Pieter van Vollenhoven: ‘is de productie van de elektrische auto wel zo duurzaam?’

Pieter van Vollenhoven met zijn vrouw, prinses Margriet. Bron: Rijksoverheid.nl / Wikimedia Commons.
Foto: Pieter van Vollenhoven met zijn vrouw, prinses Margriet. Bron: Rijksoverheid.nl / Wikimedia Commons.

Pieter van Vollenhove stelde gisteren een kritische vraag op zijn Twitterprofiel over de elektrische auto. U weet wel, dat ding waar de overheid €1.700,- subsidie per bespaarde megaton CO2 op geeft. Hij vroeg zich af ‘of de productie van die auto’s, met name de batterijen, werkelijk zo duurzaam is?’ Nu dan, dat hangt er maar net vanaf hoe je het begrip duurzaam definieert. Als je met een CO2-pet naar de elektrische auto kijkt, dan is het zéker duurzamer dan een benzinewagen. Maar als je behalve de CO2-uitstoot allerlei andere chemische stoffen meeneemt in de analyse dan blijkt iets anders.

Aanleiding voor deze vraag was ongetwijfeld het rapport van een aantal Noorse onderzoekers, dat al wat ouder is, maar nu boven tafel komt. Het gaat om onderzoek naar de zogenaamde life-cycle van de elektrische auto. Bij deze analyse wordt dus niet alleen gekeken naar de CO2-uitstoot, die bij de productie van de elektrische auto vrijkomt of tijdens het gebruik, maar ook welke ingrepen nodig zijn om het product te recyclen en het afval te verwerken. Wanneer je je bindstaart op de CO2-uitstoot, dan is de auto tijdens het gebruik ‘minder vervuilend’.

Maar wat blijkt wanneer het complete proces wordt bekeken? Dan is die ‘schone’ elektrische auto ineens stukken vervuilzender! Dit komt omdat de auto belastend is vanwege de productie van de batterijen, waarbij stoffen als aluminium en koper worden gebruikt in het productieproces. Behalve koper en aluminium zijn er ook nog allerlei zware en zeldzame metalen benodigd zoals kobalt, nikkel en andere stofjes. Deze moeten uiteindelijk ook weer worden gerecycled en komen natuurlijk niet vaak voor in Europa en moeten worden geïmporteerd uit Afrika.

Alvorens de elektrische auto dus als duurzaam kan worden gezien moet het productie- en recycleproces van de batterijen dus op de schop. Hiervoor is volgens het rapport:

Approximately half of a battery’s emissions come from electricity used in the manufacturing process. Battery manufacturing emissions appear to be of similar magnitude to the manufacturing of an average internal combustion engine vehicle, or approximately a quarter of an electric car’s lifetime emissions. However, recent estimates of battery manufacturing emissions vary by a factor of 10, indicating the need for additional research in this field.

Volgens het rapport is er dus meer onderzoek nodig alvorens een batterij kan worden ontwikkeld die écht duurzaam is. De winst van de elektrische auto voor het milieu valt dus eigenlijk vies tegen. Een batterij waar geen zware zeldzame metalen bij te pas komen is wat nodig is. De vraag van Pieter van Vollenhove onderstreept maar weer eens hoe naïef het is van de politiek politiek om zich enkel blind te staren op CO2-reductie, immers is CO2 slechts één type gas en zijn er nog veel meer stofjes die veel giftiger kunnen zijn voor het milieu.

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

61 reacties

  1.   

    Het volk is al nooit ontvankelijk geweest voor klimastzwendel. Steeds meer wetenschappers durven uit de kast te komen dat deze klimaathysterie een gedrocht is, ookal riskeren zij hiermee een beroepsverbod. Nu nog in politiek Den Haag de oogkleppen af! Stem de klimaathysterici, de klimaatzwendelaars weg!

    1.   

      Eenvoudig, over 12 jaar kunnen we geen batterij meer maken. De lithium mijnen in Africa zijn dan leeg. Dus gewoon rustig aan, de schreeuw verstomt vanzelf. Volgens de cijfers is de electro-car 10% duurzamer in de volle cirkel. Echter net als de sjoemel-software, berekend met de gunstigste kant op. Dus…. Het zal net of nog slechter zijn. Gezien het zware chemische afval! Daarnaast dienen we een overcapaciteit te hebben stroom om de pieken op te vangen wanneer het minder zonnig weer is. In conclusie: onlogische manier van leven, met te veel haken en ogen.

