Kabinet wil zo spoedig mogelijk de maximumsnelheid verlagen op de provinciale-, auto- en snelwegen

Een snelweg. Bron: Flickr / jo.sau
Foto: Een snelweg. Bron: Flickr / jo.sau

Het Kabinet Rutte 3 heeft aangegeven de besluitvorming rondom het oplossen van de stikstofcrisis naar voren te halen zodat Nederland weer van het slot af gaat en er kan worden gebouwd. Dat laatste is nijpend aan het worden. Één van de besluiten die het kabinet moet nemen heeft betrekking op de maximumsnelheid op de provinciale-, auto- en snelwegen, via DvhN

De stikstofruimte die het verlagen van de maximumsnelheid oplevert wil het kabinet vervolgens besteden aan de bouw van nieuwe woningen. Eigenlijk is het nu, vanuit een juridisch oogpunt enorm simpel: het kabinet maakt per direct stikstof-uitstoot vrij door de maximumsnelheid op diverse trajecten van de infrastructuur structureel te verlagen. Bijvoorbeeld van 130 kilometer per uur naar 100 op de snelwegen. En van 100 naar 80 op de autowegen enzovoorts. Hierdoor stoten de auto’s minder broeikassen uit en mogen op andere plekken in de economie weer activiteiten worden ontplooid.

En oh ja, de normen worden ieder jaar strikter, kijk maar eens naar de doelstellingen van de Klimaatwet. Maar ach, zorgen maken is pas iets voor volgend jaar. Momenteel is het kabinet namelijk nog bezig met het laten doorrekenen van de plannen want leven we sinds 2015 -toen het Klimaatverdrag van Parijs werd geratificeerd- in een zogenaamde “klimaat bureaucratie” en  de rekenmeesters beoordelen vanaf nu elke vorm van sociale- en economische activiteit aan ‘de tabel van input en output’. Dus dat wordt nog wat in de toekomst!

Boeren schijnen ook een bijdrage te kunnen leveren aan het verlagen van de stikstof door hun dieren ander voer te laten consumeren. Hierdoor stoten de koeien bij het laten van scheetjes minder stikstof uit, maar wat de precieze effecten van dit voer op de gezondheid van mens en dier eruit zien voor de lange termijn weten we niet. Dat weet overigens niemand, maar alles moet in het werk worden gesteld om de stikstofcrisis te bezweren.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

74 reacties

  1.   

    Ach voor het goede doel moet je wat over hebben.
    Niet echt geschikt voor allochtonen, die rijden in de stad al 100 en minimaal 160 op de snelweg en betalen ook hun boetes niet dus reken maar uit wie er netjes minder hard gaat rijden en wie niet.
    Allochtonen hebben meestal geen respect voor de laffe, ja knikkende, blanke NLer.
    En als die toevallig een uniform aan heeft treed er een acute allergie op en beginnen ze te spugen, te schelden en gaan hun armen en benen bewegen.
    Zouden ze echt een ziekte hebben ?
    Deporteren graag, dan kan de snelheid ook weer omhoog want laten we eerlijk zijn, het gemiddelde Marokkaanse gezin zorgt voor 2 keer zoveel uitstoot als het gemiddelde NL gezin. Dit even als voorbeeld, we hebben naast Marokkanen nog meer gelukszoekers.

    1.   

      Einde van de hele discussie.

      h..ps://www.telegraaf.nl/nieuws/23501474/stikstofpijn-voor-niets-nederland-wees-meer-gebieden-aan-dan-nodig

  2.   

    Tijd niet gereageerd; mijn conclusie:
    DDS maakt zich zelf steeds belachelijker en ongeloofwaardiger!
    Het onafgebroken toestaan van ONDERMIJNENDE reagerenden wordt toegestaan!
    Helaas:…….. nooit meer DDS. Jammer; DDS heeft uitstekende mogelijkheid om tegen waanzin te zijn en op rechts te manouvreren.
    Wens positief en kritische reageerders het allerbeste!

    1.   

      @Kapitein Henk Lugar

      Doe een donatie aan DDS en we praten verder nergens meer over.

    2.   

      Waarom reageert u nog steeds met deze onzin?
      Mooi vertrekken en nooit meer terug komen!

  3.   

    Dat links niet deugt, weet ik al geruime tijd. Dat de overheid nu hele rare trekjes gaat vertonen, wordt me nu ook duidelijk. Bij Venlo bijna tot stilstand komen om net over de grens, richting Duisburg te gaan planken naar boven de 200 km/uur. In Duitsland hebben ze geen rare uitstootjes blijkbaar. En dan… Ander voer voor het vee zodat ze minder schadelijke scheten laten… Wat mij betreft gooien we alle vreemdelingen eruit. Dat scheelt ook veel scheetjes en co2-uitstoot. Mensen, Nederland is ernstig ziek. Het is een staat in ontbinding. Wie dat niet in de smiezen heeft, lijdt aan realiteitsverlies, zoals enkele exemplaren op dit forum dagelijks weer aantonen.

  4.   

    Bij ons kom je amper boven de 80 km maar dat geeft niet iedereen vindt het prima

  5.   

    Deze maatregel heeft niets met CO2 of stikstof van doen. Dit is weer verkapte belastingverhoging, door middel van nog meer snelheidsboetes.
    Ze weten heel goed dat de meeste snelheidsboetes op de 100km wegen worden uitgedeeld. Daarom moeten alle wegen dus 100km worden.
    In de drukke uren veroorzaakt het alleen maar meer files en ook dat weten ze heel goed. Dat is al lang bewezen.
    Door die files wordt de CO2 en stikstof uitstoot alleen maar meer, maar omdat ze niet meten maar zogenaamd berekenen gaan ze daar pas na 10 jaar achter komen.
    Linkse kneuzen.

    1.   

      Hoe is het met de snelheden op de wegen in uw nieuwe vaderland?

      1.   

        Hoe is het met de snelheid van de afbraak van je hersentjes? EU parasiet.

        1.   

          Geloof dat Joopje op zijn zere teentjes is getrapt.
          Geeft niets hoor Joopje, we hebben allemaal wel eens een mindere dag.

          1.   

            Ik geloof dat EU parasitaire trol denkt dat hij ooit een normaal antwoord van mij gaat krijgen. Ik zal je uit de droom helpen. Debielen krijgen van mij geen normaal antwoord. Debieltje.

      2.   

        EU kok : Zit helemaal vast… Zit helemaal vast… Zit helemaal vast… Zit helemaal vast… Zit helemaal vast… Kortom je valt in herhaling.

      3.   

        Kokkie, in Spanje is de max. snelheid 120 km/uur.

  6.   

    Het Cjib te Leeuwarden wrijft nu al in zijn handjes.

    Vieze linkse klootzakken.

    1.   

      Quote: Vieze linkse klootzakken.
      .
      Hebben zij bij u ook al de macht over het gaspedaal overgenomen?

  7.   

    DDS (Teunis Dokter).

    Geloof jij, dat DDS op deze manier, nog steeds bestaansrecht heeft.

    Ik mis steeds meer, op deze DDS site, het geluid van de PVV en het FvD.

    Als ik dan de Linkse Trollen club , iedere dag voorbij ziet komen, die geen strobreed in de weg wordt gelegd door DDS, denk ik wel eens.
    Is dit het Rechtse DDS geluid.

    Een oudere Nederlander H.J.

    1.   

      @Jumping
      Het zou best wel saai worden als we allemaal hetzelfde dachten hier. Dan kun je de reacties net zo goed weglaten. Meningen verschillen en dat is normaal. Het kan interessant zijn om daar over te babbelen.

      Waar ik slecht tegen kan is dat het zo doorzichtig is wat sommigen hier doen. Dan bedoel ik dat ze overduidelijk lopen te trollen om reacties uit te lokken. Die mogen van mij gewoon lekker opbokken. Daar besteed ik ook geen aandacht aan, ik reageer ook niet op ze. Helaas sommigen die het niet begrijpen wel en daarom kom ik die vale honden alsnog tegen in de reacties. Als ze dit niet van plan zijn om eens aan te pakken dan heb ik het wel gezien hier.

