Wegenbelasting stijgt tot wel 23%! Overheid pakt kwetsbare rijders van ‘oude diesels’ hard aan

Auto's op een snelweg in de Amerikaanse staat Ontario. Bron: Flickr / Michael
Foto: Auto's op een snelweg in de Amerikaanse staat Ontario. Bron: Flickr / Michael

Automobilisten die om onfortuinlijke redenen zijn aangewezen op een ‘oude diesel’ worden volgend jaar extra hard gepakt door de overheid om daarmee de weggevallen inkomsten door elektrisch rijden te compenseren, zo meldt Autoblog. De premies gaan in diverse Provincies flink omhoog, in Friesland tot zelfs met 23%! Diegenen die een elektrische wagen (met subsidie) rijden gaan er nauwelijks iets van merken. 

De Provinciale wegenbelasting, ook wel ‘opcenten’ genoemd, stijgt volgend jaar in meer Provincies dan aanvankelijk werd gedacht. Één van de redenen van de stijging van de wegenbelasting is het wegvallen van de inkomsten door de toename in elektrisch rijden.

De rijders van EV’s krijgen naast rijkelijke subsidies ook nog eens vrijstelling of worden lager ingeschaald voor de wegenbelasting. De reden hiervoor is omdat de EV’s zogenaamd beter zijn voor het milieu. De inkomsten die wegvallen worden gecompenseerd door de automobilisten die dus geen geld hebben een elektrische auto aan te schaffen. Zoals de rijders van ‘oude diesel’. Zo werkt dat blijkbaar in het ‘sociale Nederland’ van VVD, PvdA, CDA en D66.

Vooral in Friesland stijgt de wegenbelasting sterk. Een gemiddelde benzineauto van 1.200 kilo kost daar 240 euro aan wegenbelasting per jaar in 2020. Daarmee verwezenlijkt de Provincie Fryslan een stijging van 23% in één jaar! Friesland heeft namelijk de inkomsten van de verkoop van Nuon-aandelen (onhandige zet trouwens, red.) er doorheen gejaagd en moet de belastingen verhogen.

Ironisch genoeg is de Provincie met het slechtste wegennet van Nederland, de Provincie Drenthe, ook de duurste voor de autobezitters. Een gemiddelde benzineauto kost daar zo’n 254 euro per jaar en een diesel 426 euro. Noord-Holland, een provincie met uitstekende infrastructuur, hanteert zo’n beetje de laagste tarieven, namelijk zo’n 187 euro per jaar voor een benzineauto en 312 euro per jaar voor een diesel. Ongetwijfeld dat de bevolkingsdichtheid hierin de verklarende factor is waarom deze verschillen zo groot zijn.

Het is sneu om te zien dat de overheid diegenen die vanwege onfortuinlijke redenen zijn aangewezen op ‘de goedkope oude diesel’ keihard worden uitgeknepen, terwijl Tesla-rijders met dikke subsidies worden vrijgesteld van allerlei belastingen.

Wat een bizar land is dit toch.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

54 reacties

  1.   

    De Friezen geven hier het duidelijke voorbeeld: de vervuiler moet betalen.

    Dit is een goede ontwikkeling, met name ook omdat het een enorme stimulans voor elektrisch rijden zal betekenen.

    1.   

      Wie is de vervuiler, meneer de Surinamer, ik heb u al gezegd, bemoei u niet met de Nederlandse politiek. Maar ja u hebt waarschijnlijk een dikke schedel of een plaat voor uw harses.

      1.   

        Lampje : Gelieve de trol niet te voeren, hij is op dieet.

        1.   

          Je heb volkomen gelijk

      2.   

        Ik ben geen Surinamer, Lampje, hoe komt u daar bij?

        Heeft u ook nog inhoudelijks te melden?

      3.   

        Achterlijk stuk tuig. Gelukkig heb jij 0 invloed in Nederland. Dat word weer verbitterd en gefrustreerd huilie huilie doen na de volgende verkiezingen jochie.

        1.   

          Nog iets inhoudelijks, Klaas?

    2.   

      @wesley stimulans …….. volgens mij leef je in een andere wereld! Ben blij dat ik een auto heb mafklapper maar als het zo doorgaat is dat alleen nog voor de rijken!

      1.   

        Wat is je inhoudelijk argument, Tguard?

      2.   

        Hij is afhankelijk van een handje ophouden. Daar kan hij geen auto van betalen. Het is jaren lang ‘Schraal Hans is keukenmeester’. Of te wel, een ‘onrendabele’!

      3.   

        Denk het niet. 2de hands auto’s blijven altijd goedkoop(er). Daar speelt “het volk”-Henk en Ingrid heel handig op in.

    3.   

