Zo ziet de toekomst van de elektrische auto eruit

De elektrische auto’s zijn volop in ontwikkeling. Er zijn steeds meer automerken die een elektrische auto op de markt brengen. De auto’s worden steeds beter, dit is dan ook een van de redenen dat steeds meer mensen ervoor kiezen om elektrisch te gaan rijden, misschien is het voor jou ook interessant. De dagwaarde berekenen van je auto is een goed idee, misschien kan je hem inruilen voor een elektrische auto. Het is het perfecte moment om te kiezen voor een elektrische auto. Naast de goede prestaties van de auto’s is het ook nog eens voordelig om een nieuwe elektrische auto te kopen in verband met de bijtelling. Maar hoe zit het met de toekomst van de elektrische auto? Is dit wel zo duurzaam en goed voor het milieu? We geven je graag wat meer informatie.

De duurzaamheid van elektrisch rijden

De kilometers die je rijdt in een elektrische auto zijn een stuk beter voor het milieu dan die van een benzine of diesel auto. Dit is dan ook de reden dat in sommige steden oude dieselauto’s al niet meer zijn toegestaan. Hoe goed elektrisch rijden voor het milieu precies is hangt onder andere af van de stroom die hiervoor gebruikt wordt. Je kunt je voorstellen dat auto’s die worden opgeladen met groene energie een stuk beter zijn dan wanneer je de auto oplaad met grijze energie. Er zijn zelfs mensen die hun auto opladen met energie die zij zelf hebben opgewekt, bijvoorbeeld door zonne energie. Het blijkt dat auto’s die volledig rijden op groene energie tot 70% minder CO2 uitstoten dan auto’s die rijden op diesel of benzine. Het hangt daarnaast ook af van het moment waarop de auto wordt opgeladen. Wanneer er veel auto’s tegelijk opgeladen worden kan er zoveel stroom nodig zijn dat dit wordt opgevangen wordt door fossiele energie.

De batterij van een elektrische auto

Dat de kilometers die je rijdt met een elektrische auto beter zijn is dus duidelijk, maar hoe zit het met de productie van de batterijen die in een elektrische auto zitten? Dit is helaas een stukje minder duurzaam. De productie van een elektrische auto is namelijk een stuk minder goed voor het milieu dan de productie van normale auto’s. Door de productie van de batterij wordt er een stuk meer CO2 uitgestoten dan normaal. Ondanks de batterij is het nog steeds beter voor het milieu om met een elektrische auto te rijden, er wordt in totaal namelijk 50% minder CO2 uitgestoten.

Elektrisch rijden en het OV

Wat zal de toekomst ons brengen? Hoe het er nu uitziet proberen steden als Amsterdam auto’s steeds meer te weren. Zo liggen er toekomstplannen die auto’s in Amsterdam bijna geheel moeten weren in 2030. Het openbaar vervoer zal het voornaamste vervoermiddel worden samen met (elektrische) deelauto’s in de grote steden.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

53 reacties

  1. Mycase

    Les 1 groene energie bestaat niet

  2. Mycase

    Les 2 elektrisch rijden is net als een cassette bandje een tussentijdse oplossing

  3. Bart

    Hey een reclame artikel met leugens over electrische autos en de leugen dat co2 vervuilend is.

    Tsja het geld moet toch binnen komen he…

    1. Mezzadra

      “de leugen dat co2 vervuilend is.”

      CO2 is niet vervuilend maar een teveel aan CO2 leidt tot opwarming van de aarde.

      1. Rechtsaf

        “CO2 is niet vervuilend maar een teveel aan CO2 leidt tot opwarming van de aarde.”

        mezzadra liegt dat hij barst natuurlijk, co² heeft niets maar dan ook helemaal niets met opwarming te maken, naast het feit dat er geen probleem is..

    2. Henkdetenk

      @bart gebruikt dezelfde dedaine woordkeuze als de huistrol…

    3. Ron

      Leugens over klimaat, het geld moet ergens binnenkomen.

