NS flikt het weer! Ritten geschrapt door hitte

Het is ook nooit goed bij de NS. Vandaag flikken ze het weer. Het gaat dit keer niet om een regenbuitje of wat bladeren op de rails. Nee, dit keer is het weer wat anders. Er zijn een aantal ritten geschrapt vandaag, vanwege de extreme hitte die ons land al een paar dagen teistert. Volgens De Telegraaf heeft de hitte voor ‘systemen storingen’ gezorgd, waardoor er ‘minder materieel beschikbaar’ is volgens de NS.

U kent het vast ongetwijfeld: de getallen +5, +10, +20 verschijnen achter de treinritten in het rood en een stem die zegt: ‘excuses voor het ongemak’. De NS is weer eens van alle markten thuis. Maar voor wie denkt dat deze fenomenen alleen in de winter of in de herfst van toepassing zijn, zit goed mis. Door de hitte zijn twee trajecten en verschillende treinritten geschrapt.

„We verwachten dat er vandaag ook meer treinen in onderhoud moeten. We hebben extra mensen ingezet om het onderhoud te doen. Er blijven ook nog wel voldoende treinen rijden. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een kwartier tot een half uur.”

Verder rijden er nu op de hoge snelheidslijn van Amsterdam naar Rotterdam slechts drie treinen binnen het uur, in plaats van vijf. En ook het traject van Amsterdam naar Sittard moet het ontgelden. Het is voor de treinreizigers vandaag te hopen dat, ondanks alle vertragingen, het niet te druk wordt in de trein. Het is bij dit soort temperaturen überhaupt niet te harden in zo’n trein, laat staan als deze nog overvol zitten ook. Veel succes aan alle treinreizigers vandaag. You will need it!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

17 reacties

  1. Lao Tse

    Dit is dom gezeur.
    De NS staat qua betrouwbaarheid op eenzame internationale hoogte en heeft zelden nog problemen met wissels of herfstbladeren.
    Deze temperaturen zijn uitzonderlijke omstandigheden en het is knap dat ze überhaupt nog rijden.

    1. Duke

      Vanuit je patientenkamertje is het makkelijk reageren. Jij hoeft nergens heen, want je zit hier de hele dag te trollen.

      1. Heinz

        Maak je niet sappel, Dude. Wat vandaag niet kan kan morgen ook nog. We hebben alle tijd toch ?

        1. Frets

          zouaaf

      2. Cycle25

        Nationale trots, die gebruikt links te pas en onpas, zou FvD en PVV dit zeggen komt de foob troefkaart uit de kast rollen.

    2. ZiggyStardust

      ‘Dit is dom gezeur.
      De NS staat qua betrouwbaarheid op eenzame internationale hoogte‘.
      Volgens mij is dat toch echt Japan, waar de spoorwegen hun excuses publiekelijk aanbieden als de trein 7 seconden! te laat vertrokken is.

    3. peetjuhhhh

      Dat is zo, in Nederland dan he. In Duitsland staan anderen op eenzame hoogte.

    4. DidiMadloba

      Werk je bij de NS of zo?
      Als in Duitsland een trein een paar minuten te laat is wacht een aansluitende trein. Dat halen ze wel weer in.
      Toen ik in Nederland een aansluitende trein voor mijn neus weg zag rijden legde de NS me minzaam uit dat ze worden afgerekend op stiptheid, dus dat geen rekening kan worden gehouden met het belang van reizigers.

  2. Piet Patat

    Als NS problemen heeft dan wordt het altijd breed in de media uitgemeten.
    Jammer, want het is een van de beste ( niet DE beste ) spoorwegmaatschappijen ter wereld. Natuurlijk gaat er wat fout. Heb zelf jarenlang met de trein gereisd en het een en ander meegemaakt op de route Almere-Hoofddorp maar over het algemeen liep het gewoon goed. Altijd die drama’s op TV als het fout gaat. En dan die commentaren van reizigers die verwachten, als er iets gebeurd, dat er onmiddelijk alternatief vervoer klaar staat, natjes en droogjes uitgedeeld worden en beschikbaar zijn, doorlopend info willen hebben over de stand van zaken. gaat niet mensen. Begrijp dat gewoon eens. Nu weer met de hitte. Wat wil je nou ? Dit zijn geen standaard weersomstandigheden.