      De vervuiler betaald helemaal niet want de grootste vervuilers zijn de industrien, het is aangetoond dat auto’ maar een 5% voor hun rekening nemen en vliegtuigen 7%. Voordat je weer met je linkse vuilspuiterij komt, eerst je feiten op orde hebben.

    4.   

      Wesley, 85% van je stroom is grijs. LEES steenkool en hout (Dioxide) dit is erger dan Diesel

  2.   

    #rotmaatregel

  3.   

    Wesley jij bent duidelijk niet goed wijs , een elektrische auto vervuilt nog meer als een (nieuwe) diesel dus eigenlijk moeten we subsidie hebben op een nieuwe diesel en daar dan ook geen wegenbelasting over betalen, ik heb deze maffe regering nog niks horen zeggen over al die chemicalien die door nederlanders overal ter wereld worden opgekocht, en voor een deel in de rijn worden gedumt en op de noordzee, de rest wordt vermengt met de diesel voor de grote scheepsvaart, waardoor een paar van die grote schepen meer vervuilen als alle autos op deze aardbol , die schepen varen zelfs om om in rotterdam die troep te komen tanken. Offff is dat wat rutte polderen noemt.

    1.   

      Als de stroom van elektrische auto’s op een vervuilende manier wordt opgewekt, Pescador, dan heb je gelijk. We zijn dan echter wel van veel fijnstof, stikstof en lawaai af.

      Uiteraard zal de stroom voor de elektrische auto’s ook zo schoon mogelijk moeten worden opgewekt.

    2.   

      Electrische auto’s produceren meer fijnstof dan de gemiddelde benzine of dieselsauto, omdat electrische auto’s gemiddeld zwaarder zijn dan diesel en benzine auto’s en fijnstof voornamelijk geproduceerd wordt door bandenslijtage en remstof, wat bij een zwaardere auto dus hoger is.

      1.   

        ZiggyStardust : En die energie moet eerst opgewekt worden en komt echt niet alleen uit zonne,- en windenergie, maar vaker veel vaker uit conventionele of biomassa centrales. Daarnaast treed er altijd verlies op als je van de ene vorm van energie naar de andere converteert. Het rendement van al die elecktrische auto’s is dus zwaar k#t, en zijn dus veel vervuilender als conventionele benzine (of diesel zo je wilt) auto’s.

      2.   

        En door deze zwaardere auto’s slijten het wegdek sneller. Asfalteerder op die verbruiken diesel. Vraag me af of dit ook in het reken plaatje wordt meegenomen.

        Komt er op neer wat jij zegt de grootste vervuiler betaald het minst.

    3.   

      Blijven rijden in je oude auto betekend dat daarvoor geen nieuwe auto geproduceerd hoeft te worden. Al die energie, materialen en transport en productie spaar je dus uit door in je huidige auto te blijven rijden! Dat is pas goed voor het milieu en klimaat! Weg met de Tesla!

      1.   

        Ik rij ook in een auto die nog zeker 8 jaar mee kan gelukkig geen diesel want die worden snel verboden als het aan de milieu apen licht We moeten die oude autos allemaal afrijden anders is het kapitaalvernietiging. laten we hopen dat dit wel kan.

        1.   

          Er is nu ook HVO 100 als diesel alternatief. Ze proberen van alles om de linkse kots terug je strot in te duwen.

    4.   

      Lithium, kobalt en mangaan voor de benodigde batterijen worden met een zeer hoge energie-input gewonnen en verwerkt. Een accu voor een Tesla Model 3 vervuilt het klimaat bij het vervaardigen met 11 tot 15 ton CO2.
      Met een batterijlevensduur van tien jaar en een kilometrage van 15.000 kilometer per jaar betekent dit alleen al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer.
      Daarnaast is er de CO2-uitstoot van de op te wekken benodigde elektriciteit.
      In werkelijkheid stoot de Tesla tussen de 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit, aanzienlijk meer dan een vergelijkbare diesel Mercedes.
      In Chili wordt lithium gewonnen uit zoutmeren, de zogenaamde salares.
      De lagunes zijn de thuisbasis van de Andes-flamingo’s, die hier alleen bestaan. Met de uitgebreide ontginning van het lithium gaan hun leefgebieden verloren; de flamingo’s worden nu met uitsterven bedreigd. Bovendien verbruikt de winning van het lichte metaal een zeer grote hoeveelheid water. Door het dalende grondwaterpeil is het voor inheemse gemeenschappen onmogelijk om aan de oevers van zoutmeren te telen.
      In de DR Congo wordt kobalt voornamelijk in grote mijnen gedolven door internationale goederengroepen. Ongeveer een vijfde van de mijnen wordt echter in illegale, zelfgemaakte mijnen gewonnen. In deze kleine mijnen, de zogenaamde “ambachtelijke mijnbouw”, zijn de omstandigheden vaak kritiek: Veel van hen zijn smalle schachten, die tot 45 meter diep in de aarde worden gegraven zonder vast te zetten. Kinderarbeid is in veel mijnen aan de orde van de dag. Naar schatting werken er 40.000 kinderen in de kobaltmijnen

    5.   