  8.   

    Wat een stel incompetente idioten daar in Den Haag. Ik wordt helemaal gestoord van die achterlijke milieu maatregelen. Als mensen doordraaien door hun gedram komt het door hun verstikkende regels. Bah om te kotsen en de VVD moet zich kapot schamen, wat een volksverlakkerij partij is dat geworden.

  9.   

    Grijns, ik zal eraan denken als ik maandag naar het ziekenhuis rij. Ow wacht, ik mag dan blij zijn als ik een gemiddelde snelheid haal van 30……. en het stukje verbindingsweg (met zes verkeerslichten) ongeveer 15.
    Alzo over het stuk waar ik daadwerkelijk de max toegestane snelheid zou kunnen rijden 10 minuten zou doen, duurt in de praktijk ten minste een halfuur.

  10.   

    Het is veel zinvoller de snelheid niet te verlagen en de verdere doelstellingen van de Klimaatwet te conformeren aan de handelswijze van VS!

  11.   

    Met het verlagen van de maximumsnelheid slaat het Kabinet veel vliegen in één klap: minder CO2, minder stikstof, minder fijnstof, minder verkeersslachtoffers, minder files en minder verkeerslawaai.

    Het zou heel stom zijn als ze het niet doen: 80 en 100 km op de snelwegen en 70 standaard op de provinciale wegen.

    1.   

      Meester leugenbeest is er ook weer met zijn fantasieën.

      Even ter informatie voor hem de huidige auto’s rijden het meest zuinig en schoon tussen de 120km en 130km.
      De meeste verkeersongelukken hebben niks met snelheid te maken maar dat wist je natuurlijk al.
      Ene hee!psst de provinciale wegen zijn allemaal al 60km dat jij voor een verhoging bent dat is positief van je.

      Je kan je leugens allemaal wel blijven herhalen maar dat maakt het nog niet waar.

      1.   

        Veel vliegen in èèn klap..de taŕrel krijgt veelvuldig bezoek van deze nuttige beestjes vandaar dat hij het gezegde even aan zijn eigen situatie aanpast!
        Script!!

    2.   

      Script!

      1.   

        Er word wat af gescripet je kan ophouden te reageren op de welbekende storende elementen op dit forum.

    3.   

      Einde discussie

      h..ps://www.telegraaf.nl/nieuws/23501474/stikstofpijn-voor-niets-nederland-wees-meer-gebieden-aan-dan-nodig

    4.   

      definieer concreet de vliegen die gevangen worden strontvlek. (niet die in je directe omgeving aub)

      Verlaging van de snelheid is het domste wat je kan doen omdat het NIETS levert behalve een stukje symbool politiek . Slechts strontvlekken zijn in hun nopjes met symbool politiek . Stomme tar-rel

  12.   

    Geldt dit ook voor Duitse auto wegen. Of het circuit van Zandvoort. Zag zoeven op de A31 van Oberhausen Emden nog een AA kenteken die het gas even liet vieren,omdat het hier binnenkort niet meer mag?

    1.   

      In Duitsland is het instellen van een maxium snelheid op de autobaan met een ongekend grote meerderheid afgewezen.

      498 tegenstemmers (geen limiet) 126 voorstemmers (wel limiet)
      skiinformatie.nl/voorlopig-nog-geen-snelheidslimiet-in-duitsland/

  13.   

    De voordelen zuilen marginaal zijn,

    1.   

      Licht toe, Gerlos.

      1.   

        jij hebt nog wat toe te lichten strontvlek ! waarom anderen vragen tar-rel ? linkse afleidingsmanoeuvre van je aperte linkse verbale diarree

    2.   

      Gerlos je hoeft je helemaal niets toe te lichten, als hij antwoord toch niet accepteert.
      0,027% nou nou poe poe.

  14.   