      Vertel eerst maar eens wat het ijkpunt is van het juiste klimaat.
      Dan praten we verder want er is gewoon nooit een standaard klimaat geweest op aarde

  4. claus

    Even een vingerwijzing naar de infrastructuur van oplaadpunten!
    Als men woont in hoogbouw, zullen vaak meningsverschillen, tot en met fysiek handgemeen, letterlijk uitgevochten gaan worden!
    Immers een flatgebouw met 7 tot 12 verdiepingen heeft géén gelijktallig aanbod van laadpunten,maar niettemin wilt iedereen een stekker in ZIJN auto hebben!
    Op dit moment is voor zeer veel mensen, de elektrische auto,een kul (cult) verhaal.
    Denk eens aan Jan Modaal die al jaren er op uit trekt met zijn caravan, richting Zuid Frankrijk en Spanje etc,dat gaat echt niet lukken met een elektrische strontkar!
    Positieve leuterverhaaltjes ten spijt!!!!!

    1. Mezzadra

      De elektrische auto staat mogen het begin van de ontwikkeling, zowel qua actieradius als de benodigde infrastructuur.
      De kostprijs voor batterijen neemt elk jaar met 15% af, de capaciteit neemt jaarlijks met 15% toe. Over een paar jaar kun je prima met je elektrische auto naar Spanje rijden en is er een infrastructuur waarin je overal je auto kunt opladen.

      Deze weerstand is een achterhoedegevecht tegen een veelbelovende technologie.

      1. Agios

        Hoe kom je toch weer aan deze flauwekul? Bovendien, Ken jij Marvin? Hij werkt in een Kongolese mijn waar zware mentalen worden gedolven voor…. batterijen en accu’s. Marvin zweet zich kapot. Hij begint om 06.30 uur met werken. Zo ook Caleb en Hando, enkele lotgenoten. Om 09.00 uur zijn ze doodop. Eten een stukje broodpap dat moeder heeft meegegeven. Ze moeten nog negen uur werken. Hun leeftijd? 8, 9 en 11 jaar. Electrisch rijden is een ernstige vorm van nieuwe slavernij. Dat hebben de deugers er niet bijverteld he?

        1. Mezzadra

          Ik heb je nooit horen klagen over vergelijkbare ellende bij de winning van kolen en olie, Agios.

          Uiteraard moeten dit soort misstanden worden bestreden, maar in deze discussie is het niet meer dan hypocriet gelul.

          1. Agios

            Het is hypocriet om tot vervelends toe de Nederlander (laat ik maar even dicht bij huis blijven) een slavenverleden voor te houden (zonder uitzondering door ‘links’) om dan zelf zonder enig probleem geen probleem te hebben met de nieuwe slaafjes. Voel je zelf de hypocrisie niet? In dat geval is het wel heel erg triest met jou gesteld. Ik weet dat de confronttatie pijn doet, maar om dan een ander te verwijten ‘hypocriet’ te lullen, komt bij mij wel heel merkwaardig over.

          2. Mezzadra

            “om dan zelf zonder enig probleem geen probleem te hebben met de nieuwe slaafjes.”

            Ik heb daar wel degelijk een probleem mee, deze misstanden moeten worden aangepakt, Agios. Las je niet wat ik schreef?

      2. claus

        mezzadra,
        Jij wilt een tsunami bestrijden met een dompelpomp!
        Je antwoord is niet gerelateerd aan mijn reactie en motivatie.
        De eisen die zeer veel mensen stellen aan de mogelijkheden die een “personenauto” moet bieden,kunnen niet binnen de komende 10 jaar opgelost worden!
        De NL politiek wilt teveel,te snel!

        1. Mezzadra

          Oké, Claus, dan gaan we voor 15 jaar.

      3. Mariposa78

        “De elektrische auto staat mogen het begin van de ontwikkeling”

        Wat onzin, je kent je geschiedenis weer eens niet en nog steeds geen weet hoe je Novacula Occami moet hanteren.

        De eerste elektrische auto reed al tussen 1830 and 1839 (exacte datum niet bekent) en er zijn een drie tal mensen die claimen de uitvinder er van te zijn dus wat staat er in zijn begin van ontwikkeling?

        En lees je eens in //forumindex.nl/nieuws/elektrische-auto-s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-t96727.html misschien dat je er van leert ipv onzin uit te kramen.