  2.   

    Pieter, Pieter, hou nou op kerel, je was bijna uitgenodigd voor de Bilderbergconferentie en nu dit weer, zo kom je nooit achter die gesloten deuren keeeerel.
    Bea vond het niet nodig, om je de titel Prins te geven.
    Voor mij ben je altijd het voorbeeld geweest, dat er ook nog mensen kunnen wonen in een Paleis.
    Nog vele jaren in gezondheid.

    1.   

      Zoals gebruikelijk liegt HJ er weer aardig op los.
      Ter info:
      Pieter van Vollenhoven had geen adellijke titel, en heeft deze ook niet door zijn huwelijk verkregen. Dat is het gevolg van een regeringsbesluit, mede door interventie van zijn schoonmoeder, Koningin Juliana, die tegen titels was. Daarom wordt de echtgenoot van Prinses Margriet bij officiële gelegenheden aangesproken met “meneer Van Vollenhoven” of vanwege zijn academische functie met “professor”. Hij heeft echter met leden van het Koninklijk Huis gemeen dat zijn voornaam haast altijd voluit wordt genoemd.

      1.   

        Slll@spaansetrol wat een kansloos leven heb je toch..
        14 uurtjes ongeveer per dag 7dagen per week hier aanwezig..en dat al meer als 9 jaar.
        Geen enkel sociaal leven, zielig achter je scherm op jacht naar zelf voldoening om anderen reaguurders te trollen en af te zeiken.
        Welk moment van de dag je ook kijkt je huistrol met meerdere accounts is er ALTIJD op dds

      2.   

        Al de schoondochters van deze Pieter, zijn gewoon Princes geworden.
        Ook zonder enige vorm van adelijkheid.
        Professor is hij pas vele jaren na zijn huwelijk geworden.

        1.   

          Ter info:
          Dat de bruid van prins Maurits zich prinses mag noemen vloeit voort uit het gebruik dat vrouwelijke partners van prinsen, baronnen, jonkheren en graven zich na hun huwelijk, ook al hebben ze geen druppel adellijk bloed in de aderen, mogen bedienen van de titel van hun man.
          .

          1.   

            Wat staat er dan verkeerd in mijn stukje.?

          2.   

            @HJ.
            Bea vond het niet nodig, om je de titel Prins te geven.

  3.   

    Een vraag dat al tiental jaren geleden al beantwoord is door menig onderzoeker. Het produceren alleen al van een elektrische auto is vervuilder dan van een traditionele brandstofauto. De meren en rivieren rondom de Chinese industriestad Baotou zitten boordevol met gif vanwege de winning van neodymium dat bedoelt is voor het maken van magneten voor de motoren van elektrische auto,s. Laat staan met welke giftige grondstoffen -lithium b.v.- de accu,s van gemaakt worden. Plus dat de meeste auto,s nog met stroom worden opgewekt door steenkoolcentrales.

  4.   

    Dat er een innovatieslag nodig is voor de batterijen is wel duidelijk. Op dat punt zijn er ook op meerdere sporen initiatieven met indrukwekkende perspectieven.

    1.   

      Google eens op ‘innovatie batterijen’.

    2.   

      @riennoppentrol wat een kansloos leven heb je toch..
      14 uurtjes ongeveer per dag 7dagen per week hier aanwezig..en dat al meer als 9 jaar.
      Geen enkel sociaal leven, zielig achter je scherm op jacht naar zelf voldoening om anderen reaguurders te trollen en af te zeiken.
      Welk moment van de dag je ook kijkt de huistrol met meerdere accounts is er ALTIJD op dds

    3.   

      Niks noppes je lult uit je nek .
      Kom eens met een van je meerdere sporen .
      Ik weet wel sporen dat doe je niet !

      1.   

        En voor dat je als taal neuger tekeer gaat zou ik
        sporen als sporren neer plempen .
        Maar voor jou niet gedaan .

  5.   

    Het gedrocht klimaatakkoord begint langzamerhand zijn geloofwaardigheid te verliezen. Klavertje Vier en PASPOP JETTEN zien hun gelijk afbrokkelen en zijn zich aan het beraden over hoe ze toch hun gelijk kunnen krijgen

    1.   

      Die indruk heb ik bepaald niet, Gerlos. Het politieke draagvlak telt in de Tweede Kamer op tot veel meer dan honderd zetels en ook een meerderheid van de Nederlandse bevolking eist een actief klimaatbeleid.

