Belastingparadijs - Multinationals geven Kamerleden ervan langs: 'Wij houden ons aan wetten die jullie hebben gemaakt'

Geen categoriemei 31 2019, 17:00
In een rapportage van een hoorzitting, tussen Tweede Kamerleden en topbestuurders van multinationals, werd even héél duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit wat belastingontwijking betreft. 'Wij houden ons aan wetten die jullie hebben gemaakt', is de boodschap. Via de Volkskrant.
Het is inmiddels een bekend riedeltje: Grote multinationals zouden op grote schaal belasting ontwijken, het kabinet is kapot gelobbyd en dient 'het grootkapitaal', als je dergelijke bedrijven gaat belasten dan vertrekken ze. Dat kost banen en binnen de kortste keren staat heel Nederland in de fik. Kortom: één groot drama.
Wat Shell, AkzoNobel, VNO-NCW, Philips etc. betreft, ligt de fout niet bij hen maar hebben Kamerleden gewoon steken laten vallen. 'Dan had je maar betere wetten moeten verzinnen.' Er is volgens de topbestuurders niets mis met de handelswijze, want ze maken uitsluitend gebruik van bestaande regels en uitzonderingen.
Daar wordt natuurlijk wel even fijntjes bij verteld dat, mochten Kamerleden nou op het idee komen om de regels aan te scherpen, dan 'zullen de mensen die jullie vertegenwoordigen daar de consequenties van moeten aanvaarden,' aldus Alan McLean van Shell. Daarmee impliceert hij dat Shell de koffers pakt, een middelvinger naar de Nederlandse bevolking geeft en voor-Shell-werkend Nederland op straat zet. De Kamerleden waren echter niet onder de indruk van deze vorm van chantage.
En weet je wat? Laat Kamerleden die regels maar aanscherpen, call the bluff. Daar kun je qua argumentatie namelijk niet omheen. Moralistisch gejank zet nu eenmaal geen zoden aan de dijk als ze binnen de wettelijke kaders zijn gebleven. Als al die bedrijven inderdaad vertrekken, geeft dat in één klap zo'n gigantische golf aan slechte PR, dat kunnen ze zich niet veroorloven. De impact die dat gaat hebben kost hoe dan ook meer dan die peulenschil aan belasting waar ze zich nu zo druk om maken. Helemaal als er ook nog allerlei rechtszaken volgen en de marketingafdeling overuren moet gaan draaien om gezichtsverlies en een slecht imago weer terug te draaien.
Wil je de Europese markt blijven bedienen en grootschalig goederentransport op peil blijven houden? Dan zul je toch echt de Nederlandse infrastructuur en met name de Rotterdamse haven nodig hebben. Er is vast wel een manier om daar alsnog geld voor te vangen als Nederland zijnde. En anders blijf je gewoon extra kwaliteitscontroles uitvoeren op producten van die multinationals, kijken hoe lang ze dat tolereren.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten