Wereldvreemde Diederik Samsom: ‘Huis verplicht isoleren kost “maar” €10.000, geen €30.000!’ Nou, wat een opluchting!

Inmiddels probeert hij je niet meer als leider van een regerende PvdA je het geld uit de zakken te kloppen. Maar hetzelfde geintje probeert hij Nederland nu wél te flikken via de zogeheten klimaattafels. Daar probeert Samsom te bewerkstelligen dat alle Nederlanders binnen afzienbare tijd hun huis moeten verbouwen. En dat gaat ‘slechts’ €10.000 kosten. Koopje dus!

Hoe wereldvreemd zijn al die zelfverklaarde klimaatredders nu eigenlijk? Gisteravond bij Pauw kregen we het antwoord: nou, heel erg. Daar was namelijk Diederik Samsom te gast, voormalig PvdA-leider en tegenwoordig voorzitter van één van die schimmige klimaattafels – achterkamertjes waar allerlei grote organisaties samenkomen om te beslissen hoe wij gewone stervelingen de rekening van de klimaatheisa precies door onze strot geduwd krijgen.

Gehinderd door enige maatschappijkennis worden ze daarbij blijkbaar niet. Want Samsom – nogmaals: hij leidde ooit de PvdA (!) – lijkt niet te beseffen dat het geen geruststelling is als je zegt dat het isoleren van je huis zo’n €10.000 gaat kosten. Geen €30.000 dus, dus ga maar rustig slapen. €10.000. Een schijntje, toch?

Nee, natuurlijk niet. Dat is voor heel veel Nederlanders meerdere maandsalarissen, en die kunnen dat geld echt niet zomaar missen. Gelukkig heeft Samsom een “oplossing”: je kan ook een lening aangaan. Dan betaal je volgens hem voor tientallen jaren slechts €80 (in werkelijkheid zal dat eerder €100 of meer zijn), en dan heb je een mooi geïsoleerd huis. Nogmaals: ook voor bijzonder veel Nederlanders is €100 per maand nog steeds een aanzienlijk bedrag dat ze echt niet zomaar kunnen missen – laat staan voor decennia achtereen.

Maar ja, weet Samsom veel. Hij is nu een grootverdiendende ex-politicus maar dan wel met een groene droom. En heeft, zodoende, zijn contact met de werkelijkheid en met de ‘kleine man’ volkomen verloren. Triest.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

107 reacties

  1. RPML

    Bij een gasprijs van 0,67/m3 zul je dus bij een besparing van 80,- per maand 120 m3 gas (1.440 m3 per jaar) moeten besparen terwijl een gemiddelde woning nu 1.300 m3 per jaar verbruikt… I rest my case…

    1. tomygun

      RPML daar heeft Samson al de oplossing voor gas gaat naar !,20 M3

      1. RPML

        En het volgende wordt dan ‘klimaatrechtvaardigheid’; kortom, jij en ik betalen 1,20 en zijn achterban 30 ct

        1. tomygun

          Dat is er een van oome Joop .

      2. RPML

        Het is makkelijker je hond langs de slager te sleuren als een socialist langs andermans geld

        1. tomygun

          RPML, mooie tegel +1

        2. Aytas

          Is Samson socialist?

          1. Troelstra

            Een salonsocialist.

          2. poldi

            @RPML, die ga ik inlijsten !

          3. Aytas

            Troelstra volgens mij is hij sociaal democraat. Door herverdeling de zwakkeren uit de wind houden, wat in Nederland dan weer is doorgeslagen. Het zijn nog altijd de hoge inkomens die het meeste bijdragen aan de herverdeling.

          4. Gekko

            Samson is wel socialist maar hij is absoluut niet sociaal. Dat geldt voor de meeste socialisten. De meeste liberalen die ik ken, zijn veel socialer dan de zgn. socialisten (of sociaal-democraten).

            Je kent toch wel het gezegde AyTas: “een socialist is een communist die ooit nog eens kapitalist hoopt te worden”.

            Overigens: Samson liet zijn in de steek liet voor zijn voorlichtster, met wie hij voor de scheiding al jaren lang rondneukte.

      3. tomygun

        Diederik de man met twee linker handen heeft de kosten
        direct uit eerste hand van zijn klusjes man Beun de Haas
        en dit geeft aan hoe eerlijk hij is dat ook de firma van zijn
        zwager dit kan doen het kost dan wel ietsje meer
        neem maar contact op met de firma listig&bedrog

      4. Aytas

        Het stijgt 3 cent. Over hysterie gesproken.