      In de tussentijd zijn de zonnepanelen, de elektrische auto’s en de warmtepompen in vele varianten niet aan te slepen.
      De verstandige burger voltrekt de klimaattransitie voordat de politiek er overeenstemming over bereikt.

      1.   

        @riennoppentrol wat een kansloos leven heb je toch..
        14 uurtjes ongeveer per dag 7dagen per week hier aanwezig..en dat al meer als 9 jaar.
        Geen enkel sociaal leven, zielig achter je scherm op jacht naar zelf voldoening om anderen reaguurders te trollen en af te zeiken.
        Welk moment van de dag je ook kijkt de huistrol met meerdere accounts is er ALTIJD op dds

        1.   

          Ook de warmtepompen zijn niet aan te slepen, helaas een flinke terugval de laatste maanden…

          weeweewee.vakbladwarmtepompen.nl/bronnen/artikel/2018/11/terugval-in-verkoop-van-wko-warmtepompen-1014047

          Noppen is altijd zeer goed op de hoogte, jammer dat u dat in twijfel trekt door deze vraagstelling.

        2.   

          Quote…De verstandige burger voltrekt de klimaattransitie voordat de politiek er overeenstemming over bereikt….
          Dit is onjuist…maar moet zijn:
          De zich niet in de materie verdiepende misleidde burger.

      2.   

        Heeft u daar een link van?

        1.   

          Ja hoor, de verkoop van elektrische auto’s is in vele varianten met 98% ingestort:

          weeweewee.nrc.nl/nieuws/2019/02/05/verkoop-dure-elektrische-autos-stort-in-a3652943

          Noppen is altijd zeer goed op de hoogte, jammer dat u dat in twijfel trekt door deze vraagstelling. Die 2% is inderdaad niet aan te slepen.

          1.   

            De wachtlijsten voor elektrische auto’s zijn lang. Dat zegt iets over de vraag maar vooral over het aanbod dat nog krap is.

            Veel mensen kijken nog de kat uit de boom. Men vindt elektrische auto’s nog te duur en de actieradius nog te beperkt. Die problemen zijn over een aantal jaren opgelost.

          2.   

            Meneer Noppen, dat staat toch haaks op wat u net zelf schrijft?

            In de tussentijd zijn de zonnepanelen, de elektrische auto’s en de warmtepompen in vele varianten niet aan te slepen.
            De verstandige burger voltrekt de klimaattransitie voordat de politiek er overeenstemming over bereikt.

          3.   

            Jammer, zoveel verwarrende domme opmerkingen van Noppen

            I rest my case

          4.   

            Overigens betreft de terugval van de verkoop van elektrische auto’s in de bron van RPML alleen het topsegment. De doorbraak van de elektrische auto is pas te verwachten als ze niet duurder zijn dan een traditionele middenklasser.

          5.   

            Meneer Noppen, dat staat toch haaks op wat u net zelf schrijft?

            In de tussentijd zijn de zonnepanelen, de elektrische auto’s en de warmtepompen in vele varianten niet aan te slepen.
            De verstandige burger voltrekt de klimaattransitie voordat de politiek er overeenstemming over bereikt.

            Heeft dat ‘vele varianten’ geen betrekking op de auto’s?
            De door u genoemde ‘doorbraak’ zal dan conform uw tekst toch ook moeten plaatsvinden voordat de politiek er overeenstemming heeft, anders klopt uw redenatie toch niet?

        2.   

          Ook de warmtepompen zijn niet aan te slepen, helaas een flinke terugval de laatste maanden…

          weeweewee.vakbladwarmtepompen.nl/bronnen/artikel/2018/11/terugval-in-verkoop-van-wko-warmtepompen-1014047

          Noppen is altijd zeer goed op de hoogte, jammer dat u dat in twijfel trekt door deze vraagstelling.

          1.   

            Voor de warmtepompen geldt iets vergelijkbaars. Het is een technologie in de kinderschoenen. Ze maken vaak nog teveel lawaai en er is behoefte aan hybride varianten. De prijsstelling zal wel lager worden maar waarschijnlijk niet zo snel als bij elektrische auto’s en zonnepanelen.

          2.   

            Meneer Noppen, dat staat toch haaks op wat u net zelf schrijft?

            In de tussentijd zijn de zonnepanelen, de elektrische auto’s en de warmtepompen in vele varianten niet aan te slepen.
            De verstandige burger voltrekt de klimaattransitie voordat de politiek er overeenstemming over bereikt.

