Consument durft niet! Onzekerheid over aanschaf elektrische auto

Het wil maar niet lukken om de elektrische auto op grote schaal van de grond te krijgen in Nederland. Er zijn simpelweg te veel onzekerheden, waardoor de consument het liefst wacht met de aanschaf van een nieuwe auto. Via de NRC.

Vroeger was het simpel: ging je meer dan 30.000 kilometer per jaar rijden, dan kocht je een diesel. Tegenwoordig is het allemaal véél complexer geworden. Zo moet je natuurlijk weten wat een auto kost, hoe lang die meegaat, hoe ver je op één tank/accu kan en wat je kwijt bent aan brandstof/elektriciteit. Daar komen ook nog eens factoren als wegenbelasting, subsidie, verkoopwaarde, lease-opties en de beschikbaarheid van oplaadpunten bij kijken. En als je wat verder naar het buitenland zou willen, zit je al helemaal met de handen in haar.

De grote belemmerende factor in dit geheel, naast autoproducenten (die weinig heil zien in de goedkopere marktsegmenten),  lijkt dus de overheid te zijn. Consumenten lijken in de veronderstelling dat de overheid met haar klimaatbeleid binnen de kortste keren kan draaien, waardoor ‘de spelregels tijdens het spel veranderen’.

Naast de onzekerheid van consumenten zijn er nog wel meer problemen omtrent elektrische auto’s die de consument op den duur op kosten kan gaan jagen. Zo zal de vraag naar elektriciteit logischerwijs toenemen, terwijl onduidelijk is hoe die grotere vraag op een ‘groene’ manier tot stand zal kunnen gaan komen. Steenkool stoken zodat de Tesla kan blijven rijden, is natuurlijk absurd. Aan de andere kant is het ook een probleem voor de bezitters van een auto met verbrandingsmotor. Die dreigt de komende jaren namelijk flink in restwaarde te dalen, waardoor je geld effectief verdampt.

Dan is er nog het probleem van auto-ongelukken. Een benzine-auto total loss rijden is minder gevaarlijk voor de omgeving dan wanneer er een Tesla in de hens vliegt. De chemicaliën die daarbij vrijkomen, om nog maar over de beperkte blusmogelijkheden voor de brandweer te zwijgen, zijn qua omgeving en milieu nogal een gevaar.

Je ziet in ieder geval hoe van ‘de vrije markt’ allang geen sprake meer is. De consument wordt in een hoekje gedrukt en geforceerd een keuze te maken, door een overheid die aan allerlei knoppen tegelijk probeert te draaien om de marktcondities gunstig te stemmen voor eigen doeleinden. Door onkunde lijkt het er ook nog sterk op dat het die eigen doeleinden niet eens gaat bereiken, want het heeft allemaal een hoog ‘dat zien we dan wel’-gehalte.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

55 reacties

  1. victus

    Na een jaartje of 4á5 beginnen de accu’s flink te kelderen in capaciteit. Een ritje naar je schoonmoeder 30 kilometer verderop wordt dan een riskante operatie waar echt alles mee moet zitten. Een accu van een elektrische fiets kost al gauw 400 euro. En dan de prijs voor een pack voor de bejubelde en overgewaardeerde Tesla!

    1. Behold My Negativity

      Had nog recent een nieuwe accu voor mijn oude Samsung J3 gehaald omdat de eerste al na een jaartje voor minder dan de helft werkte. Nieuwe accu voor €20 afgetikt, liever dat dan een hele nieuwe toestel.
      Vergelijk dit met een accu voor een elektrische auto, dan heb ik liever helemaal geen toestel.

  2. tomygun

    Ach als een banaan 10 euro kost zeg je toch ook
    steek die maar in die plaats waar de zon niet schijnt .

    1. Behold My Negativity

      Yasser mag zijn hele klimaatreligie & zijn kinderen in zijn achterdeur steken.

  3. edoc431

    Elektrisch tijden is het als het cassette bandje van vroeger, een tussenstation niet aan beginnen dus weggegooid geld .

    1. tomygun

      Yep edoc maar voor de linkse snow flake is het een must
      mooi toch zo,n ding voor je h??? oh die hebben we niet!

