Rijksbelegger Wopke Hoekstra (CDA) verspilt belastingcenten: KLM-investering 20% minder waard

Wopke Hoekstra bij WNL. Bron: Screenshot YouTube
Foto: Wopke Hoekstra bij WNL. Bron: Screenshot YouTube

Afgelopen winter besloot de Nederlandse staat onder leiding van de Minister van Financiën, Wopke Hoekstra (CDA), om aandelen op te kopen van het bedrijf AirFrance-KLM. Het was destijds al onduidelijk wat de precieze beweegreden was en vooralsnog zien we geen enkel resultaat op bestuurlijk niveau. Het idee was namelijk dat de minister inspraak zou krijgen op het bestuur van het concern. 

Ondertussen is de investering van minister Hoekstra wel even 20% minder waard dan enige maanden geleden. Daarvoor waarschuwde DDS-hoofdredacteur Tim Engelbart al voor: het was een slecht moment om in te stappen in de luchtvaart. Maar ach, Hoekstra geeft ten slotte niet zijn eigen geld uit, maar dat van de belastingbetalers! Dus als het mis gaat? Wat maakt het dan uit!? De gok kan hem echter duur komen te staan in zijn strijd om het premierschap…

Pijnlijk verlies voor Rijksbelegger Wopke Hoekstra

Het aandeel AirFrance-KLM afgezet tegen de tijd. Bron: Yahoo Finance
Het aandeel AirFrance-KLM afgezet tegen de tijd. In het zwart omcirkeld: het aankoopmoment van de Nederlandse staat. Bron: Yahoo Finance

De luchtvaartindustrie bevindt zich in een perfect storm en de minister besloot op het verkeerde moment in te stappen En dat heeft hij geweten. Niet alleen heeft hij als aandeelhouder op bestuurlijk niveau niets geregeld van de Fransen, maar is de investering ook nog eens 20% gedaald in 6 maanden tijd. Met aanhoudende stakingen en problemen in de luchtvaart, problemen rondom de veiligheid van Boeing-toestellen en de dreiging van hogere (CO2-)belastingen had Hoekstra kunnen weten dat het aankopen van zoveel aandelen in zo’n korte tijd onverstandig was.

Het gokje van Hoekstra staat in schril contrast met de leningen die Jeroen Dijsselbloem (PvdA) verstrekte aan ING bank. Die leningen zijn met rente terugbetaald, maar wat minister Hoekstra nu precies van plan is met de aandelen van AirFrance-KLM, behalve het lijden van voorspelbare verliezen is onbekend. Zeker omdat de aandelenpositie geen enkele garantie biedt op bestuurlijke inspraak.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

11 reacties

  1.   

    Ik snap het niet, steeds nationaliseren ze verschillende industrieën als ze verlies gevend zijn maar verkopen ze hen weer zo gauw ze wat opbrengen..

    Hou ze dan ook gewoon vast denk ik dan, als iets op lange termijn een fantastische manier is om pensioenen enzo te betalen is dat het wel..

    Ik geloof dat Noorwegen ook verschillende industrieën een aandelen heeft zitten, kijk wat het hen ondertussen heeft opgeleverd..

    Ben tegen het nationaliseren, maar als je het doet ga er dan ook voor.. Nu enige wat de belastingbetaler doet is de klappen vangen maar lijken er géén enkel voordeel aan te hebben

    1.   

      Je moet niet zo zeuren.
      Geen stemrecht, snel geld verdienen hier en dan terug naar Chili.
      Rotop Chileense Lugar.

  2.   

    behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

    Een minister die gaat beleggen met belastinggeld van de burger moeten ze levenslang opsluiten

  3.   

    Hopelijk heeft Wopke Hoekstra niets van doen met het een of ander pensioenfonds,zou erg treurig zijn voor de inleggers en reeds genietenden!

  4.   

    Geen medelijden mee, het geld klotst in politiek Den Haag tegen de plinten,
    terwijl de bevolking verarmt.
    Ik hoop voor politiek Den Haag dat het nog veel en veel erger wordt, voor het klootjes volk maakt het niets uit, of het nu goed gaat of slecht, de klos ben je altijd.

  5.   

    Als we straks zijn opgegaan in de EU, weten we niet eens meer wie wat over ons beslist. Lekker makkelijk, hoeven we ons ook niet meer zo te ergeren.
    Gewoon goed voor jezelf zorgen. Schijt aan de buren.

  6.   

    Volgens mij zijn die aandelen niet aangekocht met het doel geld te maken.
    Nog steeds goed dat ze die in het verleden hebben aangekocht.
    Daarnaast Geld sparen kost geld.

  7.   

    Teunis
    Niet zeuren! Bij aankoop was iedereen enthousiast. Nu het even minder gaat, jammer dan en wat de zeggenschap bij AF/KL betreft, het stemrecht bij bezit van aandelen blijft vooralsnog, onaangetast.

    1.   

      iedereen enthousiast ? met dat minderheidsbelang voor veel geld ? zeker een klap van een windmolen gehad

    2.   

      Ja, een staat die met belastinggeld aandelen koopt van een slecht presterende Franse luchtvaartmaatschappij is een goed idee.

  8.   

    Verschillende ministeries zijn er aan toe een schoonmaak te houden wat versleten ideeën betreft en gelijktijdig er voor te zorgen, dat het werkelijke niveau van kennis op de voor dat ministerie belangrijke gebieden omhoog gaat.
    Zeker op financieel terrein is veel te winnen. In deze hoor je trouwens ook van professoren op financieel (macro) economisch gebied al te beperkte denkbeelden, die laten zien dat hun kennis een al te smal gebied betreft. Zo ontbreekt het aan kennis van de achtergronden van internationale besluitvorming. En dan niet alleen van wie er achter zitten en hoe dat gebeurt maar ook heel nauwkeurig meting van invloed waaronder politieke. Immers veel wordt eerder besloten op politieke gronden terwijl de besluiten economisch slecht uitwerken. De verhalen van deze professoren gaan alleen over de gevolgen van de besluiten en de kritiek wordt omfloerst en al te matigend gegeven. De economische kant. Ze vertellen een ”economisch” verhaal. Matigend inclusief dat je je politiek geen buil valt. Er is evenwel behoefte aan het bredere en diepere verhaal. Dat vergt een dito onderzoeksgebied. Wie zitten ons het meeste te verplichten, waarmee, waarom en waardoor nu? Hoe groot is hun macht en wie zijn de bondgenoten en wie hun tegenstanders? Dat is een politiek onderzoek.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!