Loosdrecht bewijst het gelijk van Milton Friedman: onveilige wegmarkeringen geplaatst voor de veiligheid

Zo kennen we de ambtenarij: geld spenderen aan oplossingen die de problemen soms verergeren. Kortgeleden in Loosdrecht waar reguliere snelheidsborden onvoldoende blijken. Daarom kozen ambtenaren om de snelheidssymbolen op de weg te asfalteren. Nu blijkt dat de weg hierdoor spiegelglad en onveilig wordt voor motorrijders. 

Een typisch gevalletje ‘de overheid implementeert oplossingen die erger zijn dan het probleem’. De Amerikaanse econoom Milton Friedman wist dat treffend te verwoorden in de spraakmakende documentaire Free to Choose, waarvan ook een Nederlands boek is verschenen. Friedman is een geniale man die bekend staat om allerlei zaken, maar onder meer in staat was de Bitcoin te voorspellen in 199p. Over de casus loze borden in Loosdrecht zou hij zomaar kunnen zeggen:

“I think the government solution to a problem is usually as bad as the problem and very often makes the problem worse.”

De vraag is natuurlijk hoe het kan dat de oplossingen vanuit de overheden regelmatig méér problemen veroorzaken dan oplossen. Want leuk die geasfalteerde snelheidssymbolen, maar wat is het precieze nut? Extra opmerkelijk is natuurlijk dat de ‘stickers’ ook nog eens spiegelglad zijn.

De verklaring voor dit soort ‘experimenten’ liggen volgens Friedman verscholen in hoe mensen omgaan met ‘economische meeteenheden’ ofwel geld: personen die hun eigen geld uitgeven waarvoor zij hard hebben gewerkt zullen spaarzamer zijn en meer ‘nut per eenheid’ verlangen dan personen die geld uitgeven van anderen. Natuurlijk gaat hij hierbij uit van beredeneerd gedrag:

“Nobody spends somebody else’s money as carefully as he spends his own. Nobody uses somebody else’s resources as carefully as he uses his own. So if you want efficiency and effectiveness, if you want knowledge to be properly utilized, you have to do it through the means of private property.”

En wat krijg je als je ambtenaren met de ‘gratis verkregen gelden viade belastingheffing oplossingen laat implementeren? Dan is de kans groot dat het nut per euro een stuk lager ligt dan het geval was geweest als ambtenaren hun gelden met meer moeite zouden moeten vergaren.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

4 reacties

  1. logisch denken

    Das toch logisch ? Die dichte verfproppen verstoppen de waterafvoer van het asfalt. De eerste les bij motorrijden is om weg te blijven van wegbelijningen , sergant strepen en zebrapaden. Blijf op het zwart want het wit is spekglad.

    Bij iedereen bekent behalve bij de betweters in de ambtenarij. Ambtenarren strooien nu eenmaal graag met geld want bij schade gaat de gemeente echt met de billen bloot en betaald de rekening

  2. tonna

    De bewindslieden en ambtenarij hebben de jaarlijkse begroting niet gemaakt om de staatsschuld te vergroten,maar om bestedingen naar urgentie en belangrijkheid in te vullen,en indien mogelijk de staatsschuld te verkleinen!
    Nu is het tegenwoordig voor de heren vanzelfsprekend om urgenties te benoemen waar de burger het helemaal niet mee eens is,immers het stemvee heeft democratisch de volksvertegenwoordigers gekozen,en dat betekent volledige handelingsvrijheid voor de coalitie!
    Het is graaien in de door het volk opgebrachte geldpot!
    Rutte 3 drukt simpelweg de eigen hobby’s en favoriete plannen er door te drukken,zoals de EU verslaving,klimaat hetze en gigantische onkosten illegalen/vreemdelingen.
    De belastingbetaler krijgt de negatieve gevolgen,geen pensioen indexering,te weinig huisvesting autochtonen,consumenten prijzen vliegen de pan uit,zorginstellingen sluiten,werken tot je doodvalt etc.

  3. Jantje

    Van de overheid krijg je (bijna) altijd een compromis in plaats van een echte oplossing.
    Dat is het probleem.

  4. Lay down your souls to the gods rock and roll

    Logisch denken !!! helemaal mee eens, met de motorrijopleiding wordt je dat er wel ingepeperd : niet over putdeksels rijden, iets links van het midden en lijnen en pijlen ontwijken. Tegenwoordig moet je zig/zaggent over de weg rijden om ook al die geverfde verkeersborden te ontwijken. Had je vroeger die katte ogen als rijbaan afscheiding “motorrijden met het Guus Meeuwis gevoel” haalde ik in : KEDEKEDENG!!!! naar de linker rijbaan en daarna KEDEKEDENG!!!! weer terug naar de rechter rijbaan, gelukkig zijn die katte ogen nagenoeg allemaal verdwenen, maar ook die waren bloedlink. Midden jaren 90 toen dat belachelijke faserijbewijs werd ingevoerd had niks meer met de veiligheid te maken -vermogen versus de onervaren 18 jarige motorrijder/ster. Het onaantrekkelijk maken van het motorrijden was en is de ware reden, er is nooit bewijs geleverd met het vermogen en jonge motorrijders. Nou dit is ook weer zo’n geval. Als motorrijder/ster ben je in de minderheid en sommige gemeenten vinden motorrijders een sta in de weg en gaan ze dit soort ‘maatregelen’ bedenken om de motorrijders het leven zuur te maken in de hoop het aantal motorrijders terug te dringen. In het verleden hadden we ook die beruchte zwarte verf waar mee de tijdelijke belijningen werden weg gemaakt. Een aantal motorrijders zijn daardoor dodelijk verongelukt omdat ze uitgleden over die verf. De MAG (Motorrijders actie groep) heeft dit toen aan gekaart en in de media gezet. Die verf is daarna ook niet meer gebruikt. Maar als motorrijder/ster moeten we gewoon beseffen dat als het om verkeersveiligheid gaat, dat de motorrijder/ster in sommige gemeenten aan het kortste eind trekt, puur omdat wij in de minderheid zijn. Dit is weer de zoveelste maatregel om het motorrijden te demotiveren, terwijl je het in strijd met de file’s juist moet promoten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.