Ruim 72% steunt het boerenprotest, tegen sanering veestapel, voor verlaging maximumsnelheid

wilders malieveld
Foto: Geert Wilders spreekt boeren toe op het Malieveld. Bron: Screenshot Geert Jan Darwinkel / Twitter.

RTL Nieuws liet afgelopen week een peiling uitvoeren over hoe Nederlanders denken over de boerenprotesten van de afgelopen weken. Ook komende week hebben boerenorganisaties aangegeven te gaan protesteren tegen het overheidsbeleid aangaande stikstof en daarbij kunnen ze rekenen op grote steun van de Nederlandse bevolking, via RTL Nieuws.

Ruim 72% van de ondervraagden gaf aan nieuwe acties te steunen. Daarmee ontvangen de boeren steun van een grote meerderheid van de bevolking. Zou Den Haag de situatie verder laten escaleren dan zouden Nederlanders zich op termijn dus zelfs bij de boerenprotesten kunnen voegen.

Nederlanders zijn verder van mening dat het beter is dat iedereen langzamer gaat rijden op de snelweg, om daarmee uitstoot te beperken, dan dat de Rijksoverheid overgaat tot de sanering van de ‘smerige oude boerderijen’. Daarmee toont een meerderheid van 80% zich solidair met de boeren, ze wensen geen gedwongen sanering van de veestapel.

Terecht natuurlijk, de boeren zijn gebonden aan hun land en leven een zeer gedisciplineerd leven om daarmee te garanderen dat de voedselproductie op een hoog niveau blijft. Dat werk wordt nu openlijk en actief tegengewerkt vanuit de Rijksoverheid. Volgens ruim 91% van de ondervraagden verdienen boeren ook meer respect vanuit de samenleving voor hun harde werk. Toch bevinden de boeren zich vaak in het vizier van een ‘kleine radicale progressieve minderheid’, aangewakkerd door kortzichtige communicatie van politieke intriganten zoals GroenLinks-leider Jesse Klaver.

De cijfers impliceren eigenlijk ook dat het draagvlak van kabinet Rutte 3 afneemt, maar in hoeverre de boerenprotesten gekoppeld zijn aan de uitslagen van de diverse peilingen moet nog blijken. Wel zien we in deze uitslag dezelfde patronen terug als een eerdere analyse van Maurice de Hond, waaruit ook bleek dat Nederlanders een sanering van de veestapel niet zien zitten, maar het verlagen van de maximumsnelheid wel als oplossing accepteren.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

36 reacties

  1.   

    Evengrote intriganten in de stikstoffiscussie als Klaver zijn de mensen van de Partij voor de Dieren, vooral Esther Ouwehand en Niko Koffeman. De partij is niet groot, maar haar invloed reikt heel ver. En in tegenstelling tot GroenLinks weten ze waar ze over praten. Dat wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben: Niet met hun radicale opvattingen en
    nog minder met de methoden waarmee ze die opvattingen aan de samenleving willen opdringen.

  2.   

    Dat is 3 kwart van de mensen die in Nederland wonen, ik denk zelf dat meer dan 90% van de mensen in Nederland de boeren steunen…

    1.   

      En is voorstander van verlaging maximumsnelheid

    2.   

      Als die boeren opnieuw overLaat op de snelwegen gaan veroorzaken is het snel afgelopen met die steun.

      1.   

        Mezzadra : Bla bla bla snel afgelopen met de steun, aldus stumpert. Vanochtend wakker geworden met een glimlach, dank daarvoor. :)

      2.   

        “Als die boeren opnieuw overlast op de snelwegen gaan veroorzaken is het snel afgelopen met die steun.” Nee hoor, want men wil ook de snelheid op de snelwegen verminderen.

      3.   

