“Compleet bezopen!” – VVD, CDA en PVV keren zich tegen plannen auto-hatende ‘Tesla-elite’ Amsterdam

In de Tweede Kamer schopte men toch even flink tegen de plannen van gemeentebestuur Amsterdam om de stad emissievrij te maken. Kabinetspartijen VVD en CDA, maar ook de PVV, hekelen deze ‘Tesla-elite’, zoals Wilders de voorstanders van deze plannen noemt.

De linkies-op-steroïden in Amsterdam willen benzine- en dieselauto’s per 2030 uit de stad hebben. Middels uitbreiding van milieuzones wil men de auto’s binnen een tijdsbestek van zo’n elf jaar, steeds verder uit de stad drukken. Daar schrapen de coalitiepartijen de keel voor: “Het moet niet zo zijn dat iedere stad zelf gaat bepalen,” zegt CDA-Kamerlid Von Martels. Bij de VVD is datgene wat hun tegen de borst stoot meer het feit dat het er nu op lijkt dat Amsterdam behoorlijk af gaat wijken van milieuzones zoals deze in andere gemeenten zijn opgesteld.

PVV-leider Wilders draait er niet omheen en laat zien wat er echt aan de hand is: “Vanaf 2030 is Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66.” En mag de rest van de burgers voor deze subsidies opdraaien.

Het verbaast dan ook niemand dat GroenLinks hier wel een hard, groen stengeltje van krijgt omdat, zo zeggen zij: “Amsterdam een heel duidelijk doel stelt.” Daar voegen ze nog doodleuk aan toe dat elektrische auto’s hierdoor op den duur voor iedereen een optie gaan worden. Want terwijl je gaat betalen voor subsidie richting rijke GroenLinks- en D66-stemmers, hou je natuurlijk nog genoeg over om er zelf ook één aan te kunnen schaffen.

GroenLinks ziet daar geen problemen in, want die gaan gewoon de verborgen potten goud, waarvan we allemaal weten dat bedrijven die hebben, extra belasten. Zo krijgt iedereen straks een Tesla. En als bedrijven dan dreigen te vertrekken, gaan we er gewoon met morele verhevenheid afkeurend naar wijzen terwijl ze ons uitzwaaien! 1-0 Voor een groen Nederland…


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

77 reacties

  1. poldi

    Dit maniakale voorstel geeft aan met wat voor totalitair socialistisch bewind onze hoofdstad te maken heeft, compleet losgezongen van de realiteit komen ze met deze (ook in praktische zin) onhaalbare grap op de proppen.
    Het voorstel om alle benzine en diesel auto’s te weren uit de stad druist in tegen alle vrijheidsprincipes. Als benzineauto bezitter, welke gewoon door het RDW is goedgekeurd, betaal ik wegenbelasting, van deze wegenbelasting worden ook de wegen in Amsterdam betaald. Ik snap hierom niet hoe een besluit als dit überhaupt genomen kan worden.
    Ik mag hopen dat Den Haag hier een keer haar tanden gaat laten zien richting de republiek Amsterdam.

  2. edoc431

    Het is al vaker gezegd koppel Amsterdam los van Nederland, kijken hoe dat gaat aflopen .

  3. poldi

    Ergens een goed idee om de plannen van dat communistische groen linkse zooitje met aan het hoofd Femke Halalsema in Amsterdam uit te proberen.
    Zo kan de rest van Nederland zien, wat hun te wachten staat als men op deze losgezongen linkse activisten en klimaatneuroten blijft stemmen.

  4. edoc431

    Ik zeg maak Oele de hoofdstad … lol

    1. tomygun

      edoc, de hoofdstad van Noord Holland is Haarlem
      en laat dit Amsterdamned nu in Noord Holland liggen!
      Het klein Venezuela aan het ij is niet iets om trots op
      te zijn daarom hebben zij de nick Amsterdrammers .

  5. Heinz

    Noorwegen is al veel verder. Trouw heeft de plannen die Amsterdam heeft goed uitgelegd. En het gaat gewoon door. Geen ontkomen aan. Je lease autoperiode uitrijden en je hebt geen onverkoopbare auto als Amsterdammer. Goed bezig daaro.