      Wanneer haan wij de regering eens aanpakken.
      Zo als t nu gaan kan echt niet.

  4.   

    Hoe je het wendt of keert,we maken alleen maar belastingvehoging mee met de ineens ontstane problemen met “stikstof” en “Klimaat”.Groen links en D66 achter de coulissen van de VVD.

  5.   

    In Duitsland kost een oude diesel mercedes het vierde aan wegenbelasting. Poolse lieden die hier het hele jaar werken en rondtuffen in hun auto, betalen niks komma nul.

    1.   

      Ik ben met fusilier van mening dat de Polen die hier met vieze oude diesels rondrijden moeten worden aangepakt en bovendien dat regelgeving tegen deze vieze diesels EU-breed zou moeten gelden.

  6.   

    Van de bedragen die Teunis noemt lijkt niet veel te kloppen. Ik heb op de site van de Belastingdienst een ‘benzineauto van 1200 kilo in Noord-Holland’ ingevuld en krijg als resultaat: Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 138. Ofwel per jaar € 552,-

  7.   

    Voor sommigen die niet kunnen lezen, een pool betaald hier niks

    1.   

      En voor sommigen die niet kunnen schrijven geldt hetzelfde. Een Pool betaalt hier niets.

      1.   

        leg uit sukkel, een ppol die hier verblijft betaald co2 heffing mafklapper

  8.   

    De elektrische auto is zeer vervuilend als je kijkt naar de accu´s waar ze op rijden of naar de zonnepanelen. Ook de windmolens bevatten zeer giftige stoffen en als deze producten niet meer rendabel zijn, zit je weer met een enorme vervuiling. Het is de zoveelste melkkoe want de asielzoekers moeten worden betaald. 500 miljard in NL alleen al. NL is al overvol en moet perse nog voller aldus de vergeetachtige Pinokkio. We hebben al een belastingdruk gemiddeld van 38% en gaan naar boven de 40% per persoon. We stevenen af op een 3e wereldland in 10 a 20 jaar. de vrijheid van meningsuiting zal meer aan banden worden gelegd en de allochtoon wordt de baas. Net in Alkmaar een schietpartij met de politie met 2 arabieren van ong 15 jaar die een politieauto inbreken maar tint mocht niet worden genoemd.

  9.   

    Volgens mij verwart Teunis de jaartarieven met de kwartaaltarieven.

  10.   

    De modale benzine en diesel rijders moeten het geld opbrengen om de beter gesitueerden een gesubsidieerde Tesla te laten rijden!
    Jan modaal himself, kan de Tesla aankoopsprijs ondanks subsidie niet behapstukken!
    Het betekent dus in de praktijk, dat het voetvolk een slaafse belastingopbrenger is ten gunste van de upper class!
    Hier wordt duidelijk dat het verschil tussen rijk/arm alleen maar groter wordt.

    1.   

      En over wat jaren jan Jan modaal een afgedankte betalen, en zal die ook zwaarder belast worden omdat er weer nieuwe ‘eureka’ auto’s bedacht zijn. Deze oudere type Tesla’s zullen dan rond gaan rijden met de benodigde Tupperware en kaasschaven (spoilers) waarschijnlijk, zoals dat altijd zo gegaan is, en er zal dan weer gesproken gaan worden over ‘tokkies’ in vervuilende auto’s waarschijnlijk, zoals dat altijd zo gedaan wordt door de ‘boven’ ons gestelden. Ben toch benieuwd of Mezzadra (jammer dat ie hier niet meer aanwezig is) die Volvo XC 90 die ie zou kopen bevalt. En ben ook benieuwd wat ie nou eigenlijk betaald heeft voor z’n warmtepomp. Mezzadra, echt een pionier op het gebied van duurzaamheid! Hij had ons nog veel kunnen leren.

      1.   

        ziggy:
        De geschiedenis blijft zichzelf herhalen, steeds iets anders, maar toch!
        Jan modaal blijft de lul!

  11.   

    Een electrische auto is als een soort windmolen.
    Geintroduceerd met subsidies maar de uiteindelijke besparing en green footprint is er niet.

    1.   

      Het waar de meeste batterijen gemaakt worden weet niet eens meer wat schone lucht is, maar och…links…me dunkt, die gaan toch over lijken dit volk.

      1.   

        Herstel : Het waar = het land waar

    2.   

      Dat zal dan wel verklaren waarom de ganse auto-industrie overschakelt naar de productie van elektrische auto”s.

  12.   