    2. F.C. Labrouste

      Dat is onjuist. De elektrische auto wordt de standaard voor de komende tijd. De waterstofauto gaat het, in elk geval voor het personenvervoer, niet halen omdat de batterijcapaciteit toeneemt en batterijen elk jaar 15% goedkoper worden.
      Waterstof gaat die achterstand niet meer inlopen.

      1. victus

        Ook bij alsmaar toenemende capaciteit neemt de slijtage omgekeerd evenredig toe. Als de capaciteit beneden een bepaalde waarde komt gaat deze elektrische slijtage nog sneller. Verkeerd, te lang of met onjuiste voltage laden geeft NOG meer slijtage, dus capaciteit verlies. Kortom een slapende enorme kostenpost die op een dag ontwaakt. Dat is nu eenmaal natuurkundig zo en kan niet verbloemd worden door mooie praatjes van de klimaatfreaks en moeilijke woorden.
        Helaas, weer een illusie armer.

        1. F.C. Labrouste

          Het artikel zegt iets anders: „De aanvankelijke angst dat de batterijen snel kapot gaan, blijkt niet terecht”, zegt Van Biezen. „Minder dan 1 procent vertoont binnen vijf jaar kuren. Daardoor is de restwaarde ook hoger dan vroeger werd gedacht.”

          1. victus

            Natuurlijk worden er feiten getoond die velen graag willen horen. De ellende en problemen zijn later toch hun probleem niet meer. Hoe hebben ze dat bepaald? Af en toe een rondje op de Zuidas met 50 km/u? Zo trappen we er elke keer weer in zolang we die te mooie praatjes klakkeloos geloven. Elektriese autootjes zijn leuk voor de geslaagde happy few die toch niet verder kijken dan hun neus lang is en alles oplossen door met veel geld te wapperen. Statussymbool en overcompensatie is het voorlopig

      2. edoc431

        gelul elektrisch gaat het niet worden veel te veel haken en ogen . en ook veel te veel vervuilend zeker op latere duur

      3. edoc431

        En jij denkt dat die Tesla van 40.000 straks 30.000 kost ?????? hahahaahahah man laat je nakijken die gaat eerder richting 50.000

        1. F.C. Labrouste

          Ja, die richting zal het opgaan. De elektrische auto zal over een jaar of 10 goedkoper zijn dan de traditionele verbrandingsauto.

          1. F.C. Labrouste

            Google ook even op:’Elektrisch rijden over vijf jaar even duur als op benzine’

          2. edoc431

            Is het jouw wel duidelijk dat de auto’s alleen maar schandalig duurder zijn geworden en nooit goedkoper, je leeft in dromenland jong.Al kost het bouwen straks maar een tiende van nu de prijs zal alleen maar stijgen .

  4. Mariposa78

    Voor de mensen en zeker voor de oude vieze mannetjes die nog in fabels geloven.
    Lees hier eens https://forumindex.nl/nieuws/elektrische-auto-s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-t96727.html
    Dan zie en lees je dat het merendeel van de fantasten zijn.
    Anders meld jij je aan om ze het tegendeel te bewijzen wat je niet lukt.

    1. F.C. Labrouste

      Dat is niet de boodschap van het artikel waar u naar verwijst.

    2. Mariposa78

      Nogmaals voor de enge vieze mannetjes en fantasten de eerder aangehaalde link is wel degelijk relevant aan het huidige topic.
      Nog steeds geen weet, hoe hij het scheermes van Ockhams moet hanteren lol en i rest my case.

  5. tomygun

    Ik ga maar eens een tijdje iets anders doen
    de iman gestapo is hier weer dtuk bezig
    geluk met je fc knude alias iwab.

  6. C.A.Barstow

    Dat de consument geen elektrische auto durft aan te schaffen,
    is niet zo vreemd.
    Je kunt er vergif op innemen dat als er genoeg elektrische auto’s verkocht worden de overheid met één of andere nieuw verzonnen belasting komt.
    Deze overheid is volstrekt onbetrouwbaar, dus laat die auto maar bij de dealer staan.

  7. DutchOutlaw

    Hier even een aantal artikelen die eerder door de DDS zijn gepubliceerd. En we kunnen er echt wel van uitgaan dat elektrische auto’s NIET milieuvriendelijk zijn.

