Dieselrijder met uitsterven bedreigd: milieuzones vanaf 2020 toegestaan

milieuzone-aanduiding-verkeersbord-utrecht-rotterdam-amsterdam_780
Foto: Milieuzone aanduidingsbord via radar.avrotros.nl

Dieselrijders, opgelet! Vanaf 1 januari 2020 kan u te maken krijgen met milieuzones. Het kabinet heeft zojuist toegestaan dat gemeentes dergelijke zones vanaf volgend jaar in mogen voeren. Dat meldt de Telegraaf.

Linkse partijen hebben vandaag wat te vieren. Ondanks dat benzineauto’s worden ontzien, zijn automobilisten met een dieselauto mogelijk zwáár de pineut. Gemeentes mogen vanaf het jaar 2020 een milieuzone invoeren die het verbiedt dat dieselauto’s van 15 of 20 jaar (en ouder) het gebied nog langer mogen betreden. Vanaf 2025 zouden de regels nog strenger worden door de toegestane bouwjaren van auto’s verder bij te stellen.

De reden dat het kabinet dit invoert is tweeledig. Enerzijds vinden zij het, als onderdeel van gezondheidsbeleid, belangrijk om dieselauto’s steeds meer te weren. Dieselauto’s stoten weliswaar minder CO2 uit, zij vervuilen de lucht wel meer dan benzineauto’s.

Anderzijds is het een kwestie van harmonisatie omdat diverse gemeentes hun eigen zones, systemen en borden zijn gaan ontwikkelen. Het kabinet wil dat alle gemeentes die een milieuzone hebben of willen gaan invoeren, dezelfde borden en regels gaan hanteren.

Deze maatregel kan dus wel eens flink effect gaan hebben op de verkoop van diesels. Ook is het nog maar de vraag of elke gemeente met een milieuzone-ambitie ook daadwerkelijke noodzaak heeft voor zo’n maatregel. Voor de Randstad is het wellicht meer van belang dan hier bij mij in Twente.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

26 reacties

  1.   

    Dit is nu net één van die idiote ideetjes die uit een ziek links brein ontsproten zijn,
    waar FvD een eind aan gaat maken.

    Stem tegen links,
    Stem ook in mei op FvD!

    1.   

      Het is eigenlijk een maatregel die op ieder milieu van toepassing
      zou moeten zijn en ouder dan 14 jaar geen toegang .
      Turks milieu
      Marok milieu
      Oost milieu
      Gay milieu
      Links milieu .
      We komen er wel zonder discriminatie !

  2.   

    ”Deze maatregel kan dus wel eens flink effect gaan hebben op de verkoop van diesels.”

    Verkoop dieselauto loopt al jaren terug en tweedehands raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
    Heeft volgens mij niets met die maatregelen te maken.

    Benzineauto’s zijn nu qua verbruik bijna net zo zuinig als de diesel

    1.   

      Ze hebben altijd net zo veel gebruikt.
      Alleen de prijs per liter lag vele male lager.

      1.   

        @Hh
        Dat is een Baudet uitspraak.

  3.   

    En ondertussen bouwen de Chinezen in Griekenland de grootste steenkolencentrale en vliegen er steeds meer vliegtuigen.

  4.   

    Terecht, weg met die stinkende diesels uit de binnenstad.

    1.   

      Het is voor de wereld en de stad inderdaad beter als vervuilende diesels geweerd worden.

      Het is sowieso beter als we matigen, consuminderen en beseffen waarmee we bezig zijn. Met het ontwaken van bewustzijn gaan we een andere positie innemen.

    2.   

      Mensen moeten veel vaker gaan lopen of de fiets pakken. Veel beter voor de gezondheid, stress, drukte in de stand, enzovoorts.

      We worden allemaal te dik, hebben steeds vaker COPD, hebben allemaal korte lontjes in die auto’s, veel minder contact met anderen.

      Dus reden te over om de auto te laten staan, zeker voor kleine stukjes tot 2 km.

  5.   

    Beter gewoon stinkende wagens van de weg halen door een keuring ter plekke en meteen vernietigen. Maar ja, daar moet je wel handhavers voor hebben.

    1.   

      Maar dan ook alle auto’s met een buitenlands kenteken korte metten maken !!!

    2.   