    Fusilier@ Ik rijd wel een eens op die weg in Duitsland.Voor zover ik weet kun je daar nog “planken”.Die weg is destijds wel door Nederland gefinancierd voor snelle doorstroming van het vrachtverkeer.

  15.   

    Te langzaam rijden, te weinig doorstroming en teveel stagnatie levert veel meer uitstoot op dan te snel rijden!
    Een moderne auto met brandstofmotor rijd het zuinigst en heeft de minste uitstoot tussen minimaal 90 en 110 km per uur naargelang de eindoverbrenging.
    Op snelwegen is 130 met schien te snel maar 80 op andere wegen te langzaam…

    1.   

      Ja, dat klopt wel, rond 100 km op snelwegen is de zuinigste manier van rijden.
      Uit onderzoek blijkt dat een constante snelheid van rond 100 km de filekans beduidend vermindert, met name omdat er sprake is van een constante doorstroming en geen ‘harmonica-effecten’.

      1.   

        Script!!

      2.   

        kan je dat even aantonen tar-rel voordat je jouw verbale diarree als feit presenteert.

        Je pretendeert enkele feiten voor heel Nederland , dat is al een aperte leugen strontvlek. Of wou je stellen dat de A-10 gelijk is aan de A-7 in Groningen.

        Strontvlekken beschikken niet over een analytisch denkvermogen maar strooien leuk met terminologie wat in dit geval duidelijk laat zien dat ze ongehinderd door kennis hun verbale diarree laten lopen

      3.   

        Mezzadra,

        Je aanwezigheid hier heeft zijn houdbaarheidsdatum ruimschoots overschreden.

        Kan de redaktie hier overgaan tot verwijdering van de vervuiling van dit platform alstUblieft.

        1.   

          Waarom door discussiëren?

          Nederland heeft het fout berekend..
          Zie bericht 2 van dit draadje

          1.   

            Omdat onze keikop het maar niet wil begrijpen dat hij ernaast zit en dan met leugens aankomt zetten.
            Hij doet dan even snel een ceteris paribus (of caeteris paribus zoek de betekenis eens op)
            ht*ps://verkeersanalist.nl/2019/09/26/verlaging-maximumsnelheid-is-geen-wondermiddel-voor-stikstofproblematiek/
            ht*ps://www.telegraaf.nl/nieuws/918314418/verlaging-maximumsnelheid-in-hele-land-optie
            ht*tps://www.naturalnews.com/2019-08-30-nasa-admits-climate-change-not-caused-by-suvs-fossil-fuels.html?fbclid=IwAR0LlzQ8BHTEC-aloG8YvZRRxWn2Yy5-LClUUHdvkDMCP5SGAJooDlYgsYc

            Tja, milieu gaat niet meer over feiten. Het is een religie met een verdienmodel geworden.
            Met zelfs in wetenschappelijke kringen een dogma op en verbanning van andere geluiden.

            Is het dan met gezond verstand niet beter de titel boven het stuk te veranderen in ‘Verlaging max snelheid is geen optie?’ of zijn we alle gezonde realiteitszin kwijt?

            Het blijft een vreemde gewaarwording dat 180 op de CC op de ene plek als normaal rijgedrag wordt gezien en na het passeren van een stippellijntje op de kaart als een grove overtreding wordt gezien.
            Ja, alsof de fysica aan beide zijden van het stippellijnen verschillend werkt.

            Er zijn helaas in postzegelland Nederland meer figuren die 130 al eng vinden dan dat je personen vind die 160/200/200+ helemaal het idee vinden dus deze discussie wordt nooit van zn leven gewonnen.
            De enkele keer dat ik even in Nederlandse grens over ga en weer terug kom dan valt me op hoe traag al het verkeer gaat.. Toppunt is de Randstad, manman, kan beter direct je uitvaart regelen want daar is bijna geen tijd meer voor als je van drempel naar drempel en van rotonde naar rotonde kruipt. En dan zijn er dus hele groeperingen die dat nog steeds allemaal veel te snel vinden gaan. Sneeuwvlokjes.

      4.   