  2. Pescador

    Diederik slaapt nog, ga je je huis isoleren dan spaar je 80 euri per maand uit dus kun je dan ook wel een hypotheek nemen om te isoleren. Na goed isoleren mag je blij wezen als je 15 tot 20 euro per maand bespaard. Die eikel is niet van deze tijd hij zit alleen zijn goed betaalde baantje te verdedigen , maar verder heb tie nergens verstand van,

    1. Julian

      Gelukkig heb jij wel verstand. Leuk of niet… Nederland gaat van het gas af. Huizenbezitters zullen wat moeten gaan doen. Dat zijn de feiten!
      Samson gaat voorbij aan het feit dat de stroomrekening bij een warmtepomp omhoog gaat. Dus zonder zonnepanelen gaat je stroomrekening omhoog.

      1. tomygun

        Uit de tijd dat denk ik jij er nog niet was hadden we ook gas
        zonder aardgas stads gas werd dat genoemd .

      2. Troelstra

        En wie wel investeert in zonnepanelen wordt “beloond” met een hogere OZB-aanslag.

      3. Lugar

        “Nederland gaat van het gas af. Huizenbezitters zullen wat moeten gaan doen. Dat zijn de feiten!”

        Dat zullen we wel zien, uiteindelijk heeft de kiezer het laatste woord. We koersen wel af in die richting, ben ik bang, maar we gaan het ontdekken.

        Probleem is namelijk dat het alternatief er niet is. Wij zullen onze huizen moeten verwarmen en wij zullen energie moeten gebruiken. Dat gaan we niet redden met turbines en met collectoren, dat gaan we ook niet redden met warmtepompen. Er zal dus flink geproduceerd moeten worden door energiecentrales, en die worden gestookt met…?

        1. tomygun

          Van petroleum kan je ook simpel je eigen gas maken .

          1. Heinz

            Jawel, die petroleumvergassers. Ze gaven knap warmte als je er bovenop zat. Ik heb er een gehad. Maar het is toch fossiele brandstof, en het ruikt.

      4. B. Pascal

        Nederland gaat van het Groningsgas af. Maar echt niet van het gas!
        Onmogelijk! Gas heeft 3x meer calorische waarde dan een spanningsbron.

        Dus je hebt 3x meer capaciteit nodig om je woning te verwarmen met stroom.
        Onmogelijke zaak! Immers men wil juist stroomcentrales sluiten!
        Je hebt, wanneer we allen van het gas afgaan, 25 centrales extra nodig!
        Want tja, we gaan ook elektrisch rijden.

        Zonnepanelen:
        In de winter is een stroomontvangst met panelen minder.
        De winter zorgt voor lage opbrengsten van kilowatturen.
        De piek van opbrengst van zonnepanelen ligt tussen maart en oktober.
        Onze infrastructuur is op uitgifte gebaseerd, niet op ingifte.

        …. even Poetin bellen

        1. B. Pascal

          Hout stoken wordt em ook niet, want je weet….
          Amsterdam juichte in 1965 dat men van hout en kolen af was!

          De stad zuchtte onder een golf van longkanker en astma!
          Niemand wilde er meer wonen. Almere was schoon en fris.
          Dag en nacht smog in Amsterdam van voor 1965.

        2. Lugar

          “Dus je hebt 3x meer capaciteit nodig om je woning te verwarmen met stroom.”

          Rutte lost alles op… met belasting.

  3. Pescador

    Bovendien moet de belasting inkomen van gas ook weer op een andere manier uit onze zakken geplukt worden dus we gaan er alleen maar hard op achteruit-

    1. Troelstra

      Exactly.

    2. tomygun

      Pescador geld in energie besparing steken kost alleen maar geld
      als niemand bespaart kan de energie prijs ook niet zo fors omhoog
      doet een derde het wel dan staan die een paar maanden telachen
      en gaat de rekening omhoog met een hoop investering betalen
      zij weer het zelfde maand bedrag voor minder energie .
      De enigste die hier de deupe van zijn zijn di geen die het niet
      kunnen betalen de rest staat gewoon voor jan lul want onder
      de streep zijn ze er niets mee opgeschoten maar hebben wel
      meer schulden .

