4 Mei verloedert en Notre Dame blijft overeind: over het bindmiddel van een samenleving

13086801_236025876765132_2035545771634053244_o
Foto: Crista protesteerde in 2016 tegen de twee minuten stilte om wat zij zag als 'de stilte over hedendaags fascisme'

In Trouw valt het verhaal van Nederlandse sergeant Emiel Garstenveld mij op. Hij merkt op dat 4 mei haar betekenis begint te verliezen en wil hier graag wat aan doen. Daarom loopt hij van de stranden in Normandië naar Arnhem, waar hij op 4 mei hoopt aan te komen.

Het bericht ‘Geen 4 mei voor mij’ stak de sergeant. Er is namelijk een generatie aan het opgroeien die de betekenis, en daarmee de waarde van dat moment stilte op die dag om 20:00 uur, niet meer kent. Volgens mij is dit onderdeel van een bredere discussie die, mede door de brand van de Notre Dame, is aangewakkerd.

Bij de Notre Dame steekt het sommigen dat er in no-time honderden miljoenen konden worden opgehaald voor de restauratie van dat monument, terwijl, zo gaat hun argument, er honger en armoede heerst in de wereld. Dat de Notre Dame voor velen méér is dan ‘zomaar een gebouw’ en zij andere prioriteiten hebben dan honger en armoede de wereld uit te helpen, gaat er bij die eerste groep niet in. De Notre Dame staat symbool voor iets, namelijk een connectie van een volk met haar geschiedenis.

4 Mei dient een soortgelijke functie. Het dient als symbool voor het omslagpunt van tirannie naar vrijheid, van dictatuur terug naar democratie. En van het moment waarop leed, opofferingen, pijn en verdriet zich eindelijk terugbetaalden: dat het allemaal niet voor niets blijkt te zijn geweest.

En hoewel de Notre Dame materiële schade heeft opgelopen, loopt 4 mei al jaren immateriële schade op. Door discussies over wat precies zou moeten worden herdacht, of Duitse soldaten daar bijvoorbeeld ook bij horen of dat het om álle oorlogsslachtoffers zou moeten gaan. De eens zo krachtige en verbindende boodschap die die dag met zich meedroeg, raakt verwaterd.

Het lijkt mij dan ook Sisyphus-arbeid wat de sergeant probeert. Als we het als samenleving niet eens kunnen worden over wat 4 mei zou moeten betekenen, betekent het uiteindelijk niets meer. Er zullen zat mensen zijn die zeggen dat het voor iedereen wat anders kan betekenen, zelf geloof ik daar niet in. De ene groep probeert het bezoek aan Duitse graven te boycotten, de ander probeert er gesneuvelde militairen van andere oorlogen aan toe te voegen, weer een ander probeert Marokkanen in het 4 mei-verhaal te injecteren en sommigen spreken zelfs de wens uit van een universalistisch symbool ‘om leed mee te herdenken’.

Het zijn dit soort discussies die blootleggen waarom identiteit, ‘oikofobie’, cultuur en beschaving weer hun intrede hebben gemaakt in het politiek discours. Deze discussies laten zien waarom het zo moeilijk is om in een zogenaamde multiculturele samenleving een degelijk fundament neer te leggen. Het laat zien dat er, vroeg of laat, verschillen in visie ontstaan over fundamentele aspecten van een identiteit, waardoor een samenleving juist uit elkaar splijt. In Frankrijk is dat vanwege een materialistische drang naar gelijkheid tegenover een diep geworteld gevoel van historische binding. In Nederland is dat vanwege een relativistische kijk op cultuur, óók namens gelijkheid, tegenover een groep die daar exclusiever in is en dergelijke symbolen dus als ‘iets van ons’ beschouwt.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

43 reacties

  1.   

    “waarom het zo moeilijk is om in een zogenaamde multiculturele samenleving een degelijk fundament neer te leggen.”

    Je vraagt je af hoe de Amerikanen dat toch deden, Misschien wel door de multiculturaliteit niet te problematiseren maar trots als handelsmerk te zien.

    1.   

      Appels peren

    2.   

      De multiculturele samenleving in Afrika blijkt ook niet zo’n succes.

      1.   

        Jullie blijven voeren, negeren is het beste..

        #script

        1.   

          Het woord neger is hier niet op zijn plaats vind ik.

          1.   

            Het woord négeren is precies gepast hier hansje pansje

    3.   

      Want we zien in de vs ook totaal geen spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen…

      Echt Rien, wat ben je toch weer ontzettend dom.

    4.   

      @ Rien Noppen

      Helaas gaat dat vaak niet meer op in de VS. Kijk maar eens wat senator Omar heeft gezegd afgelopen weken.

      Kijk eens in New York hoeveel verschillende wijken zij hebben: Koreaanse wijk, Cubaanse wijk, Mexicaanse wijk, Joodse wijk welke in botsing ligt met de Afro-Amerikanen in dezelfde buurt, Chinatown, enzovoorts.

      Ook daar zijn grote problemen, velen die geen of nauwelijks Engels spreken en net zovelen die ook een hekel aan de VS krijgen, zoals Omar.

      Vroeger was het trots in de VS, maar helaas is de verdeeldheid daar enorm en heb je ook plaatsen waar vooral Arabieren neerstreken en het samenleven erg lastig is in die plaats, zoals Dearborn in Michigan.

      Zolang veel Turken, Marokkanen en anderen zich weigeren Nederlander te noemen, zal het heel lastig worden een gezamenlijk fundament te leggen. Ik heb vele gesproken en hoor steeds dezelfde verhalen: jullie hebben dit vroeger fout gedaan, de kruistochten, Irak, enzovoorts, enzovoorts. Maar zij vergeten dat was de WWII niet gewonnen, dan hadden zij hier ook nooit en te nimmer kunnen wonen. Dus het gaat hen wel degelijk aan 4 mei! Maar ik herinner me nog al te goed de verstoringen van Marokkaanse jongens met de dodenherdenking, waar zij rotzooi trapten tijdens de herdenkingen en later met de kransen gingen voetballen. Zoiets doet pijn aan mijn hart!

      Ik wou dat ik een oplossing had, dat we ieder zijn ruimte gunnen en dat zij ons de ruimte gunnen, maar samen staan voor Nederland en voor de democratie.

      1.   

        Wij Nederlanders hebben Wo2 niet gewonnen… Wij zijn ‘bevrijd’.

  2.   

    Wat mij steekt zijn die linkse jankerds die klagen over mensen met geld die hun eigen geld weggeven. Dat geld levert een hoop nieuwe werkgelegenheid op, zorgt voor verbroedering.. Ah daar zit het em natuurlijk in, een nationalistisch symbool, iets uit onze geschiedenis. Fout fout fout natuurlijk!
    Maar wel zwijgen over dat volgevreten zwijn Frans Timmermans, die achter het verhuiscircus van de EU staat, wat de Europese belastingbetaler 200 miljoen euro per jaar kost. In 5 jaar tijd, zo lang gaat de heropbouw van de notre dame duren, dus ook 1 miljard euro die aan armoedebestrijding uitgegeven kan worden. Van mijn part aan zielige afrikaantjes, als het maar niet weggegooid wordt dmv een verhuiscircus om macron te vriend te houden. Wel grappig trouwens dat de PvdA tegen dit verhuiscircus is. Maar schwanz Timmerfrans waant zich al de nieuwe keizer van Europa, en zag dat het goed was.

  3.   

    Andermans geld uitgeven is eenvoudiger dan de eigen beurs trekken!
    Overigens heeft het overgrote deel van de “hongerende” wereld nog wel de verbazingwekkende kracht om aan de lopende band kinderen te verwekken en elkaar af te slachten!

  4.   

    4 mei gaat voorbij. Nieuwe geschillen zullen eerst beslecht moeten worden, zodat de nieuwe generatie een nieuwe dodenherdenking te vieren heeft.

  5.   

    1 Waar ik mij aan irriteer! dat zijn die nieuwe generatie kindertjes,(die hoofdzakelijk aan zichzelf denken) die het respect niet op kunnen brengen voor mijn cultuur om 4 mei te vieren..

    2 culturele b*llsh*t vind men belangrijker dan mensen….

    1.   

      Wat een arrogante rebelse rotkop op die foto, nog allochtoon ook..

    2.   

      @ Siem

      Voor mij geldt dat mensen de cultuur bepalen in de zin van dezelfde geschiedenis, gedachtegoed, samenhorigheid, geloof etc. Dus als je niet in de Nederlandse cultuur past, blijf dan weg. 4 mei is voor mij heilig, maar helaas denken anderen daar anders over. Niets van de geschiedenis geleerd..? Dan herhaalt de geschiedenis zich. Blijkbaar is dat dus nodig.