        1. Mezzadra

          De elektrische auto bestaat uiteraard wel langer, Mariposa, maar de moderne elektrische auto bestaat eigenlijk pas vanaf de eerste modellen van Tesla. Daarin wordt nu een enorme innovatieslag gemaakt. Over een paar jaar zullen nauwelijks nog verbrandingsauto’s worden gebouwd en we gaan op weg naar zelfrijdende auto’s. Intussen wordt enorm geïnnoveerd in de batterijtechnologie en, als gezegd, dat gaat in een tempo van 15% up in capaciteit en down in prijs.
          Het produceren van een elektrische auto is eindeloos veel eenvoudiger en is, los van de accu, in de kern ook veel goedkoper en duurzamer. Kijk maar naar je stofzuiger, die electromotor gaat ook nooit stuk en heeft veel minder bewegende delen dan een verbrandingsmotor.

          1. Mariposa78

            Nee je komt weer met onzin aan kaken het eerste model was een Volvo.
            De rest is en blijft ook onzin, is gewoon niet waar.

            Kom hier naar toe //forumindex.nl/nieuws/elektrische-auto-s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-t96727.html en lees je in en zie dat je alweer onzin uitkraamt.
            De leugen regeert bij jouw ipv de waarheid.

          2. Mariposa78

            Iets zegt me dat jij je al eens aangemeld hebt op deze site en dat je meteen al een trol ban gekregen hebt.
            Dat zouden ze hier ook actiever moeten doen met zo een trol zoals jij.
            De leugen regeert bij jouw ipv de waarheid.
            Droom lekker verder of liever een nachtmerrie.

    2. Mezzadra

      ht*ps://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/nieuwe-batterij-kan-vijftig-keer-sneller-worden-opgeladen-en-gaat-eeuwig-mee~bc72af87/

  5. Ben-NIET-Groen-L

    Vraagje aan de DDS redactie: Waarom liegen jullie over elektrisch rijden en alles wat daar mee te makken heeft?
    Dit is Nepnieuws! Teveel naar freule Ollongren geluisterd of zelfs in opdracht van haar?

    Een dieselauto is zelfs nog vele malen schoner dan elektrisch rijden en om te ontmantelen.
    Ach,ik ga er ook verder niet op in…de redactie weet wel beter.

    Ik overweeg dus ook …net als Henkdetank… hier niet meer te verschijnen en deze als onbetrouwbaar rond te gaan bazuinen.

    1. ZiggyStardust

      Helemaal met je eens! Dit is nu een voorbeeld van het verspreiden van nepnieuws of desinformatie. Ik ben ook wel een beetje klaar met het reageren hier. En vooral met de oppertrol Mezzadra. He, Mezzadra, heb je de rapporten gelezen over biomassacentrales? Ik zei het toch, leugenachtige trol!

      1. Mezzadra

        Ja, Ziggy, ben wel geschrokken van die hoge CO2-uitstoot van biocentrales. Ik begrijp je zorg.

        1. ZiggyStardust

          Ok, je begrijpt dus dat biomassacentrales een nog hogere CO2 en fijnstofuitstoot hebben dan kolencentrales en al helemaal in vergelijking met gascentrales, en dat de ruim 11 miljard euro subsidie dus weggegooid geld is. Je begrijpt hopelijk ook dat windmolens vele beestjes doden, er wat gassen vrij kunnen komen die nog slechter zouden zijn dan CO2, al zal het onmeetbaar zijn, dat de wieken van windmolens niet recyclebaar zijn, windmolenparken het leven in zee verstoren ( ik had eigenlijk de hoop dat er nieuwe riffen en nieuw leven zou ontstaan rond windmolens in zee, dat had ik dus goed fout) en dat de zon ook niet altijd schijnt, het electriciteitsnet overbelast raakt door die zonnepanelen ( die ook nog eens zorgen voor een woningbranden af en toe), dat een aantal jaren geleden beslist werd dat 130 een veilige snelheid was en geen belasting voor het milieu, en we nu ineens terugvoeren naar 109 km/h op snelwegen ( maakt mij niet uit ik rijd toch niet harder, maar anderen wel) en dat dit het zoveelste geval is van paniekpolitiek. Dit kabinet loopt continue achter de feiten aan, neemt besluiten waar wetenschappers niet bij betrokken zijn, moet terugkomen op onlangs genomen besluiten en verbrast belastinggeld wat in kernenergie en waterstof gestoken zou kunnen worden totdat de thoriumreactor uitontwikkeld is. Mezzadra, van mij mag er ook een einde komen aan het gebruik van fossiele brandstoffen, maar mijn reden is omdat ze ooit opraken met de huidige groei van de wereldbevolking en de welvaart. Op dit moment is naar mijn mening de invloed van de mens door CO2 uitstoot op het klimaat verwaarloosbaar. Maar in de nabije 100 jaar zal dat anders zijn, door bevolkingsgroei en welvaartsgroei. Besteed dus die honderden miljarden aan energie die het altijd doet en die je door kunt ontwikkelen, ipv aan windmolens, zonnepanelen en luidruchtige warmtepompen. Dit is mijn mening, en eigenlijk maakt het voor mij geen verschil, ik heb geen kinderen. Maar als je wel kinderen hebt wil je toch vooruitgang, zowel financieel als qua gezondheid, milieu, leefbaarheid etc.