  4. Duijndam

    Tim heeft het betoog van Samsom niet goed begrepen.
    Je kunt je huis voor 10.000 euro laten isoleren (voor een hoekwoning is dat 12.000 euro) en de kosten die je hebt aan rente over de lening die je daarvoor moet afsluiten wegen op tegen de verminderde gasrekening.
    Het bedrag van 30.000 euro slaat op ingrijpender maatregelen gericht op het energieneurtraal maken van de woning met warmtepomp en zonnepanelen, een investering die niet voor alle woningen aan te bevelen is.

    Samsom had een goed verhaal. Die man moeten we vaker aan het woord laten.

    1. RPML

      Jij hebt het niet goed begrepen! Samsom rekent toch voor dat de rentekosten bij 3% dan 80,- per maand zijn! En dat is op dit moment de equivalent van 120 m3 gas per maand is

      1. Duijndam

        Ja, de m3-prijs voor gas is in 2019 64 cent en een gemiddeld huis verbruikt rond 3400 m3.

        Even rekenen.

        1. Aytas

          Dit klopt niet.

        2. Stanly2000

          Ernst, even googlen.

        3. Groeneveld

          Nee sukkel, het gemiddelde gasverbruik in Nederland is 1.500 m3. Jouw getal is het aantal Kwh per jaar.

          1. Duijndam

            Je hebt gelijk, Groeneveld, ik keek verkeerd.

            Rekenen blijft dan toch de moeite waard: bij een gasprijs van 63 cent is dat volgens mij 945 euro per jaar.

            Denk je dat het onmogelijk is om bij isolatie daar 130 m3 op te besparen?

          2. RPML

            Laat het rekenen maar over aan je grootmeesters Samsom en Klaver, ze rekenen je het al voor, dus ga jij maar lekker ‘investeren’. Tegen 2083 heb je je investering er dan wel uit

        4. RPML

          Sjonge, jonge, wederom niet gehinderd door enige kennis…

      2. tomygun

        RPML , yep dit is een jetske van diederik zonder zak Japaner
        30.000 a 3% = 10% 3000 Pj / 10 = 300 x 3 = 900 rente Pj/
        12 = 75 euri Pm .

    2. Troelstra

      Verminderde gasrekening? Welke verminderde gasrekening? Bekend met de nieuwe woekertarieven staatsroof op een m³ gas?

    3. tomygun

      Tuurlijk kan je hem vaker aan het woord laten wat dacht je van
      19.00 uur in de fabeltjes krant .

    4. TD

      Duyndam:
      Ja,goed getheoretiseerd maar ondertussen heeft de niet draagkrachtige een lening erbij!
      Alweer elke maand een debetpost.
      % zus en zo= allemaal leuk,maar niet voor hen!

      1. Aytas

        En wiens probleem is dat? Doorgaan met verkwisting, na ons de zondvloed. Babyboomer of laagopgeleid.

        1. TD

          Aytas:
          Verkwisting,zondvloed?
          Als het koud of gaan douchen gaan we gasverbruiken!
          Behalve in grote delen van Afrika,daar hoeft dat niet en is koud douchen heerlijk!

          1. Aytas

            Dan is er niets mis mee om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk verspild. Het is te gemakkelijk om de verantwoording van een slecht geïsoleerd huis niet zelf te dragen. Ik ben overigens voor douchen met warm water maar sta er niet lang onder in Nederland. Douchen is vaak onderschat maar zo plezierig voor je omgeving.

        2. Siemien

          “na ons de zondvloed. Babyboomer of laagopgeleid.”

          punt is als ze daar belasting voor kunnen heffen doen ze dat, dom wichie ben je toch…

      2. Duijndam

        Ja, die lening kost rente, maar daar staat een verlaging van de energierekening tegenover en je huis is meer waard geworden.

        Ik zie nog steeds niet waarom het verhaal van Samsom niet zou kloppen.

      3. Heinz

        Ik vraag mij af hoe zo’n lening wordt opgetuigd. Wat zijn de onderliggende zekerheden. BKR registratie ?

    1. Troelstra

      Flikker op met je linkse regeringspropaganda! Wat nou besparen? Als de roverheid de staatsroof op een m³ gas weer verhoogt besparen we niks, maar worden we alleen maar weer meer geplunderd.

      1. Troelstra

        Over woeker op woeker aan staatsroof gesproken; Hier een overzicht van wat u bestolen wordt.

        https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting

      2. Aytas

        Je kunt veel van soortgelijke berekeningen vinden.

      3. Duijndam

        Als de gasprijs stijgt zal de terugverdientijd alleen maar verder afnemen.

        1. tomygun

          Nee het rendement wordt lager omdat de maandlasten stijgen .