          3.   

            Jammer, zoveel verwarrende domme opmerkingen van Noppen

            I rest my case

          4.   

            Rien Noppen:
            Je lijkt wel de persvoorlichter van wijlen Saddam Hoessein!

          5.   

            Ondanks al uw kennis en wetenschap meneer Noppen lijkt het erop dat u wat betreft het klimaat en energie het onderspit delft ten opzichte van RPML.

          6.   

            RPML ,Rien Noppen
            Je zou gek zijn (ik heb er 12 op mn dak liggen ) nu nog zonnepanelen te kopen als je een slimme meter hebt en weet dat de regering die zo voor verduurzaming is (niet das puur geld) de saldering van zonnepanelen in 2021 afschaft onder het mom dat kost de staat (nee de staat krijgt minder belasting) 40 miljoen . Alleen stelt dan niemand de vraag .Maar die belasting was toch juist om de mensen ri verduurzaming te sturen!! Alleen deze maatregel geeft al aan dat het puur een geld questie is en niet om het co2 verhaal gaat . Want als straks die saldering stopt en je hebt een slimme meter krijg je 3,5 cent terug voor je stroom die je levert . En je buur betaald dan ong 20ct dus staat steekt 16,5ct van jou opgewekte stroom in zn zak .En als jij dan savonds die kw terug pakt mag jij er ook 20ct voor betalen .Maw de staat steekt nog eens 16,5 cent in zn zak . Nu zijn het al de Tesla rijders waar de markt totaal van is ingestort en terecht dat de overheid hier een halt toe roept . tenslotte maken zijn bergen met KM zijn zij en die klote vrachtwagens de oorzaak van bergen files . En hebben ze geld zat er zelf een aan te schaffen . En dan die zonnepanelen .Straks na 2021 als de burger ziet dat hij genaait word met zn zonnepanelen dan stort ook die markt in en zul je zien hoe geloofwaardig de overheid is als het om het co2 verhaal gaat .NIET DUS !!!

          7.   

            De zonnepanelen zijn ook rendabel zonder salderingsregeling.

          8.   

            Noppen, je bent werkelijk een kansloos figuur. Ongelofelijk domme uitspraken die weerlegd worden met recente cijfers en dan weer net zo lang draaien met onzinnige argumenten om de eigen argumenten nog verder te ondergraven en nog ongeloofwaardiger maken. Je uitspraken getuigen van een ongelofelijk gebrek aan kennis, iedere keer opnieuw weerlegd, en toch gewoon stug vasthouden aan die onzinnige uitspraken. Er zijn geen ‘goedkope’ elektrische auto’s, de goedkoopste kost nog altijd veel meer dan een middenklasser op benzine/diesel, de warmtepomp is onrendabel, luidruchtig en een energievreter en de zonnepanelen zijn onrendabel zonder salderingsregel omdat je dan alleen in de zomer overdag stroom kunt terugleveren tegen een shit-tarief, daarbuiten haal je je stroom altijd van het net (najaar, winter, voorjaar, ‘s avonds en ‘s morgensvroeg) en mag je juist wel de volle prijs betalen.

            Hoe vaak wil je nog publiekelijk afgaan?

          9.   

            RPLM , het is simpel net zo als jij aangaf wat jou
            zonne panelen doen toen heb je dat eerlijk gezegd
            zo zijn er ook mense geweest die een warmte pomp
            hebben en het zelfde eerlijke antword gaven .
            De politiek zou eens wat meer naar gebruikers moeten
            luisteren en niet naar een loby groep.
            If its walk like a bull and shit like a bull
            it have to be bullshit .

  6.   

    Ja die pieter is niet dom!

  7.   

    Goed nieuws voor de klimaatspijbelaars !
    EU-vliegtaks nog ver weg | Binnenland | Telegraaf.nl

    Jullie kunnen van de zomer met papa en mama gewoon met de vliegmachine naar Spanje of Portugal.
    Als dat geen goed nieuws is, dan weet ik het niet.

  8.   

    En dan is er natuurlijk ook nog de wijze waarop de constante stroom uit de lader wordt geproduceerd. Want milieu vriendelijk op de weg betekent nog niet milieuvriendelijk aan de lader. Maar om een of andere reden krijgt de argeloze bevolking steevast de beste kant van een subsidieproject van ideologische aandeelhouders voorgeschoteld. Dat u intussen even betaald via extra heffingen, premies en afkeuring van nog uitstekend bruikbare voertuigen om ook deze hobby’s weer gepromoot en gesubsidieerd te krijgen.

