95 Euro boete voor appen op de fiets! Uw overheid heeft geld nodig!

snapshot
Foto: Ferd Grapperhaus. Bron: Screenshot Tweede Kamer.

Minister Ferd Grapperhaus van Justitie gaat hard optreden tegen de appende fietser! ‘Voor de veiligheid’ natuurlijk! Via Het Parool.

Oh oh oh wat een gevaarlijke situatie, dat appen op de fiets! Daar móet díréct wat aan gebeuren en vooral met een hoge straf, want dat scoort lekker voor het imago van de VVD en CDA.

Daarom moet volgens Grapperhaus in het begin ook keihard worden ingezet op handhaving, want de verkeersdoden nemen kennelijk apocalyptische proporties aan. Maar liefst 75 procent van de fietsers, gebruikt z’n telefoon (in de hand) wel eens tijdens het fietsen. Dit is echter een ruwe schatting, want bij een ongeluk valt vaak niet te achterhalen of de smartphone hier echt de oorzaak van was. De grootste boosdoener is echter nog steeds de telefoon in de handen van een automobilist (62 procent maakt zich hier schuldig aan) én de e-bike!

Maar goed, ouwe moeketjes op e-bikes bekeuren gaat lastig, want die dingen zijn verder niet opgevoerd en automobilisten met smartphones in de hand worden al (terecht) keihard afgestraft. Kwestie van zo’n hands-free dingetje installeren en dan valt het ook allemaal wel weer mee. Niet echt cash-cows voor de overheid dus, tot men de fietser in het vizier kreeg!

Per 1 juli kun je 95 euro boete krijgen voor het aanraken van je smartphone terwijl je fietst! Allemaal omwille van de veiligheid natuurlijk. Een kapot achterlicht, óók onveilig, is echter 55 euro.

Nu ben je natuurlijk ook wel een volslagen idioot als je door het centrum van Amsterdam, Rotterdam of Den Haag al append op je fietsje verwacht te overleven, maar een boete als dit lijkt me disproportioneel.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

21 reacties

  1.   

    Wie moet deze wet gaan handhaven.?
    Wederom geneuzel van de Rutte 3 club.
    Allemaal dikdoenerij.

  2.   

    Ik zeg het niet vaak. Maar deze keer ben ik het helemaal met de regering eens. Sommige fietsers maken er echt een potje van. Moeders met 1 kind voorop, 2e kind achterop en maar appen. Dwars door rood licht, geen voorrang verlenen, half tegen een auto aanknallen. Voor mij krijgt zo’n mens een ongeluk. Maar vind het doodzielig voor haar kindjes.

    Dit soort levensgevaarlijke lui op de fiets append kun je niet hard genoeg aanpakken. Dus prima die 95 euro, had best nog wat hoger mogen zijn.

    1.   

      Mee eensch, bij sommige lui lijkt dat t*f*s ding aan hun hand vastgeplakt.

  3.   

    Appen,bellen of internetten doe je helemaal niet als je deelneemt aan het verkeer.
    Maar dan wel even handhaven!

    1.   

      Dat is in Nederland het grootste probleem, handhaven.
      Ondanks alle goede bedoelingen, als je geen bevoegde personen aan het werk zet, om de wetten te laten handhaven, op welk gebied dan ook, is het DIKKE wassen neus.
      Passend bij een kabinet op zijn retour.

      1.   

        Handhaven daarvoor moet personeel worden aangenomen, dat is in Nederland echter een heel groot probleem.

    2.   

      Ook zo benieuwd hoe dit in Amsterdam West en Amsterdam Zuid-Oost gehandhaafd wordt?

  4.   

    Waarom 95 euro, 35 is toch ook genoeg. De roverheid bedenkt iedere keer wat nieuws, om de burger onevenredig te laten bloeden.

    1.   

      Dat bedrag is voortgekomen uit de chronische hardleersheid van fietsers!

      1.   

        Hoezo..was er al een lagere boete dan??

    2.   

      Dit soort boetes zijn veel te laag..

  5.   

