Het effect van koopfestijnen zoals Black Friday

shutterstock_1587102739
Foto: Topdrukte in december in een warenhuis. Bron: Eddie Jordan Photos / Shutterstock.com.

Single’s Day, Black Friday en Cyber Monday, drie internationale koopfestijnen die al jaren razend populair zijn in het buitenland en nu ook serieuze proporties in Nederland beginnen te krijgen. Vooral webwinkels lijken hier sterk op in te spelen met grote marketing campagnes. Wat zijn de gevolgen van dit soort acties?

De cijfers liegen er niet om, op Black Friday werd er ruim 70% meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag wat een omzet van meer dan 1,5 miljard Euro in Nederland opleverde. We worden verleidt met hoge kortingen, en natuurlijk zijn wij Nederlanders daar zeer gevoelig voor.

Toch hoor je ook steeds meer tegengeluiden en waarschuwingen betreffende ‘nep-kortingen’.

Veel ondernemers vinden het lastig de juiste strategie voor Black Friday te kiezen. Bijvoorbeeld webwinkel Bedsupply, die gespecialiseerd is in hoogwaardig beddengoed doet normaal gesproken niet aan kortingsacties maar heeft dit jaar voor het eerst wel meegedaan aan Black Friday. “Wij zijn geen discounter, maar bieden een mooi assortiment van kwalitatief goede hoeslakens, dekbedovertrekken en dekbedden voor een reële prijs. Normaal gesproken bieden wij alleen onze vaste klanten via onze nieuwsbrief een mooie korting, maar nu hebben we voor het eerst alle klanten op Black Friday een korting geboden. Het effect was enorm, maar of we daar nu zo blij van zijn geworden? Door alle media aandacht was het de dagen voor en na Black Friday juist wat rustiger dan normaal en juist die ene dag extreem druk. Dat is ontzettend belastend voor het magazijn en voor de transporteurs die alle bestellingen bij onze klanten moeten afleveren.

Als je de omzet van de hele week terugrekent is deze bijna gelijk aan een normale week, alleen veel extremer verdeeld. Toch is het ook geen optie om niet mee te doen, want dan zal de klant bij de concurrent die wel meedoet kopen en heb je omzet-technisch zelfs een slechte week te pakken”

Ook de grote partijen zoals Bol kunnen deze extreme pieken niet aan en hebben Black Friday verdeeld over de hele week met iedere dag een andere productgroep in de actie.

Dit soort kortingsacties lijken een onomkeerbaar fenomeen waar je als winkelier bijna in mee moet om de klant niet te missen. Toch zal ook de winkelier een gezonde marge moeten maken om te kunnen blijven bestaan en kan niet alles maar met hoge kortingen worden verkocht. Voorlopig zien we echter dat het effect van dit soort koopfestijnen alleen maar toeneemt.

Het is duidelijk dat de (r)e-tail nog steeds volop in beweging is en de verschuiving van offline naar online nog steeds gaande is waarbij stevig wordt ‘gevochten’ voor marktaandeel.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

21 reacties

  1.   

    Wesley Benbow

    1.   

      Wesley Benbow, inderdaad.

      1.   

        Beslist Wesley Benbow!

    2.   

      Kenne jullie niet ff lekker allemaal oprotten met je wesley benbow

      1.   

        Wesley Benbow?

      2.   

        Wesley Benbow, Absoluut, absoluut!

      3.   

        Wordt er inderdaad niet goed van dit gezeur en niets betekend

        1.   

          Wesley Benbow?

        2.   

          En het ergste zijn die lui die een ander nadoen, niet eens weten wat of waarom ze het zeggen maar er bij willen horen.

      4.   

        @rechtsaf..je hebt gelijk, de t#rrel verdient het om op welke manier dan ook genegeerd te worden.
        Het vervuild de reaguursectie enorm…
        Het ging juist de laatste tijd erug goed

        1.   

          Quote:Het vervuild de reaguursectie enorm…
          .
          Maar gelukkig wel in fatsoenlijk Nederlands

          1.   

            Komt door Wesley Benbow!

          2.   

            Man z#&kstraal.
            Zo eerste keer dat ik scheld, maar hypocriet geval dat je bent.
            Ga niet zeggen dat dat onfatsoenlijk is want ik doe het open naar je en jij beledigd veel mensen verhuld. Dus totaal geen fatsoen heb jij.
            Je kan zelf geen fatsoenlijke zinsopbouw neerkrabbelen laat staan fatsoenlijk een debat aangaan.
            Je pretendeert heel wat te zijn met je residenties maar uiteindelijk ben je gewoon fake. Altijd die types gisteren nog zo een aan de hand gehad na het vertrekken van die gozer ging de hele groep los op hem wat een kwal het is.
            Zo weet jij hoe het gaat als jij weg gaat ergens, opluchting en een hoop geklets over je.
            Zielig mannetje.

            En nee ben niet boos, niet gefrustreerd maar vertel je gewoon een keer dat je nutteloos bent.

            Voor de rest… Kan je zelf invullen.

          3.   

            ¿¿EU cock??

      5.   

        Wordt inderdaad vervelend.

  2.   

    Het effect?? mensen worden nog hebberiger….

  3.   

    Wesley Benbow

    1.   

      Klopt, Wesley Benbow

  4.   

    Aan de DDS redactie: kan jullie eindelijk zorgen dat de vele dagelijks nep wesley benbow berichten verdwijnen? waarom moeten we dit trollen pesterij dagelijks lezen? Hoe lang gaat het door?
    En nu een bericht aan de echte Wesley: Je wordt nu heel erg gepakt door vele domme trollen op deze site. Ik en vele anderen zijn vanaf het begin abonnee/correspondant van DDS, die onze belangrijkste Nederlandse internet nieuwssite is. We weten allemaal hoe het gaat met de trol berichten: hoewel ik nooit wat dan ook voor Libelle, Margriet, of Story heb geschreven zou ik, volgens de trollen lid van hun redactie zijn! Voor de goede orde: nooit heb ik gewerkt bij deze vrouwen bladen! Vroeger heb ik wel veel redactie ervaring gehad: maar nooit voor deze vrouwen bladen. Omdat ik altijd ben opgekomen voor een
    Man-Vrouw Maatschappij, waren deze domme beschuldigingen van de trollen voor mij altijd onterecht. Dus Wesley ga gewoon door als onze bekende Wesley, en niet zo maar van je naam veranderen, omdat domme trollen je wil pakken. Nooit en nimmer moet je verzorgen dat de trollen je wegwerkt!!! Omdat het nu zowel vreselijk voor jou is, maar ook voor vele andere DDS Abonnee/Corresponderen, moeten we elkaar steunen.
    Ga gewoon door als Wesley. Ik ben vanaf de oprichting van DDS, gewoon Rosasolis.

    1.   

      Huilie Huilie, Wesley Benbow slaat de plank steeds mis, met zijn linkse hippie flower power bullshit. Niemand zit hier op te wachten. Linkse mensen moeten lekker naar Joop.nl. Daar kunnen ze vrienden maken, en praten over hun vegetarische Kerstmaaltijd.

  5.   

    Wesley Benbow

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!