Subsidiekosten elektrische auto’s: 5 miljard euro, minder CO2 bespaard dan gehoopt

Dijkhoff met z'n nieuwe elektrische bak. Bron: Bart Winters / LinkedIn.
Foto: Dijkhoff met z'n nieuwe elektrische bak. Bron: Bart Winters / LinkedIn.

Vandaag komt de Algemene Rekenkamer met een rapport over de impact van subsidieprogramma’s voor elektrische auto’s. Sinds 2007 gaf de Rijksoverheid 5 miljard euro uit aan het subsidiëren van het vervoersmiddel. De subsidie leidde uiteindelijk tot minder CO2-besparing dan geraamd. Tot 2022 pompt het Rijk nog eens 700 miljoen euro in deze markt.  

De kosten blijven dus oplopen. En kijk ook eens om wat voor bedragen het hier gaat. Knettergek:

“Het gaat dus om een bedrag van circa € 28.000 per verkochte EV (elektrisch voertuig, red.) in 2018 over een periode van vijf jaar, oftewel ongeveer € 5.600 per auto per jaar.”

En terwijl deze kunstmatige vraagcreatie vanuit de Rijksoverheid al jaren gaande is zien we steeds meer bedrijfjes die willen meeliften op het fake succes. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf FastNed dat onlangs de Amsterdamse beurs betrad. Het bedrijf overziet enkele honderden elektrische laadstations voor auto’s en daar is alles mee gezegd. Echter is de markt niet in staat het aandeel naar waarde te schatten. Nadat het aandeel vervijfvoudigde in waarde stortte de koers deze week in elkaar.

Dit is hoe het werkt in de nieuwe ‘duurzaamheidseconomie’.

De geraamde CO2-besparing wordt door het subsidieprogramma voor EV’s overigens ook niet gehaald, zo laat de Rekenkamer weten. Het rekenmodel waarop de Rijksoverheid zich baseert om de impact van het elektrisch rijden te voorspellen werd door CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt een ‘enorme black box’ genoemd. Zo zou de Rijksoverheid al bijna 1 miljoen euro hebben uitgegeven aan het laten doorrekenen van modellen door een private partij. Niemand weet hoe betrouwbaar de resultaten van van de berekeningen zijn.

De vraag is dan ook hoe doelmatig de subsidies voor EV’s zijn.

Eerder deze maand liet Tweede Kamerlid Klaas Dijkhoff (VVD) weten dat hij vindt dat de autobelastingen op de schop moeten en dat ‘Tesla-rijders hun fair share moeten betalen’. Maar in plaats van de belastingen voor EV’s te verhogen zouden de belastingen voor iedereen lager moeten zijn. Maar dat laatste is slechts een naïeve droom. Geheel in lijn met de zeitgeist in Den Haag laat de Algemene Rekenkamer weten dat zij onderzoek doet naar het wijzigen van de autobelastingen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

10 reacties

  1.   

    Je verwacht het niet hé
    Foutje, bedankt.
    Namens alle bezitters van HELE DURE LUXE elektrische auto’s die zomaar tot de helft van het aankoopbedrag terug krijgen.
    En maar klagen, wat een tuig.

  2.   

    De introductie van elektrische auto’s gaat in Nederland volgens schema. Uiteraard zijn er aanloopproblemen (heet aanbod van elektrische auto’s gaat pas de komende jaren breed en concurrerend worden en de infra-structuur vergt enige tijd) maar niemand rijdt over 20 jaar nog in een vervuilende auto en daar gaat het om.

    Heel goed dat de overheid de introductie stimuleert.

    1.   

      Een elektrische auto is ook vervuilend. En niet zo’n beetje ook. De productie en recycling van accu’s is zwaar vervuilend. En de gigantische hoeveelheden elektriciteit die extra geproduceerd moeten worden voor alle elektrische auto’s (en warmtepompen) kan nimmer alleen met wind- en zonne-energie opgewekt worden, maar alleen via oude, zwaar vervuilende kolen/gascentrales. Aan kernenergie wil nog niemand.

    2.   

      Wat jij vindt boeit niemand hier ga kiddy kijken op Martijn viepeuk

    3.   

      Uiteraard denkt Rien echt dat een electrische auto niet vervuilend is, dat heeft hij immers gehoord en gelezen bij de NPO en de mainstream media. In werkelijkheid zijn de accu’s zwaar vervuilend, zijn de materialen die ervoor benodigd zijn opgehaald met behulp van kinderarbeid in Afrika, is de stroom waarmee ze worden opgeladen natuurlijk allesbehalve ‘groen’ en is een Hummer over de gehele levensduur minder vervuilend dan een Toyota Prius – juist door die accu’s en het productieproces. Maar Rien vindt het allemaal goed, want Rien deugt tenminste. Nee niet echt, maar hij ‘voelt’ het zo. En dat is voldoende.

  3.   

    Rutte jij persoonlijk deponeerde 1,4 Miljoen kiezers op de PVV bij het grof vuil.
    Deze kiezers hadden jou nooit wat misdaan en nu na je zoveelste miskleun (leugen) dit kost die 1,4 Miljoen eerlijke oprechte kiezers op de PVV Duizenden euro’s ga je nu zelf op zoek naar een depot voor grof vuil voor het hele Rutte 3 gebeuren.
    Rutte is het slechtste wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

  4.   

    Incompetent, een marktkraam is nog te moeilijk voor deze zwaar overbetaalde luchtfietsers. Een burger die zich zo gedraagt noemt men een oplichter.

  5.   

    Prachtige natuurgebieden in Chili worden gesloopt om de grondstoffen voor batterijen te leveren. Afgewerkte batterijen van electrische auto’s worden via mistige en gesubsidieerde transportroutes uiteindelijk in zee gedumpt. Schatrijk worden sommige rijken daarvan.
    Maar in Nederland is minder CO2 uitstoot. Wat laat het volk zich toch voor de gek houden. En dat volk heeft nog stemrecht ook.

  6.   

    dat geld zou het in de zorg bij de politie het leger de kinderopvang, enz enz. veel beter gedaan hebben. in Duitsland hebben ze onderzocht dat een elektrische auto meer co2 opleverd als een diesel.bovendien als we alles elektrisch gaan doen voldoed het netwerk ook niet meer.

  7.   

    Het blijft toch onbegrijpelijk. Dat deze coalitie -complot-hierniet snel mee stopt. ONS belasting geld wordt verkwanseld aan elektrische speeltjes ! Wordf tijd dat Toyota en Lexus hybrides fiks gesubsidieerd worden. Mijn Lexus rijdt gemiddeld 1 : 22 benzine. Deze auto is ook nog eens uiterst betrouwbaar. Wordt ook tijd dat de linkse oogkleppen eens afvallen !!!!!

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!