Gemeentes Enschede en Tilburg verkopen gebruikersgegevens van eigen burgers aan ondernemers!

Al jaren is er een bepaalde angst voor bedrijven als Facebook en Google die gebruikersinformatie doorspeelt aan derden. Nu blijken niet alleen bedrijven dat te doen maar gemeentes Tilburg en Enschede hebben er óók een handje van!

Big Data levert gemeentes flink wat op! Hoewel de gemeente Tilburg in 2017 gestopt is met deze praktijken, gaat Enschede vrolijk door met het verstrekken van gebruikersgegevens van bezoeker en eigen burger, aan ondernemers. Tilburg verkocht ‘mac-adressen’ die met een beetje kennis zo naar een persoon te herleiden zijn en Enschede heeft naar eigen zeggen voortaan de informatie geanonimiseerd.

Dit geintje leverde Tilburg zo’n 17.000 euro per jaar op, maar bleek tegen de privacyregels te zijn. Een mac-adres is namelijk uniek voor ieder toestel en dus makkelijk na te gaan wie de eigenaar is. Daarom is die gemeente er mee gestopt. Enschede, waar ik zelf woon, gaat hier dus gewoon mee door, maar lijkt een iets andere constructie te hebben bedacht.

Enschede ging enige jaren geleden namelijk akkoord met een verzoek van drie winkelketens om wifi-tracking in de binnenstad toe te staan. Het wifi-tracking bedrijf CityTraffic werd hiervoor ingehuurd. Dit bedrijf leverde vervolgens gegevens aan de drie winkelketens, zodat zij konden zien of hun marketingbeleid werkte. Eind 2017 wordt ook gemeente Enschede zelf klant van CityTraffic. Niet vanwege een wens om inzicht in veiligheidsrisico’s te krijgen (want dat zou nog geoorloofd kunnen zijn), maar voor commerciële doeleinden:

“Hiermee krijgen we een beeld van de aantrekkingskracht van onze binnenstad, van de invloed van ruimtelijke veranderingen in de binnenstad en van effecten van bijvoorbeeld evenementen, promotiecampagnes en winkeltijden. De tellingen via sensoren zijn ook interessante gegevens voor ondernemers die gevestigd zijn of die zich willen vestigen in de binnenstad en voor investeerders.”

Dus nee, gemeente Enschede vangt wellicht geen geld door de directe verkoop van persoonsgegevens, maar kan wel met dergelijke gegevens  invloed hebben op de prijs die kan worden gevraagd voor een pand of vestigingslocatie, waar de gemeente zelf toch zo’n 128 miljoen euro in de portefeuille (en jaarlijks 13 miljoen aan huuropbrengsten) heeft zitten. Het komt de gemeente dan wel heel goed uit dat voor hun inzichtelijk is hoeveel mensen op welke tijden waar lopen, vooral als het bij een pand van de gemeente zelf vaak erg druk is. Mochten ze een pand willen verkopen of verhuren, dan zal toch ergens die informatie van invloed zijn geweest op de prijs, ten gunste van de gemeente.

Dat hier geld aan wordt verdiend is nog niet eens het grootste probleem. Ik heb er ontzettende twijfels bij of een gemeente wel kan overzien wat de effecten van dit soort praktijken zijn. Nu wordt de informatie namelijk nog gebruikt om bezoekersaantallen te registreren, waarmee een ondernemer kan zien of z’n marketingplan vruchten afwerpt.

Maar wie weet wat voor patronen er na een tijdje worden ontdekt en hoe ondernemers hier op in zullen gaan spelen? Zie je het al voor je? Een stel 50-jarige ambtenaren die door een jong, hip consultancy agency even de voor- en nadelen voorgeschoteld krijgen via een PowerPoint-presentatie en denken dat hier niks kwaads mee kan worden gedaan. Je hoort ze al zeggen: “Tegen die tijd ben ik toch met pensioen.”

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat nog onderzoeken of Enschede wel voldoet aan de privacywet. We zullen zien of ze zich op dat gebied in ieder geval fatsoenlijk ingedekt hebben.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

20 reacties

  1. Spaanse kok

    Rechts beleid om je vingers bij af te likken.
    Gewoon handel, geld verdienen, omzet creëren.

    1. Rien Noppen

      Zo is het, je snapt niet dat men daar op het rechtse DDS bezwaar tegen maakt.

    2. Meriadoc Brandebok

      Nederlanders zien altijd wel ergens een handeltje.

      De enigszins opportunistische handelsgeest zit ons in het bloed.

      1. Siemien

        “De enigszins opportunistische handelsgeest zit ons in het bloed.”

        Inderdaad dus Nexit, wij redden ons prima met handel tegenwoordig doet de Nederlandse regering het ook heel goed als het gaat om privacyschending, ze staan in de top 3

        1. Meriadoc Brandebok

          Juist omdat we een handelsnatie zijn is de EU zo cruciaal. We maken er deel van uit, hoofdzakelijk vanwege de handel, en aangezien men in het Noorse model niet kan meebeslissen met betrekking tot de regels, is dat een volwaardig EU-lidmaatschp.

  2. edoc431

    Ongelooflijk in welk tempo de trollen hier reageren hahahahaahahah

    1. HendrikJan

      @edoc431.

      Gek je krijgt bijna het idee, dat zij bij het introduceren van zo’n item betrokken zijn.
      Maar weet je edoc431, niets is meer te gek in deze wereld.

      Mijn advies:
      RUTTUP en NEXIT.

      1. Spaanse kok

        Oeps, ook HJ is tot het gilde der Sherlocks toegetreden.
        Allemaal super slimme vogels.
        Het wachten is op zijn maatje Sherlock worst.

        1. HendrikJan

          Is dat de derde schone onderbroek, die je deze dag aantrekt, of is het de vierde al.

    2. ZiggyStardust

      Ja he? Ze zijn nog sneller dan diarree.

      1. TD

        DDS is hun enige manier om het gefrusteerd leventje inhoud te geven!

      2. Spaanse kok

        Sneller dan anderen, door u aangeduid als diarree.

  3. Siemien

    Ja over privacy wordt niet meer gesproken..

  4. Satty

    Dit is niet verbazend.

    1. Siemien

      Jawel dat is het wel, dat jij je dikke vette islamistisch Nederlands hatende plofkop in het zand steekt betekent niet dat het niet verbazend is..

  5. marco1

    Ik zie het probleem niet. Als ondernemers mij reklame op maat willen mailen vind ik dat prima. Ik besluit uiteindelijk zelf of ik wel of niet iets aanschaf. M8sschien begrijp ik het niet helemaal wat ondernemers anders met mijn gegevens zouden kunnen doen en kom ik nu wel heel dom over. Ach ja het zij zo.

    1. Siemien

      Tuurlijk is het een probleem als men jouw privé gegeven gaat verhandelen, die zijn immers van jouw, de leugen reclame op maat is een gotspe..

      1. marco1

        Ok dan kwam ik dus heel dom over maar dat zal vast vaker gebeuren.

        1. Spaanse kok

          Valt best wel mee Marco

  6. NoDoubt

    De mond vol over integriteit, want medewerkers worden jaarlijks door de overheid gewezen op integriteit. Maar in de top spelen ze met een dubbele moraal. Een gevangenisstraf en ontslag is het minste wat deze mensen zouden moeten krijgen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.