          1. Mezzadra

            “Op dit moment is naar mijn mening de invloed van de mens door CO2 uitstoot op het klimaat verwaarloosbaar. ”

            Dit is dus eenvoudig niet waar, Ziggy. De opwarming van de aarde is zeer reëel en we gaan daar de komende decennia onzegbare ellende van ervaren. De oorzaak ligt volgens het overgrote deel van de mensen die er voor doorgestudeerd hebben bij de mensen die enorm veel CO2 blijft uitstoten.
            Je mag wat mij betreft met een blinddoek om en met de vingers stijf in de orden dit botweg blijven ontkennen maar dan plaats je jezelf buiten elke redelijke discussie.

          2. ZiggyStardust

            Voor de rest ben je het wel met mij eens dus mag ik hier uit opmaken?

          3. Blitzkrieg

            Mezzadra : Er is geen enkele consensus, dat weet nu zo langzamerhand toch wel?

          4. Blitzkrieg

            ZiggyStardust : Geen zorgen, het effect van CO2 op het klimaat is logaritmisch. Elke verdubbeling van CO2 heeft dus een bepaalde stijging tot gevolg. Dit stelt hele duidelijke grenzen aan de bijdrage die CO2 op het klimaat zou kunnen hebben.

          5. ZiggyStardust

            Blitzkrieg, uiteindelijk maken de mensen de aarde toch wel onleefbaar, daar maak ik mij geen zorgen om. Overbevolking en religie zijn zaken die ontwikkeling in de weg staan en samen een dodelijke combinatie vormen. Ben blij dat ik geen kinderen heb. De invloed van CO2 is nu beperkt. Er zijn andere natuurlijke phenomenen die een veel grotere invloed hebben. Maar, de enorme toename van de wereldbevolking en welvaart zulken naar mijn mening er wel voor zorgen dat door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen een enorme invloed op het klimaat zullen hebben. Ik heb ooit ook alles geloofd wat mij voorgeschoteld werd, wetenschappers die een andere mening verkondigen worden monddood gemaakt. Ik zit niet op samenzweringssites en geloof niet in complottheorieën, ik lees gewoon wetenschappelijke studies. En de studies met de uitkomsten die het niet zo goed doen in het verhaal wat ons voorgeschoteld wordt, die krijgen geen aandacht, worden verborgen of die wetenschappers krijgen zelfs een reprimande. Ik heb te veel gelezen om de msm op hun blauwe ogen te kunnen geloven. Trap er niet in.

          6. ZiggyStardust

            Blitzkrieg, weet je waarom groen links zo tegen kernenergie is? Dan valt namelijk het grootste deel van hun partijprogramma weg omdat een heleboel milieu en klimaat vraagstukken in een keer opgelost zijn, en alleen nog het socialistische deel van hun partijprogramma overblijft, waar weinig mensen op zitten te wachten en waardoor ze dus irrelevant worden. Groen Links heeft geen baat bij het oplossen can klimaat of milieuvraagstukken, het is immers hun verdienmodel.

          7. Mezzadra

            “waarom groen links zo tegen kernenergie is?”

            Wat links allemaal vindt weet ik niet maar ik ben geen tegenstander van kernenergie. Ik denk zelfs dat we de klimaattransitie in de overgang naar een CO2-vrije energievoorziening zonder kernenergie wellicht niet zullen zullen kunnen realiseren.
            Ik wijs echter op het feit dat het op dit moment nog steeds niet rendabel is en het decennia duurt voordat nieuwe centrales in bedrijf zijn.