  6. Politiek Profeet

    De amsterdammer bestaat allang niet meer, de echte jordanesen zitten in Almere, Lelystad en verder in de polder,allahistan bestaat louter uit moslims en vieze vunzige groen slinkers die amsterdam hebben laten veranderen in allahgistan.

    1. Joop Klepzeikert

      Die Joradnesen zijn Allahmere en Halalystad ook al lang weer ontvlucht. Ook daar is de meerderheid onderhand booslim en hersenlooslim.

      1. bejaarde

        Almere: VVD en burgemeester D666, dus ………….ff wachten dus.

        1. Joop Klepzeikert

          Die DDR666 burgemeester krijgt het gegarandeerd binnen een paar jaar voor elkaar dat ook daar GroenExtreemLinks en PvdAllah daar de meerderheid gaan halen.
          Net als in isLamsterdam.

  7. Toverkol

    Als het eerst allemaal maar naar de kloten is, hebben we ook niets meer om over in te zitten en kunnen we weer verder met onszelf.

  8. AS210854

    Alle illegalen in Amsterdam springen nu al een gat in de lucht.

  9. Tman

    Amsterdam heeft een FvD of PVV burgemeester nodig,dan zijn zeer veel strijdpunten plotseling marginaal!

    1. Brazil

      Yep, een kasgrabbelaar als burgemeester, waarom ook niet, hahahahaha geweld gewoon hilarisch 🙂

      1. Reganto

        Natte Scheet, Eugenie de la Fleur , CJD, Uiterst Links, Brazil, Regina

  10. Joop Klepzeikert

    Dom links wil van alles, maar is te dom om te kunnen bedenken dat het gewoon niet kan wat ze willen. De auto industrie gaat echt niet speciaal voor isLamsterdam extra elektrische auto’s fabriceren en de gemiddelde Nederlander kan geen nieuwe elektrische auto betalen. De gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland is 12 jaar en dat wordt alleen maar ouder.
    Als er nu dus alleen maar elektrische auto’s verkocht zouden worden duurt het nog minstens 24 jaar voordat iedereen over is. Dat is dus 2043.
    Niet iedere nieuwe auto is een elektrische, dus gaat het nog veel langer duren, of GroenRaRa en PvdAllah dat nou leuk vinden of niet.

    1. Toverkol

      Binnen vijf jaar zitten we als Nederland op het niveau van Cuba…..

      1. Joop Klepzeikert

        Niveau Cuba? Was dat maar waar. Ik denk eerder niveau Syrië, Iran, Irak of Pakistan. Totaal verwoest door links en hun allochtone vrienden.

        1. Toverkol

          Ik denk dat je gelijk hebt, Cuba heeft nog teveel structuur….

          1. Joop Klepzeikert

            Cuba heeft inderdaad veel meer structuur dan Nederland nu al heeft. Daarbij zijn Cubanen WEL trots op hun cultuur en verleden, in tegenstelling tot het steeds achterlijker wordende ‘Nederlandse’ volk.

          2. Siemien

            @JK +++++++++

    2. Rien Noppen

      “De auto industrie gaat echt niet speciaal voor isLamsterdam extra elektrische auto’s fabriceren en de gemiddelde Nederlander kan geen nieuwe elektrische auto betalen.”

      Zullen we dit dan maar een mooi staaltje van dom-rechts noemen?

      🙂

  11. Blokkeer-Fries

    Het wordt tijd om de stekker uit Drammerdam te trekken. Gehele bananenrepubliek meteen van ons schone aardgas afsluiten en een grote MAGA-muur er omheen zetten.
    Communistische klootviolen.

    1. Rien Noppen

      Als je de stekker uit Amsterdam trekt trek je de stekker uit de rest van Nederland, onnozele Fries.

      1. Reganto

        Pisvlek, forumvervuiler.

  12. Mars020

    Dus Achmed moet binnenkort aan de Tesla in 020?. Want er wonen bijna geen Amsterdammers meer in 020, alleen maar GLers en Denkers.. Weet iemand, wat een uitstootloze kameel kost?.. Want er moet natuurlijk ook vervoer komen voor kansparels, die niet zo rijk zijn.

    1. Mariposa78

      Mars020 een kameel of dromedaris kost tussen de 40 en 50 duizend dollars.
      Maar er is een goedkoper model meteen leverbaar zoals ze dat thuis gewend zijn de EZEL.

      1. Mars020

        Een ezel met stekker!… goed idee!.. Zal een mooi gezicht zijn in 020 Nieuw-West..
        Al die beesten op een rij, bij de moskee, met een stekker in hun hol.

        1. Trien Knoppen

          Zijn die ezels wel gewend toch… krijgen wel meer in hun hol.

          1. Mars020

            @Trien, maar dat is een klein plugje… Een laadstekker is natuurlijk veel heftiger voor zo’n dier…

          2. Bosche draak

            Vooral als ransbal Noooen in de buurt is.
            Dat gore hondsvod kan z’n tengels niet thuis houden.

        2. Trien Knoppen

          haha…

          Vaseline doet wonderen… vraag maar aan Rien! lol

          1. Mars020

            @Trien, garage’s zullen verdwijnen en het aantal kinderboerderijen zal toenemen. Die kansparels moeten toch ergens hun vervoermiddel laten onderhouden. Voor de snelle moslims, komt er natuurlijk ook een tuningsbedrijfje bij, want zo’n standaard afgestelde ezel is natuurlijk te langzaam voor omgekeerde petjes.

      2. Mars020

        Nog een vraagje; hoe moet het met de taxi’s in 020?. Voor de gemiddelde kansparel is een tesla te duur. Een ezel is niet geschikt om er met bijvoorbeeld 4 personen mee de ringweg A10 op te gaan.

        1. Trien Knoppen

          Soebsidi op een kameel?

  13. Politiek Profeet

    Ik zag in een visioen……..de wipkip opduiken, compleet met boerka/boerkini in een zandbak, soepsiedie door Halalsema, en broem broemmm roepen

  14. Beukman

    Strak plan, maar vermoedelijk z’n tijd te ver vooruit.
    Een groot deel van de sukkels die er nu het hardst op kankeren, rijdt over 11 jaar zelf gewoon elektrisch alsof ze nooit anders hebben gedaan. In de stad zelf kan je als particulier trouwens prima met de al dan niet elektrische fiets of het OV.

    1. Trien Knoppen

      En hoe gaan we de stad bevoorraden dan?
      Elektrische Transit- en Daf?

      1. Joop Klepzeikert

        Goederen komen, net als geld, volgend dom links uit de lucht vallen. Hoeft niemand iets voor te doen. Komt zomaar aanwaaien. Volgens dat zwakzinnige volk.

      2. Beukman

        Jij ziet beren op de weg, @Treintje. Vooruitgang bestaat bij de gratie van je niet blind staren op beren.

    2. Rien Noppen

      Ik geloof helemaal niet dat dit plan zijn tijd ver vooruit is.
      Wat naar mijn idee in de ganse klimaatdiscussie volledig wordt onderschat is de kwadratische snelheid waarmee de moderne technologie zich ontwikkelt. Als je even een paar decennia terugkijkt zie hoe snel die technologische innovatie is gegaan en hoe die nu ook steeds sneller gaat.
      De elektrische auto is binnen 20 jaar gemeengoed, met name omdat die veel goedkoper is te produceren en ook in alle andere opzichten de traditionele verbrandingsauto achter zich laat. De elektrische auto heeft, naast de software, de eenvoud van een stofzuiger. Het is een stomme electro-motor met nog niet een tiende van het aantal bewegende delen van een een verbrandingsmotor. Slijt ook nauwelijks.
      Het enige concurrerende en prijsbepalende onderdeel wordt (zoals in de computer de geheugenopslag) de batterij en daarvan weten we inmiddels dat die elk jaar een vijfde goedkoper wordt een vijfde aan capaciteit wint. De vergelijking met de Wet van Moore dringt zich op.

      Het verzet tegen de elektrische auto richt zich op de vraag of de lagere inkomensgroepen die transitie zullen kunnen meemaken. Die zorg is wel logisch omdat de early adapters van nieuwe technologie altijd ook een economische voorhoede betreffen. Om twee redenen denk ik echter dat die zorg ongegrond is: de (linkse) politiek kan zich niet permitteren dat de gewone man in de problemen komt (onze Sharon benadrukte daarom niet voor de niets de noodzaak van een tweedehandsmarkt, die er natuurlijk razendsnel zal komen) en in de tweede plaats denk ik dat elektrische auto’s zo rap goedkoop zullen worden dat de gewone man een dief van zijn eigen portemonnee zal worden als hij blijft rondkarren in vervuilende brandstofauto’s.

      1. Trien Knoppen

        Hiermee geef je al aan dat het een totaal onzinnig plan is omdat de geschiedenis heeft uitgewezen dat het sowieso wel gaat gebeuren… verspilling van geld dus om hier wetgeving van te maken.

        1. Rien Noppen

          Daar heb je een goed punt, Trien. Ik denk inderdaad dat de klimaattransitie zich maar in zeer beperkte zin laat sturen door overheidsbeleid. De burger volgt zijn eigen portemonnee en dat mechanisme zal veroorzaken dat de klimaattransitie zich veel sneller zal voltrekken dan velen denken; de transitie is al in volle gang en die trein kan niet meer worden gestopt.
          De overheid kan in de beginfase van dat proces marginaal remmen en stimuleren. Dat is wat Dijksma doet en ze doet het alleen maar omdat ze aanvoelt de geest van de tijd goed te begrijpen. Wortel en stok werken alleen als de ezel bereid is de goede kant op te lopen.

          1. Trien Knoppen

            Eens!

            En ezels genoeg in Amsterdam… lol

          2. Mars020

            Toch fijn, dat Rien een beetje meedenkt over 020. Hij heeft het al over de de ezels, wortel en stok?.. In 020 zitten er toch stekkers aan die ezels?..

          3. Rien Noppen

            De metafoor van ezel, wortel en stok is bij veel laaggeletterde reaguurders op dit veelgelezen prachtforum niet goed bekend.

            🙂

          4. Trien Knoppen

            Misschien kan je Regina en soortgenoten wat bijles geven dan…

          5. Mars020

            @Rien, een elektrische ezel heeft toch geen wortel nodig?.. Regelmatig de stekker erin en lopen maar.. Krijgen we trouwens ook kansparels met een stekker?.. Is ook beter voor het milieu.. Ik blijf lekker op benzine rijden, want stroom is voor treinen en linkse vervoermiddelen.

          6. Dik

            Jammer, jullie lopen aan zijn touwtje, hij lacht jullie uit en jullie reageren op de zuigtrol, dat is wat hij het liefst heeft.

            #negeren

      2. Top

        Blablabla. blaaskaak.Pisvlek. Jij kan hem, in ieder geval, niet betalen en dat stemt mij bijzonder vrolijk. Heerlijk om te weten, dat er ergens in NL een armoedzaaier genicknamed Noppen/Dopper of wat dan ook, drie hoog achter, weg rottend in zijn stoel, vol met haat en nijd, op zijn kringloop computertje zit te raggen. 24/7.

        1. Rien Noppen

          We leren hier wat Top heerlijk vindt om te weten. Een pot vaseline bij de hand, fantaserend over nauwe openingen.
          Het is een heuse levensgenieter.

          1. Siemien

            Wel weer bijzonder dat Rientje’s fetisj gelijk de kop opsteekt als hij een reactie leest, dus te pas en te onpas heeft Rientje dit probleem

          2. Dik

            @Siemien: Waarom gun je de zuigtrol zo’n plezier? Hij hangt hier zeven dagen per week rond op zoek naar reacties. Je biedt hem een podium en werkt mee aan zijn spelletje.

      3. Beukman

        @Rien
        Ik denk dat 11 jaar nogal erg aan de krappe kant is, gezien ook alle zaken samenhangend met het autogebruik die mede moeten worden aangepast.

        1. Rien Noppen

          In dat geval duurt het een paar jaar langer, Beukman, dat is niet de essentie. Het signaal dat de moderne stad Amsterdam afgeeft betekent echter dat weinig Amsterdammers nog zo stom zullen zijn om een nieuwe diesel of benzineauto te kopen. Mijn stelling is dat de techniek en het geld ze binnenkort niet meer hoeft te belemmeren de overstap te maken.
          De politiek kan alleen een nieuwe werkelijkheid afkondigen als dat financieel en technisch realistisch is. Dat is het geval.

