Automobilisten zijn klaar met alle belastingregels! ‘Jojo-beleid’

laadauto
Foto: Een auto wordt opgeladen in Amsterdam. Bron: Ludovic Hirlimann / Wikimedia Commons.

De regels omtrent autorijden vallen niet in goede aarde. Zowel de autobranche als onderzoeksinstituten zijn van mening dat dit ‘zigzagbeleid’ elk doel voorbij schiet. Zo zitten deze regels vol tegenstrijdigheden en die dragen natuurlijk niet bij om de klimaatdoelen te helpen. Zelfs de Algemene Rekenkamer uitte kritiek. 

Er valt dus opnieuw een flinke dreun te incasseren. In de Telegraaf valt namelijk te lezen dat vanaf de ingang van het nieuwe jaar, de bijtellingsregeling van volledig elektrische auto’s omhoog gaat van 4% naar 8%.

“Door de fiscale wijzigingen zal drie kwart van alle elektrische auto’s volgend jaar in de hoge bijtellingsklasse vallen, wat ook grote gevolgen heeft voor de groei van het ’stekkerwagenpark’. Vooral de duurdere modellen zullen daardoor in de showroom blijven staan, voorspelt automotive dienstverlener VWE.”

Steven van Eijck, de voorzitter van RAI Vereniging, heeft dan ook geen goed woord over voor dit ‘jojo-beleid’ rondom de ‘elektrificering van het wagenpark’. En ook de Algemene Rekenkamer heeft bedenkingen omtrent dit onderwerp. Zo schrijft de krant:

“De Rekenkamer kraakt in een woensdag verschenen advies ook de autobelastingen, zoals de aanschafbelasting bpm en de wegenbelasting. De schatkist incasseerde afgelopen jaar zo’n €16,6 miljard aan autobelastingen. Het stimuleren van elektrisch rijden kan de inkomsten voor het Rijk op termijn behoorlijk schaden, waarschuwen de rekenmeesters, omdat de verwachting is dat de stekkerauto in populariteit nog extra zal groeien. Daarnaast moeten veel fiscale regels een beter klimaat stimuleren, maar doen zij juist het tegengestelde. “

Dus zelfs ‘de rekenmeesters’ zijn van mening dat veel fiscale regels geen stimulans bieden op een beter klimaat. Tja, daar zit je dan met je goede gedrag. Kortom: de handjes kunnen weer uit de mouwen, want zo komt er natuurlijk nooit een goede oplossing. Wat een rollercoaster.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

44 reacties

  1.   

    Nederland is volledig uitgerangeerd. Volledig kapot gemaakt vanaf de jaren 70. Leve de multiculturele samenleving waar vrouwen en allochtonen de dienst uitmaken. Gevalletje gelijke behandeling met positieve discriminatie voor de zwakkere. Sukkels….

    1.   

      Job heeft weinig vertrouwen in vrouwen.

    2.   

      @Job: Negeren is beter!

      1.   

        Waarom antwoordt jij dan in zijn plaats! Negeren!

    3.   

      En nu on-topic?

      1.   

        TROL

    4.   

      Inderdaad Job, er is weinig reden om vertrouwen te hebben in vrouwen. Kijk maar naar de ministers (v) in dit kabinet. De een nog zwakker dan de ander. Karin Ollongren heeft zichzelf uitgeschakeld. Sigrid Kaag subsidieert opzichtig de terreurclub van haar eigen man. Carola Schouten, Stientje van Veldhoven en Cora van Nieuwenhuizen raken helemaal verstrikt in de stikstof. Ank Bijleveld gaat ten onder aan de strapatsen haar incompetente voorganger Janine Hennis (ook vrouw uiteraard). Mona Keizer verpietert bij Economische Zaken. En Tamara van Ark doet foekie-foekie met een overspelige SGPer. O ja, dan je hebt ook nog Barbara Visser, maar wat die doet weet geen hond: niks dus.

