Bizar: meer dan de helft van de Europese begroting is nog niet uitgegeven

Het is ongelooflijk, maar waar. Meer dan 260 miljard euro uit de Europese begroting is nog niet uitgegeven. De meerjarenbegroting bedraagt 460 miljard euro, dus meer dan de helft van dat bedrag blijft op de plank liggen. Een recordbedrag. Wat wil men daarmee doen? Het is voor projecten, maar er is een te hoge drempel om plannen voor projecten in te dienen.

Wat wel heel grappig is, is het feit dat er onderhandeld wordt over de nieuwe begroting en dat Juncker heeft gezegd dat de volgende begroting omhoog moet. Ook al hebben we dadelijk een land minder in de Europese Unie (Verenigd Koninkrijk). Het is nogal een moeilijk standpunt om te verdedigen, als je nog meer dan de helft van de begroting niet hebt uitgegeven. Mensen die zeggen dat de EU nodeloos geld uitgeeft, mogen nogmaals even goed nadenken.

Het idee dat de EU “zinloos geld rondpompt” is volgens hem onjuist. “Er wordt niet rondgepompt. Geld ligt te wachten op goede projecten.” Volgens de Rekenkamer is het gebruik van de Europese investeringsfondsen nog vaak een uitdaging voor veel lidstaten, door de ingewikkelde regels. Vooral de Oost-Europese lidstaten zouden daardoor geld laten liggen.

Waar Brenninkmeijer zich wel zorgen over maakt, is dat lidstaten nu vaak op zoek gaan naar projecten om het geld op te maken. “Dat is helemaal verkeerd. Bij heel veel onderwerpen, zoals wegen, luchthavens en zeehavens zien we dat er regelmatig compleet nutteloze projecten worden gerealiseerd. Daarvan zeggen wij achteraf: daar had je niet eens aan moeten beginnen.”

Dus er wordt niet nutteloos geld rondgepompt, maar op deze manier wordt het wel bijna gestimuleerd om dat te doen. Misschien alleen maar zodat men kan zeggen dat er wel degelijk meer geld nodig is vanuit de lidstaten. Ik vind het moeilijk om te geloven dat de begroting een hoger bedrag moet bedragen, want voorlopig kunnen we nog wel een aantal jaar met dit geld doorgaan.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

14 reacties

  1. Ni28

    Brussel laat de efficiëntie van de EU zien. Alsmaar meer geld vragen maar waarvoor. Voor eigen zelfverrijking, waarschijnlijk. Het goed nieuws is dat 260 miljard nog niet in bodemloze putten verdwenen is. Het slechte nieuws zal dan zijn dat er voor die geld nog veel meer islamitische gelukzoekers kunnen binnenkomen.

    1. Baaz

      @Ni28: We weten wie het gelag betaalt.

    2. Frits Jansen

      Slaagt u er toch weer in een bruggetje naar de islamhaat te slaan, zeurpiet! Op de teletekstpagina stond trouwens uitdrukkelijk dat al dat geld niet in een kluis in Brussel bewaard wordt, maar pas door de lidstaten wordt betaald als er een bestemming voor is.

      Een nette infrastructuur hoort bij de Europese cultuur. Niet zoals in de VS, waar je op Fifth Avenue wel de glitter & glamour tegemoet komt, maar je een paar straten verder al weer in een Derdewereldland waant.

      Mede dank zij EU structuurfondsen ziet Polen er nu ook prima uit. Ik herinner me nog dat de armoede je tegemoet sloeg als je in Frankfurt de Oder overstak richting Polen. En met een goede infrastructuur kunnen de lidstaten nu voortaan ook zelf meer geld verdienen.

      Ook Nederland profiteert van die fondsen, o.a. Flevoland. En bij mij in de buurt (in de Randstad) is een fietsersbrug gebouwd met EU steun. Alleen leidt die brug naar een wijk die nog gebouwd moet worden.

      1. Pecunia

        @Frits

        ‘Ook Nederland profiteert van die fondsen, o.a. Flevoland. En bij mij in de buurt (in de Randstad) is een fietsersbrug gebouwd met EU steun. Alleen leidt die brug naar een wijk die nog gebouwd moet worden.’

