Kiep maar leeg die portemonnee! Milieuvriendelijke auto’s en het klimaatbeleid: belastingen zover het oog reikt!

Dit artikel stipt een logisch, maar vaak over het hoofd gezien, punt aan: de wegenbelasting bij milieuvriendelijke auto’s. Wat betekent dit voor de komende jaren?

Betalen natuurlijk, daar kunnen we heel kort over zijn. Als de maatregelen van het Klimaatakkoord, specifiek die over auto’s, overeind blijven, dan kom je haast portemonnees tekort! Je zult namelijk niet alleen over moeten stappen van brandstofauto’s naar elektrische auto’s, een rib uit je lijf an sich, maar ook nog eens allerlei extra kosten tegenkomen waar een mens ook niet vrolijk van wordt!

Aangaande het Klimaatakkoord zouden de belastingen op brandstof omhoog gaan, wordt er mogelijk kilometerheffing bovenop gegooid én als de verkoop op brandstofauto’s verboden wordt, kun je je auto aan de straatstenen niet kwijt. Weet je die kosten allemaal te overleven en heb je eindelijk genoeg gespaard voor een elektrische auto, dan staat je nog meer te wachten!

Een elektrische auto verliest niet alleen allerlei belastingvoordelen, zo’n auto is in de regel ook nog eens een stuk zwaarder dan een traditionele auto. Wegenbelasting wordt bepaald door het gewicht van je auto, de redenering is: ‘meer druk op het wegdek, dus door zwaardere auto’s is er eerder vervanging nodig.’ Prima, maar dat betekent wel dat je makkelijk een paar tientjes tot een veelvoud daarvan aan extra kosten kwijt bent.

Bedenk je je vervolgens ook nog eens dat steeds meer mensen gebruik zullen gaan maken van het elektriciteitsnetwerk, dan schieten de kosten van elektriciteit natuurlijk óók omhoog. Dan gaat het niet eens alleen meer om de kosten door je auto, maar je hele huishouden! Ja oké, je hebt dan gelukkig wel weer schone lucht, tot men erachter komt dat het energieverbruik de pan uit rijst en de kolencentrales weer moeten worden opgestart! Weg effect, maar wél blijven betalen!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

30 reacties

  1. Rien Noppen

    Het is inderdaad juist dat als we de komende jaren overschakelen naar elektrisch rijden de Overheid brandstofaccijnzen zal missen die ze op enigerlei wijze zal moeten compenseren. Dat kan het beste via een systeem van kilometerbeprijzing die ook om andere reden zeer wenselijk is. De gedachte dat we dit via de motorrijtuigenbelasting moeten regelen wordt door geen zinnig mens overwogen. Wout lijkt me niet bijzonder deskundig op dit gebied.

    Terzijde: de huidige generatie autobatterijen maakt de auto inderdaad zwaarder. Dit wordt slechts ten dele gecompenseerd door het lagere gewicht van de elektromotor en het wegvallen van zware elementen als de versnellingsbak. De nieuwe generatie batterijen zal naar verwachting echter beduidend lichter zijn. Ook dit is een probleem dat binnen enkele jaren zalzijn opgelost.

    Veel kritiek op de energietransitie gaat uit van techniek die in de kinderschoenen staat.

    1. BB

      @Rien Noppen

      We hadden het er eerder in de week over: dit is exact het foute voorbeeld wat gegeven wordt.
      In plaats van elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, wordt rijden op fossiele brandstoffen gestraft.
      Wie zijn de pineut? De mensen die geen elektrische auto kunnen betalen en dus wel moeten blijven rijden op fossiele brandstoffen.

      1. Rien Noppen

        @BB, ik herken je punt, en dat wordt in de politiek ook algemeen herkend.
        Het alleen maar ophogen van de brandstofprijzen treft lagere inkomensgroepen onevenredig en is daarom als prikkel tot de energietransitie ook ongewenst en waarschijnlijk onnodig.

        Dat is wat mij betreft ook de grootste uitdaging voor de Overheid: hoe borg je dat de energietransitie niet een feestje voor de rijken wordt. Dat kan via subsidieregelingen voor lagere inkomensgroepen maar ook door een CO2-heffing waarvan de de inkomenseffecten via de belastingen nivellerend kunt compenseren.

