Pieter Omtzigt ruikt onraad: ‘Rijksoverheid gaf €800.000 uit aan black-box model voor elektrische auto’s’

Het NRC Handelsblad wil Pieter Omtzigt uit de Kamer werken. Bron: Gerhard Taatgen / CDA.nl.
Foto: Het NRC Handelsblad wil Pieter Omtzigt uit de Kamer werken. Bron: Gerhard Taatgen / CDA.nl.

Een van de meer integere en intelligente Tweede Kamerleden heden ten dage is toch wel Pieter Omtzigt (CDA). De man is een verademing in het grijze muizen circus en timmert flink aan de weg. Volgens Omtzigt heeft de Rijksoverheid tonnen uitgegeven aan het laten uitvoeren van berekeningen door een externe partij terwijl het model niet extern is gevalideerd en niemand weet of het betrouwbaar is. 

Kosten: €800.000,-

Het kabinet geeft het CPB en PBL regelmatig de opdracht om te berekenen wat de impact van de verschillende beleidsopties is. Planbureau’s als CPB en PBL hebben vaak zelf modellen en parameters beschikbaar waarmee ze rekenen. Maar in het geval van de impact van de elektrische auto’s hebben ze zo’n model niet.

Daarom liet de Rijksoverheid de berekeningen uitvoeren door een extern model. Dat heeft wel een aantal nadelen. Als er fouten worden gemaakt dan is het niet duidelijk waar de problemen zitten.  En de externe partij deelt het model (en de parameters) niet met het CPB/PBL. Hierdoor is het voor de Rijksoverheid nauwelijks te achterhalen of de ramingen van de externe partij wel kloppen.

In het verleden bleken de ramingen niet te kloppen en is het model aangepast, maar vooralsnog wil de externe partij geen openheid van zaken geven over de berekeningswijze. Volgens Omtzigt is het model:

“Een enorme black-box”

Een zwarte doos dus. Waarbij er wel gegevens uit komen rollen, maar niemand weet hoe deze tot stand komen.

Dat is natuurlijk een risico voor het ontwikkelen van beleid. Ook heeft de overheid de calculatiewerkzaamheden niet uitbesteed, maar gegund. Dit betekent dat honderdduizenden euro’s belastinggeld aan een extern bureautje zijn gespendeerd die eerder al fouten maakten, hun berekeningsmodel niet delen en evenmin inzichtelijk maken hoe de gegevens tot stand komen.

Nou, als dat geen voorbeeld van subsidiehazerij is dan weet ik het ook niet meer.Logisch dus dat Omtzigt aan de bel trekt en onraad ruikt.

Behalve dat de berekeningen mogelijk niet kloppen gaan de subsidies voor elektrische auto’s voornamelijk naar de allerrijksten in de samenleving. Een elektrische auto is voor velen een brug te ver. En of de impact van het vervoersmiddel zo groot is als wordt voorgesteld is onzeker want het model waarop dit is gebaseerd is een ‘black-box’.

Doorgraven Pieter! Je bent de titel volksvertegenwoordiger meer dan waardig!

 

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

20 reacties

  1.   

    Kans bestaat dat hij onder de druk van de coalitie hier ook weer mee moet stoppen, net zoals bij andere zaken waar hij te diep aan het graven was (MH17 bijvoorbeeld).

  2.   

    Kan Baudet niet proberen deze man over te halen om deel uit te maken van het FVD.
    Dat zou een enorme aanwinst zijn.
    Ik snap niet wat deze man bij het CDA doet.
    Volgens mij een van de zeer weinige integere politici in de kamer.
    De rest zijn meelopers, politiek links correcten en lopen over van leugens en bedrog!

    1.   

      Ik zou een overstap van deze christelijke backbencher naar het FvD ook toejuichen. In de professionele politiek is hij een beetje uitgekakt.

      Hij kan natuurlijk ook directeur van een christelijke basisschool in Nunspeet worden of zoiets.

      1.   

        Rien

        Wat heb jij eigenlijk met je leven gedaan?

      2.   

        Rien Noppen:
        Dan wordt hij misschien een collega,jij werkt immers in Nunspeet als docent Nederlands groep 3!

        1.   

          TD hij is een van die typetjes van Keek op de week.

          1.   

            Dirk! Maar dan in plaats van een bierflesje een laptop

  3.   

    Wat maken we ons druk om het milieu? Wat kan mij het schelen dat de zeespiegel over 80 jaar 80cm stijgt?

    Leker belangrijk. Stoppen met die onzopin, gewoon je diesel blijven rijden en veel gas geven.

    1.   

      Lekker handig, loopt Den Haag ook meteen onder, en is dat daar ook meteen opgeruimd die politieke poppenkast :-) :-) :-)

    2.   

      Zomaar maakt geen snuggere indruk, maar hij heeft de probleemstelling toch weten op te pikken.

  4.   

    “ Behalve dat de berekeningen mogelijk niet kloppen gaan de subsidies voor elektrische auto’s voornamelijk naar de allerrijksten in de samenleving. “

    Eens, als je deze subsidie al wilt toekennen danmoet die ten goede komen aan de armen.

    1.   

      Stel het eens voor in den haag; kijken hoever je komt

    2.   

      Taal Rien , denk aan je taal . Je kunt beter

  5.   

    Noppen heeft zijn inlog code terug gevonden.
    Hij is weer druk bezig.
    Effe lezen of hij nu nog onder andere nickname bezig is.
    En ja hoor,…. Beukman en van. Rosmalen!

    1.   

      Vanmiddag weer aan de sherry gezeten?

      1.   

        Lambieck

        Aan de biologische wortelsap!
        Hoeh….hoeh….ahh,…. ga ik links van denken!
        O..la..di..jé……. Euhh,….. Viva de Moslims,……O..la..di..jé…….
        PS
        Effetjes;
        Noppen, van.Rosmalen, Beukman, weer een nieuwe nickname?
        Lachen, gieren, brullen!

  6.   

    Als de 149 Kamerleden in staat waren te doen wat Omtzicht doet was er nog hoop.
    Kan mij niet schelen wat de politieke kleur is men zit er om te controleren niet om de interruptie microfoon te pakken om te profileren.

  7.   

    Jensen om 21.30 uur.
    Kijken!!!!

  8.   

    Over het algemeen, TCO (Total Cost of Ownership) berekeningen zijn lastig. Komt voor het beleid maken nog bij dat de parameters telkens anders zijn.

    Bij het verschil tussen brandstofmotor voertuigen (fossiel) en elektrisch aangedreven voertuigen spelen zo veel factoren een rol anders dan alleen het feit dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit… Stel dat je dit laatste voertuig van energie voorziet vanuit een bruin/steenkool, olie- of gascentrale is de uitlaat alleen op een andere plaats.

    Beide typen voertuigen moeten ook gemaakt worden, wat kost dat aan materialen en energie. Dan de gebruik cyclus en daarna de wijze van afdanken en recyclen. Heb je dat allemaal doorgerekend weet je pas voor dat specifieke voertuig met de factoren van heden hoe de vork in de staal zit. Per heden dus, maar als er ook maar iets verandert bijv. de staalprijzen, of beschikbaarheid van lithium valt de hele berekening weer anders uit.

  9.   

    Wij van wc eend onderzoek, de verantwoordelijke gelijk de laan uit ,8 ton het raam uit gooien ,dat kunnen alleen ambtenaren.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!