    Hier de artikelen:
    https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/01/laat-je-niet-bedotten-door-de-overheid-de-elektrische-auto-is-juist-inherent-milieuonvriendelijk/

    https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/01/elektrische-auto-kopen-vanwege-klimaatakkoord-je-word-genaaid-waar-je-bij-staat/

    https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch

    Tevens komt daar nog bij dat de conventionele verbrandingsmotor nog lang niet uitontwikkeld is.
    Om een voorbeeld te geven: diverse truckmerken werken al aan dieselmotoren die aan de Euro 7 norm voldoen en er wordt al binnen de truck industrie gesproken over een dieselmotor die geheel CO-2 neutraal. Ook op het gebied van alternatieve brandstoffen voor trucks zit men niet stil. Zoals HVO dit is een synthetische diesel gemaakt van afval en reststromen die een directe vervanging is voor de fossiele dieselolie en die zonder aanpassingen van de bestaande trucks gebruikt kan worden en HVO kan de CO2-uitstoot met wel 100% terugbrengen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de uitstoot van een vrachtwagenmotor vele malen schoner is dan die van een scooter!!!!
    Alleen als sommige mensen/politici het woord “diesel” horen denkt men meteen aan smerige uitstoot en dat is echt onterecht.

    Ook als men even verder zoekt op internet naar serieuze artikelen kom je artikelen tegen over vrachtwagens/personenauto’s die op elektrisch/waterstof rijden,maar ook dit soort alternatieven heeft zo zijn beperkingen/nadelen ook al worden de voordelen altijd benadrukt.

    En nee hoor…elektrisch rijden wordt echt niet de standaard.

    De politiek loopt teveel achter de producenten (die willen graag geld verdienen) aan van elektrische voertuigen. En al zou heel Nederland overstappen op elektrische auto’s
    dan zal het stroomnet dit niet eens aankunnen volgens experts en het milieu zal er echt niet beter van worden.

    Wil je het milieu een plezier doen,ga dan eerst eens beginnen met de bevolkingsgroei
    terug te brengen.

    1. van Urk

      Voor de meeste autorijders die meestal een tweedehandsje brandstofauto kopen is een elektrische auto voor hen gewoonweg onbetaalbaar. Het duurt dus nog wel even voordat heel Nederland elektrisch rijdt. Er rijden ongeveer 11.495.837 voertuigen op de Nederlandse wegen waarvan 8.530.584 personenauto,s. Ongeveer 49.000 zijn daarvan elektrisch. Ieder jaar worden er ongeveer 400.000 auto,s gekocht waarvan er ongeveer weer 200.000 gesloopt worden.

      1. F.C. Labrouste

        Het neemt inderdaad een paar decennia en dat is ook zo gepland.

        Er zal een echte versnelling worden ingezet als de elektrisch rijden beduidend goedkoper wordt dan met vervuilende auto’s. Dat is over een jaar of 10 zeker het geval.

        1. Sealgaire

          Blablabla, pisvlek en masochist , een zelfkastijder, psychotisch van aard en gaat in zijn geval gepaard met narcisme.

        2. Trien Knoppen

          ‘als de elektrisch rijden’
          De Schultenbrau smaakt weer goed zeker!? 🙂

  8. van Urk

    Alles wat de mens maakt en vernietigd is milieubelastend. Dus we zitten ons zelf alleen maar gekker te maken met onze milieubewuste ideeen.

  9. Matig rechts

    Kan links over tien jaar weer zeiken dat het verwerken van de versleten accu’s erg duur is, dus kassa>

    Ze hebben wel meer flaters gemaakt en personen beschuldigd waar later bleek dat het door een idee van de milieufreaks kwam.

    Zo zie ik ook de windmolens, sorry ik bedoel vogel en insecten gehakt molens weer verdwijnen.
    Maar geen nood, dan heeft links al weer flink hun zakken gevuld.

    1. van Urk

      In Indonesie heb je nu bergen van afvalplastic die verwerkt moeten gaan worden omdat China daar niet meer aan begint . In de toekomst zullen dat allemaal giftige accu,s en batterijen zijn.