    Ik vind de boete véél te laag, ik vind de jeugd van tegenwoordig ongedisciplineerd in het verkeer, en ik als automobilist moet maar goed opletten, dus ik ben met mijn eigen rijden bezig en ik moet mij ook nog eens bezig houden met appende fietsers…het moet niet gekker worden.
    In de auto bellen kost € 230,– + jawel administratiekosten van een € 10,– nou dat zou op de fiets ook gewoon moeten…

    1.   

      Nu is een goede automobilist juist ook bezig met het weggedrag van andere weggebruikers. Dat word in de volksmond ook wel anticiperen genoemd. Goed anticiperen is de fouten van een ander oplossen voordat degene deze heeft begaan en het overige verkeer het merkt.Verder wel mee eens met je dat de boetes voor fietser en autobestuurder gelijk getrokken mag worden. Vraag is alleen of er door die maatregelen ook werkelijk minder met de telefoon bezig gaat zijn door bestuurders. Persoonlijk denk ik van niet.

  6.   

    Wout zal zeker ook met die aangelijmde iphone aan zijn hand op de fiets zorgen voor vele ongelukken en schade bij aanrijdingen.
    Feit(!) is beste student Wout, dat fietsen en bellen/appen voor gevaarlijke situaties zorgen waarbij voornamelijk de automobilist moet zorgen voor vermijden van ongelukken met een kwetsbare groep verkeersdeelnemers zoals de fietsers.
    De boete is terecht en nu nog handhaven…maar wees daarin (on) gerust….dat zal door o.a Fatima Halalsema en andere wereldvervreemde figuren niet gedaan worden……

  7.   

    95 Euro boete voor appen op de fiets = 205 Euro te weinig.

    Gisteravond reed ik er bijna één hartstikke dood op een rotonde waar ik voorrang had , maar de mafklapper met oortjes in, telefoon in z’n handen in hoorde en zag mij niet.
    Hij had reuze geluk, want die zelfde mafklapper had ook geen licht op zijn fiets!!!!!!!!

    1.   

      En even aangesproken zeker?

  8.   

    Ben het met je eens dat het in verhouding tot geen licht hebben een hoge boete lijkt. Het verschil lijkt mij te zitten in het feit dat je met geen verlichting zelf nog geconcentreerd kunt zijn en met de telefoon in je hand geen deel meer neemt aan het verkeer.

  9.   

    In Duitsland rijden zonder gordel 30 euro, bellen op de fiets 55. In Nederland 140 , 95.

  10.   

    Eigenlijk is 95 euro nog te weinig voor deze dwazen op de fiets. Mocht het avond zijn kijk dan gelijk de verlichting na want daar schort het ook aan bij deze weg gebruikers, extra boete er overheen, KASSA

  11.   

    Een onzinnige wet die niet te handhaven is. Ja, bij toeval. Je moet gaan kijken naar oplossingen. Als je fiets of in een auto zit en je beweegt snel ten opzichte van een satelliet, kun je je telefoon op geen enkele manier bedienen. Hij blokkeert alles. Daar moet naar gezocht worden. Je zit in een trein? ja, ook daar moet dus naar oplossingen worden gezocht. Een deblokkade? Geen idee, maar fietsend appen is niet controleerbaar.

  12.   

    Goed plan ook met voetgangers doen. Ik maak regelmatig bij een zebrapad mee dat ik van afstand laat uitrollen om een voetganger over te laten steken. Helaas val ik dan toch vaak helemaal stil omdat het debieltje op zijn telefoon aan het kijken is. En vanuit stilstand weer optrekken is extra milieubelastend. Vaak is het van die domme jeugd die nu zo grote mond heeft over klimaat maar totaal niet door hebben waar ze mee bezig zijn. Met fietsers hetzelfde zwaar beboeten en goed handhaven ook voor het jezelf afsluiten van verkeer met zoeen deuzige koptelefoon op. Als je aan het verkeer deelneemt moet je alleen maar aandacht hebben voor het verkeer dat is voor veel mensen al moeilijk genoeg.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!