      1.   

        U voert de meest hardnekkige forumtrol.
        Negeren is beter.
        #negeer#Siemien#dik#lugar#Capo

        1.   

          Waarom niet Belgische kok? Wat een mop… moehaha

        2.   

          U bedoelt natuurlijk Noppen?

      2.   

        @SF ik vind het schandalig dat dit gebeurt, buiten het feit dat men ouderen, die hun leven hebben gegeven, en keihard gevochten hebben voor mijn cultuur, respectloos worden behandeld..
        Dit soort minderheden moet je aanpakken, probleem in Nederland is dat we elkaar niet meer aanspreken neeee, we laten het allemaal gebeuren onder het mom, “wie ben jij om te zeggen dat ik…………..”

    3.   

      @Siemien: Een schreeuwende minderheid, die moet je natuurlijk vooral een minderheid laten blijven.

  6.   

    4 mei: Dodenherdenking. Dat was een indrukwekkende en emotionele gebeurtenis. De saamhorigheid van het Nederlands volk kwam tot uitdrukking. Dan beginnen een paar raddraaiers zich te roeren. Het moet anders. In plaats van een eigen herdenking te houden gaan ze de herdenking van anderen ‘vertrappen’. Omdat die herdenking anders moet. Onverdraagzaam volk is er binnengehaald. Onverdraagzaamheid is geslopen in de opvoeding van onze jeugd. VVD, PvdA en CDA stonden erbij en keken ernaar.
    #stemzeweg.

    1.   

      #stemzeweg

    2.   

      “Dan beginnen een paar raddraaiers zich te roeren”

      Allochtonen onvolwassen minderjarige kindertjes bedoel je, die zogenaamd een eigen mening denken te moeten hebben..

      1.   

        Siemien: je hebt gelijk. Het is beter man en paard te benoemen. Overigens verschuilen de werkelijke onruststokers zich vaak achter gemakkelijk te beïnvloeden idioten die belangrijk willen doen. Dat maakt de bestrijding extra lastig.

  7.   

    Tegen het jaar 1200 was de paus in het grootste deel van Europa oppermachtig geworden wat leidde tot de bouw van heel veel kerken en kloosters. Ook maatregelen, die de politieke macht moesten versterken, volgden. Veel graafschappen werden omgezet tot wereldlijke bisdommen en er werden allerlei contracten afgesloten met steden om in hun regio de christelijke godsdienst overeind te houden. Zo werd bijvoorbeeld Groningen een stadstaat, die voortdurend overhoop lag met haar omgeving. De bisschop in Utrecht benoemde een broer tot prefect (bestuurder met mandaat van de bisschop) in Groningen, en een andere broer tot prefect in Coevorden. De afstammelingen opvolgers van de broer in Coevorden verzetten zich in de praktijk veelal tegen de kerk. Die in Groningen werden door een stadsbestuur afgezet maar de stad maakte wel volop misbruik van haar versterkte macht, die uiteindelijk door knechting een hele regio achterop bracht.
    Frankrijk heeft een geheel aan Nederland tegengestelde wordingsgeschiedenis. Frankrijk is groot geworden door agressieve gebiedsuitbreidingen gebaseerd op contract met het Vaticaan. Dat heeft Frankrijk altijd beheerst tot de Franse revolutie. Napoleon sloot evenwel een nieuw contract met het Vaticaan af. Daarvan werd heel Europa de dupe.

  8.   

    Camus vergeleek de Sisyphus-arbeid met het dagelijkse werk van heden, dat inzicht werkte volgens hem geestelijk bevrijdend.
    Het herdenken, overdenken moet vervangen omdat het aandacht vraagt voor offers en onbaatzuchtigheid en bovendien het gevaar van eenheid en eensgezindheid oproept.
    Dat werkt niet in het voordeel van de narcisten die met de grote afbraak bezig zijn.

  9.   

    Nederland verloederd.?
    Inderdaad dit Nederland is een keiverrot land geworden.
    Kijk vandaag even in het AD, (filmpje) BLANK meisje tegen haar hoofd geschopt en bestolen in het Zuiderpark.
    De daders waren getint en van het vrouwelijke geslacht.
    Dit is Nederland anno 2019.

    1.   

      Ja en er zijn dus mensen die vinden dat de grenzen nog te dicht zijn en dat de multiculti is gelukt

  10.   