        1. BB

          @Rien Noppen

          De ‘oplossingen’ van de overheid zijn meestal als volgt: pak het van een groep af en geef het aan een andere groep.

          Ik wacht op de dag dat de overheid zegt: wacht eens even, moeten we volledige compensatie zoeken voor de accijzen of kunnen we ook efficiënter worden?
          Dan kan er bezuinigd worden op overheidskosten (en niet zoals nu, dat bezuinigen gewoon betekent dat de burger minder terug ziet van het afgenomen geld) waardoor de transitie voor iedereen draagbaar wordt.

          1. HendrikJan

            Het grote probleem bij de overheid in deze nieuwe eeuw is simpel, de voorlichting gebeurt door belanghebbenden, die gigantisch veel geld gaan verdienen aan hun oplossing.
            Durf eens voor je zelf 5 items op te schrijven, die deze eeuw zijn veranderd en die voldoende draagvlak bezitten en een positieve bijdrage hebben opgeleverd, voor de Nederlandse belasting betalende bevolking.

          2. Rien Noppen

            U verlegt de discussie naar de vraag of we een grotere dan wel kleinere dan wel meer rendabele overheid zouden moeten hebben.

            Interessant hoor, maar daar gaat deze discussie niet over. Het gaat over de noodzakelijke en zinvolle energietransitie.

          3. BB

            @Rien Noppen

            Het gaat erover hoe we die energietransitie betaalbaar maken voor iedereen.
            Dat geld moet ergens vandaan komen.
            Overigens staat dit in uw eerste post:

            ‘Het is inderdaad juist dat als we de komende jaren overschakelen naar elektrisch rijden de Overheid brandstofaccijnzen zal missen die ze op enigerlei wijze zal moeten compenseren.’

            Ik geef aan dat er wellicht een andere mogelijkheid is in plaats van enkel uitgaan van compenseren.

          4. Rien Noppen

            “Ik geef aan dat er wellicht een andere mogelijkheid is in plaats van enkel uitgaan van compenseren.”

            Hoe denkt u dan de teruglopende accijnzen op brandstof voor de Overheid te kunnen compenseren?

          5. BB

            Uh… dat heb ik al aangegeven. De overheid kan ook eerst kijken waar het efficiënter kan.

          6. Rien Noppen

            Dat is onzin, BB, en dat weet je zelf ook wel.

          7. BB

            @Rien Noppdn

            Zucht… en waarom is dit onzin?

  2. Original NL

    Indien het nederlandse volk niet massaal het linkse repaille gaat negeren, zal het alleen nog maar werken om de rekeningen van de linkse hobbies te betalen…voor iets leuks is er dan financieel geen ruimte meer.
    Little EUSSR groet u!

    1. Rien Noppen

      Probeer eens inhoudelijk te argumenteren, Original NL, dit komt erg onnozel over.

      1. Seneca

        over onnozel zijn gesproken… alles wat de (r)overheid bedenkt wordt door ene noppes als heilig en onfeilbaar beschouwd.

        1. Rien Noppen

          Daar hebben we Einstein.

          🙂

        2. Arie B

          Gewoon niet reageren op die draken. Ze krijgen er plaatselijke verdikkingen van en ze blijven opgewonden.

        3. Original NL

          Maxima zou zeggen Noppen is een beetje dom en naïef….en gelijk heeft ze!

    2. Aytas

      En hoe denk jij iets leuks te doen als jij erachter komt niets meer dan een productie middel te zijn. De lonen in Amerika zijn bv aan het dalen.

    3. Original NL

      Onnozel….is men als men behoort tot de aanhangers van de 0,0003 gr klimaat hysterie!!
      Als men dan tevens nog nederland in een migratie land wil veranderen, kun je gerust van krankzinnigheid spreken.

  3. Arie B

    ‘Als je het volk krom laat liggen van de belastingen en heffingen houden we ze onder de knoet en breekt het verzet’ denken ze. De grenzen komen in zicht en daar gaat men snel achter komen.