          1. Duijndam

            De maandlasten stijgen maar het rendement van de woningisolatie neemt navenant toe bij gelijkblijvende kosten voor die investering.

          2. tomygun

            Jouw investering last is 30 EUR pm rente de gas prijs gaat
            met 300 EUR pj omhoog als dit geheel aan verwarmings
            kosten is dan is dit over 5 maanden je betaald dan
            60 eur pm isolatie besparing 10 % over 54 euro
            Je besparing is 6 euro a 5 mnd is 30 euro/ 12 =2.5 EUR PM
            terug verdien tijd invest 10000/30 EUR =333 jaar.
            20% besparing is 333/2 30 % 333/3 .
            Ik weet het nummertjes zijn bull voor de meeste .

          3. Duijndam

            Ik kan aan je cijfers geen touw vastknopen, Tomygun, maar het is toch zonneklaar dat bij een stijging van de gasprijs het rendement op investeringen in isolatie navenant toeneemt?

          4. tomygun

            Dat is de redenatie om dat je niet rekend een normale
            manier van rekenen is de stijging over een jaar maar
            als jij het alleen gebruikt voor verwarmen is dit maar
            5 maanden zo 1500M3 a 65 cent =975 euro je betaald
            300 euro pj meer dit is 975+300 =1275 EUR/1500M3
            gas is 85 cent a M3 gas je besparing is 10 %=127.50 pj
            !0.000 / 127,50 =78 jaar terug verdien tijd
            De fout in de andere berekeninng is dat de besparing
            enkeld over de verhoging gedaan is niet de totale besparing .
            Je kosten zijn 360 pj besparing127,50 is 232,50 verlies pj

          5. tomygun

            Isoleer je niet dat kost je 300/12 = 25 EUR extra pm
            1500M3 a 65 cent =2307 EUR pj
            300 EUR verhoging 2607 EUR pj
            lasten 30 pm=360 2967 EUR pj
            besparing 10 % 2670 EUR pj
            Isoleren kost je zo,n 5 EUR pm meer de omslag zal
            per jaar veranderen in het voordeel van isoleren .
            Op het moment dat energie 3 cent a KWh kost dan is
            de rol van isolatie uitgespeeld .

  5. TD

    “gaat slechts €10.000 kosten”
    En de lui die dat niet kunnen ophoesten?
    Geen probleem,een renteloze lening of kunnen in dit uitzonderlijke geval de btw aftrekken.
    Die lul gaat zichzelf maar aftrekken!

  6. Troelstra

    Maar ja, weet Samsom veel. Hij is nu een grootverdiendende ex-politicus maar dan wel met een groene droom. En heeft, zodoende, zijn contact met de werkelijkheid en met de ‘kleine man’ volkomen verloren. Triest.

    En het dan gek vinden dat de PvdA 29 zetels heeft verloren.

    1. TD

      Troelstra:
      Precies,kan hij weer scoren en naborrelen met de milieuvrienden!

  7. Heras

    Even kijken of het goed begrijp:huis isoleren ruim 10.000 euro, elektrische auto (minimaal) 20.000 euro, verhoging kosten verzekering e.d., zeg 100 euro extra pm. Hoeveel is dat totaal op maandbasis?…en hoe gaat de minima dit ophoesten? De middeninkomens kunnen dat al amper opbrengen

    1. Aytas

      Minima geen auto lijkt mij de enige juiste conclusie. Ga maar fietsen en met het openbaar vervoer. Godverdomme wil als minimaal bijdrage ook nog een auto kunnen rijden. Vaak leveren minima niet eens een bijdrage. Wel eens gehoord van de tering naar de nering zetten?

      1. Groeneveld

        Aytas is een groot voorstander van het totaal afbreken van onze welvaart en verzorgingsstaat. Iedereen arm, in de kou en op een fiets is haar grote ideaal.

        1. Aytas

          Ik vind je conclusie 1 van intellectuele armoede. Ik heb het over minima. De verzorgingsstaat is door de babyboomers afgebroken.

          1. Groeneveld

            Je geklets is te onzinnig om over in debat te gaan. Blijkbaar vindt iedereen dat hier op DDS, want haast niemand reageert meer op je.

          2. Aytas

            Omdat ik hier met minima en laagopgeleiden te maken heb. Jij vindt het erg confronterend omdat ik aan jouw levenstijl kom ipv jij aan mijn geld. Dat kunnen mensen als jij niet hebben, jij vindt om de 1 of andere reden dat jij recht op mijn geld hebt.

