Subsidieprogramma’s elektrische auto complete kolder: kosten €1.700 per megaton CO2!

Dijkhoff met z'n nieuwe elektrische bak. Bron: Bart Winters / LinkedIn.
Foto: Dijkhoff met z'n nieuwe elektrische bak. Bron: Bart Winters / LinkedIn.

De Nederlandse overheid is verantwoordelijk voor tal van subsidieprogramma’s en deze lijken bij nader onderzoek meestal niet te werken. Ook nu weer een bericht over subsidieprogramma’s waar men twijfelachtige bedenken bij moet hebben. Nederland subsidieland en de hazen weten hoe te lopen om subsidies te krijgen. Jammer genoeg zijn dergelijke programma’s uitermate discriminatoir, lopen de kosten tot in de honderden miljoenen euro’s en zijn ze in het geval van elektrische auto’s helemaal niet kosteneffectief.

Terwijl een emissierecht voor 1 megaton CO2-uitstoot slechts €22,- kost betaalt de Nederlandse staat ruim €1.700 per megaton CO2-besparing door eigenaren van elektrische auto’s te subsidiëren! Naar aanleiding van Kamervragen van CDA’ers Pieter Omtzigt en Agnes Mulder aan staatssecretaris van financiën,Menno Snel, blijkt dat Nederland de komende vijf jaar ruim €700 miljoen aan subsidie kwijt is voor de elektrische auto.

Als de subsidie dan nog enigszins naar verhouding van de CO2-besparing zou worden ingeschaald dan was het allemaal niet zo’n probleem, maar wat blijkt? De kosten per bespaarde megaton CO2 zijn ongekend hoog! Dat is natuurlijk vreemd, want hoe kan het dat de regering dergelijke programma’s opzet om CO2 te besparen en hiervoor een prijs betaalt die 77 keer hoger ligt dan de huidige waarde van één megaton CO2-emissierecht?

Subsidieprogramma’s als deze lijken dan ook vooral een manier om ‘legale corruptie’ te plegen en zich te ‘vergrijpen aan de staatskas’ met het doel om een aantal belangen te behartigen en te financieren, terwijl de rest het mag betalen. Zulke programma’s zijn ook nog eens discriminatoir want veel mensen zijn financieel niet in staat een elektrische auto te kopen. Degenen die dat wel kunnen krijgen subsidie erbij! Ja, dat is zeker wel een beetje oneerlijk…

En alsof de subsidies nog niet voldoende zijn worden ook nog belastingvoordelen gestapeld. Natuurlijk zijn degenen die handig gebruikmaken van dit soort constructies het niet kwalijk te nemen, maar de kabinetten Rutte I, II en III zijn dat wel! De industrie boert goed met de subsidies en Klaas Dijkhoff (VVD) is vast blij met de subsidie voor z’n elektrische auto. En u mag dit gelag betalen, denk aan de verhoging van de BTW-belasting bijvoorbeeld.

Het artikel in Trouw schetst dus een onthutsend beeld. Zeker wanneer er nog méér elektrische auto’s bijkomen: dan lopen de kosten voor de komende vijf jaar nog verder op dan de beraamde 700 miljoen euro. Als je CO2 wilt besparen dan zijn er andere manieren om dat te doen, maar deze methode heeft er alle schijn van dat het niet kosteneffectief is. Nou ja alle schijn: het is een totale mislukking!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

15 reacties

  1.   

    Als we de diesel en de benzine nou gewoon iets duurder maken hebben we geen subsidieregeling nodig.

    Ook als we de benzine niet duurder maken zal het overigens prima gaan met de elektrische auto.

    1.   

      Als we nou gewoon eens geen subsidie geven op elektrische auto’s? Na het vorige debacle, waar (door Wiebes toegegeven) 6 miljard € door de plee is getrokken, kan het kabinet toch beter weten?

      Het gaat er niet om, om die e-auto tegen te houden, maar wel om onzinnige geldverspilling tegen te gaan.

      Bovendien kan je intussen natuurlijk veel bereiken met een behoorlijk verkeersmanagement in steden:

      Ik woon naast 040. In 1966 had die stad een groene golf ontwikkeld, op de ringweg. Werkte prima. In plaats van deze kennis verder te ontwikkelen en goede modellen van verkeersmanagement- en doorstroming te ontwikkelen hebben met name “progressieve” burgemeesters en wethouders de boel laten versloffen en de doorstroming gefrustreerd. Na decennia, waarop werkelijk alle stoplichten in 040 tegen elkaar op rood stonden is een deel van de ring weer uitgerust met een goed werkende groene golf. Verder is het huilen met de pet op.

      040 noemt zich brainport Eindhoven. En wat heeft het management van deze brainport zoal bereikt?