        Voor wie geïnteresseerd is in de feiten:
        ht*ps://www.nu.nl/binnenland/5998958/verkeerskundigen-sneller-thuis-bij-verlaging-maximumsnelheid.html

        1.   

          En deze feiten: ht*ps://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-aarde-opwarmen-met-130-kilometer-per-uur/

          I rest my case.

          1.   

            Ik zie dat er geen weerwoord komt op de feiten.

            I rest my case.

          2.   

            Wi.I.M je case doet helgaar niets resten je zit weer te liegen en bedriegen nu is het pas case closed zou ik zeggen en heb je alweer een discussie verloren.
            Zie reactie 42 uitgel u l d.

          3.   

            iedereen achter het script dan reageert niemand meer op je onzin strontvlek , i rest my case

        2.   

          schei toch uit strontvlek , je mag niet eens een weerwoord geven op die aperte onzin bij nu. Iets beweren en geen weerwoord accepteren , de handelswijze van de tar-rel en zijn linkse dictaat

      5.   

        Komt spuit 11 ook weer… Ben je helemaal van lotje? De moderne auto is gecalibreerd voor de moderne snelheid. De overbrengingen worden nu zo afgestemd dat 120/130 in constante gang net zo zuinig is. Of is maar mondjesmaat minder. Dat horten-en-stoten optrekken en dan weer remmen gedrag wat door heel het land gecreeerd is door alle nonsens-regels is veel belastender dan simpel de snelheid. En omdat je een artikelje vind met moeilijke woorden en getalletjes bewijst niets!

        1.   

          Heeft ShaKahn een bron voor zijn opmerkelijke bewering?

          1.   

            Ja W.I.M die zal ShaoKahn beslist hebben, doe zelf het zoek werk luie vieze oude man die niet vies is van minderjarige kinderliefde.

    2.   

      Vrijdenkert doet ook even duit in het zakje van leugens met zijn jaren 70 van de vorige eeuw gegevens.
      130km is voor dit kleine landje de ideale snelheid en 60km op provinciale wegen is idd veels te langzaam optrekken naar 90km is dan ook weer ideal.

  16.   

    En dat doen ze geruisloos want ja de schatkist hè

  17.   

    Het klimaat begint irritatie plekken te vertonen, het klimaat traineert de mens, klimaatjahova’s zijn de nieuwe ziekte in onze maatschappij…

  18.   

    jaja , de oplossing voor een onwetende

  19.   

    Automobilistje pesten..een hollandse traditie, zeer geliefd bij linkse subsidiezuigers die uitsluitend van het openbaar vervoer gebruikmaken en figuren die het besturen van een voertuig maar niet onder de knie kunnen krijgen.
    De acceptgiro ligt al op de mat voor u thuis bent…want geld binnenharken is in nl wel goed geregeld.

  20.   

    Je reinste flauwekul deze maatregelen.

    Politici? Incompetente bende. Ze zien weer een mogelijkheid de burger 2 keer te plukken. Milieunormen die niet bestaan en de komende gaspedaalbelasting.

    Tijd dat de burger stevig ingrijpt.
    Pek en veren voor het gaajes in Den Haag.
    Oplichters

  21.   

    Ach…..hopelijk nog even en hebben we eindelijk een kabinet crisis!
    Dan op naar een compleet nieuw kabinet van mensen die hun sporen hebben verdient als zakenman, CEO, wetenschapper, etc.
    Dus niet die kneuzen die nu in de tweede kamer zitten en nog geen hond van een koe kunnen onderscheiden.
    En die lui bepalen nu onze toekomst om over een decennia of twee te kunnen zeggen wir haben es nicht gewust!
    Ze brengen ons hele land naar de filistijnen!

  22.   

    Dat wordt voor miljoenen hardwerkende Nederlanders een zeer lange werkdag om op tijd op her werk en weer thuis te zijn.
    Kortom….. de tien tot twaalf urige werkdag komt weer terug!
    Leuker kunnen we het niet maken, gezelliger wel!

  23.   