          3. TD

            Aytas:
            “Ik heb het over minima”
            Wat heb jij tegen minima,dat verbaasd mij?
            Dat is toch een godsvergeten contrast met dat gejammer over arme mensen in Afrika.
            Oftewel je bedoeld dat de Nederlandse minima stil moeten zijn,omdat de Afrikaantjes het nóg slechter hebben!
            Je bent blankofoob!

      2. TD

        En wat doen we met de mensen die de tering naar ANDERMANS nering zetten?
        En wat die auto betreft,het forenzen woon/werk verkeer op de fiets ,moet je eens proberen!
        Op de fiets, 60km retour heb je het zadel anaal
        Heel soms sluiten de openbaar vervoerverbindingen op elkaar aan!

        1. Aytas

          Het zijn minima. Zoek maar werk dichter bij huis. Neem een scooter. Neem de reistijd voor lief. Jouw probleem niet het mijne.

          1. Groeneveld

            Je bent ziek in je hoofd Aytas. En het is niet alleen die depressie. Zoek hulp en de goede medicijnen.

          2. TD

            Aytas:
            En nu ben ik waar ik zijn wil.
            Die Afrikanen zijn MIJN probleem niet.
            Einde comments!

          3. Troelstra

            Jouw probleem niet omdat jouw opgehouden handje rijkelijk gesubsidieerde gevuld wordt?

      3. RPML

        Ik mag Aytas wel, ongeacht het feit dat ik het merendeels niet met haar eens ben 😉 Ze argumenteert en staat open voor discussie; de meesten katten haar hier slechts af en worden persoonlijk. Ik vermoed dat we allebei 52% (of soms zelfs 56% in vakantietijd) van onze centen richting Den Haag laten wegroven, de besteding van dat geld zullen we dan wel over mening van verschillen 😉

        ‘De minima’ is een rekbaar begrip, want ‘de minima’ willen opeens ook een auto, een flatscreen en drie keer per jaar op vakantie, want anders is het oneerlijk. Ik snap haar opmerking in die zin wel.

        De herverdeling is in de basis niet verkeerd, maar is in Nederland volslagen doorgeslagen. Een vangnet hebben voor mensen die door ziekte of simpelweg pech weinig inkomsten hebben, prima! Maar dat mijn zuurverdiende centen ook gebruikt worden om figuren die de hele dag op hun luie reet zitten en tevreden zijn met een krat Lidl-bier terwijl de huursubsidie, zorgtoeslag en weet ik veel wat tegen de plinten klotst, daar heb ik geen vrede mee. Als je het kunt dien je te participeren aan deze maatschappij en ook je steentje bij te dragen en niet op andermans zakken te teren. Hetzelfde geldt voor asielzoekers, als je werkelijk gevlucht bent voor oorlogsgeweld (6% vlgns CBS), welkom, en zo snel mogelijk meeparticiperen.

        Het socialisme is doorgeslagen wegens gebrek aan argumenten en nivelleert om het nivelleren, niet meer omdat het noodzakelijk is.

    2. Lugar

      “De middeninkomens kunnen dat al amper opbrengen…”

      Het zijn precies die middeninkomens die al jarenlang worden genaaid!

  8. J.Rademaker

    Dat heb ik al meerdere keren zien langskomen, energie besparen, braaf gedaan spaarlampen isolatie noem maar op. Als iedereen bespaart komt de winst van de energiebedrijven in gevaar zo ook de belasting daarop.
    Dan gaat de prijs omhoog altijd weer, dus besparen leverde nooit iets op.
    Hoe bespaar je op de gasrekening als je van het gas af moet.
    Weer fijn kritisch en deskundig dat spotje.

    1. Troelstra

      Ik weet dat men in kraakpanden de gewoonte had de gasmeter te kantelen. Dat scheen op de gasrekening uit te sparen.

    2. Troelstra

      Die spaarlamp, wat een gotspe. Een handjeklap tussen Philips en Greenpeace. Voor het milieu? Laat me niet lachen. Het zijn giftige kwiklampen.

    3. Aytas

      Jezus Christus het falliet van het Nederlands onderwijs even bewijzen. Babyboomer zeker? Na ons de zondvloed.

  9. Siemien

    linksom of rechtsom WE worden weer opgezadeld met kosten en het maakt geen reet uit wat voor berekening je erop los laat.nl

  10. Troelstra

    Seksueel misbruik is strafbaar. Geldt dat ook als je door de regering genaaid wordt?