        Nee hoor, de steun voor de boeren zal sterk toenemen, sterker nog, Nederlanders die voor Nederland zijn, in tegenstelling tot EU en mezzadra, zijn er helemaal klaar mee en zullen solidair zijn met de boeren, boeren doen dit niet zomaar die zijn er klaar mee…

  3.   

    Het verlagen van de maximumsnelheid is een goed idee en het is prettig dat daar brede steun voor is.
    Voor de oplossing van het stikstofprobleem is het echter onvoldoende.

    1.   

      Mezzadra : Minder winden Mezzadra, minder winden.

      1.   

        Mezzadra wil tot het uiterste gaan door de bodem van heel Nederland te saneren en vernieuwen met schoon grond, alle bodembacterieen vernietigen, stadsvijvers en moerassen dicht gegooid worden, vee verwijderen en zorgen dat er niet meer bliksems in de lucht komen. Zolang men niet aan zijn stinkende stad komt.

    2.   

      Blijft staan dat 72% van de bevolking de boeren steunt, met je,

      “Het verlagen van de maximumsnelheid is een goed idee en het is prettig dat daar brede steun voor is.”

  4.   

    Jesse Klaver heeft 3 kinderen. Als hij zou leven naar de geest van zijn geadoreerde Natura-2000 ziin twee kinderen eigenlijk al teveel. Leven in overeenstemming met het Marrakesh-pact betekent helemaal geen kinderen. De benodigde bevolkingsaanwas in NL wordt met dit mede door Klaver ondertekende pact geregeld door ongebreidelde en ongecontroleerde import van gelukszoekers uit alle delen van de wereld.

    1.   

      Plakband erkent in elk geval het probleem. Zijn oplossingen overtuigen wat minder.

      1.   

        Mezzadra : plakband erkent het probleem…
        .
        Terug naar Frits Wester

      2.   

        Nederland is geen land meer maar eerder een bedrijf. Alles wordt dicht gebouwd, er worden ieder jaar duizenden buitenlanders aangetrokken of opgevangen als vluchteling om onze economie nog verder op te krikken. Hoe wil men dan uberhaupt de overschot aan stikstof dan tegengaan? De overheid en de klimaatdrammers willen dat eigenlijk zelf dat Nederland compleet dichtslibt.

        1.   

          Nederland is het hart van de wereld, liefde.
          Maar de liefde voor het buitenland en in dienst van onverstand
          leid zo uiteindelijk wel naar een acute hartstilstand.

      3.   

        Inderdaad een migratieprobleem

  5.   

    Als Nederland de CO2 en stikstof uitstoot drastisch heeft verminderd,kan onze zuivere Nederlandse lucht de “vervuilde” lucht van de rest van de wereld met ongeveer 000000000000000000000000000000000000000000000000000000,1% verdunnen!
    Ons land gaat een soort van ineffectieve luchtreiniger/luchtfilter worden voor de rest van de wereld haha.
    Nederland,het land van de klimaat Don Quichottes,vechtende tegen de wereldse vervuiling!

    1.   

      Tman meldt de meest recente uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek naar het klimaat.

      :)

      1.   

        Aldus spreekt, ‘de persoon’, die al zijn gehele leven zijn hand op houdt en nog nooit van enige bijdrage aan de maatschappij, die door hem en zijn, door hem voortgebrachte ‘vuilnis’, valt te betichten. Kortom een Tokkie

      2.   

        Mezzadra : Bestudeer ze goed, binnenkort volgt de overhoring.

      3.   

        Mezzadra in uw positie behoort u gewoon tot de kleine radicale minderheid van Klaver en juist niet bij het overgrote deel van de bevolking waar u uw leugens over verspreidt.

    2.   

      Lees dit een keer goed, In China is er in een week meer CO2 uitstoot dan in Nederland in een jaar! Het is onbegrijpelijk dat die klimaatgekken hier in Nederland overlast veroorzaken met hun gedram terwijl zij eigenlijk op het plein van de vrede moeten gaan staan. Maar die lafaards weten inmiddels nu wel hoe de Chinese autoriteiten met demonstranten omgaat.