    3. Mars020

      Zelfs Trollen uit Amsterdam, worden elektrisch.. minder schadelijke uitstoot, dus beter voor het milieu. Kan je gezellig samen met Rien, met een stekker in jullie hol, klagen over DDS en Geen Stijl. Vaseline is niet noodzakelijk, want jullie zijn al wat gewend.

  15. Mars020

    Er is ook een elektrische burgemeester besteld, door de gemeenteraad. Geen uitstoot, kan uitgezet worden als het begint te raaskallen enz.

    1. Trien Knoppen

      Kan je Rob Jetten ook al uitzetten dan?…

      1. Mars020

        @Trien, Rob is nu nog hybride, maar wordt aan gewerkt…

      2. Scaldis

        @Trien dat kan alleen Pechtold, die bestuurt hem met de afstandsbediening vanuit z’n penthouse

  16. Kapitein Haddock

    Zoveelste utopische onhaalbare kabouterplannen van Groen-Links.
    Kortom: Puntmutsje op en met z’n allen,
    (Wim Sonneveld)
    “op de step, op de step
    Ik ben zo blij dat ik hem heb” .
    Enfin,…2030 alleen de goed betaalde Groen-Linksen met de electrische auto.
    Rest van de bevolking kan dit niet betalen; dus burger op de step!
    Leve het innovatieve Amsterdam.

  17. Ome Wim

    Hoog tijd dat de Amsterdamse burgers wakker worden en bij de volgende verkiezingen dat dictatoriale (s)linkse tuig hun eens zo mooie stad uit schoppen, en maak die Halsema maar burgemeester van Schiermonnikoog want daar valt niet veel te verpesten.

    1. PMG

      Hele domme opmerking ‘ome Wim’, op Schiermonnikoog valt heel veel te verpesten. Dat mens moet gewoon weg …..

  18. Ome Wim

    Laat Amsterdammers eens een dagje naar de oudere wijken in Brussel gaan, dan krijgen ze vast een voorproefje hoe hun stad er over een paar jaar uit gaat zien.

  19. Rud56

    Die compleet doorgeslagen idioten in die baggerstad Amsterdam, hebben ze al nagedacht over de vereiste oplaadpunten als iedereen dat electric moet gaan rijden?
    Betekent om de paar meter zo’n paal. Miljoenen van die dingen dus in de stad!
    En kan het netwerk dat aan?
    Zomaar een gedachte hoor,….!

    1. DH2017

      Beste Rud56

      De infrastructuur kan dit niet aan , toevallig ken ik een locatie waarbij een bedrijf elektrische auto,s heeft aangeschaft om te pendelen maar deze worden opgeladen door een diesel aggegraat.

      1. Rien Noppen

        Dit is onnozel gewauwel, Ruud, en dat weet je zelf ook wel.

  20. DH2017

    Waarom die massa hysterie dat wij elektrisch moeten rijden. Kijk eens naar Blauwe Diesel een super schoon product waarbij je gewoon in je huidige diesel kan rondrijden met nagenoeg geen uitstoot en dan nog het LPG ook superschoon maar men praat of promoot hier totaal niet over.

    1. Rien Noppen

      “Blauwe Diesel een super schoon product waarbij je gewoon in je huidige diesel kan rondrijden met nagenoeg geen uitstoot”

      Het geestige van de klimaatdiscussie is dat het hoogste woord wordt gevoerd door degenen die er niets van weten.

      1. Trien Knoppen

        Greta?

        1. Bosche draak

          Randdebiel Rien natuurlijk

      2. Reganto

        Pisvlek, forumvervuiler

  21. Mariposa78

    Verbazend hoe dit soort luchtballonnetjes altijd overal als feit worden aangenomen.

  22. Dik

    Geleend van de Telegraaf op zaterdag 4 mei 2019

    Een belangrijke les onder bestuurders is dat je niet over je graf heen moet regeren. Dit betekent dat politici geen maatregelen moeten aankondigen die pas ingaan na hun eigen bestuurstermijn. Immers, een opvolger kan besluiten het heel anders te doen.