  11. poldi

    Het was tenenkrommend hoe deze superlinkse klimaatneuroot ons tracht wijs te maken dat het allemaal best meevalt met de kosten van de energietransitie.
    Walgelijk !

    1. Troelstra

      Wij van WC-eend…

  12. C.A.Barstow

    Inderdaad volkomen wereldvreemd, maar dat zijn alle rooien dus is dat geen nieuws.

  13. Lugar

    Ja en als het nou zinnige was… De meeste huizen in Nederland zijn volgens mij redelijk geïsoleerd.

    1. Heinz

      Vallen huizen van bewaring daar ook onder en de zoogenaamde publieke huizen, @Lugar ?

      1. Lugar

        Goede vraag Heinz, jij mag door voor de koelkast.

        1. Heinz

          Een koelkast 24 uur rond kost ook energie, gem. € 50 op jaarbasis. En je moet wat, een lauw glas karnemelk smaakt niet. Ga het proberen!

          1. Lugar

            Ik ben matig met melkproducten, ik weet waar de Nederlandse koe doorheen moet en welke medicatie die koe daarvoor (preventief) krijgt. Die karnemelk sla ik dus over.

  14. Troelstra

    ’Klimaattop losgezongen van de werkelijkheid’
    Door Johan van den Dongen op dinsdag 18 december 2018

    Met het afsluiten van de klimaattop in Polen weten de ongeveer tweehonderd deelnemende landen wat hen te doen staat om de aarde te redden. Wetenschapsjournalist Marcel Crok maakt de balans op van bijna twee weken onderhandelen over het klimaat.

    „Sinds de bewierookte klimaatconferentie van Parijs eind 2015, toen tweehonderd landen een klimaatakkoord sloten, zijn de jaarlijkse wereldwijde CO2-emissies met bijna vijf procent gestegen. Dat is een van de belangrijkste feiten die bij mij is blijven hangen nadat naar schatting 23.000 deelnemers (het overgrote merendeel ingevlogen) twee weken lang hebben onderhandeld over het klimaat in het Poolse Katowice. Het enige tastbare wat daar werd bereikt is dat er nu regels zijn afgesproken over hoe de vrijwillige plannen van landen gerapporteerd moeten worden. Gaap.
    Feeststemming in Katowice na het bereiken van klimaatafspraken. Niet iedereen is overtuigd van het succes.

    Wie het verloop van koolstofdioxide (CO2) in de lucht sinds 1992 bestudeert, ziet geen enkel effect van de inmiddels 24 grote jaarlijkse klimaatconferenties. Het gebruik van fossiele brandstoffen steeg met bijna zestig procent. De CO2-concentratie wordt voornamelijk bepaald door bevolkingsgroei en economische groei. Klimaatdiplomaten kunnen daar weinig tot niks aan veranderen, zo lijkt het.

    Nu wordt een voetbalcoach doorgaans ontslagen na vier of vijf nederlagen op rij. Maar klimaatonderhandelaars mogen ook na 24 mislukkingen gewoon doorgaan met hun missie. En doordat ze de afgelopen 25 jaar de CO2-uitstoot niet hebben kunnen temperen, wordt hun roep almaar luider: het is geen vijf voor twaalf, het is al over twaalf. Hun gedrag lijkt op dat van iemand die tien kilo wil afvallen en die vervolgens, als er juist vijf kilo bij is gekomen, zegt dat het nieuwe doel nu is om twintig kilo kwijt te raken.

    Ik volg het klimaatdebat nu vijftien jaar en verbaas me erover hoezeer het is losgezongen van de werkelijkheid. Ja, het is nu warmer dan een eeuw geleden en ja, CO2 is toegenomen. Maar problematisch is dat tot nu toe niet. Extremen als orkanen, overstromingen, droogte en bosbranden zijn niet erger geworden, de zeespiegel stijgt maar heel geleidelijk en CO2 is plantenvoedsel, dus leidt ook tot een groenere aarde en hogere landbouwopbrengsten. De klimaatellende, die ons dagelijks wordt voorgespiegeld, ligt altijd in de toekomst.

    Men heeft gesteld dat de aarde niet verder mag opwarmen dan twee graden en klimaatscenario’s suggereren dat we daar overheen zullen gaan later deze eeuw. Paniek, paniek. Maar die twee graden is vooral een hard politiek doel geworden; er ligt echter weinig wetenschap aan ten grondslag. En er is steeds meer bewijs dat de modellen waarmee men rekent ‘overgevoelig’ zijn voor broeikasgassen. Ze warmen sneller op dan het echte klimaat buiten, waar het uiteindelijk natuurlijk om draait.

