dat land was het vliegtuig ook altijd een serieuze concurrent voor het spoor op de langere afstand. Je merkt dat meteen als je met een internationale trein de grens passeert en vriendelijk Duits treinpersoneel onbeschofte NS horken aflost.

      De NS doet nog steeds heel schijnheilig of ze de “nationale” spoorwegmaatschappij zijn die welhaast recht heeft op een concessie, tenminste voor het hoofdrailnet. Terwijl ze intussen wel in allerlei commerciële avonturen stappen, on binnen- en buitenland.

      1. Tengo Kawana

        De oplossing zal een combinatie van rekeningrijden en beter Openbaar Vervoer moeten zijn. Een alternatief zie ik niet.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.