      Die zijn er niet, wel voor Nederlandse diesels, die moeten schoon zijn maar zodra een Oostblok trucker komt lossen in Rotterdam vervallen de milieuregels : https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4123476/oude-oostblok-trucks-ongestraft-langs-cameras-milieuzones

      Hypocriet tot op ‘t bot, de EU milieuregels zijn een farce waarmee Nederlandse bedrijven de dupe zijn.

  6.   

    Jaaaa, alles elektrisch, totdat er ééntje in de fik staat, dan mag je de hele straat ontruimen, en ook de hele wijk, voor een dag of 2.

    1.   

      Ben ook benieuwd hoe al die accu’s en magnetisme van elektromotor onze gezondheid beïnvloeden.

      Over mobieltjes en straling komen ook steeds meer twijfels, maar een triljarden industrie zal niet snel een predicaat ‘ongezond’ krijgen.

      1.   

        Alle Europese dieselauto’s worden geëxporteerd naar Afrikaanse landen,waar ze nog vele jaren verder kunnen rijden!

        1.   

          Dat denk ik ook.

        2.   

          @Tman: Bovendien is Afrika 700(!) keer groter dan Nederland.

      2.   

        De negatieve gezondheidsschade van vervuilende auto’s zijn al toereikend in kaart gebracht. De gevaren van elektrische auto’s zijn nog niet helder gebleken, maar uiteraard dienen we altoos waakzaam te zijn.

        1.   

          Er zijn in de nabijheid van hoogspanningsmasten een verhoogd aantal gevallen van leukemie vastgesteld. Binnen een bepaald aantal meters van een hoogspanningsmast mogen geloof ik geen woningen meer gebouwd worden. Was een groot ding een jaar of 10 geleden. Weet niet wat er uiteindelijk van waar is. Hoop dat het meevalt met de negatieve gevolgen voor de gezondheid van nieuwe technieken en energiebronnen.

      3.   

        We leven anno 2019 in een prachtige magnetron, dat is ook één van de redenen waarvoor tabak aangepakt is, de ene maakt plaats voor de ander.

  7.   

    https://youtu.be/UNGUeKOStZE

    Als je dit al krijgt met een fiets…succes grote stad.

  8.   

    Ik zie dat de meeste reaguurders hier de noodzaak onderstrepen om vervuilende diesels te weren.

    Het klimaatbewustzijn neemt met de dag toe.

    1.   

      Alles wat jij doet in jouw leven heeft een negatieve bijdrage aan het milieu, wat ik doe trouwens ook. Maar zonder diesel kunnen we op dit moment nog niet. Zonder diesel zul je je aardappelen en asperges zelf uit het veld moeten gaan trekken, zelf een hengeltje uit gaan gooien in de Noordzee, en zelf je huis moeten bouwen met zelf gemaakte en aangevoerde bouwmaterialen. En dan zijn er ook nog steeds treinen die op diesel rijden. Het is gewoon niet zo simpel als je denkt. Omschakeling naar schonere energiebronnen, ja, maar niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.
      Rien, ik hen ook voor een energietransitie, en vooral voor een beter milieu ( veel dringender), maar ik ben niet voor paniekmaatregelen, klimaatpopulisme. Warmtepompen zijn weggegooid geld, windmolens verouderde techniek, en vaak onwenselijk. Er moet geïnvesteerd worden in nieuwe technieken die ons echt naar de toekomst brengen, niet in technieken die de vriendjes van D’66 spekken en uiteindelijk voor het klimaat en technologische ontwikkeling niets opleveren.

      1.   

        @ ZiggyStardust,

        Geloof die beleidsmakers maar niet, regeringen op deze wereld zijn verslaafd aan olie-opcenten, de nieuwe technologie zit in de aardkorst maar dat wil nog niet doordringen. Elke kilometer diepte stijgt de temperatuur met 30 graden, dus we kunnen prachtige buizen/tunnels bouwen in de horizontale lijn maar verticaal wil dat maar niet. Onze Aarde zelf is een energiebron, maar eerst moet die Opec-rommel er uit, en dat kan voor olie-exporterende landen flink nadelig uitpakken.

    2.   

      Zeg dat maar tegen Rotterdam, 35 miljoen containers per jaar, elke container 1 vrachtwagen, het klimaatbewustzijn neemt met de dag af.

  9.   

    Ze worden alleen maar geweerd in de linkse gemeenten en in de centra zo een vaart zal het niet lopen en in de toekomst gaat en hier in Nederland een andere wind waaien. Dus geen zorgen beste dieselrijders zou ik zeggen.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!