    Deze belangrijke kanttekeningen spelen echter geen enkele rol bij de klimaatonderhandelingen. De onderhandelaars leven in hun gecreëerde virtuele wereld. Dit moet stoppen, want het kost veel tijd en geld en het levert niks op. Ja, een heleboel kosten voor de burger, die zelf aangeeft dat hij daar niet op zit te wachten. Maar uit zichzelf zullen de klimaatonderhandelingen niet stoppen. Er zullen meer Trumps moeten opstaan die zich uit het klimaatakkoord van Parijs terugtrekken.

    Volgend jaar verhuist het klimaatcircus naar Chili. Hoeveel mensen zullen daar o

  15. Duijndam

    Interessant interview met de man die het wel snapt.

    https://www.vn.nl/diederik-samsom-duurzame-toekomst/

    1. Ad Infinitum

      Een zeer goed verhaal in alle opzichten. Het is zo jammer dat een man als Samsom zo wordt weggezet in de kop van het artikel. Onkunde of opzet, ik laat het maar in het midden. Voor de mensen die het wel willen weten zeer de moeite waard om het te lezen.
      De schenenschoppers zullen er niets van willen weten, het is Samsom toch?

      1. Duijndam

        Geweldige man. Maakte Rutte II mogelijk, het Kabinet dat ons door de crisis leidde.
        We hebben veel aan hem te danken.

  16. Expertus_Dico

    Samsom is het “contact” met de “kleine man” al jaren geleden kwijtgeraakt… What Elise is new?

  17. plakband

    Diederik vertelt wederom een sprookje.
    Je eigen huis isoleren kost maar € 10.000. Daar wordt het meer waard door en je bezuinigt. Wat een drogreden. Wat heb je eraan als alle koophuizen duurder worden?. Dat is alleen maar inflatie en je gaat nog meer OZB betalen. Voor huurhuizen draait de eigenaar op. Die berekent dat natuurlijk door aan de huurder. Veel huurders kunnen dat niet betalen. Dus gaat de huursubsidie omhoog. Wie gaan dat betalen? Juist, vooral de bezitters van een eigen huis, de zg middengroep. Kortom, je wordt op allerlei manieren voorgelogen. Wel krijgen bv asielzoekers dankzij partijgenoot Asscher € 10.000 om een oncontroleerbare inburgeringscursus te volgen. Wie moeten dat ophoesten? Natuurlijk, de middengroep. PvdA, bedankt. Oh ja, aan wie hebben we DENK te danken? Naturlijk, PvdA.

    1. Duijndam

      Als je huis meer waard wordt heb je daar voordeel van bij verkoop. In de tussentijd haal je een hoger rendement dat bij een spaarrekening.

      1. plakband

        Mijn erfgenamen hebben daar wat aan. Ikzelf moet blijven waar ik ben, of naar een duur bejaardenhuis of een navenant duurder huis kopen. Rendement dus nul of negatief. Je kortzichtige redenatie valt mij heel erg tegen.

      2. gister

        je hebt voor bij de verkoop als je huis meer waard wordt. je haalt in de tussentijd haal een hoger rendement dan (dat) bij een spaarrekening.

    2. Moh de pedo

      Heerlijk, je laat zien dat je met eenvoudig redeneren simpele conclusies kunt trekken. Ik sta er volledig achter.

  18. chrism

    als je je huis laat isoleren bespaar je 250 euro per jaar gemiddeld .
    met de nieuwe btw komend jaar ga je van 6 naar 9 % ( goed zo Rutte ) .
    Kruipruimte en dak kosten circa 35,00 netto all in per M2 op Roc waarde van 4.5 = 14,5 cm dik ongeveer .
    Spouw isolatie kost ongeveer hetzelfde of iets meer dus reken maar uit wat je kwijt zal zijn .

