‘Michael van Zeijl, stop onze kinderen te injecteren met rancune en wrok. Sinterklaas is feest van verbroedering!’

De rechter heeft gesproken over Zwarte Piet en we kunnen opgelucht ademhalen. Toch? Helaas niet, want een kleine groep wil toch dat het Sinterklaasfeest geheel verdwijnt. Het lijkt me goed om de verdeeldheid die ons parten speelt in een bredere context te plaatsen. Het voert terug tot het gedachtegoed van twee Duitse denkers, de econoom Karl Marx (1818-1883) en de socioloog Max Weber (1864-1920).

Voor Marx zijn er maar twee groepen: ‘onderdrukten en ‘onderdrukkers’, een zwart-wit benadering van ongelijkheid en achterstelling. Het stelt die tegenstelling centraal, zoals hij proletariaat contra arbeiders benadrukte. ‘Onderdrukten’ moeten zich mobiliseren. Velen weten niet dat ze onderdrukt worden en hebben de illusie van zelfredzaamheid. ‘Onderdrukkers’ moeten hun schuld inzien en berouw tonen. In het Westen leeft dit voort in de gedachte dat de blank mens de gekleurde mens achterstelt, mannen stellen vrouwen achter, hetero’s stellen homo’s achter en autochtonen stellen allochtonen achter. In Westerse samenlevingen heerst daardoor, soms onbewust, een streven naar een gelijkgetrokken cultuur. Individuen met rijk samengestelde identiteiten worden gereduceerd tot hun etniciteit, geslacht en huidskleur, waardoor groepen tegen elkaar worden opgezet.

Het denken in deze tegenstellingen ondervond in de jaren zestig en zeventig aan Nederlandse universiteiten groot enthousiasme tijdens de Culturele Revolutie in China en de Cubaanse Revolutie. Toen duidelijk werd dat het communisme over de schreef was gegaan tijdens Stalin en erfopvolgers, werd het zelfs voor fervente marxisten niet meer mogelijk om achter marxisme te blijven staan. Hoewel men afscheid nam van de rabiate vorm van deze leer ging men in het Westen door met communisme in culturele vorm in gelijkheidsideaal en streven naar diversiteit als “afspiegeling van onze maatschappij”. We komen het tegen op universiteiten, media, bedrijfsleven en bij politici. Recent pleitte D66 Tweede Kamerlid mevrouw De Boer er voor op ministeries het aantal blanken via personeelsbeleid terug te dringen, terwijl nota bene haar eigen fractie geheel blank is. Niet prestaties en talent maar huidskleur zijn voor haar van primair belang.

Max Weber, grondlegger van de sociologie, heeft de sociologie omschreven als een wetenschap die sociaal handelen wil begrijpen en oorzakelijk verklaren. Anders dan Marx wil Weber sociaal handelen niet begrijpen vanuit een kader van onderdrukking en achterstelling, maar vanuit het gedrag van mensen en hun intenties. “Het is het lot van onze tijd, met de haar eigen rationalisering, intellectualisering en ‘onttovering’ van de wereld, dat juist de meest sublieme waarden zijn teruggetreden uit de openbaarheid” (Wissenschaft als Beruf, 1917).

Mensen verschillen oneindig van elkaar en dienen niet gedefinieerd te worden door één factor, zoals huidskleur of geslacht. Het gaat niet om het gelijkheidsideaal, maar om ieder gelijke kansen en gelijke behandeling te geven. Gelijkheidsstreven, wat is daar op tegen? Het lijkt mooi maar is het niet. Het werkt discriminatie en chaos in de hand. Egalitarisme is dwaas. Waarom zou je nog ambitieus zijn als wij allen gelijk zijn? Het doodt motivatie en bevordert corruptie. We zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig. Menselijk handelen gaat vooral om verantwoordelijkheid, competentie, talent, ambitie en zingeving, in plaats van plichten en rechten opeisen.

Wat leert ons dit voor ons Sinterklaasfeest? Laat los het vooropgezette marxistische kader. Het leidt tot verdeeldheid die veel verder gaat dan het Sinterklaasfeest. Kijk naar het gedrag en de intentie van betrokkenen, niet naar huidskleur. Worden pietermannen gediscrimineerd, achtergesteld of racistisch benaderd? Nee. Integendeel, er is sprake van wederzijds respect en waardering. Het is niet alleen een feest voor kinderen, maar ook een feest voor Sinterklaas en zijn pieten zelf. Zij vormen een team en hebben eenzelfde doelstelling: kinderen een vrolijk feest bezorgen. Daar ligt de focus en de intentie. De functie van de Zwarte Pieten is zeker zo belangrijk als die van Sinterklaas. Ja, de extreem oude en stramme Sinterklaas zit op een wit paard, het is hem gegund. Maar hij verkeert in een sterke afhankelijkheidsrelatie. Zijn pieten zijn een benijdenswaardig toonbeeld van jeugdige lenigheid, humor en competentie. De historie van het Sinterklaasfeest is niet interessant. Laat los het denken in huidskleur. Dat is wat het feest exact niet is. Stop de ‘onttovering’ ervan. Injecteer je kinderen niet met je rancune en wrok, maar laat ze zien wat dit festijn écht is: een feest van verbroedering en blijdschap.