        Niet zeuren, in Polen zijn geluidsschermen aangebracht op een weg door niemands land, het heeft de EU een paar centen gekost maar och.

  2. Florissa

    Het zou voor de heren goed zijn om eens een paar jaartjes mee te lopen met mensen die vroeg in de ochtend beginnen tot laat in de avond werken,en de eindjes net aan elkaar kunnen knopen .Mensen die zeggen hoe het moet ,en wat wel en niet goed doen hebben we momenteel in overvloed ,het zijn oelewappers die naast delegeren ,en geld van een ander uitgeven,helemaal maar dan ook helemaal niks kunnen .

  3. PMG

    “Bij heel veel onderwerpen, zoals wegen, luchthavens en zeehavens zien we dat er regelmatig compleet nutteloze projecten worden gerealiseerd. Daarvan zeggen wij achteraf: daar had je niet eens aan moeten beginnen”

    We hadden nooit aan die hele uitbreiding van de EU moeten beginnen. Er is nog maar 1 oplossing: NEXIT! Deze idioten geven dus toe dat ze geld uitgeven aan nutteloze zaken terwijl ze eerst beweren dat de drempels te hoog zijn. Draaien, draaien, liegen!

    1. Ernst Quispel

      De Britten zijn er zojuist met schade en schande achter gekomen dat de Brexit een onzalig besluit was en PMG bepleit hier met droge ogen een Nexit.

      Voortschrijdend inzicht is niet een ieder gegeven.

      1. Frits Jansen

        Deze rechtse site trekt ook anarchisten aan. U weet: extreem rechts en extreem links raken elkaar (hoefijzermodel).
        En anarchisten willen dat ALLES kapot gaat. Dat verklaart hun voorliefde voor een NEXIT.

    2. Frits Jansen

      1) Noem mij één overbodige weg. Of bent u zo’n groene linkser die ons perse in de trein wil hebben (nee, niet de bus, want die heeft ook een weg nodig).
      2) Noem mij één overbodig luchthaven. Op de huidige luchthavens is het vaak stervensdruk – omdat linkse politici uitbreidingen tegenwerken.
      3) Noem mij één overbodige zeehaven.

      maar ik zal u helpen: de HSL zuid lijkt *wel* een hopeloos zinloos project. Alleen komt dat in de eerste plaats door die verschrikkelijke NS, die tot elke prijs het monopolie wilde op die lijn, en daarvoor zelfs plastic treinen kocht in Italië die meteen uit elkaar vielen. Nu zijn wij een van de weinige ontwikkelde landen die nog geen HSL heeft. Want de “IC Direct” die over die HSL van Amsterdam naar Breda rijdt bestaat uit opgepimpte oude wagons en haalt amper de 160 km/u, een snelheid die treinen tegenwoordig overal halen. Zelfs de IC (niet: ICE) naar Berlijn haalt 200 km/u met minstens zo oude wagons.

      De NS had gewoon failliet moeten gaan, en het project had naar Arriva moeten gaan, een dochter van de Deutsche Bahn (die vele malen groter is dan de NS). Nee, ik heb geen aandelen in Arriva.

      1. PMG

        @ FJ – dat zegt Brenninkmeijer zelluf, dat verhaal van “compleet nutteloze projecten”. Hier wordt dus openlijk toegegeven dat EU geld zonder enige basis over de balk gegooid wordt en het meeste van dat geld is opgehoest door den Hollander.

        Wel even op blijven letten Fritzzzz, anders kun je beter niet meedoen hier.

  4. Steve Van der Vekens

    Wie houden dat geld bij om te zien of er na enkele tientallen jaren nog een haan naar kraait. Wanneer dat niet zo is, wordt het aangewend voor verdere islamisering en zelfverrijking.

  5. fusilier

    Dus al die doden bij de morandibrug in genua was eigenlijk niet nodig geweest.

    1. Hetzalwelweer

      Dat ligt eraan, was de brug in beheer van de maffia of van de provincie. In beide gevallen zou het niets uitmaken, beiden zijn corrupt.

  6. henk vintage

    Dat is een reservering voor als de EU ploft voor de verdeling onder de parlementsleden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.