    PS offertes mag hoor via mij 🙂

  19. Tante Sidonia

    Beste Nederlanders; bent u het inmiddels ook zat dat het Linkse Milieu/klimaat én de toekomstige immigratie gestopt moet worden? M.a.w. de Nederlander arm maken en het liefst wegsaneren.
    Denk daar aan op 20 maart 2019

    1. biggeorge

      dat linkse tuig zit helemaal verweven in alle topposities vd overheid dat is het probleem in NL. Spelen elkaar alle mooie baantjes toe zo duikt Samsom ineens in die klimaatclub op allemaal achterkamertjes politiek

  20. Pescador

    Het ¨grappige¨ is dat er in b.v. Spanje volop gas leidingen worden aangelegd want de mensen willen gewoon gas hebben en niet langer met gasflessen werken. Dus het is geen wet van meden en persen dat europa van het gas afmoet maar een wens van die leipe bestuurders in nederland. En nederland wil natuurlijk niet afhankelijk zijn van gas uit rusland.

  21. worstcase

    Volgens mij moeten ze die hele linkse kliek raddraaiers isoleren. Dat kost geen geld. Dat levert eerder een vermogen op.

  22. Ries

    “….de ontwikkeling niet in 400 jaar kunnen maken waar Europa 2000 jaar over heeft gedaan. Om ze dan wel als zodanig te beschouwen getuigt of van een gebrek aan intelligentie of moraal”.

    Een dergelijke uitlating toont de totale afwezigheid van enige intelligentie of intellect (twee verschillende entiteiten Tas!) aan. Als Afrika niet in staat is zich in 400 jaar te ontwikkelen waar Europa 2000 jaar over heeft gedaan (waar haal je in vredesnaam deze era vandaan?), dan vergeet je voor het gemak dat Afrikanen sinds mensenheugnis de ontwikkelvoorbeelden uit Europa aangereikt kregen, maar ondanks dat verder gingen met bananen zoeken.

  23. Pescador

    En energie wordt duurder en duurder, maar op deze rutte manier gaat het zo als zij willen het geld van de burger moet naar de grote bedrijven hoe dan ook, geen dividenten belasting afschaffen prima op deze manier komen we er ook mischien dat het bedrijfsleven er dan nog wel meer an over houd.
    Van mij mogen die eikels verzuipen.

  24. Moh de pedo

    Ik heb dit stuk ook gezien en hoewel ik sinds de dood van Pim Fortuyn een grote hekel heb aan de Pvda, moet ik toch wel toegeven dat Samson een, voor mijn gevoel, eerlijk verhaal had.

    We kunnen over van alles verschillen van mening maar op dit onderwerp hebben we allen hetzelfde belang.

    We hebben allemaal wel het gevoel dat het klimaat echt verandert. Sommigen zeggen heel hard, anderen zeggen geleidelijk. Sommigen zeggen dat de mens hier de oorzaak van is, anderen verwijzen naar een gewoon verschijnsel. Kunnen wij in de EU het tij echt keren of heeft dat geen zin als niet de hele wereld mee doet?

    Dit zijn vraagstukken waar we objectief mee om moeten gaan. Ik ben als FVD stemmer ook zeer geïnteresseerd in andere meningen. Niemand van ons heeft alle wijsheid in pacht . Ik zou willen voorstellen om eerst de wetenschappers met verschillende visies bij elkaar te brengen. Laat hen eerst tot overeenstemming komen.

    Eerste vraag is dus: heeft de mens invloed op de klimaatverandering en zo ja, is dat dan de door Baudet genoemde 0.00007% beïnvloeding?
    Als hij gelijk heeft dan is het natuurlijk belachelijk om het volk zoveel te laten betalen.

    Het kan ook zo zijn dat de cijfers van Baudet, ongetwijfeld ook gebaseerd op wetenschappers, niet kloppen. Nu moeten we ons afvragen hoe we de halvering CO2 gaan halen. Ik heb begrepen dat in Nederland 300 bedrijven verantwoordelijk zijn voor 95% van de CO2 uitstoot. Van die 300 bedrijven zijn slechts 12 verantwoordelijk voor 70% hiervan. Oh ja, bij een vulkaanuitbarsting explodeert het CO2 gehalte ook.

    Is het dan fair om de burgers de rekening te laten betalen? Ja zeggen velen, nee zeggen anderen want dan raken die bedrijven een stuk van hun co currentiepositie kwijt.

    Kortom, dit onderwerp vraagt om een open debat gebaseerd op eerlijke feiten. Het gaat er dus zeker niet om om blind achter een leider of zijn partij aam te lopen of ongefundeerd te zeggen dat die of diegene altijd g er lijk of ongelijk heeft. Laat in deze discussie ook niet ter doende zaken als kapsel, wierook of naaktfoto erbuiten.

    Als ons dat lukt worden we er allemaal beter van.

  25. biggeorge

    smerig mannetje die Samson was in de politiek al niet te vertrouwen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.