    Dat wordt een hel voor die bouwvakker en bedrijven busje op de weg.
    Die hufters jagen op wegen, waar op dat moment 100 gereden mag worden, met 130 tot 140 en meer voorbij en geen politie te zien of te vinden.
    Let maar eens op, het zijn altijd die hufters die in busjes rijden met af en toe zo’n personenauto hufter.
    Ik ben dus erg nieuwsgierig hoe de overheid deze nieuwe snelheden zal controleren.

    1.   

      Je vergeet de drukdoeners die Tesla rijden.

  24.   

    De zelf gemaakte stikstof en Co2 ‘crisis’ lost zich vanzelf op. Gewoon geen maatregelen nemen en de zelf gemaakte wurgwet niet aanpassen. Het land gaat elke dag een stukje verder op slot. 80 % van de bedrijven failliet, op den duur geen voedsel meer, autorijden stopt ook vanzelf. Probleem opgelost…toch?

  25.   

    HA, en dan de foto bij het artikel even bedenken, traject eindhoven/venlo. Als je het hebt over de grootste vrachtverkeer (geen autoverkeer) weg van t land. En dat moet terug naar 100? F*u ka-uu-tee regering Rutte 3.
    Beter dat je die weg driebaans maakt, dan is de doorstroming van verkeer 10x beter en kun je ook je ó zo kostbare [verzonnen] stikstof elementjes terugdringen. De aanvraag daarvoor heeft al meters stof op het bureau van den haag verzameld, Doe er wat mee!?!!
    Ooh, en dan nog wat haagse afzetters… Heb je de A67 ooit bereden? Weet je wel hoe het beeld van die weg eruit ziet? En de andere wegen in t land? Ooit eens uit de geblindeerde ruiten van je chauffeursbak gekeken? Nee hè, dan “werken” jullie nemalijk en dat declareren jullie dan ook weer…

    Job well done paupers. Alweer weten jullie besluiten te nemen over zaken waar je 0,0 verstand van hebt.

    Gegroet!

  26.   

    Hey, wat merk ik nu… Mijn reactie is verwijderd omdat ik me verzet tegen deze belachelijke maatregelen… Zal toch niet waar zijn!

    1.   

      Site, je neemt een loopje met me. Bovenstaand bericht: nvm

    2.   

      ht*ps://www.ad.nl/binnenland/meerderheid-voor-verlagen-maximumsnelheid~af9032d5/

      1.   

        En weer zit W.I.M te liegen en bedriegen

  27.   

    Volgens mij zijn dit de laatste stuiptrekkingen van dit kabinet. Nog even gauw wat regels doordrukken tot de volgende verkiezingen. Ze hebben nog ruim een jaar om aan te tonen dat ze “goed bezig” zijn. Al was het maar alleen voor Brussel.

    1.   

      Ze willen de volgende verkiezingen natuurlijk wel graag herkozen worden en uit de peilingen blijkt dat dit wellicht gaat lukken.

      1.   

        hahaha , de strontvlek en zijn glazen bol. F]Getuige het verleden kunnen we nu onomstotelijk vast stellen dat dit het einde van prutte en zijn partijkartel is. De tar-rel heeft nog geen enkele voorspelling goed gehad. Een dom stuk stront kan niet voorspellen in zijn linkse waan

    2.   

      “Volgens mij zijn dit de laatste stuiptrekkingen van dit kabinet.”

      Zeker, of weet je niet welke partij de verkiezingen van 20 maart 2019 heeft gewonnen?

  28.   

    Heeft zich ooit wel eens een in zijn eigen gelijk zwelgende bestuurder in Den Haag afgevraagd hoeveel stikstofuitstoot bespaard kan worden als heel NL gered wordt van die verfoeilijke drempels? Gewoonweg stompzinnig.

    1.   

      Tja, macsjang, maar dat moet het Kabinet dan weer afwegen tegen het aantal verkeersslachtoffers vanwege idioten die met 80 door de bebouwde kom gaan racen.
      Besturen is best wel moeilijk.

  29.   

    Ik merk dat de Overheid nog niet echt een duidelijk besluit durft te nemen.

    Het moet wel en het liefst snel.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!