      1.   

        Bang voor vrouwen, Kretoloog?

      2.   

        Kretoloog,

        Blij dat meer mensen het door krijgen.

      3.   

        @ Kretoloog.

        Ik ben even niet realistisch nu maar
        Een kabinet Agema/Nanninga zou ik wel zien zitten.

        Deze twee vrouwen hebben meer “balle” dan alle kapoenen van Rutte z’n clubje bij elkaar.

  2.   

    Als of de idioterie van elektrisch rijden geen co2 of nox uitstoot heeft. Smerige volksverlakkers proberen te overtuigen dat nieuwe elektrische auto’s aan de boom groeien en rijden op de lucht.

    We zijn volledig krankzinnig en proberen de wet op behoud van energie onder het tapijt te vegen zodat we de elektrische wereld kunnen verkopen als het perpetuum mobile.

    Waarom trappen mensen met een zelfstandig denkvermogen in deze absolute kolder ?

    1.   

      @weer opnieuw helemaal juist spijker kop raak.
      Nog een ding, voordat een tesla milieuvriendelijker word dan zelfs een diesel auto, moet hij 800.000 km hebben gereden.
      Ik denk en gok zo dat het waarschijnlijker is dat het gemiddelde dat kilometrage bij lang niet gaat halen.
      Groen links en milieuvriendelijk electrische rijden zonder uitstoot, het klinkt allemaal leuk maar de feiten spreken anders.

      1.   

        Als een elektromotor 800.000 km moet rijden is het accupakket minimaal 5 x vervangen. Zoekt u de milieu belasting van Lithium delven even op ! Tevens hebben de kortzichtige linkse demagogen geen idee waar het afval moet blijven. Er is NIETS milieuvriendelijk aan het gedrocht en al helemaal niet ter vervanging van goed rijdende auto’s op fossiele brandstoffen.

        De linkse mafklappers willen maar niet kijken naar de werkelijke benodigde grond en hulpstoffen nodig om een auto te bouwen en te laten rijden. Slechts linkse idioten roepen ” kijk geen uitlaat “

        1.   

          “Zoekt u de milieu belasting van Lithium delven even op! ”

          En… elektra moet je opwekken. Energie van windturbines kun je niet opslaan, bovendien is de opbrengst volstrekt onvoldoende. Dus stoer doen met elektrische auto’s lijkt wel dapper maar is dus dom.

      2.   

        De “groenen” denken dat alles waar geen benzine in moet milieu of klimaat vriendelijk is, dan hoeven ze niet verder te kijken dan hun neusje lang is.
        Wie zit er te wachten op een (zelf)rijdende Ipad, das niet meer dan een zwaar gesubsidieerde lease trein voor individualisten.

      3.   

        Bijenzwerm , Jaloers dat jij je geen Tesla kan veroorloven. Tsja dan had je maar een vak moeten leren.

    2.   

      Waarom trappen mensen met een zelfstandig denkvermogen in deze absolute kolder ?

      Iets met globalisten, vrouwen, en mannen die zich als onderdanige huisvrouw opstellen. Een geweldig verdienmodel!

      Heal the world
      Make it a better place
      For you and for me
      And the entire human race
      There are people dying
      If you care enough for the living
      Make a better place
      For you and for me

      Yeah right….

      1.   

        Job Jansen : Helemaal eens, het moet maar eens afgelopen zijn met al die onzin.

      2.   

        Mensen kunnen het voordeel van een elektrische auto op de achterkant van een sigarendoos uitrekenen. Kolder is dat niet.

    3.   

      Je hebt ook mensen zonder denkvermogen……Dat blijkt!

      1.   

        sta je weer in de spiegel te koekeloeren ?

  3.   

    Welke auto, die op de foto?
    Hahaha
    Mijn Kia Sorento 3.3 V6, dat is pas een auto!!!

    1.   