      – over de afgelopen decennia verspilling van miljoenen liters brandstof
      – over de afgelopen decennia een enorme extra uitstoot van uitlaatgassen
      – een gemiste commerciële kans, omdat een goed werkend verkeersmanagement een geweldig exportartikel is. Geheel in de lijn met een brainport.

      Ofwel: stimuleer elektrisch rijden zonder subsidie en richt je intussen op een forse beperking van uitstoot door een optimaal verkeersmanagement.

      Mocht je willen roepen, dat iedereen dan met de auto naar de stad komt:
      Transferia, waarvan 040 nu eindelijk 1 heeft i.c.m. beprijzen van parkeren werkt binnen dit verkeersmanagement uitstekend; elke auto die aan de rand van de stad gestald wordt draagt niet bij aan luchtvervuiling in die stad.

      Dan moet je in plaats van het zure linkse model (dwang en ellende) en Mc. Donalds-model toepassen: “dat wil jij ook!”

      1.   

        Ik ben ook geen voorstander van een subsidieregeling voor de elektrische auto. Die wordt binnen 10 jaar financieel concurrerend met de vervuilende auto. Je kunt dat break even punt wat sneller bereiken als je wat extra accijnzen op brandstof legt maar ik denk dat het tempo van de technische ontwikkeling (actieradius) en prijsstelling van de elektrische auto veel meer bepalend zal zijn.

      2.   

        van een subsidieregeling voor de elektrische auto ben ik ook geen voorstander. binnen 10 jaar wordt die financieel concurrerend met de vervuilende auto. als je wat extra accijnzen op brandstof legt, kunt je dat break even punt wat sneller bereiken maar ik denk dat het tempo van de technische ontwikkeling (actieradius) en prijsstelling van de elektrische auto veel meer bepalend zal zijn.

    2.   

      als we de benzine en de diesel nou gewoon iets duurder maken hebben we geen subsidieregeling nodig. het zal overigens prima gaan met de elektrische auto als we de benzine niet duurder maken.

    3.   

      @Rien Noppen

      Dan doet u dus precies waar u laatst nog van zei dat u dat niet wilde, namelijk de rekening neerleggen bij degene die geen elektrische auto kunnen betalen en ook niet de hogere kosten van fossiele brandatoffen aankunnen.

      Overigens, de subsidies worden opgeslokt door auto’s in de range van 80.000 tot 120.000 euro.

  2.   

    Het is zo Maart en Mei, iedere dag is er onrust en stampij in de Rutte 3 groep.
    En alle kosten gaan voor de Nederlandse burgers omhoog.
    En steeds meer mensen, ondervinden de leugens van Rutte in hun loonzakje.

    Maak in Maart en Mei korte metten met Rutte 3.

  3.   

    Net zoiets als de film industrie die uitrekent hoeveel het hen kost dat er illegaal wordt gedownload. Het zijn misgelopen inkomsten.

  4.   

    We moeten eerst nog zien of we huursubsidie krijgen nu mijn man
    in de AOW zit.

    1.   

      Raveltje:
      Huurtoeslag,aanvragen “mijn toeslagen” wel DigiD aanvragen https://digid.nl/aanvragen

  5.   

    Ik zat laatst eigenlijk iets heel doms te denken(een beetje de standaard als ik aan het denken sla)Stel dat meeste mensen elektrisch gaan rijden en overal staan van die laadpalen wat als het uitgaanspubliek dat van de stad terug naar huis er een spelltje op na gaat houden. Stekkers uit de laadpunten trekken.Dan kunnen toch hele straten s ochtends niet naar hun werk omdat de accu’s niet opgeladen zijn.

    1.   

      Waarom zouden mensen straks wel stekkers lostrekken terwijl ze nu geen spiegels er af schoppen?

      1.   

        Omdat spiegels eraftrappen (denk ik) net een iets grotere drempel is en echt schade opleverd. Hoewel er ook weleens spiegels of op andere manier schade aan auto’s word toegebracht idd niet op hele grote schaal en regelmaat. Ik zei toch dat het een domme gedachte was maar ik heb altijd in centrums gewoond en het was bij elke nieuwe auto de vraag wanneer de eerste kras of ruitenwisser werd omgebogen door een grapjas die uit de kroeg kwam.

      2.   

        waarom zouden mensen, terwijl ze nu geen spiegels er af schoppen, straks wel stekkers lostrekken?

  6.   

    Over een bepaald aantal jaren zijn er van te weinig voorkomende en dure delfstoffen als litium, cobalt en nikkel nodig voor de elektrische auto, mogelijk niet meer te winnen. Alleen door bijvoorbeeld lithium uit oude afgedane auto’ s te halen, kunnen er dan nog nieuwe vervangende auto’s komen.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!