  6.   

    “De boer dat is de keerl”

    Zo’n kleine twintig procent is dus tegen. Dat zijn naar alle waarschijnlijkheid de immigranten/gelukszoekers van ‘we are here’ én al die speltbrood etende, vegetarische, naïeve okselhaarpubers met een gooise R die, op hun maniertje ‘op de barricade gaan’ .

    Niets noemenswaardigs dus.
    Maar dat had ik al eerder gezegd.

  7.   

    De meeste Nederlanders durven toch niet harder dan 100km/u op de snelweg. Als je 130 op de teller rijd, wat in werkelijkheid zo’n 118 is, rijd je bijna iedereen voorbij of ze stil staan op wegen waar 130 is toegestaan.
    Velen blijven liefst nog achter de vrachtwagens kleven.
    Die maximumsnelheid verlagen zal dus slechts een enkeling iets van merken.

  8.   

    Dat is waar Joop.Ik vind dat een vreselijke maatregel gezien ik vaak van Zeeland naar Groningen moet rijden.Ik was al blij met een paar stukken 130km tussen Rotterdam Utrecht , Amersfoort / Assen.De rest is al 100.Lamlendig getreuzel is het.

    1.   

      @Jack: Ik nam verkeersboetes altijd op de koop toe. Tijd is geld en die enkele keer dat je gepakt wordt weegt niet op tegen de tijdwinst. Van Grunning naar Hagenesië met 100 of met 200km/u scheelt gewoon teveel tijd en dus geld om langzaam te rijden.
      Kan me altijd zwaar aan die treuzelaars ergeren.

      1.   

        Inderdaad @Klepzeikert.
        Zo veel mogelijk het westen des lands vermijden, en flitsmeister installeren.
        Ik rijdt altijd te hard, en de laatste paar jaren gelukkig nog geen boetes gehad, maar wel lekker opgeschoten.

  9.   

    Jaren 90 in Duitsland gewerkt.Man man.Daar kon je pas autorijden.Nederland is knettergek.

  10.   

    Wat een onzinverhaal!!!!!! Inderdaad geschreven door een fanatieke noorderling; niet gehinderd door enige kennis van zaken.
    Hier een reactie van een zuiderling die enkele tientallen jaren heeft “rondgezworven in dit wereldje en pretendeert enigszins te weten waar hij over praat.
    Dankzij de unieke combinatie van onderzoek (Wageningen, de enige universiteit die niet onder het ministerie van onderwijs, maar onder het ministerie van landbouw valt), opleiding (waar de standsorganisaties een belangrijke rol hebben gespeeld) en voorlichting is er naar de oorlog in Nederland een uitstekende efficiënte land- en tuinbouwsector ontwikkeld mede dankzij de sponsoring van de toenmalig EEG. Dit heeft geleid tot een ongebreidelde groei die heeft gezorgd dat wij na de VS de grootste exporteur van agrarische producten zijn ter wereld (???)
    Maar: Is een efficiënte landbouw ook een duurzame landbouw?
    Is de grond te arm dan strooien we kunstmest, is de temperatuur de laag dan stoken we gas, hebben we last van onkruid dan staat Bayer voor ons klaar, staat grondwater te hoog dan graven we sloten, staat het water te laag dan pompen we grondwater op, komen we grond te kort dan branden we regenwoud af en gaan daar soja kweken. Dit alles voor een efficiente productie die we vervolgens voor het grootse gedeelte weer uitvoeren.
    Wie worden daar beter van, behalve de exporteurs?
    Niet de Nederlandse werknemers, dat zijn vaak ondernemers en als er al werknemers zijn dan halen we ze uit Oost Europa.
    De Nederlands economie? De totale agrarische productie bedraagt 1,2% van het B.N.P. Stel dat we 60% exporteren dan praten we over 0,7% van het B.N.P
    De boeren zelf ook niet. Vaak ook niet Vaak kiezen ze niet voor deze grootschalige productie, ze worden er om bedrijfseconomische reden toe gedwongen. Uitzonderingen daargelaten
    Volgende keer meer.LTO)

    1.   