    1. ZiggyStardust

      Piet, ik ben het niet met je eens. De hogesnelheidslijn is een fiasco geworden. De treinen van ansaldo Breda vielen letterlijk uit elkaar en stopten er mee. De Betuweroute is 2 x zo duur geworden en wordt veel te weinig gebruikt, daarbij was er in Duitsland een andere spoorbreedte en moest alles aan de grens overgeladen worden. Beetje wind, blaadjes, sneeuw of hitte en het is een probleem hier. Onze treinkaartjes zijn de duurste in Europa, maar om die problemen lachen ze ons in andere Europese landen keihard uit.

  3. Seneca

    tenslotte kan de NS er ook niets aan doen dat het zo warm is. dat men bij NS dan wel Pro Rail nooit gehoord heeft om betrouwbaar materiaal aan te schaffen en daarmee te werken, komt blijkbaar niet in de hersens op. overigens ik ben eind juni, met de trein van Venetië naar Verona gereisd. 1e klas, airconditioned rijtuigen, zitplaatsreserveringen, tijdens de reis werden kranten en consumpties aangeboden. bedrag € 14,00 per persoon enkele reis. o ja, wij reisden met de Fyra, een schitterende trein en op tijd…
    hetzelfde met Schiphol, wat een organisatie, nietwaar? duizenden mensen gestrand omdat de brandstoftoevoer niet functioneerde. kijk eens naar de directies van zowel NS als Schiphol. door wie zijn die lieden benoemd? door de politiek en niet omdat het zulke vakbekwame mensen zijn, neen het is puur en alleen politiek. de heer Dick Benschop is algemeen directeur van Schiphol. de heer Benschop heeft voor de PvdA vele functies bekleed maar in geen enkele functie uitgeblonken. dus, die wordt algemeen directeur van één der grootste banenfabriek van Nederland. waar een klein land groot in kan zijn…

    1. ZiggyStardust

      Precies! In China veel met de trein gereisd, allemaal netjes op tijd, 320 km/uur geen probleem, stations brandschoon (alle stations zijn daar hetzelfde, is ook een massaproduct daar), ze hebben zelfs een trein die 420 km/uur gaat. Rails aanleggen door moeras en permafrost? In een paar maanden gepiept daar, waar we hier alle projecten verdubbelen in geplande tijdsduur, dan nog te zwijgen over de kosten. Noord-zuidlijn, tunnel leidsche Rijn, Betuwe route, hogesnelheidslijn etc. En dan denken ze hier wel even van het gas af te kunnen, gooien meteen wat energiecentrales dicht, voordat er nog maar een begin gemaakt is met de infrastructuur die nodig is voor al die electriciteit.

    2. van Urk

      En wat als de trein van Venetie naar Verona te kampen krijgt met hevig sneeuwval?

  4. Heinz

    Heer Olivier zit een beetje te dollen. Dat mag ik wel. Olivier weet ook wel dat hij onzin schrijft.
    Daarop is hij aangenomen…

  5. van Urk

    In andere landen heb je dezelfde soort problemen in de zomer en in de winter. Lees de rapporten van international benchmark maar.

  6. DidiMadloba

    De NS moet worden opgeheven. In Duitsland eindigde het NS-tijdperk in 1945, in Nederland duurt het almaar voort.

    De NS ontstond in 1938 door fusie van een aantal spoorwegmaatschappijen. Een tijdlang had de NS wat economen noemen een “natuurlijk monopolie”, omdat ze ook de infrastructuur beheerden, en geen enkel land zich meerdere spoorwegnetten kan veroorloven. Sinds het beheer van de infrastructuur in 1995 werd “ontvlochten” in (uiteindelijk) ProRail heeft de NS geen “natuurlijk monopolie” meer. De NS presenteert zich graag als De Nationale Spoorwegmaatschappij maar het is een puur commercieel bedrijf – wat je af en toe ook heel pijnlijk merkt. Bovendien beheren ze alle stations, zelfs als er nooit meer een NS trein komt.