          8. Blitzkrieg

            ZiggyStardust : Ik heb ook geen kinderen en net als je ben ik daar heel erg blij om.

            Overbevolking? Wist je dat er een sterke correlatie zit tussen CO2 uitstoot en sterfte cijfers. Indien Afrika voorzien zou worden van goedkope kolengestokte energie zou de bevolking enorm afnemen omdat de welvaart toeneemt. We zouden landen als Afrika actief moeten stimuleren om goedkope koolgestokte energie te gaan gebruiken, om zo minimale welvaart te creeeren. De bevolking van Afrika zou hierdoor gigantisch afnemen.

            Lord Christopher Monckton, ICCC13 (Afternoon Keynote Address)
            h**ps://www.youtube.com/watch?v=dj43O98HL5c

            Erg technisch verhaal, in het kort komt het erop neer dat er hele duidelijke grenzen zijn aan klimaatverandering veroorzaakt door CO2. Alles heeft te maken met een terugkoppeling die er bestaat tussen een terugkoppeling die optreed ten gevolge van CO2. Dezelfde wetmatigheden aangaande de terugkoppelingen die spelen bij het klimaat zie je ook terug bij analoge versterkers. Op school heb ik deze leren ontwerpen en berekenen.

            Om Mezzadra’s vraag maar voor te zijn: Ja, klimaatverandering ten gevolge van CO2 is net een versterker.

            Klimaatverandering is gebaseerd op lange termijn angst.

            Unless we announce disasters no one will listen
            Sir John Houghton

            I believe it is appropriate to have an over-representation of factual presentations on how dangerous it is.
            Al Gore

            Dit is zijn de wetenschappers van het IPCC aan het woord, tof hè die wetenschappers. Oh ja, en dan nog wat. Iedereen die consensus en wetenschap in één zin noemt snapt helemaal niks van wetenschap.

            Ik trap niet in MSN, vanavond weer Jensen, kijk je ook?

            Wie is Sir John Houghton?
            Sir John Theodore Houghton CBE FRS FLSW (born 30 December 1931) is a Welsh scientist who was the co-chair of the Nobel Peace Prize winning Intergovernmental Panel on Climate Change’s (IPCC) scientific assessment working group.

          9. Blitzkrieg

            ZiggyStardust : Er zitten wat kromme zinnen tussen, heb wat geëdit en is af en toe niet helemaal goed gegaan.

    2. Mezzadra

      ” Ik overweeg dus ook …net als Henkdetank… hier niet meer te verschijnen”

      Alvast een goede vaart toegewenst, Ben. Het ga je goed.

      1. Rechtsaf

        Ped*fiel mezzadra likt zijn vingers af bij het vernemen dat mensen hier weggaan vanwege gasten als mezzadra

  6. tailgunner

    De gemiddelde leeftijd van een personenauto in Nederland is in het afgelopen decennium gestegen van 8,4 naar 10,2 jaar.

    Nou wil u ook graag een elektrisch rijden maar u krijgt geen leasebak en bent u aangewezen op een knap tweedehandsje. Niks mis mee. Maar…enig idee wat een simpele Tesla kost van een jaar of 5? De goedkoopste in Nederland is €36.000.
    ht***s://www.autotrack.nl/tweedehands/tesla/model-s/46803953

    Grappig toeval: Het modaal inkomen 2019 volgens het CPB is € 36.000. Trekt u zelf maar uw conclusie inzake elektrisch rijden.

    1. ZiggyStardust

      En dan nog te bedenken, het omslagpunt. Het omslagpunt van een electrische auto tov een fossiele brandstof aangedreven auto. Als het omslagpunt bereikt is, is die electrische auto al afgeschreven, en is het accupakket aan vervanging toe. Daarbij heeft voornamelijk Tesla problemen met chips die de levensduur van 4 jaar niet eens halen, wat ze soort van verzwegen hebben.

      1. Mezzadra

        Ook dit is onzin, Ziggy. Er zijn inmiddels inderdaad al Tesla’s die 600.000 km op de teller hebben en nog steeds met de originele batterij rijden. Qua techniek kan een elektromotor ook veel langer mee dan een brandstofmotor.