      Inderdaad. Vissers en boeren worden namens onze economie eigenlijk ertoe gedwongen om op die manier te gaan vissen of produceren. Punt is dat het zwak economische buitenland dit soort Nederlandse efficiente manier van visserij en landbouw productie ook over wil nemen waardoor importerende producten in feite ook uiteindelijk niet klimaatvriendelijk zijn. We halen wel de tomaatjes ergens uit verweggistan maar wie vertelt mij of deze tomaatjes niet gekweekt zijn door een Nederlandse tuinder die daar zijn bedrijf volgens Nederlandse maatstaven daar in verweggistan heeft neergezet? We exporteren dus niet alleen maar producten maar ook kennis en machines. Dat vergeet men gauw.

    2.   

      leeuwvanvlaanderen. Er is nog een Hoge Landbouw Universiteit in Nederland, die onder de Ministerie van Landbouw valt. Dat is het Claudius Clusius College, dat over heel provincie Noord-Holland verspreid is. Dit excellente college is zeer bekend voor hoge onderwijs in vooral het agrarische sector (graan bouw), en groente, fruit, planten en bloemen teelt. Dit uitgebreide college is genoemd om de beroemde plantkundige van Leiden, C. Clusius te eren. Omdat ik jarenlang amateur kweken van oude soorten geurende rozen was, werd ik een keer uitgenodigd om te komen naar een tentoonstelling van de studenten, om hun resultaten van het planten en bloemen kwekerij te zien. Het was allemaal prachtig wat deze eind-diploma studenten hadden bereikt. Kom een keer naar de kop van Noord-Holland, en je zult onze prachtige, selectieve boerderijen bewonderen. Ook de vee boeren zorgen uitstekend voor hun kooien, kalven, en stieren, op kleine kleurvolle velden; waar de boeren alfalfa, klaver,
      water-munt en andere kruiden voor de vee planten. Daarom is onze kaas zo lekker.
      Kom een keer kijken!

  11.   

    Dit is dan weer leuk:

    “Door de aangekondigde boerenacties wordt de afscheidsreceptie van Marianne Thieme, net afgetreden Kamerlid van Part voor de Dieren, verplaatst van woensdag 16 oktober naar dinsdag 29 oktober”.

    Het 1e succes is al binnen!

  12.   

    Als je hard schreeuwt krijg je aandacht, dat was op school ook altijd alzo. Een kleine minderheid blaat het harsdst en de media stuiven er op af. De hele randstad loopt achter die schreeuwers aan, zonder te beseffen wat dan de oplossing is of, nog erger, wat de consequentie is, hoe deze mensen dan een economie willen opbouwen zonder boeren of andere vormen van werkgelegenheid.

  13.   

    Enige beperking is m.i. wel op haar plaats maar de redenen zijn anders. In Noord Brabant is het aantal varkenshouders hard gegroeid. Zo hard, dat er over gedacht kan of zelfs moet worden enige beperking aan te brengen. Verder moet de geitenhouderij nu al worden beperkt. Dit geeft een potentieel gezondheidsgevaar voor een groot deel van de bevolking in de omgeving van een houderij. De Q-koorts epidemie is wel onder tafel verdwenen maar de nodige berichtgeving is er ten onrechte niet. Onduidelijk is hoeveel dodelijke en andere slachtoffers er ondertussen en heel precies wanneer zijn gevallen; en wat er nu nog voor gevaar is. Het is wel heel vreemd, dat terwijl er al tijden geleden van 74 dodelijke slachtoffers moest worden gesproken dit onderwerp blijkbaar nauwelijks de politiek heeft beroerd.