Frits Bosch is econoom en socioloog


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

27 reacties

  1. Vraagtekentje

    “Michael van Zeijl, stop onze kinderen te injecteren met rancune en wrok. Sinterklaas is feest van verbroedering!”

    En Michael van Zeijl is het toonbeeld van verloedering!!!

  2. Blue monday

    Mooi geschreven en heb ik wel een deja vu ….

    Heb deze tekst bijna identiek bij de PvdA gehoord in Gelderland.

    1. fockingworst

      @blauwe maandag als de pvda dit notabene verkondigd dan zit er voor jou extreem linkse logica waarheid in.
      Dank voor je openbaring.

      1. Blue monday

        Ik ben zeer gematigd, in woord en daad…wellicht een mooie wens aan u voor 2019?

  3. Ernst Quispel

    “Het stelt die tegenstelling centraal, zoals hij proletariaat contra arbeiders benadrukte.”

    🙂

    1. Baaz

      Zinnetje kopiëren, smiley erbij. Ja wat is het eigenlijk?

      1. Top

        De bijdrage, van een ‘dead man walking’.

        1. Baaz

          Lijkt mij juist.

    2. Sibvach

      Toffe pet op de foto he, Ernst?

      Is lachen toch?

      1. tomygun

        Zeker een toffe pet ook zeer goed aangegeven waar
        de sniper hem moet raken ik hoop dat hij hem ophoud .

  4. Ernst Quispel

    “Wat leert ons dit voor ons Sinterklaasfeest? Laat los het vooropgezette marxistische kader.”

    Een heuse historisch-materialistische duiding van Zwarte Piet.

    Het gaat niet om de klassenstrijd mensen, maar om de verwerpelijke rationalisering, intellectualisering en ‘onttovering’ van de wereld.

    Het is even doordenken, maar dat heb je ook een inzicht te pakken.

    1. Baaz

      Dat het ergens om gaat is duidelijk, dat dan weer wel.

    2. Siemien

      Nee hoor Ernst het gaat om randdebielen die ergens iets van vinden zonder na te denken..

      1. Blue monday

        Je draagt nu voor uit eigen werk?

  5. Floris

    “Hoewel men afscheid nam van de rabiate vorm van deze leer ging men in het Westen door met communisme in culturele vorm in gelijkheidsideaal en streven naar diversiteit als “afspiegeling van onze maatschappij”. We komen het tegen op universiteiten, media, bedrijfsleven en bij politici.”
    ———————————————————————————–
    De heer Bosch omschrijft het cultuurmarxisme zonder dat woord te gebruiken.

    1. Ernst Quispel

      Terecht, cultuurmarxisme is een hersenschim van verwarde zielen.

      1. Baaz

        “(…) een hersenschim van verwarde zielen.”

        Ervaringsdeskundig.

      2. Floris

        De rigide Quispel is niet in staat om te zien dat er een rechtstreekse parallel loopt van De Frankfurter Schule via de culturele omwentelingen in de jaren 60 naar het gelijkheidsideaal, het politiek correctisme en de identity politics van nu.

        Hij beseft niet dat hij met dit starre denken zichzelf voor joker zet.

        1. Baaz

          “gelijkheidsideaal”

          Óverduidelijk!

        2. sjun

          Als je de mensen overvraagt haken ze af Floris. Het tot nu toe gedemonstreerde matige havisme biedt mijns inziens geen garantie voor practisering van longitudinaal sociaalwetenschappelijk onderzoek teneinde het eigen maatschappelijke inzicht te vergroten. Maar wellicht word ik nog verrast…

          1. Floris

            De kans dat je nog verrast gaat worden is klein, Sjun.

            Quispel draait al meer dan een decennium dezelfde dogmatische plaat af.

  6. Floris

    “Het voert terug tot het gedachtegoed van twee Duitse denkers, de econoom Karl Marx (1818-1883) en de socioloog Max Weber (1864-1920).”
    ———————————————————————————
    Marx was geen econoom maar filosoof.

    Als hij econoom was geweest had hij wel begrepen dat zijn ideeën een funeste uitwerking hebben op de economie en dat is in de praktijk wel gebleken ook.

  7. Duke

    De aanhangers van de Marx (joods) zijn vaak antisemitisch. De ironie.

    1. Ernst Quispel

      De nationaal-socialisten waten ook fanatieke aanhangers van Marx.

      🙂

      1. Baaz

        ‘waren’

        (sukkel)

  8. HierBenIk

    Heel simpel mensen zijn echt NIET gelijk aan elkaar, maar we zijn WEL gelijkwaardig. Kunnen de Sylvana’s en de mensen die zich (altijd) gediscrimineerd voelen dit eerst eens goed gaan bestuderen voordat ze weer gaan rondschreeuwen? Accepteer de verschillen en behandel elkaar met respect en accepteer dat de ander niet gelijk (rijk, arm, slim, dom, zwart, blank) aan je is, maar behandel hem gelijkwaardig zoals elk ander mens. Punt 😉

  9. Gerlos

    Ik dacht dat deze inbieciel nog vast zat, maar er is weer een rechter die hem waarschijnlijk zielig vond en hem weer op straat heeft gezet. Kan nog leuk worden zaterdag.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.