    Amsterdam negeert dit uitgangspunt compleet. Met veel bombarie zijn radicale plannen voor een totaalverbod op benzine- en dieselauto’s aangekondigd, die gefaseerd tot in 2030 moeten ingaan. Dat is acht jaar na de termijn van dit linkse college. Er zijn dus minstens twee volgende hoofdstedelijke coalities die er een streep door kunnen zetten.

    Amsterdam verkoopt zodoende luchtkastelen. Het haalt daarbij de bekende bangmakerij van stal, die we kennen uit het klimaatdebat. Verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma (PvdA) noemt luchtverontreiniging in de stad ’een sluipmoordenaar’. Daarachter schuilt megalomane ambitie. Dijksma wil Amsterdam ’wereldhoofdstad uitstootvrije mobiliteit’ maken.

    Visie is goed, maar radicalisme werkt ontwrichtend. Deze coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en SP wil kennelijk een statement maken. Linkse partijen zitten al jaren in het electorale verdomhoekje. Amper een op de drie burgers in ons land stemt nog ’progressief’. Wat we hier dus zien, is misplaatste profileringsdrang.”

  23. Rud56

    Hèhè, na het geneuzel over de aanschafprijs van een electrische auto werd nu ook in de journaals gewezen op voldoende te plaatsen oplaadpalen én werd ook de vraag gesteld hoe de stroomvoorziening dit aan zou moeten kunnen, die daar uiteraard niet op is berekend! En dan nog wat, inmiddels is vastgesteld dat de accu van zo’n elektrische auto véél meer belastender voor het milieu is dan een conventionele auto!
    Ook een punt van aandacht voor de GL-idioten en aanverwante dwazen!

  24. Rosasolis

    Er zijn voordelen van overstappen naar elektrische auto’s. Maar nog vele problemen.
    Deze auto’s zijn nog steeds heel erg duur, en velen kunnen ze (nog niet) permitteren. En wat wordt gedaan met de opgebruikte accu’s? Geen benzine meer uit Arabische landen zou een grote opluchting zijn. En ook minder co2 vervuiling, en minder smog.
    Elektrische auto’s zouden een zegen zijn voor de vele mensen met gezondheidsproblemen zoal astma, en hartklachten. Vorige jaar ging ik een bezoek aan vrienden in Rotterdam brengen. De smog daar was zo erg dan ik een astma aanval krijg. Ik moest tijdens m’n bezoek 3 keer mijn inhaler gebruiken. Jammer dat ik vroeg weg moest van dat gezellige verjaardag feest. Gedurende de lang reis terug naar de kop van Noord-Holland, dacht ik aan de typische slogan van dit deel van Nederland: “wonen waar er nog ruimte is”!

  25. Sealgaire

    Het omstreden plan van Amsterdam om benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 te verbieden in de stad maakt de lucht niet schoner, omdat het elektrische alternatief net zoveel fijnstof uitstoot.

    Dat stelt RAI Vereniging op basis van onderzoeksrapporten van onder meer TNO en Transport & Mobility, een spin-off van de Katholieke Universiteit Leuven.

    „Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken zwaardere elektrische auto’s juist nog meer uitstoot van fijnstof dan gewone benzinewagens. Zeker in een stad, waar je veel vaker afremt, optrekt en bochten neemt”, meent voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging. „Negentig procent van de fijnstof door het verkeer wordt mede door remmen en de banden veroorzaakt. Dat is bij auto’s zo, maar ook bij fietsen, bussen, trams en metro’s. Het heeft dus niets van doen met de brandstof waarop gereden wordt”, aldus Van Eijck.

    Het groene stadsbestuur denkt met het verbod de levensverwachting van Amsterdammers met drie maanden te verlengen. Een van de dochters van de voorzitter heeft astma. „Alleen daarom zou ik er al voorstander van zijn, maar wel op basis van eerlijke informatie. Dat is nu niet het geval, de belofte dat we met alleen elektrische auto’s in de stad drie maanden langer leven is lariekoek.”

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.