  10. Cycle25

    Feest ! Miljoenen elektrische auto’s elke zomer naar ’t zuiden, dat is dan 4 a 5 x laden ( wellicht meer zodra meerdere personen mee gaan ), wachtrijen van 2 a 3 dagen voor elke pomp. Dus ben je naar Spanje gewoon een week onderweg, en uiteraard gaan zuidelijke landen ingericht worden met duizenden laadstations per tankstation. En alleen omdat WIJ met miljoenen auto’s eventjes langs komen ? Keep dreaming, groene gekkies, en bij elk tankstation in Frankrijk/Duitsland moet je dan een elektrische centrale bouwen om de vakantiedrukte te voeden. O ja, hoe reageren elektrische auto’s zodra je in een file van meer dan 3 uur staat ? Gezelli in de hitte, en GEEN airco’s uiteraard, dus lekker ouderwets zoals het in de jaren 60/70.

    Het vooruitzicht is leuk, maar het is logistiek niet uit te voeren, zeker als er grote crashes/files plaats vinden. Dan zie ik nog een snelweg vol met witte pakken, chemisch bestand tegen de zware vervuilende stoffen. Snelweg een week dicht, chemisch reinigen, opnieuw asfalteren, dikke pret dus.

    En dan hebben we het niet eens over de hoeveelheid fijnstof door bandenslijtage, elektrische auto’s zijn veel zwaarder dan brandstof auto’s. Het nieuwe “roken” krijgt weer status.

    O ja, onweer, ook zo’n dingetje waardoor je peperdure mobiel door inductieaanvallen volledig uitgeschakeld wordt, och…beste vakantieganger, we brengen wel ff een nieuwe.

    1. F.C. Labrouste

      Alle problemen die u schetst zijn fantasieën op basis van de huidige technologie en de huidige infrastructuur.

      Dat is eigenlijk nogal stupide.

      1. van Urk

        Een beter milieu voor jezelf is ook een fantasie zolang wij niet meer terug willen in de Franse grotten .

        1. Cycle25

          Inderdaad, gewoon een toerisme-stop inbouwen, maar daar willen aan vakantie verslaafde linkse hypocrieten niet aan. Meer protectionisme in alle industrieën zou het milieu behoorlijk ontlasten.

      2. Cycle25

        Bij gebrek aan argumentatie dus…

        En er nog een fantasie van maken, je hebt totaal geen benul van de elektrische wereld linkse rakker.

        1. F.C. Labrouste

          De argumenten zijn dat de batterijtechnologie in zijn algemeenheid en die voor auto’s in het bijzonder nog in zijn kinderschoenen staat en de infrastructuur voor een elektrisch wagenpark evenzeer.

          Uw voorstelling van zaken gaat er vanuit dat er technologisch en qua infra-structuur geen veranderingen zullen worden gerealiseerd. Dat toont weinig kennis van zaken.

          1. F.C. Labrouste

            Google eens op: ‘Batterijtechnologie ontwikkelt zich gestaag’

          2. Cycle25

            Uw voorstelling van zaken gaat er vanuit dat er technologisch en qua infra-structuur geen veranderingen zullen worden gerealiseerd.

            Ik geef alleen door dat het niet realiseerbaar is, zet eens een andere bril op.

          3. F.C. Labrouste

            Waarom is het niet realiseerbaar?

            Google eens op: ‘prijs opslagbatterijen 35 procent lager dan in 2018’

          4. van Urk

            Het gaat helemaal niet om het prijskaartje of technologie. Het gaat erom dat het voor het milieu geen flikker uitmaakt. Alles wat door de mens geproduceerd, verbruikt en vernietigd wordt is milieubelastend. Want ook een uitgewerkte accu of batterij is simpelweg gemaakt van plastic en zware metalen.

          5. F.C. Labrouste

            De consument laat zich primair door het prijskaartje leiden en daarom zal de elektrische auto snel de nieuwe realiteit zijn.
            Dat geldt overigens evenzeer van zonnepanelen, warmtepompen en woningisolatie. Die ontwikkeling gaat ook razendsnel vanwege het prijskaartje.

          6. van Urk

            En de productie van silicium accu,s zal nog lang op zich moeten wachten omdat het ontwikkelen van het proces te lang duurt en te veel kost. Ook wordt er gesproken over mangaan-waterstof batterijen. Maar mangaan is naar mijn weten als poeder en damp zeer giftig.

          7. van Urk

            De gemiddelde consument laat zich inderdaad door het prijskaartje leiden. Probleem is dat de aanschafprijs van een elektrische auto meestal niet in hun budget vallen ook al verdient dat weer terug in vergelijking met een brandstofauto dat een goedkopere aanschafprijs heeft. Dat zie je ook in het resultaat dat er steeds minder jongeren zijn die een auto aanschaffen. Omdat het aanschaffen van een goedkoop tweedehands brandstofauto taboe geworden is en een elektrische auto niet onder hun magere budget valt.