    Cultuur is wat mensen aan elkaar overdragen en leren. Zal dus altijd veranderen.

    1.   

      Barbarisme is cultuur die we kunnen missen als kiespijn.

    2.   

      @ Haha

      Dat cultuur veranderd, daar is niets mis mee. Maar je eigen cultuur willen behouden en vieren is ook niets mis mee.

  11.   

    Is het scheiden van witte en gekleurde was voor het de wasmachine ingaat ook discriminatie?
    Wat denken jullie, want ik heb er vannacht niet van geslapen.

    1.   

      @Diederik van Walsum

      Als je geen roze onderbroek wil is het verstandig te scheiden.

  12.   

    4 mei, dodenherdenking gaat voornamelijk over de holocaust, de vernietiging van het joodse volk. Daarom moet elke school verplicht worden om onderwezen te worden in de 2e WO. Dat die activisten niet eens in staat zijn om 2 minuten van het hele jaar in acht te nemen zijn het schuim van onze maatschappij. Te verwend, ze hebben alles gekregen, de vrijheid, eten, rust. Daarom zijn ze zo decadent geworden.

    1.   

      “4 mei, dodenherdenking gaat voornamelijk over de holocaust, de vernietiging van het joodse volk.”

      Zo zie je maar weer.
      Voor mij is de dodenherdenking niet voornamelijk over de holocaust.
      Ik herdenk voornamelijk alle gesneuvelde militairen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en alle burgerslachtoffers van de tweede wereldoorlog.
      Dat is voor mij de essentie van 4 mei.

  13.   

    De tijd is rijp voor het oprichten van burgerwachten,van het huidige politieapparaat met gebrekkige middelen,niet schiet instructies en structueel te laat komen opdagen,is niets te verwachten.

  14.   

    Sommigen krijgen er hier niet genoeg van om de trollen te voeren .
    Die waren waarschijnlijk op school ook al heel moeilijk wat bij te brengen .

  15.   

    Marokkanen vochten niet in Zeeland
    KEES VAN OOSTEN 5 MEI 2010 POLITIEK
    Marokkanen gaven hun leven voor de verdediging van Nederland, kwam een paar jaar geleden in het nieuws. Velen waren blij met dit plotselinge gedeelde verleden. Maar het klopt niet. Marokkanen hebben hier in de meidagen van 1940 geen schot gelost. Deconstructie van een mythe.

    Tot drie jaar geleden was de herdenking van de Franse soldaten die in de meidagen van 1940 stierven in Zeeland, een Frans-Nederlandse aangelegenheid. Elk jaar, op 19 mei, vond een sobere plechtigheid plaats op de Franse militaire begraafplaats van Kapelle. Daar herdachten de aanwezigen dat 84 Franse militairen in die roerige dagen tevergeefs de linies verdedigden die verlaten waren door Nederlandse soldaten. De Fransen waren hun bondgenoot te hulp geschoten na de Duitse inval. Maar tegen de Duitse overmacht waren zij niet opgewassen.
    Sinds 2008 wordt een derde volkslied gespeeld tijdens de plechtigheid, de Hymne Chérifien, en gaat een derde vlag halfstok, de Marokkaanse. Op verzoek van de Marokkaanse regering worden ook de Marokkaanse soldaten herdacht die dienden in het Franse leger, en die hun leven lieten voor Nederland. Op de begraafplaats liggen 22 van de in totaal 24 Noord-Afrikaanse en Arabische militairen begraven die in Nederland aanspoelden.
    Die aandacht voor Marokkaanse inzet in de Tweede Wereldoorlog is grotendeels op het conto te schrijven van Mohamed Achahboun. “Ik heb me er vanaf 1985 voor ingezet,” vertelt de 58-jarige gewezen Marokkaanse welzijnswerker. “Ik wil het beeld veranderen dat Marokkanen stelen en rotzooi maken. Dat is niet correct. Marokkaanse soldaten hebben in de meidagen van 1940 in Zeeland zij aan zij met de Fransen gevochten tegen de nazi’s.” Na Achahbouns ontdekking ging er een wereld voor hem open, zegt hij. “Mijn landgenoten hebben op Nederlandse bodem hun leven gegeven in de strijd tegen het fascisme. Dat ontroert me. Nederland en Marokko hebben een gezamenlijke geschiedenis.”

    1.   

