‘Nike, stort je op verkoop, niet op zijn van beste SJW-bedrijf of meest moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld’

33407791112_533f8f939d_o
Foto: Een atlete met een Nike-hoofddoek. Bron: Global Media Sharing / Flickr.

Onze columniste Hanna Wittebroek heeft deze week harde woorden voor kledingmerk Nike. Keer op keer geeft het bedrijf toe op aanstellerige kritiek dat het bedrijf zogenaamd niet ‘inclusief’ zou zijn, op de één of andere manier. Hanna’s advies aan het Amerikaanse bedrijf luidt dan ook: “Maak je weer druk om commerciële doeleinden en niet om het al dan niet zijn van het beste SJW-bedrijf of moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld.”

Nike heeft, na commentaar van atlete Allyson Felix, de voorwaarden die zij voor vrouwelijke atleten in contracten opneemt aangepast. Toen Felix zwanger werd besloot Nike namelijk de sponsoropbrengsten terug te brengen met 70%. Logisch, was mijn eerste gedachte. Immers loopt Nike ook inkomsten mis gedurende de zwangerschap van de vrouw, ze presteert namelijk minder of eigenlijk helemaal niet.

Nu het niet om een vast contract voor een baan gaat, maar om een sponsorcontract, is het commentaar van de atlete pertinent onterecht. Een sponsor is namelijk iemand die een individu steunt door geld of andere middelen, in ruil voor publiciteit. En laat dat nou net niet mogelijk zijn op het moment dat een vrouw zwanger is, een wedstrijd lopen of spelen is er dan natuurlijk niet bij. Het logo van Nike zal dan ook een tijd niet te zien zijn bij deze vrouwen. Buigen voor onterechte kritiek, dat is wat Nike hier heeft gedaan.

Het is niet de eerste keer dat Nike haar bedrijfsvoering aanpast onder druk van een sporter. Eerder dit jaar haalde het bedrijf al een speciale editie van de Nike Air Max van de markt. Deze schoen was speciaal gelanceerd ter ere van Onafhankelijkheidsdag in de Verenigde Staten. Er stond een Betsy Ross Flag op, een oud model van de Amerikaanse vlag, met 13 sterretjes in een cirkel. American Footballspeler Colin Kaepernick vond de schoen racistisch, Nike besloot af te zien van het uitbrengen van de schoen.

Ook in 2018 haalde Nike al een schoen van de markt na kritiek van linkse deugers: een schoen waarop een tekst stond die op de Arabische spelling van Allah leek. Moslims voelde zich beledigd en de schoen verdween uit de collectie.

Maar dat is nog niet alles, wat betreft de linkse, en specifiek de islamitische, hobby’s van Nike. Het bedrijf ondersteunt namelijk ook vrouwenonderdrukking en promoot maar al te graag haar speciale hoofddoekjeslijn. In plaats van te stimuleren dat vrouwen kunnen sporten, zonder het dragen van een dergelijk vrouwenonderdrukkend symbool, stimuleert Nike, als echte islamknuffelaar, het dragen van een hoofddoek.

Allemaal onzin, als je het mij vraagt. Mijn tip aan Nike is dan ook: maak je weer druk om commerciële doeleinden en niet om het al dan niet zijn van het beste SJW-bedrijf of moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

4 reacties

  1.   

    Vanaf het contract met Kaepernick en de inclusieve moslim onzin, koop ik er nooit meer iets. Boycotten die bende. Dit geldt ook voor Coca Cola. Drink nu huismerk of Pepsi.

  2.   

    Koop ook niks meer van dat kruipmerk.

  3.   

    Waardeloos merk zo ook passee

  4.   

    Niks meer kopen van dat merk! Totaal boycotten, moet je zien hoe gauw ze omgaan als hun winst keldert!

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!