        Een elektrische auto gaat dus zeker twee keer zo lang mee als een brandstofauto.

        1. Rechtsaf

          ook dit liegt mezzadra, batterijen worden vervangen als deze 25% vermogen hebben verloren…

      2. Mezzadra

        ht*ps://www.volkskrant.nl/economie/accu-van-elektrische-auto-gaat-vijf-tot-twintig-jaar-mee~b8b78635/

        1. Mariposa78

          Ik heb je link gelezen jij zelf ook?
          Denk van niet, dat wat jij claimt staat er helegaar niet in je liegt alweer.

          Het zelfde verhaal zoals het software schandaal onder ideale omstandigheden.

          Ja dat staat idd in je link onder ideale omstandigheden en niets anders dan dat staat er geschreven.

          Waarom blijf jij altijd zo liegen?
          Als ik zeg dat 1+1=2 dan zal jij altijd weer beweren dat dat niet zo is dat heet dwars liggen om maar dwars te liggen.

          Laat ook maar al zie jij dat zelf niet zo maar wel het geval is.
          Laat enige reactie maar mooi achterwege, conclusie alles wat je neer pent is een grote leugen en is nooit onderbouwt en zal nooit door een kundig mens persoon onderbouwt worden.

          1. tailgunner

            @Mariposa:
            “Waarom blijf jij altijd zo liegen?
            Als ik zeg dat 1+1=2 dan zal jij altijd weer beweren dat dat niet zo is dat heet dwars liggen om maar dwars te liggen.”

            Het antwoord op deze vraag: Dat is het kenmerk van een trol. Vaak zijn deze figuren het zelfs met je eens maar gewoon om te zieken beweren ze precies het tegendeel met leugens. Negeren is het devies.

  7. Abn

    DDS redactie toch, zomaar de bulk van je reageerders trollen met een onderbouwd verhaal. Daar zit toch niemand op te wachten?

  8. Agios

    In de Atacamawoestijn hebben de mensen nauwelijks water meer omdat het gebied wordt opgeofferd aan het delven van lithium voor accu’s. De deugers: ‘we wisten het niet’.

    1. Vlaswiek

      De deugers: ‘we wisten het niet’.

      Onderdeel van het linksfascistische deugevangelie is het reduceren van de mensheid, komt dat even goed uit?

    2. Abn

      Wir haben es nicht gewüst?

      Zolang mijn bijtelling laag is kunnen de inboorlingen daar kreperen. (geen auto van de zaak hier, gewoon zelf ervoor moeten loonslaven)

      Maar serieus, bijna alle grondstoffen winning heeft een stevig effect op de direkte omgeving (Groningen is er niks bij). Kolen voor staalproduktie voor de karosserie, zelfzame aardmetalen voor licht staal, elektronika, alternatoren. Verwachten dat indirekte effecten afwezig zijn is naief, kop in zand. Ik accepteer het gewoon dat de Nigerdelta schade krijgt omdat ik auto rijd en voel me er niet bijzonder slecht mee.

      1. Mezzadra

        “Zolang mijn bijtelling laag is kunnen de inboorlingen daar kreperen.”

        Hartverwarmend, deze plotselinge aandacht op DDS voor de arbeidsomstandigheden in Derde Wereld-landen.

        1. Mariposa78

          Het is hartverwarmend om te zien dat jij zoveel aandacht hebt voor Afrikaanse minderjarige kinderen en er alles aan doet om hun leven te verbeteren.
          Kuch leugenaar eerste klas aan het woord, hij doet er helemaal niets aan want hij wil er niets aan doen en kan helemaal niets.

          1. Mezzadra

            Ik meen wel degelijk dat we moeten weigeren producten te importeren die gemaakt of gewonnen zijn met kinderarbeid.
            Daarover zijn we het eens?

          2. Mariposa78

            Nee ik ben het niet met je eens, gewoon om de eenvoudige reden dat je altijd zit liegen en bedriegen.
            Nu ook weer je kan niets, doet niets, en doet niets.

          3. Mezzadra

            Laat verder maar zitten, Maripoosje.

          4. Mariposa78

            En wil niets doen

          5. Mariposa78

            Nee W.I.M. nou gaan we ook door ook, want de leugen regeert bij jou en mede ********.

e-mail:

 Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.