    1.   

      Het is inderdaad juist dat met elektrische auto’s de CO2-uitstoot niet wordt teruggedrongen als de benodigde elektriciteit met fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Dat zal dus op termijn wel moeten gebeuren.
      Een voordeel is wel dat de uitstoot van fijnstoffen vermindert waardoor de luchtkwaliteit, met name in de steden, zal verbeteren.

      1.   

        Niks Noppes ,Het is juist dat met de elektrische auto`s de CO2
        uitstoot NIET wordt teruggedrongen .
        Dat zal op termijn wel moeten gebeuren? Wat ? Hoe?
        Ga jij dat doen of weet je iemand die dat gaat doen ?
        Zou het niet beter zijn om eerst dat schone energie product
        op de makt te hebben dan belasting op een product tegooien
        waar geen andere optie voor is .
        Het is heel simpel niet jij of je linkse vrienden zijn in staat
        om dit tedoen maar zien een belasting verhoging voor alles
        de juiste oplossing .
        De auto , wegen belasting , BPM , BTW ,parkeer belasting
        belasting op brandstof plus btw .
        Dit alles zou niet nodig zijn als die linkse mafklapper eens
        ging werken en zijn bakfiets een aanslag zou krijgen op het
        aantal vierkante meter wat dat kreng inbeslag neemt zou betalen
        gelijk aan een auto .
        Simpel om dat iedere mafklapper weet belasting gaat niet naar
        het geen waar hij voor aangeslagen wordt ,gore zakken vullers !

        1.   

          Met het verhogen van belastingen denkt de politiek alle problemen op te lossen.
          Vooral linksaffers zijn van deze methode zeer gecharmeerd.

        2.   

          “Dat zal op termijn wel moeten gebeuren? Wat ? Hoe?”

          Door meer duurzame energie op te wekken.

          1.   

            Hoe wek je die op Noppes meer windmolens
            gewoon alles vol plempen de linkse oplossing?

  9.   

    Ach wat zullen we zeggen bij sommigen komt het verstand met de jaren bij anderen zoals de huistrol nooit.

    1.   

      Grilworst , Zeg maar gewoon hij staat uit zijn nek telullen .
      Noppes, dat er een innovatie slag nodig is voor batterijen ?
      Wat een bullshit ga eens na Revolution green dagelijks lees ik
      over nieuwe ontwikkelingen met batterijen en al een paar jaar
      en deze zijn zo goed dat tot nu niet 1 goed product op de markt
      is gekomen maar miljarden aan onderzoek in zijn verdwenen .
      Tuurlijk zijn er wel andere mogelijkheden om stroom in op
      teslaan en vele male beter en schoner dan de reeds gebruikte
      maar er is altijd een nadeel ,bij super capacitors is dat gewicht
      en vollume en vollume aan energie maar gaan heel lang mee .
      De goede weg is volgens mij het rijden en laden in de zelfde
      tijd dit is mogelijk en capacitors zijn daar zeer geschikt voor .

      1.   

        De supercondensatoren zijn inderdaad een interessante technologische ontwikkeling, tomygun, een van de sporen waarop nu aan een verbeterde batterijtechnologie wordt gewerkt.

        1.   

          @riennoppentrol kansloze trol hahaha

        2.   

          In de huidige form bestaat dat niet noppes simpel
          omdat het gewicht x vollume veel groter is .
          Je hebt een trailer nodig achter je auto om vol teladen
          met capacitors om de zelfde afstand tekunnen afleggen .
          Het voor deel van capacitors is redelijk schoon lange levens
          duur snelle lading en ontlading mogelijk geen beperking
          in laden of ontladen 100% ontladen kan .
          Als het gebruik 30 KWh is heeft men dit vermogen gewoon
          nodig dat betekend in de zelfde tijd dat er ontladen wordt
          moet er ook geladen worden en dit kan .
          Maar niet jij of een van je linkse uni wetenschappers zal
          of kan dit zien of begrijpen of ik moet dat uitleggen
          en dat is het probleem dat doe ik niet altans niet aan hun .
          Zij weten het toch veel beter en hebben na miljarden
          uitgave nu al ondekt hoe je een trippleA batterij kunt laden .

          1.   