      Marocchinate

      Marocchinate is een Italiaans synoniem voor massa-verkrachting. Vrij vertaald betekent deze term “gemarokkaniseerde vrouw” en verwijst naar de massaverkrachtingen door Marokkaanse soldaten na afloop van de slag om Monte Cassino.

      Achtergrond

      De Goumiers waren Marokkaanse troepen die deel uitmaakten van het Frans Koloniale leger. In mei 1944 werden deze eenheden als hulptroepen ingezet tegen de Duitse troepen tijdens de slag om Monte Cassino. Op 18 mei 1944 werd door de Geallieerden een doorbraak geforceerd bij Monte Cassino. Die nacht zwermden duizenden Goumiers en andere koloniale troepen uit over de omringende heuvels. Moordend en verkrachtend trokken de soldaten van dorp naar dorp. Mannen die hun dochters en vrouwen probeerden te verdedigen werden ter plaatse doodgeschoten. Meer dan 2000 vrouwen in de leeftijd van 11 tot 86 werden vaak meermalen verkracht.

      Vandaag de dag staat in Castro dei Volsci het monument “Mamma Ciociara” ter nagedachtenis aan deze oorlogsmisdaad. In 1960 ontving Sophia Loren een Oscar voor haar rol in de film La ciociara, die is gebaseerd op deze gebeurtenissen.

  16.   

    4 mei moet nooit haar bekentenis verliezen. Niet alleen was WW 2 voor ieder Nederlander de aller trieste mogelijk ervaring. Maar vooral in deze tijd is dit dag zeer belangrijk. Het laat zien hoe mensen voelen over het snel groeiende racisme, van extreem-rechts groeperingen. Fijn is het dat ook kinderen deel nemen aan dit belangrijke herdenkingsdag. Toen ik opgroeide in Canada, was er, en is nog steeds 11 november
    Rememberance Day, om alle gevallen soldaten van WW Een en Twee te herdenken. Onder de verzamelden burgers bij de kransenlegging waren ook vele immigranten die familie hebben verloren. Daarom is oorlog-herdenking belangrijk. Ook is het een oproep voor vrede. Vele zwaar getroffen steden in Nederland, zullen altijd 4 mei
    herdenken. Ook moet er altijd Veteranen Dag blijven.

  17.   

    De extremistische zich hier uitende of anders onbeholpen christelijke Rosasolis moet ook een duit in het zakje doen. Welk zakje? Dat van de vijanden van onze vrijheid, die hier is bevochten en vreselijk veel slachtoffers met zich heeft gebracht. Heel wat meer dan de officiële cijfers. Ook nog lang na de oorlog. Zelfs nu nog, dat mensen die in het laatst van de oorlog of de jaren er na zijn geboren en de laatste jaren zijn overleden, indertijd definitieve schade hebben opgelopen.
    Ik wijs er op dat als de communisten in Nederland dus in West Europa hadden gewonnen er hier enkele honderdduizenden van onze democratisch ingesteld potentiële bestuurders zouden zijn afgemaakt. Die de communisten als anti communistisch zagen. Dan vergelijk ik met wat aan gruwelen dadelijk aan het einde van de oorlog en de eerste jaren na de oorlog in Oost Europa is gebeurd. Nog afgezien van de genocides, die na de oorlog in het Oosten plaats vonden. Miljoenen zijn daar nog na de oorlog afgemaakt.
    Ik wijs er ook op, dat na de ondergang van het dagblad De Waarheid veel journalisten van dat blad een baan kregen bij het dagblad Trouw. Trouw heeft zich besmet. Een groot deel van de Nederlanders ook. Met het communisme. Tot in deze tijd.

  18.   

    Nederlandse taal is moeilijk. Voor mij. Ik schreef “Die de communisten als anti communisten zagen.” Dat is een slechte zin want hieruit kun je twee heel verschillende, tegengestelde bedoelingen op maken. Ik bedoel uiteraard dat de communisten mensen in grote getale direct na de oorlog hebben afgemaakt.

    1.   

      @Bes Tolen. Fijn is het dat je toegeeft dat ook jij heb het soms moeilijk met de taal.
      Kan je voorstellen hoe het was voor mij toen ik als student vocale muziek, behalve mijn
      moeder taal Engels, Frans, Duits, en Italiaans moet studeren. En later Nederlands.
      Bent u werkelijk zo briljant als je voordoet?

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!