    VVD en Groen-links kabinet: ( dat is NU de huidige werkelijkheid) ” pakken wat je pakken kan” !
    Groen-Links op Communistische wijze: Apparatsjiks (partijleiders) MOETEN krijgen wat ze willen/eisen! VVD, gelijk aan Groen-Links: rijken MOETEN rijker worden!
    Waarom geen fusie tussen deze twee, burgers uitzuigende, partijen?
    PS
    Het wordt eens tijd dat de Nederlanders doorkrijgen dat Goeroe Jakkes Klaver de baas is in Nederland! Hij heeft ALLE hulp van de Linkse Ambtenaren (Ministeries)!

  13.   

    Probeer na komende maand maart nog maar eens een vrachtwagen normaal in te halen, gaat ook weer geld kosten.
    Man man stelletje linkse klootzakken.

    1.   

      Iedere vrachtwagen begrenzen tot 80km/u

  14.   

    Beetje vreemd verhaal, alsof iedereen die diesel NIET elektrisch kan rijden maar het wel willen. Je spreekt over jezelf neem ik aan.

    Het merendeel van de acculeasebakken zijn, precies, leasebakken!!!!!!!.

    Het merendeel van de berijders hiervan zijn NIET!!! de eigenaar, dat zijn juridisch de werkgevers of namens hen leasemaatschappijen. Het merendeel van de ACCUbakken worden bereden door buitendienst kneusjes die huiliehuilie doen om de sniksnik bijtelling op hun ex diesel leasebak met geleased trekhaak voor hun gefinancierde
    Sleurhut

    Wat ben ik blij dat ik mij een vervuilende slurper met een M voor de typeaanduiding kan permitteren zonder bijtelling. Btw de gemiddelde lease accubak is pas net zo co2 schoon als de huidige generaties relatief schone benzine en diesel vroemvroemetjs NA 190.000 km.

    1.   

      Klopt, Priot, de leaserijders vormen de voorhoede van de elektrische rijders. De reden is dat elektrische auto’s in aanschafwaarde nog relatief duur zijn terwijl de variabele kosten laag zijn.
      Dit gaat snel veranderen. Binnen enkele jaren zal de elektrische auto goedkoper in aanschaf zijn dan de traditionele verbrandingsauto terwijl de levensduur verdubbelt en de variabele kosten lager zijn.
      Het zal ook een grote stimulans vormen voor de opwekking van zonne-energie waar nog enorme groeimogelijkheden liggen.

  15.   

    Kilometerheffing blijft de oplossing. Meer kilometers maken, meer betalen. Niet alleen voor luchtvervuiling, maar ook voor onderhoud wegennet. Dus ook deels door die electrische rijders met zwaar gesubsidieerde Tesla’s. Plus ook een vignet voor buitenlandse weggebruikers overwegen zolang Brussel niet in staat is dit nu eens Europees te gaan regelen.

  16.   

    smerige politiek milieu maffia.
    Allemaal slaven van de bilderberg en zogenaamde shell-slaven-famillies zoals prinsje pils en zijn neten.
    Kost miljoenen per jaar en vreet zich vol aan de belastingbetaler -ruif.
    Opzouten met die club parasieten en alles wat eromheen hangt…

    1.   

      Vrede zij met u, Profeet

  17.   

    Rutte is belastingkampioen, daarom verrast dit nieuws niet.

  18.   

    uiteraard , verrotte milieu belastende elektrische patser bakken krijgen fiscaal voordeel. Een ongelijke behandeling van belasting plichtigen onder elkaar. Een verboden discriminatie dus maar voor de verrotte overheid een instrument om mensen te treiteren en te sarren tot ze failliet gaan.

  19.   

    “De vervuiler betaalt” is een hardnekkig misverstand. De betaler vervuilt. Ondanks de waanzinnige stijging van de brandstofprijzen rijden we allemaal al jaren geen meter minder.

  20.   

    Geld inzamelen en procederen. Want stekker auto’s rijden voor 85% op kolen of hout.
    Dus vervuilen ze meer dan diesels.

  21.   

    Beste heer Dokter ; de bedragen die u noemt zijn per kwartaal.

    Een benzine auto van 1240Kg in Friesland kost nu € 560 pj aan MRB.
    En dan, het gaat over diesel auto’s . Bij 1240Kg nu al € 1196 pj.
    Waarom moet dezelfde diesel 2x zoveel betalen ; de CO2 uitstoot
    is lager, en ze zijn even lang. Files hebben te maken met de lengte
    van een auto, niet met het soort brandstof. En EV’s zijn meestal
    langer dan de gemiddelde ICE auto..

  22.   

    Ik ben een dieselrijder met een VW ingericht als gehandicapten vervoer. Ook ik zal aangeslagen worden voor de electriche rijder. Mensen Malieveld is ook voor ons bereikbaar!! Laten we wat doen aan deze roversbende die slechts alleen de ARME rijder aanpakt.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!