      Stoer hoor, helaas voor jouw trekt een E-golf jouw er uit bij de stoplichten. Er wordt trouwens veel onzin op dit blog verspreid. Een accupakket van bijv. Tesla gaat meer dan 800000 km mee. En tegenwoordig wordt een moderne accu al voor 95% gerecycled. Helaas voor de achterblijvers, een brandstof auto is binnenkort letterlijk en figuurlijk een fossiel.

      1.   

        “Een accupakket van bijv. Tesla gaat meer dan 800000 km mee.”

        Een het aardige is dat de overige onderdelen van de Tesla ook zo lang meegaan. Een elektrische auto heeft veel minder bewegende delen en is daarom ook veel duurzamer.

      2.   

        Hendrik Groen , hoe vaak moet dat pakket opgeladen worden voor die 800.000 km ?

        Wat recycle je aan de verarmde metalen ? Ben toch zo nieuwsgierig naar je antwoorden. Overigens hoe gaan we de door jou gewenste spanningen op het netwerk zetten ? Heel Nederland aan de elektrische auto is onmogelijk maar dat weet je vast zelf ook wel als je pretendeert ingelezen te zijn. Zie je antwoorden met veel belangstelling tegemoet.

      3.   

        Hendrik, je zit er toch naast helaas. Hier een stukje uit een artikel van het NRC.
        Dat was echter het begin, want er waren ook echt grote problemen met niet functionerende remmen, motor en laadsysteem. Ook de accu bleek niet goed te zijn. Na een update was de actieradius in een keer een stuk kleiner. Kortom, een en al ellende. Een van de chauffeurs heeft in 3 jaar tijd maar liefst 33 keer de auto naar de garage moeten brengen. Een gare Alfa Romeo 159 moet net even wat frequenter voor onderhoud naar de garage, maar veel scheelt het niet.

        Nu willen de 4 chauffeurs hun geld terug. Zij hebben destijds de auto’s voor 86.000 euro per stuk gekocht. De chauffeurs werken samen met één advocaat die gezamenlijk hun belangen behartigt.

        1.   

          Dit gaat dus over de tesla s.

        2.   

          buitenom al dat gezeik over actieradius (Jaguar claimt 450 km maar komt niet verder dan 250 tot 200 km) is de zelfontbranding van de accupakketten een serieus probleem.

          Scooters die spontaan ontbranden in de box van de flat , auto’s in de carport , na een ongeval of tijdens onderhoud. Het is ongehoord hoe de problemen van een elektrische wereld onder het tapijt geschoven worden.

        3.   

          En de klachten die te vinden zijn op internet over Tesla zijn ook niet mis. Die gaan helaas niet over een bepaald onderdeel, maar over bijna alle onderdelen aan de auto’s en dan ook nog over de onbereikbare klantenservice en klachtenafhandeling.

      4.   

        Ik voorspel dat Volkswagen vanaf volgend jaar de meest verkochte auto gaat worden met de ID-serie. De Duitsers snappen de trend.

      5.   

        beste Hendrik , komen de antwoorden nog of loop je slechts wat links populistisch geleuter te verkondigen als een papegaai ongehinderd door enige kennis ?

        Zullen we het er maar bij laten dat een volledige elektrische maatschappij absolute bill shit is en dat iedereen in een elektrische auto een ongelukkige droom is die nooit gerealiseerd kan worden omdat het technisch onhaalbaar is daar de gevraagde vermogens niet te leveren zijn zonder kernenergie ?

        Mijn advies is dus, blijf dus rustig rijden in uw fossiele voertuig want de linkse droom zal straks een absolute nachtmerrie blijken waarbij stroomstoringen meer regel dan uitzondering zijn.

      6.   