            Tuurlijk ben ik geen expert met capacitors of een accu
            en dat hoef ik ook niet te zijn maar zij hebben wel mijn
            interesse zeker de capacitors .
            Ieder vak heeft zijn beste vak mensen en daar heb je
            gewoon respect voor .
            Mee praten over een hoop dingen kunnen er veel maar
            het echte werk wordt gedaan door je op een bepaald
            onderdeel in dat vakgebied te richten .

        3.   

          Yep al 50 jaar!

  10.   

    Je moet pas overstappen als het toegevoegde waarde heeft voor jezelf en je omgeving. Dat is bij de auto’s zeker nog niet aangetoond. Of kijken we alleen naar de buitenkant en interesseert ons het niet wat de productie en later het afvoeren voor consequenties heeft? Bij zonnepanelen ook zo’n ondergeschoven kindje. Die gaan straks massaal gedumpt worden omdat niemand de kosten van verwijdering heeft ingecalculeerd.

    1.   

      Arie B , iedere linkse mafklapper kijkt al jaren enkelt
      naar de buitenkant ,
      En of dit nu zonnepanelen zijn of windmolens je hebt
      geen 24/7 energie productie .
      Zodra het product op de markt komt die dat wel doet
      dan gaan ze pas aan opruimen denken bij links .
      En wedden dat de belasting betaler daar weer voor
      moet betalen .

  11.   

    CO2 probleem ? waarom geen berichten over geboortebeperking, over meer bomenaanplant (dus minder vernietiging van de oerwouden) , over minder veeteelt en hoe de electrische autos geproduceerd worden dus of ze per saldo bijdragen aan de beperking van de CO2 uitstoot ?

    1.   

      Dat is een simpele Joshie ,
      80% denkt met zijn dik zo het is simpeler om alle
      dieren teverbieden zij zeggen niets terug .

  12.   

    De elektrische auto is vele malen erger als een benzien of diesel auto, alleen komt de meeste schade pas achteraf als er weinig hersteld kan worden. De sukkels

    1.   

      Een dubbele hoeveelheid fijnstof stoot een electrocar uit. Waarom de auto is veel zwaarder, dus banden slijten harder en de wegen slijten en laar dat nu precies het ‘probleem’ fijnstof zijn.

  13.   

    Eindelijk gaan we dus richting echt onderzoek en de hele life-cycle, iets waar velen al jaren om vragen. Het gaat hier dus ook om de milieubelasting door de mijnen waar alle grondstoffen verkregen worden en het omzetten van erts naar staal, koper e.d., het transport e.d., kortom alle uitstoot die gepaart gaat met de totale levensloop en dan zeker die van de accu’s en de benodigde stroom om die acu’s te laden, inclusief de bouw van de extra electriciteit-centrales/zonnepanelen/windmolens, de grondstoffen daarvoor, onderhoud en ga zo maar door. Lithium is eerder op dan olie/gas maar droom vooral verder.

  14.   

    Hier wordt een open deur ingetrapt.
    Natuurlijk is een “electrische auto” schadelijker dan een “normale op fossiele brandstof lopende auto”.
    Maar de Groenen mannetjes en -vrouwtjes willen de vrijheid van de autorijders wegnemen en hen in een electrisch rijdend ding laten overstappen.
    Dan kan man het volk beter controleren en beheersen. Minder vrijheid enzo.
    U kent het nog de trick met het “olie tekort” in het verleden? Alsdan kan man a) heerlijk prijzen verhogen naar believen en b) wanneer het klootjes volk niet doet wat de regering wil dan kunnen ze de stekker eruit trekken en het land valt plat. Of de regering kan een individueel plat vallen laten, of een groep ongehoorzame burgers. Er zijn dan voldoende ingrepen voor de Overheid voor handen om U en mij te dwingen te doen wat zij wil. Vrijheid? weg. Vrede? onvrede. Democratie? dictatuur en politiestaat.

    Wanneer alle autorijders overgestapt zijn op electrisch rijden zijn zij volledig overgeleverd aan de macht van de Overheid, de Grote Bedrijven, de Banksters en Bilderbergs.
    Er ontstaan ondertussen meer en meer truuks om ons allen zoveel mogelijk vrijheid weg te nemen. Deze politiek loopt gedurende minstens honderd-vijftig jaar. En ze krijgen er geen genoeg van.
    Salut.

    Rusland is niet de vijand.

  15.   

    Zo op de foto te zien is Pieter een voorstander van energie opgewekt door de wind.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!