          8. Cycle25

            Nogmaals, lezen met de goede bril, het gaat mij niet om de accu’s en goedkoper worden van deze materie. Ik praat over zwarte zaterdagen in Frankrijk en het verwerken hiervan.

          9. F.C. Labrouste

            Cyclle, u babbelt over een onderwerp waar u niets van weet. Dat komt dom over.

          10. Cycle25

            Dat is de standaard reactie van de slinkse kerk.

          11. Sealgaire

            Aldus de pisvlek en masochist , een zelfkastijder. Hij ervaart het gekweld worden als prettig. Nadeel van die aandoening is dat de vele klappen en beledigingen die hij hier krijgt alleen maar stimulerend werken. Daarnaast, en dat is ook al vele malen genoemd, zit er een parafile kant aan dit gezwel. Als er door deze parafilie grote problemen ontstaan tussen de masochist en de omgeving, is er sprake van een psychische aandoening. Deze aandoening of stoornis is psychotisch van aard en gaat in zijn geval gepaard met narcisme.

          12. F.C. Labrouste

            “Probleem is dat de aanschafprijs van een elektrische auto meestal niet in hun budget vallen”

            Dat is nu nog vaak (niet altijd meer) het geval maar ook die aanschafprijs zal de komende jaren in rap tempo danken. Bovendien ontstaat er over enkele jaren een tweedehandsmarkt van elektrische auto’s.

      3. victus

        Alleen leuk voor rondjes op de Zuidas. Lekker stoer doen voor je kantoorvriendjes. Wordt echt allemaal zo verschrikkelijk mooi gebracht. Nergens nadelen te zien of te horen, dat is al verdacht. Geen hekel woord over de veiligheid. Bij een aanrijding waarbij de batterij beschadigd en gecombineerd met te water gaan is de lithium accu explosiever dan een vliegtuigbom uit WW2. Belastingvrij tot het geld opraakt en dan van de ene op de andere dag wegenbelasting, de volle mep, dokken voor die bak van gemiddeld 2200 kilo, kassa en iedereen is er WEER ingetuind. Want betalen zal je door middel van snel uit de grond gestampte belastingfuiken.

        1. F.C. Labrouste

          “Bij een aanrijding waarbij de batterij beschadigd en gecombineerd met te water gaan is de lithium accu explosiever dan een vliegtuigbom uit WW2. ”

          Heeft u een bron voor deze opmerkelijke bewering?

          1. Sealgaire

            Blablablabla blaaskaak en pisvlek, niemand moet je, niemand wil je en niemand zit op jou te wachten.

          2. F.C. Labrouste

            Nee dus.

  11. Michael M

    Oplossing: AIRCAR…..te vinden op het internet. De Auto dat rijdt op lucht !!!!

  12. Lex

    Whoehahahahahaha

    Op vakantie met een elektrische auto, dat kan wel, dan wel met een flinke generator 2000/3000W in de kofferbak voor het geval dat de accu leeg raakt.

    Dan lekker een paar uur stil staan om de accu’s op te laden.

    Een elektrische auto is leuk voor in de stad en streek niet geschikt voor lange ritten waaronder vakantie.

    Trouwens als het flink vriest dan mag je blij zijn dat je de helft haalt op een volle accu. Dan hebben we het nog geen eens over de slijtage van de accu die 3 tot maximaal 4 jaar mee schijnt te gaan dan is het kassa.

    1. Vit

      @Lex

      Bergje op met een flinke caravan kun je wel vergeten, nou hebben Tesla rijders daar geen last van want die zitten in een hotel. Accu’s gaan een jaar of 7 á 8 mee en in die tijd neemt het vermogen af, voor de kosten van het vervangen van een accu-set koop je een zeer knappe benzine occasion.

      1. Vit

        Ps, ook al wordt de prijs 35 of zelfs 50% lager wat nu zo’n 18.000 euro voor een Tesla accu-set is.

  13. Caesar Lion Cachet

    LS…

    De kolencentrales draaien overuren om de elektriciteit te leveren voor dit gevaarlijke speelgoed ! Hoezo schone auto ?! Elektrische tijdbom zal je bedoelen !

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.