    Monopolies zijn een onding: ze leiden tot slechte service en hoge prijzen. Ik kan daarvan meepraten want ik kom regelmatig in Duitsland waar de spoorwegen zich al heel anders opstellen: ze voelen daar de hete adem in de nek van binnenlands vliegverkeer, en van de Flixbus en Flixtrain. Waar een NS conducteur een soort politieagent is, vaak zelfs gewapend, is de DB conducteur een gastheer- of vrouw.

    Als je in Nederland geluk hebt komt er soms een lawaaiig jongmens voorbij van “Railcatering” met peperdure verschaalde koffie en dito verdroogde gevulde koeken. In Duitsland hebben de IC’s een “Bordbistro”, een bar- en snackwagen, terwijl de regionale treinen vaak automaten hebben met dranken en versnaperingen.

    Op de stations staat de NS tegenwoordig enige concurrentie toe, maar tot voor kort werden alle winkels op de stations tot de Albert Heijns toe beheerd door Servex, een dochter van NS Stations. Waardoor je bijv. alleen van die hele dure broodwinkels hebt – terwijl in Duitsland op de grotere stations vaak meerdere bakkers te vinden zijn, niet van de DB maar van de gewone landelijke ketens.

    Vaak worden de wantoestanden in het Verenigd Koninkrijk aangevoerd om te waarschuwen voor privatisering van het spoor – maar daar hebben ze dan ook alle fouten gemaakt die je in elementaire economieboekjes kunt vinden.

    De NS maakt onnozele politici wijs dat ze een langdurige concessie op het hoofdrailnet nodig hebben om te kunnen investeren. Onzin, als een andere exploitant dat overneemt kunnen ze ook het materieel overnemen. De NS laat trouwens ook doorschemeren dat ze op het hoofdrailnet winst maken die ze nodig hebben om verliezen op de korte afstand te compenseren. Hallo! op de korte afstand heeft de NS concurrentie van streekbussen, dus kunnen ze niet te duur worden, maar op de langere afstand ontbreekt concurrentie, zodat ze de reiziger een poot kunnen uitdraaien.

    Op sommige lange-afstandstrajecten heb je al concurrentie: je kunt van Amsterdam naar Hengelo bijv. meerijden met de Duitse IC richting Berlijn, en daarin bijv. heerlijk ontbijten. Helaas wel met hetzelfde onbeschofte NS personeel – al wordt de BordBistro wel altijd door een Duitser bemand.

    Ik zou het toejuichen als er ook op andere lange afstanden concurrentie komt. Een tijdlang ging ik regelmatig uit de Randstad naar Maastricht, en als je zes uur op een dag in de trein zit kun je wel enig comfort gebruiken.

    Een factor is zeker dat alle NS aandelen in handen van de staat. Ik zou willen dat DDS net zo hard te keer gaat tegen onze staatsspoorwegen als tegen de zogenaamde staatsomroep. Eigenlijk is het nog erger: toen de NS nog een echt staatsbedrijf was ha de politiek daar wat over te zeggen, maar dat is voorbij sinds het een commercieel bedrijf werd.

    Er wordt veel gemopperd tegen privatisering en “marktwerking”. Bij de NS is die inderdaad volkomen mislukt, met averechts effect. Maar bijv. de privatisering van de oude PTT is een succes. Waar je vroeger soms maanden moest wachten op een telefoonaansluiting heb je die nu in luttele dagen.

  7. ManusR

    Het is toch wel een lachertje, in zuidoost azie is het elke dag boven de dertig graden en storingen? die zijn er nooit, holland op z’n smalst. maar ja dat geldt voor veel zaken.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.