  4. TD

    Er is géén duidelijk beleid tot dusver en het gaat nog een flink poosje duren voordat een electrische auto kopen voor “jan met de pet” actueel wordt.
    Ik kijk voorlopig de kat uit de boom en als later gaat blijken dat benzine gestookte auto’s vergelijkbaar in prijs blijven mbt electrische versies,blijf ik parmantig in een (nieuwe) benzine auto rijden! Geen kinderziektes,die electrische auto’s ongetwijfeld zullen hebben.

    1. Rien Noppen

      Heel verstandig, TD, ik zou rustig de portemonnee laten bepalen wanneer het rendabeler (of het zou je om het fluisterstille rijden en de snelle acceleratie moeten gaan) is om over te stappen op elektrisch rijden.

      Houd er wel rekening mee dat dit moment sneller komt dan je nu wellicht vermoedt.

    2. Original NL

      De elektrische auto is/wordt de doodsteek voor het gros van de automobiel producenten.
      Duitsland zal economisch een grote veer gaan laten
      Merken als ferrari klinken elektrisch net zo spannend als straks een elektrische dacia
      en kunnen de tent binnenkort wel sluiten als je bij de drogist voor 15 euro een 500 ml flesje benzine kan gaan halen.

  5. Florissa

    In Nederland willen ze de vleesindustrie de nek omdraaien , in Duitsland de auto-industrie
    kapot slopen ,lekker die EU met zijn groene debielen ,terug naar paard en wagen ,een geluk ,ezels lopen er zat in het rond .

    1. Rien Noppen

      In de Duits auto-industrie knijpen ze hem inderdaad als een oude dief. Niet omdat de Overheid de auto-industrie de nek wil omdraaien maar omdat de elektrische auto een veel eenvoudiger technologie betreft waarin de Duitsers zowel technisch als economisch het gaan afleggen tegen landen als China. Ze proberen zich nu te onderscheiden met innovatieve batterijtechnologie, maar de elektromotor kan natuurlijk iedereen produceren.

      Duitsland heeft op dit punt te lijden van de Wet op de remmende voorsprong. Het wordt interessant hoe ze zich hierin gaan redden.

      1. Original NL

        Quote….Heel verstandig, TD, ik zou rustig de portemonnee laten bepalen wanneer het rendabeler (of het zou je om het fluisterstille rijden)….
        En ik zou rustig de bedenkers van deze onzin bij de komende verkiezingen met 0 zetels naar huis sturen..zèèr effectief!

  6. fusilier

    Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie .

  7. loveaas

    Gelukkig nieuwjaar, iedereen die mijn getuigenis leest, mijn geliefde Jerry heeft het met me uitgemaakt, omdat hij een meisjesnaam Tasha zag, die een dochter was van een rijke zakenman, ik hou van Jerry met heel mijn hart toen Jerry het uitmaakte, ik voelde me als het doden van mijn ik heb hem gebeld om met hem te praten maar hij heeft nooit op mij gereageerd, ik kijk online hoe je je geliefde terug kunt krijgen, dat was toen ik Dr Sacre zag kijken hoe mensen over hem getuigen hoe hij hen helpt hun minnaar terug te brengen dus ik nam contact met hem op en vertelde hem alles, dus hij vertelde me dat mijn geliefde terug zal komen, hij deed de betovering voor mij en mijn geliefde jerry was terug naar mij en we vieren allebei het nieuwe jaar samen dankzij dr. Sacre contact met hem op op e-mail sacretempleofpower@gmail.com of whatsapp hem of bel 2347033155855

    Angelina, Nederland maar woont in de VS.

  8. Mariposa78

    Friese promovendus: ‘Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen’

    De productie van lithium is onvoldoende om het hele wagenpark binnen drie decennia elektrisch te laten rijden, blijkt uit het proefschrift van Jan Hessels Miedema.

    Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op is gepromoveerd.

    Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Miedema, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
    Energiedichtheid

    De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

    De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
    Winning

    Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

    Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
    Autovloot

    Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

    Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
    Plug-in hybrides

    Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

    Zo blijkt maar weer dat de voorstanders er de ballen verstand van hebben.

  9. Gerlos

    Dit gedrocht van een klimaatakkoord wat nu op tafel licht is gedoemd om in de prullenbak gedumpt te worden. De enorme kosten van dit gedrocht in niet te bereiken en waarschijnlijk onbetaalbaar voor ons Nederlanders.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.