        Mij eruit trekken?
        Over stoer gesproken, moet dat dan?
        Vraagje, kan zo’n E – ding ook door een 40cm hoge laag modder 45gr beropwaards rijden, zonder kortsluiting te veroorzaken en te exploderen ?
        Bent u soms zo’n lachgas snuivende puber?
        Maar ik denk toch heel stiekem dat ik een E – golfje er wel uittrekt als ik twee feiten naast elkaar optel…..1: ik rij een automaat en 2: als deze Kia al heel snel de 50km/u heeft bereikt heb ik nog 99% ruimte over om het gaspedaal noges lekker in te trappen.
        Ik weet het nu zeker….ik rij een E-golfje naar God!!

  4.   

    De politiek baas van de Belastingdienst is Menno Snel (D’66). Net als zijn voorganger (Erik Wiebes, VVD) is hij een enorme brokkenmaker. Het ontbreekt hem aan inzicht en sturend vermogen. Of simpeler gezegd, hij doet maar wat. En dat resulteert dus in gejojo. Wanneer verlost de Tweede Kamer deze sukkelaar uit zijn lijden en stuurt hem met een motie van wantrouwen naar huis?

    1.   

      Wat is de relatie van deze opmerking met de elektrische auto, Kretoloog?

    2.   

      @Kretoloog: Geweldig! En je negeert de juiste.

    3.   

      Haha, en de subsidies op warmtepompen verdwijnen ook vanaf 1 januari is vandaag bekend geworden. Wat een faalhazen zitten er toch in onze regering.

      1.   

        ZiggyStardust,

        Bedoelde u niet de “Koudepompen”?

  5.   

    Quispel kan beter naar Duitsland verhuizen, ze snappen het gelul van hem beter?
    De achterlijke tar*rel lult maar wat,Duitsers gaan aan het aardgas, Duitsers hebben geen 100km/uur beperking, Duitsers zijn niet bezig met halvering van vee/pluimvee stapel!
    Wat een idioot, die p*dofiele transgender Quispel!

    1.   

      Wat een plebejer is die Tman met zijn NSB gen!

      1.   

        nep:
        NSB=SS

    2.   

      ach , weet de stront vlek veel ? De tar-rel is zo ontzettend nep dat de chinezen hem niet eens kunnen kopiëren . Hij blaat maar wat de sukkel.

      Als je de linkse nepperds concrete vragen stelt moeten ze alle antwoorden schuldig blijven want ongehinderd door kennis blaten ze de links populistische bull shit . Napapegaaien is alles wat ze in hun mars hebben. Van nuts bedrijven hebben ze geen verstand :)

  6.   

    Nadat ik het artikel gelezen heb staat er volgende:
    “De Rekenkamer doet daarom de aanbeveling aan staatssecretaris van Financiën Menno Snel om de autobelastingen in hun huidige vorm onder de loep te nemen en deze te “heroverwegen als ze niet bijdragen aan de hoofddoelen van de autobelastingen en ook geen actuele reden hebben.”

    Ah, we zijn aan het voorsorteren op een definitieve invoering van het rekeningrijden.
    Conclusie : U Gaat Meer Betalen.
    Bingo! Dat gaat m.i. ook gebeuren.
    En dat allemaal onder het excuus van “het is voor het klimaat”.

    “Aan het andere doel van autobelastingen – “een wezenlijke ondersteuning van luchtkwaliteit- en klimaatdoelen op autogebied via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels” – wordt onvoldoende invulling gegeven, aldus de Algemene Rekenkamer” .
    En daar geloven ze zelf in?
    De burger weet intussen al lang en breed beter.

    1.   

      Ik weet beter , de herberekening van de kilometer beprijzing zal zoveel factoren in zich hebben dat een verhoging met honderden procenten geen uitzondering zal zijn. De diesel heeft al een toeslag te pakken van 15% voor volgend jaar

      OPLICHTERS

      1.   

        Je hoeft mij niet te overtuigen, de Ziejewellisten kunnen niet overtuigd worden want ze snappen allemaal niet meer.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!